موعود گرايي اهل تسنن !!
تبهای اولیه
برخی از دانشمندان معاصر اهل سنت ، با ایجاد رویکردی غیر واقعی سعی
می کنند که اعتقاد به مهدویت را تنها عقیده انحصاری شیعیان وانمود کرده
وبسیاری از مبانی فکری و حقایق تاریخی خود را منکر شوند به این بهانه که
به این وسیله نظریه سیاسی و اجتماعی شیعیان را هدف قرار داده اند در
حالیکه مهدویت اندیشه فراگیر و اصیل اسلامی است بطوریکه جایگاه
اجتماعی و سیاسی آن در نزد اهل سنت کمتر از شیعیان نیست . این رو
برخی از مدعیان مهدویت در اهل عامه ویا کسانی را که اهل عامه مهدی
خوانده اند، را برای نمونه نام می بریم:
یزید بن معاویه(م64ق) ، عمر بن عبد العزیز(م101ق) ، منصور عباسی ،
سفاح عباسی(م104ق ) ، مغیرة بن سعید(م119ق) ، حارث بن سریج(م
128)، عبد الله بن معاویه(م130ق) ، ابو مسلم خراسانی(م137ق) ، ابن
مقنع خراسانی(م163ق) ،مهدی عباسی(م169ق) ، محمد بن عبدالله
تومرت(م524ق) ، المصری (م576ق) ، الناصر لدین الله عباسی(م632ق) ،
ابوالکرام دارانی (م641ق) ، عباس الریفی (م690ق) ، تویزری(اوایل قرن
هشتم قمری) ، موسی الکردی(م716ق) ، سید محمد گجراتی(م726ق) ،
شمس الدین محمد المغربی (م824ق) ، میرزای بلخی (م890ق) ، شیخ
عبد القادر بخارائی(م900ق) ، سید محمد جون پوری الهندی (م910ق) ،
بایزید الترکمانی (م926ق) ، اسحاق بستی زوی (م 986ق) ، بایزید انصاری
(م988ق) ، عبدالله عجمی (م 1081ق) ، شیخ الکردی (متوفی قرن
یازدهم ) ، مهدی بنگالی (م1203ق) ، مهدی سنگالی (م 1244ق) ، سید
احمد باریلی الهندی (م1246ق) ، شیخ سعید بنگالی (م1256ق) ، مهدی
بن محمد سنوسی (م1306ق) ، سید مهدی سودانی (م1308ق) ، سید
محمد بن علی الادریسی (م1323ق) ، غلام احمد قادیانی (م1326ق) ،
مهدی الطرابلسی(م1337ق) .
این موارد تنها 36 مورد از مدعیان از عامه و کسانی هستند که اهل عامه در
موردشان ادعای مهدویت کرده اند .
با مقایسه اجمالی این آمار می توان به این نتیجه دست یافت که مهدویت و
مدعیان مهدویت در اهل عامه به مراتب بیشتر از شیعیان بوده واهل عامه در
تمام مقاطع تاریخی و هم درتمام گستره منطقه ای وهم در تمام فرقه ها و
انشعابات بیش از شیعیان معتقد به مهدویت بوده اند .
البته در عصر حاضر نیز به برکت مذاهب دست ساخته و جدیدی که زعامت
جهان اهل عامه را بر عهده گرفته است و تنها برای لجاجت علمی و مذهبی
، این اصل تاریخی ، مذهبی ، فکری و اجتماعی – سیاسی اهل سنت
محکوم به فراموشی شده است.