نحوست ماه صفر و بشارت بهشت!!! (1)
تبهای اولیه
تصور غلط نحوست ماه صفر که در میان عوام رایج شده هیچ دلیل و مبنای روایی ندارد و ارتباط دادن آن با رحلت جانگداز اشرف کائنات بی اساس است.ولی شاید ریشۀ این توهم به فهم نادرست حدیث « بشارت » برگردد که رسول خدا فرمودند: "فمن بشّرنی بخروج آذار فله الجنة" یعنی « پس کسی که مرا به پایان ماه آذار بشارت دهد بهشتی است» که با برداشتی عامیانه آذار که از ماه های رومی به شمار می رود به صفر که ماه رحلت پیامبر و نیز اسارت کاروان کربلاست تفسیر شده!!! و گمان کرده اند به این دلیل که این وقایع در این ماه اتفاق می افتد پیامبر آن را نحس دانسته و بشارت دهندۀ پایان این ماه را مستحق بهشت
سلام :Gol:
آنچه که مشخص است اینستکه اشیاء و موجودات هرکدام اثری دارند . زمانها و مکانها هم از این قاعده مستثنی نیستند . در مقابل بحث نحوست ماه صفر بحث مبارک بودن ماه رمضان و بعضی ماههای دیگر است . همانطور که شما فرمودید رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله نمی تواند دلیل نحوست باشد چه اینکه در ماه مبارک رمضان نیز حضرت امیر علیه السلام به شهادت رسید .
اگر ما برای نحوست ماه صفر دلیلی پیدا نکنیم نمی توانیم منکر نحوست آن شویم بخصوص اگر در روایاتی معتبر آمده باشد چون نیافتن دلیل ، دلیل فقدان آن نیست .
البته به تجربه عموم مردم هم این مطلب تا اندازه ای قابل پذیرش است .
صفر را شاید صفر نامیدند چون درایام آن به بلایا درخت زندگی بسیاری از خضر (سبزی ) به صفر ( زردی ) می گراید
موفق در پناه حق :Gol:
با سلام
گذشته از آیات و اخبار وارده در این باب ؛ آیا از دوستان کسی تا بحال آماری گرفته از حوادثی مثل سقوط هواپیما و تصادفات واتفاقات ناگوار در ماه صفر نسبت به سایر ماهها ؟
البته کار سختیه اما بزحمتش می ارزه .
در ضمن :
[FONT=Traditional Arabic] امالى صدوق: أبي، عن سعد، عن أيوب بن نوح،
[FONT=Traditional Arabic]عن ابن أبي عمير،
[FONT=Traditional Arabic]عن بشر بن مسلمة، عن مسمع أبي سيار، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: [FONT=Traditional Arabic]من تصدق حين
[FONT=Traditional Arabic]يصبح بصدقة أذهب الله عنه نحس ذلك اليوم[FONT=Traditional Arabic]
[FONT=Traditional Arabic]
[FONT=Traditional Arabic]امام صادق (ع) فرمودند: دادن صدقه هر صبح ، رافع نحوست آنروز است.
[FONT=Traditional Arabic]
[FONT=Traditional Arabic]https://sites.google.com/site/hojjah/nahs.doc
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر ما برای نحوست ماه صفر دلیلی پیدا نکنیم نمی توانیم منکر نحوست آن شویم بخصوص اگر در روایاتی معتبر آمده باشد چون نیافتن دلیل ، دلیل فقدان آن نیست .
با سلام و سپاس از حامد و خیرالبریه عزیز:Gol::Gol: علی التحقیق روایتی که بتونه نحوست ماه صفر را اثبات کنه وجود نداره ولی به هر حال ممنون می شم اگه فقط یک روایت معتبر که ثابت کنه اسلام ماه صفر رو نحس می دونه ارایه کنید.
اما در خصوص وجه تسمیۀ صفر
سمّي صفر لأن مكة تصفر من الناس فيه أي تخلو منهم أو وقع وباء عظيم فيه فصفرت وجوههم.
الكافي، ج8، ص: 197
قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا
امام صادق (ع) فرمود:
بد فال زدن تابع قرار داد خود انسانست اگر آن را آسان بگيرى آسان است و اگر سخت بگيرى سخت است و اگر هم آن را بحساب نياورى چيزى نيست.
امام صادق (ع) فرمودند: دادن صدقه هر صبح ، رافع نحوست آنروز است.
الكافي، ج8، ص: 198
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَفَّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّل
از امام صادق (ع) كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده است كفاره بد فالى همان توكل بخدا است.
طبق شرح علامه مجلسى ره: يعنى توكل بر خدا گناه شوم شمردن چيزهائى را كه از شوم شمردن آنها نهى شده است بر مىدارد يا اينكه تأثير آن بدفالى را برمىدارد چنانچه كفاره دادن تأثير گناه را برميدارد و آن را جبران ميكند.پس تأثير بد فالى با عدم اعتناء و توكل بخدا از ميان ميرود.:Gol:
فقط یک روایت معتبر که ثابت کنه اسلام ماه صفر رو نحس می دونه ارایه کنید. اما در خصوص وجه تسمیۀ صفر سمّي صفر لأن مكة تصفر من الناس فيه أي تخلو منهم أو وقع وباء عظيم فيه فصفرت وجوههم. الكافي، ج8، ص: 197 قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا امام صادق (ع) فرمود: بد فال زدن تابع قرار داد خود انسانست اگر آن را آسان بگيرى آسان است و اگر سخت بگيرى سخت است و اگر هم آن را بحساب نياورى چيزى نيست.
سلام :Gol:
برای انسان تعالی خواه این امور چندان مهم نیست . چون بنایمان نباید بر ابن الزمان بودن بلکه بر ابوالزمان شدن باشد . اتفاقا حدیث امام صادق علیه السلام هم همین را می فرماید که خواست و اراده انسان می تواند بر هرچیزی فائق آید . قال الله الحکیم : و سخر لکم الشمس والقمردائبین و سخرلکم اللیل و النهار
و اما در وجه تسمیه : چیزی که به ذهن حقیر رسیده بود نوشتم که البته در این وجه تسمیه ای که آورده اید اختصاص موضوع به مکه برای اهل لغت حکم محکم و برای اهل اندیشه جای اندیشه است .
موفق در پناه حق:Gol:
با سلام
بنظر اینجانب فلسفه خلقت انسان همین عبادت و دعاست . یعنی ما در یک مسیر قرار داده شده ایم که فقط با عبادت (دعا و نیایش و توکل ) میتوانیم مسیر زندگی خود را عوض کنیم .
بزبان دیگر ممکن است که عواملی ورای طبیعی ، که ناشناخته هستند برزندگی ما اثر داشته باشند اما در هر حال وظیفه ما دعا و توکل بر خداست که :
یمحوا الله ما یشاء و یثبت .یعنی خدای متعال محو میکند و اثبات وابرام میکند.
وامام صادق علیه السلام هم فرمود : الدعاء يرد القضاء وقد ابرم إبراما.
دعا قضای حتمی ومبرم را هم برمیگرداند.
وبه اعتقاد من اگر این آیه وحدیث نبود هیچ امیدی وجود نداشت!
سلام دوستان عزیز
دیشب در برنامه این شب ها این بحث مطرح شد و کارشناس برنامه توضیح خوب و کاملی داد حجت السلام عابدی گفتند هیچ روز نحس یا مبارک نیست بلکه این اتفاقات است که بعضی از روز ها را مبارک یا نحس می کند مثلا شب قدر به واسطه نزول قرآن مبارک است و روزی که قوم عاد دچار تند باد شد به واسطه عذاب خدا نحس شد در مورد ماه صفر ایشان گفتند این ماه نحس نیست به واسطه وقایعی که در این ماه رخ داده از جمله رحلت پیامپر اسلام مردم عامی این ماه را نحس می داند و ایشان گفتند وظیفه ما این است که ایام را به فال نیک بگیرم و این از اخلاق پیامبر بوده ایشان اکثر ایام و اتفاقات را به فال نیک می گیرند در مورد آن حدیث هم که معروف شده دوست خوبمان نی نوا توضیح دادند.
با تشکر
موفق و پیروز باشید