نحوه مصرف صحیح قربانیها و نذورات باقیمانده هیئات چیست؟
تبهای اولیه
با سلام و احترام
این سوال رو سال گذشته یکی از مسوولین هیئات از بنده پرسیده بودن و جوابی هم مرقوم فرموده بودید ، اما با توجه به اینکه این معضل همچنان مشکلات و اختلاف نظرهایی رو برای هیات مورد نظر ایجاد کرده مجددا به صورت کاملتر مطرح می کنم.
لطفا با توجه به اینکه این سوال و جواب قرار است پرینت گرفته شده و به سمع و نظر اعضای هیات برسد نظر چندین مرجع رو در این مورد مرقوم بفرمایید.پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم.
با توجه به اینکه معمولاً عمده قربانیها در روز تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام کشته و به هیئتها تحویل می شوند ،و معمولا این حجم گوشت نمی تواند تماماً صرف پخت غذای هیات گردد،
1) آیا باید در مراسمهای تاسوعا و عاشورا تا شب سوم امام که هیات برقرار است تماما غذاهای گوشتی پخته شود که این نذورات به مصرف کامل برسد ؟
2) آیا هیات می تواند بند 1 را انجام نداده و نذورات طبق معمول برنامه هیات پخته شود و مازاد گوشتها و نذورات فروخته شده و به سایر مصارف هیات برسد؟
3) اگر هیات عمداً نذورات و قربانیها را به مصرف نرساند و یا به صورت حداقل مصرف کند تا بلکه از فروش آنها بتواند برخی مخارج هیات را تامین نماید چه حکمی دارد؟
4) آیا در هر صورت رضایت گرفتن از صاحب نذورات و قربانیها لازم است؟
5) در صورتیکه فروختن مازاد نذورات و قربانیها مانعی نداشته باشد ، آیا فروختن آنها زیر قیمت عرف بازار به بهانه تسریع در فروش و ... کار صحیحی است؟
یا علی:Gol:
با سلام و احتراماین سوال رو سال گذشته یکی از مسوولین هیئات از بنده پرسیده بودن و جوابی هم مرقوم فرموده بودید ، اما با توجه به اینکه این معضل همچنان مشکلات و اختلاف نظرهایی رو برای هیات مورد نظر ایجاد کرده مجددا به صورت کاملتر مطرح می کنم.
نظر چندین مرجع رو در این مورد مرقوم بفرمایید.پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم.
لطفا با توجه به اینکه این سوال و جواب قرار است پرینت گرفته شده و به سمع و نظر اعضای هیات برسدبا توجه به اینکه معمولاً عمده قربانیها در روز تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام کشته و به هیئتها تحویل می شوند ،و معمولا این حجم گوشت نمی تواند تماماً صرف پخت غذای هیات گردد،
1) آیا باید در مراسمهای تاسوعا و عاشورا تا شب سوم امام که هیات برقرار است تماما غذاهای گوشتی پخته شود که این نذورات به مصرف کامل برسد ؟
2) آیا هیات می تواند بند 1 را انجام نداده و نذورات طبق معمول برنامه هیات پخته شود و مازاد گوشتها و نذورات فروخته شده و به سایر مصارف هیات برسد؟
3) اگر هیات عمداً نذورات و قربانیها را به مصرف نرساند و یا به صورت حداقل مصرف کند تا بلکه از فروش آنها بتواند برخی مخارج هیات را تامین نماید چه حکمی دارد؟
4) آیا در هر صورت رضایت گرفتن از صاحب نذورات و قربانیها لازم است؟
5) در صورتیکه فروختن مازاد نذورات و قربانیها مانعی نداشته باشد ، آیا فروختن آنها زیر قیمت عرف بازار به بهانه تسریع در فروش و ... کار صحیحی است؟
یا علی:Gol:
با سلام و عرض ادب خدمت همکار بزرگوار. اجازه بفرمایید برای دریافت پاسخ دقیق منتظر دریافت پاسخ کتبی از دفاتر مراجع که سوال برایشان ارسال شده بمانیم و به محض دریافت پاسخ،خدمتتان ارئه خواهیم داد. موفق و موید باشید
با سلام و احترام
با توجه به استفتای دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری بیان شده است( ج1-5) تابع قصد اهدا کنندگان است.)
استفتای کتبی به شماره 490599
با سلام و احترام
با توجه به استفتای دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری بیان شده است( ج1-5) تابع قصد اهدا کنندگان است.)
استفتای کتبی به شماره 490599
سلام و عرض ادب
ضمن تشکر
اگر نظر سایر مراجع هم به دستتون رسیده بنده رو با خبر بفرمایید
با تشکر
یا علی:Gol:
سلام و عرض ادب
ضمن تشکر
اگر نظر سایر مراجع هم به دستتون رسیده بنده رو با خبر بفرمایید
با تشکر
یا علی
با سلام و عرض ادب
باید طبق نذر عمل شود و اگر باقی می ماند باید در طول ماه محرم و صفر در مجالس عزا مصرف شود.
استفتای کتبی از دفتر آیه الله مکارم به شماره 9309240051