نحوه مصرف صحیح قربانیها و نذورات باقیمانده هیئات چیست؟
تبهای اولیه
با سلام و احترام
این سوال رو سال گذشته یکی از مسوولین هیئات از بنده پرسیده بودن و جوابی هم مرقوم فرموده بودید ، اما با توجه به اینکه این معضل همچنان مشکلات و اختلاف نظرهایی رو برای هیات مورد نظر ایجاد کرده مجددا به صورت کاملتر مطرح می کنم.
لطفا با توجه به اینکه این سوال و جواب قرار است پرینت گرفته شده و به سمع و نظر اعضای هیات برسد نظر چندین مرجع رو در این مورد مرقوم بفرمایید.پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم.
با توجه به اینکه معمولاً عمده قربانیها در روز تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام کشته و به هیئتها تحویل می شوند ،و معمولا این حجم گوشت نمی تواند تماماً صرف پخت غذای هیات گردد،
1) آیا باید در مراسمهای تاسوعا و عاشورا تا شب سوم امام که هیات برقرار است تماما غذاهای گوشتی پخته شود که این نذورات به مصرف کامل برسد ؟
2) آیا هیات می تواند بند 1 را انجام نداده و نذورات طبق معمول برنامه هیات پخته شود و مازاد گوشتها و نذورات فروخته شده و به سایر مصارف هیات برسد؟
3) اگر هیات عمداً نذورات و قربانیها را به مصرف نرساند و یا به صورت حداقل مصرف کند تا بلکه از فروش آنها بتواند برخی مخارج هیات را تامین نماید چه حکمی دارد؟
4) آیا در هر صورت رضایت گرفتن از صاحب نذورات و قربانیها لازم است؟
5) در صورتیکه فروختن مازاد نذورات و قربانیها مانعی نداشته باشد ، آیا فروختن آنها زیر قیمت عرف بازار به بهانه تسریع در فروش و ... کار صحیحی است؟
یا علی:Gol:
با سلام و احتراماین سوال رو سال گذشته
یکی از مسوولین هیئات از بنده پرسیده بودن و جوابی هم مرقوم فرموده بودید ، اما با توجه به اینکه این معضل همچنان مشکلات و اختلاف نظرهایی رو برای هیات مورد نظر ایجاد کرده مجددا به صورت کاملتر مطرح می کنم.
لطفا با توجه به اینکه این سوال و جواب قرار است پرینت گرفته شده و به سمع و نظر اعضای هیات برسد نظر چندین مرجع رو در این مورد مرقوم بفرمایید.پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم.با توجه به اینکه معمولاً عمده قربانیها در روز تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام کشته و به هیئتها تحویل می شوند ،و معمولا این حجم گوشت نمی تواند تماماً صرف پخت غذای هیات گردد،
1) آیا باید در مراسمهای تاسوعا و عاشورا تا شب سوم امام که هیات برقرار است تماما غذاهای گوشتی پخته شود که این نذورات به مصرف کامل برسد ؟
2) آیا هیات می تواند بند 1 را انجام نداده و نذورات طبق معمول برنامه هیات پخته شود و مازاد گوشتها و نذورات فروخته شده و به سایر مصارف هیات برسد؟
3) اگر هیات عمداً نذورات و قربانیها را به مصرف نرساند و یا به صورت حداقل مصرف کند تا بلکه از فروش آنها بتواند برخی مخارج هیات را تامین نماید چه حکمی دارد؟
4) آیا در هر صورت رضایت گرفتن از صاحب نذورات و قربانیها لازم است؟
5) در صورتیکه فروختن مازاد نذورات و قربانیها مانعی نداشته باشد ، آیا فروختن آنها زیر قیمت عرف بازار به بهانه تسریع در فروش و ... کار صحیحی است؟
یا علی:Gol:
با سلام و عرض ادب خدمت همکار بزرگوار. اجازه بفرمایید برای دریافت پاسخ دقیق منتظر دریافت پاسخ کتبی از دفاتر مراجع که سوال برایشان ارسال شده بمانیم و به محض دریافت پاسخ،خدمتتان ارئه خواهیم داد. موفق و موید باشید
با سلام و احترام
با توجه به استفتای دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری بیان شده است( ج1-5) تابع قصد اهدا کنندگان است.)
استفتای کتبی به شماره 490599
[="Tahoma"][="Navy"] با توجه به استفتای دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری بیان شده است( ج1-5) تابع قصد اهدا کنندگان است.) استفتای کتبی به شماره 490599با سلام و احترام
سلام و عرض ادب
ضمن تشکر
اگر نظر سایر مراجع هم به دستتون رسیده بنده رو با خبر بفرمایید
با تشکر
یا علی:Gol:[/]
سلام و عرض ادب
ضمن تشکر
اگر نظر سایر مراجع هم به دستتون رسیده بنده رو با خبر بفرمایید
با تشکر
یا علی
با سلام و عرض ادب
باید طبق نذر عمل شود و اگر باقی می ماند باید در طول ماه محرم و صفر در مجالس عزا مصرف شود.
استفتای کتبی از دفتر آیه الله مکارم به شماره 9309240051