هلال ماه شوال؛ اختلاف مراجع ، وظیفه مکلفین
تبهای اولیه
با نام و یاد دوست
سلام علیکم
ماه مهمانی خدا رو به پایان است و بندگان منتظر نتیجه یک ماه روزه داری و عبودیت و بندگی خویش هستند
پیشاپیش فرا رسیدن عید عبودیت و بندگی، عید فطر را خدمت همه تبریک عرض می کنم
و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان را دارم
این روزها سوالی که در همه جا مطرح می شود و از جمله در سایت، سوالاتی درباره رویت هلال ماه شوال و تعیین روز عید فطر هستش
لذا با مشورت اساتید محترم، سوالات کاربران در این موضوع را در این تاپیک قرار می دهم تا از سوی کارشناسان محترم احکام مورد پاسخگویی قرار بگیرد
خواهشمندم در اینجا فقط در خصوص موضوع اصلی تاپیک سوالات و مطالب خود را ارسال نمایید
با تشکر :Gol:
سوال اول:
من مقلد مرجع تقلیدی هستم که رویت ماه با چشم مسلح (مثل تلسکوب) را حجت نمی داند
در اینجا رهبری که رویت با چشم مسلح را قبول دارند اگر عید فطر اعلام کنند
و مرجع من آن روز را عید اعلام نکنتد تکلیف و وظیفه من چیست؟
سوال دوم:
در روزی که عید فطر اختلاف شده است وظیفه و تکلیف من چیست؟
آیا باید آن روز را روزه بگیرم یا اینکه به سفر بروم و پس از طی نمودن مسافت شرعی افطار نمایم و سپس به شهر خودم برگردم؟
احتیاط با کدام است؟
سوال سوم:
اگر مرجع تقلید من در شهر یا کشور دیگری باشد و ایشان عید فطر اعلام نمایند
تکلیف من که در شهر یا کشور ایشان نیستم چیست؟
من از کجا باید بدانم که در شهر و حوالی منطقه محل زندگی من ماه رویت شده است؟
سوال چهارم:
همانطور که می دانید راههای ثابت شدن اول ماه 4 چیز است:
1- خود انسان ماه را ببیند
2- عده ای که از گفتن آنان برای انسان یقین یا اطمینان پیدا شود اعلامک نند که ماه را دیده اند
3- دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده اند
4- سی روز از اول هر ماه بگذرد
خب اینجا که ننوشته به حکم حاکم شرع هم اول ماه ثابت می شود
افرادی که مرجع تقلیدی غیر از رهبری دارند باید در این مورد چیکار کنند؟
سوال پنجم:
در صورت اختلاف در عید فطر، حکم شرکت در نماز عید فطر چه می شود؟
آیا باید حتما مرجع تقلید ما عید فطر اعلام کند تا ما بتوانیم در نماز عید فطر شرکت کنیم
یا اینکه امکانش هست با وجود اینکه مرجع تقلید ما عید اعلام نکنه ولی ما بتونیم در نماز عید فطر شرکت کنیم.
با تشکر از شما :Gol:
در پناه قرآن و عترت پیروز و سربلند باشید
[="Tahoma"][="Black"] من مقلد مرجع تقلیدی هستم که رویت ماه با چشم مسلح (مثل تلسکوب) را حجت نمی داندسوال اول:
در اینجا رهبری که رویت با چشم مسلح را قبول دارند اگر عید فطر اعلام کنند
و مرجع من آن روز را عید اعلام نکنتد تکلیف و وظیفه من چیست؟
عرض سلام و احترام و تشکر از زحمات و سؤلات شما
اگر یقین داشته باشید که عید فطر اعلامی بر اساس دیدن ماه با چشم مسلح است و مرجع شما چشم مسلح را برای دیدن ماه کافی نمی داند باید از نظر مرجع خود در این مسئله تبعیت کنید و عید اعلام شده حجت نیست.[/]
[="Tahoma"][="Black"] در روزی که عید فطر اختلاف شده است وظیفه و تکلیف من چیست؟سوال دوم:
آیا باید آن روز را روزه بگیرم یا اینکه به سفر بروم و پس از طی نمودن مسافت شرعی افطار نمایم و سپس به شهر خودم برگردم؟
احتیاط با کدام است؟
در جایی که شک داشته باشید می توانید بقای ماه رمضان را استصحاب کرده روزه بگیرید ، مسافرت کردن هم مانعی ندارد.[/]
[="Tahoma"][="Black"] اگر مرجع تقلید من در شهر یا کشور دیگری باشد و ایشان عید فطر اعلام نمایندسوال سوم:
تکلیف من که در شهر یا کشور ایشان نیستم چیست؟
من از کجا باید بدانم که در شهر و حوالی منطقه محل زندگی من ماه رویت شده است؟
بستگی به فتوای مرجع تقلیدتان دارد اگر مثلا در کشور عراق عید اعلام شده باشد و شما در ایران باشید و مرجع شما این مقدار اختلاف را مانع نداند برای شما هم حجیت دارد.
[="Tahoma"][="Black"] همانطور که می دانید راههای ثابت شدن اول ماه 4 چیز است: 1- خود انسان ماه را ببیند خب اینجا که ننوشته به حکم حاکم شرع هم اول ماه ثابت می شودسوال چهارم:
2- عده ای که از گفتن آنان برای انسان یقین یا اطمینان پیدا شود اعلامک نند که ماه را دیده اند
3- دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده اند
4- سی روز از اول هر ماه بگذرد
افرادی که مرجع تقلیدی غیر از رهبری دارند باید در این مورد چیکار کنند؟
در این مورد نیز باید طبق نظر مرجع خود عمل کنند اگر مرجع ایشان حکم حاکم را در مسئله اثبات رؤیت هلال نمی پذیرند ، رؤیت هلالی که بر اساس حکم حاکم باشد بر مقلدان ایشان حجت نیست.[/]
[="Tahoma"][="Black"] در صورت اختلاف در عید فطر، حکم شرکت در نماز عید فطر چه می شود؟سوال پنجم:
آیا باید حتما مرجع تقلید ما عید فطر اعلام کند تا ما بتوانیم در نماز عید فطر شرکت کنیم
یا اینکه امکانش هست با وجود اینکه مرجع تقلید ما عید اعلام نکنه ولی ما بتونیم در نماز عید فطر شرکت کنیم.
در این مسئله نیز تبعیت از نظر مرجع تقلید لازم است اگر مرجعی روزی را عید فطر نداند و شخص هم بر اساس نظر مرجع خود عمل کند ، نمی تواند برای نماز عید فطر در آن روز اقدام نماید.
در پناه حضرت حق باشید[/]
در ابتدا بفرمایید ثبوت صحیح اول ماه تا چه اندازه دارای اهمیت است و این اهمیت در کدامیک از ماهها بیشتر برجسته میشود؟
[="] [="][="]از آنجا که ماه رمضان یک ماه عبادت است و در آن شبهای قدر وجود دارد و به ویژه مردم مترصد هستند از برکات معنوی ماه رمضان و فیوضات شب قدر بهرهمند شوند و آن شب را از دست ندهند، بنابراین مقید به استهلال هستند و اینکه دقیقا اول ماه مبارک رمضان و همچنین پایان آن چه وقت است[="].[="]
[="] [="]در آغاز ماه مبارک رمضان همه مؤمنان منتظر هستند اول ماه مشخص شود تا به نیت وجوب روزه بگیرند و به تکلیف و وظیفه شرعی خود عمل کنند و در پایان هم عید بزرگ مسلمانان را گرامی بدارند و اعمالی را که وارد شده است انجام دهند[="].[="]
[="] [="]همچنین مهمترین اعمالی که مسلمانان در مراسم حج انجام میدهند، روز عرفه و عید قربان که در ایام خاصی انجام میشود، مبتنی بر رویت هلال و ثبوت اول ماه است؛ آغاز و پایان ماههای حج باید مشخص شده تا اعمال این ماه به درستی انجام شود[="].[="]
[="] [="][="]ماههای حرام که دارای حرمت احکام خاصی است مبتنی بر همین موضوع است، در طول سال برخی از ایام و مناسبتها که براساس ماههای قمری است وابسته به همین امر است که مشخص شود اول ماه دقیقا چه روزی است[="].[="]
[="] چه راههایی برای شناسایی روز اول ماه وجود دارد و گفته چه کسانی در مورد رؤیت قابل قبول و معتبر است و با چه شرایطی میتوان ادعای آنان را پذیرفت؟
[="] [="]اصل رویت هلال امری شخصی است و خود فرد باید ماه را ببیند یا از دو نفر عادل که ماه را دیدهاند بشنود یا عدهای بگویند که به گفته آنان اطمینان پیدا کند؛ هرچند عادل هم نباشند، و یا از اول ماه شعبان در حالیکه ثابت شده باشد، سی روز بگذرد و یا حاکم شرع ثبوت آن را حکم کند[="].[="]
[="] [="]مسأله اول ماه یک امر تکوینی است و حتی اگر برای یک نفر هم مشخص نشود، اول ماه به طور طبیعی خواهد آمد و روزی هم پایان ماه قمری خواهد شد و این امر در هر یک ماه از ماههای سال صدق میکند؛ اما چون مکلفان باید به وظایف شرعی خود عمل کنند و باید برای آنان ثابت شود که اول ماه چه زمانی است[="].[="]
[="] [="]فقها براساس روایات فتوا داده و فرمودهاند «صم للرویة و افطر للرویة»، یعنی زمانی که ماه رویت شد روزه بگیرید و وقتی ماه دیده شد افطار کنید؛ از اینرو براساس فتوای فقها یکی از روشهای ثبوت اول ماه، رویت حسی شخص است یعنی شخصا با چشم خود هلال ماه را در افق ببیند و وقتی هلال ماه را دید، روز بعد از آن، اول ماه جدید و آن روز آخر ماه پیشین است[="].[="]
[="] [="]از راههای دیگر برای اثبات اول ماه آن است که دو نفر عادل شهادت دهند که این به عنوان بینه شرعیه است و نه تنها در اینجا حجت است بلکه در موارد بسیار زیادی ثبوت امور مبتنی بر بینه شرعیه و شهادت عدلین مورد پذیرش شارع مقدس است[="].[="]
[="] [="]اگر دو مرد عادل آمدند و شهادت دادند و شهادت آنان «ان حسا» بود؛ به این معنا که ما خودمان هلال ماه را در افق دیدهایم، این شهادت پذیرفته است، اما شهادت بر شهادت پذیرفته نیست یعنی اگر آنها شهادت دهند و بگویند دو نفر نزد ما شهادت دادند که ماه را دیدهاند، تنها برای خودشان حجت است و شهادت دو نفر بعدی حجت شرعی ندارد مگر اینکه سبب اطمینان یا یقین شود[="].[="]
[="] [="]راه سوم برای اثبات اول ماه شهادت عدهای است که از گفته آنان اطمینان حاصل شود ولو آنها عادل نباشند؛ در این زمینه دقیقتر آن است که بگوییم همان یقین و اطمینان حجت است؛ از اینرو برخی از فقها به این نکته اشاره کردهاند که اگر از گفته اخترشناسان و براساس تقویم، برای کسی یقین حاصل شد کفایت میکند[="].[="]
[="] [="]چهارمین راه برای اثبات اول ماه گذشت سی روز از اول ماه قبل است؛ مثلاً اول ماه شعبان ثابت شده است، با گذشت سی روز از اول ماه شعبان، این ماه تمام و روز بعد اول ماه رمضان است؛ از آنجا که ماه قمری 29 یا 30 روز است؛ پس از گذشت سی روز، قطعاً این ماه تمام و ماه جدید آغاز میشود[="].[="]
[="] [="]حکم حاکم آخرین روش برای اثبات اول ماه است که البته پیرامون آن مباحثی نیز مطرح میشود؛ بسیاری از فقها فرمودهاند حکم حاکم «احد الطرق» یعنی یکی از راههای ثبوت اول ماه است، به این معنا که اگر حاکم و ولی فقیه حکم فرمود، اول ماه ثابت میشود. اما برخی دیگر از فقها نظرشان این است که حکم حاکم به عنوان «احدالطرق» نیست، بلکه اگر حاکم حکم فرمود تبعیت از حکم او واجب است؛ بنابراین دیگران هم باید تبعیت کنند[="].[="]
[="] [="]
[="] [="]بنابراین اگر در مسأله رؤیت هلال ماه اختلاف پیش آید و وضعیتی به وجود آید که هلال ماه دیده نشود و از طرق مختلف رؤیت، هلال ماه نیز ثابت نشود، اما برای حاکم شرع و ولی امر ثابت شود و براساس آن حکم کند، باید همگان از آن تبعیت کنند[="].[="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="][="]یعنی اگر از اعلام دفتر مقام معظم رهبری و اینکه برای ایشان ثابت شده یا نظر مرجع تقلید اطمینان حاصل شد که فردا اول ماه جدید است باید مطابق آن عمل کند و اگر این اطمینان حاصل نشد، چون هیچ کدام از طرق ثبوت اول ماه پیش نیامده باید آن روز را جزو آخرین روز ماه قبل بداند[="].[="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]بنابراین اگر مکلفی مقلد مرجع تقلیدی است که رؤیت با چشم مسلح را کافی نمیداند و به طور فرض ولیفقیه و حاکم شرع براساس رؤیت با چشم مسلح اعلام به حکم اول ماه کرده است، مکلف نظر مرجع تقلیدش مبنی بر اینکه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح کافی نیست را بداند و بداند حاکم براساس رؤیت با چشم مسلح اعلام به حکم کرده است، میتواند بر مبنای مسأله و مبنای فقهی مرجع تقلید، طبق وظیفه خود عمل کند[="].[="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]اینکه آیا برای فرد ثابت شود یا نه یا ثابت شده یا نه این مسأله تقلیدی نیست؛ ممکن است حتی برای مرجع تقلید یا برای ولی فقیه و حاکم ثابت نشده باشد و برای خود فرد ثابت شده باشد که اگر ثابت شود باید طبق همان ثبوتی که برای خود او وجود دارد عمل کند و اگر هیچ مرجعی اعلام نکرد که فردا اول ماه رمضان است و حاکم هم حکم نکرد و شخصی برای خودش ثابت شد که فردا اول ماه رمضان است، باید روزه بگیرد[="].[="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]
[="] [="]پس نمیتوان گفت حتما در همه مناطق ماه در روز خاصی رویت خواهد شد؛ این مهمترین موضوعی است که گاهی اختلاف پیش میآید، اما تنها سبب اختلاف این نیست؛ اختلاف در برخی مواقع به فتاوای فقها و ملاکهایی که برای این مسأله دارند بر میگردد که گاهی بسیاری از فقها اتحاد افق را شرط میدانند و میگویند اگر در یک منطقهای ماه رویت شد، نقاطی که دارای افق متحد با آن منطقه است یا لااقل غریب به یکدیگر هستند، برای آنجا هم کافی است و برای نقاط دیگر کافی نیست؛ پس نقاط دیگر که ماه را ندیدند باید آن روز را آخر ماه قبلی بدانند[="].[="]
[="] [="]برخی دیگر براساس نظرهایی که دارند اتحاد در شب را کافی میدانند یعنی بلاد، کشورها و شهرهایی که شبشان با یکدیگر مشترک است ولو چند ساعتی با هم مشترک باشد. یعنی فرضا اگر اینجا شب است، در آن مناطق هم شب باشد؛ ولو اینکه چند ساعت اختلاف داشته باشند نه اینکه آنجا روز باشد؛ براساس این نظر در یک جا اگر ماه رویت شد برای تمام مناطقی که اتحاد در شب داشته باشند، کفایت میکند و این امر تقریبا یک نیمکره را در برمیگیرد[="].[="]
[="] [="]به نظر برخی فقها در یک کشور از کشورهای اسلامی که رویت شد برای بسیاری دیگر کافی است؛ در حالی که به فتوای مرجع دیگر کفایت نمیکند و عمل مکلف باید براساس اجتهاد خود در صورتی که خودش مجتهد است و یا فتوای مجتهد باشد که اگر این اختلاف در فتوا بود، اختلاف در عمل هم پیش میآید و در نتیجه ممکن است افراد دو روز متفاوت را بر این اساس عید بدانند[="].[="]
[="] [="]دیدگاه دیگر رویت حسی یعنی رویت با چشم عادی یا چشم مسلح است که در اینباره هم تفاوت نظر فتوای فقهی وجود دارد که برخی فقها دیدن با چشم مسلح را کافی میدانند اما عده دیگر کافی نمیدانند؛ بر این اساس اگر مرجع تقلیدی برایش ثابت شد که ماه با چشم مسلح مانند تلسکوپ و دوربین رویت شده است، اعلام میکند که روز بعد اول ماه جدید است اما برای مجتهد دیگر یا مقلد آن مجتهد یا مرجع که رویت با چشم مسلح را کافی نمیداند، اول ماه ثابت نشده و آن روز را باید آخر ماه قبل بداند[="].[="]
[="] [="]
[="] [="]اگرچه ممکن است پیشبینیهای دقیق موجب علم شود و کفایت کند، اما در اینباره هم اختلافنظرهایی ممکن است بین اخترشناسان به وجود آید؛ همانطور که این اختلافنظرها در تمام علوم وجود دارد. به عنوان نمونه ممکن است وجود ماه را در افق پیشبینی کنند اما در مسأله رویت که آیا دیده میشود یا نه، دچار اختلاف شوند؛ یعنی به ظن یا گمان پیشبینی کنند که اگر مانعی مانند ابر وجود نداشته باشد، ماه در افق دیده میشود یا اینکه احتمال رویت آن قوی است[="].[="]
[="] [="]براساس روایات که احکام هم مبتنی بر آنها است و اعمال مکلفان هم باید براساس احکام شرعی باشد، رویت ملاک ثبوت ماه است، نه وجود و تولد ماه؛ بنابراین ممکن است اخترشناسان پیشبینی کنند که ماه متولد شده است و در افق وجود دارد اما رویت میشود یا نه، این بحث بعدی است که اگر رویت شد، فردای آن روز اول ماه است و اگر رویت نشد، اول ماه نخواهد بود[="].[="]
[="] [="]
[="] [="][="]اگر شخصی مقلد مرجعی است که فرضا رویت با چشم مسلح را کافی نمیداند و شخص بداند که حاکم براساس رویت با چشم مسلح حکم کرده است؛ اینجا نمیتواند تبعیت کند اما مخالفت هم نمیتواند بکند و اگر آن مخالفت نباشد اختلافی پیش نخواهد آمد[="].[="]
[="] [="][="]یعنی از نظر حاکم به طور رسمی عید اعلام میشود اما عدهای که به نظرشان این حکم از نظر طرق ثبوت یا اختلاف فتوا خلاف است، مانند افرادی که در ماه مبارک رمضان بیمار هستند و روزه نمیگیرند، مشکلی نیست که آن روز را عید بگیرند، اما علنی نمیتوانند روزهخواری کنند و افرادی هم که بنا برمستندات یا علم و یقین خود باید روزه بگیرند، نمیتوانند افطار کنند[="].[="]
[="] [="]برخی افراد هم هستند که روزه نیستند و چیزی هم نمیخورند و اگر مخالفتی نکنند ولو اینکه در نماز عید هم شرکت نکنند، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ زمانی مشکل پیش میآید که اینها اعلام مخالفت کنند و این را اسلام جایز نمیداند ولو اینکه مقلد مرجعی باشند یا اینکه خودشان براساس شواهد و ادلهای که در دست دارند آن روز را عید ندانند[="].[="]
[="] [="]
عرض سلام و احترام و تشکر از زحمات و سؤلات شما
اگر یقین داشته باشید که عید فطر اعلامی بر اساس دیدن ماه با چشم مسلح است و مرجع شما چشم مسلح را برای دیدن ماه کافی نمی داند باید از نظر مرجع خود در این مسئله تبعیت کنید و عید اعلام شده حجت نیست.
سلام علیکم
اگر ندانیم که عید اعلامی بر اساس دیدن ماه با چشم مسلح است یا خیر وظیفه چیست؟
اگر بدانیم که با چشم مسلح است چه؟ با توجه به اینکه من با اجازه آیت الله سیستانی از آیت الله فاضل لنکرانی تقلید می کنم و ایشان برخلاف آیت الله سیستانی نه تنها چشم مسلح را کافی می دانند بلکه رویت ماه در هر نقطه که در قسمتی از شب با ما مشترک است را کافی می دانند. اگر آیت الله سیستانی فردا را عید اعلام نکنند چه باید بکنم که رعایت جانب هر دو فتوا شده باشد؟
باسلام
در سایت آیت الله سیستانی نوشته: (http://www.sistani.org/persian/qa/0912/)
پرسش: آیا مقلدین در مورد تعیین روز عید فطر باید به مراجع خود رجوع کنند یا همان روزی که در کشور عید فطر اعلام می شود باید مدنظر همه باشد ؟ پاسخ: این امر تقلیدی نیست و شخص باید اطمینان پیدا بکند .
در سایت آیت الله مکارم نوشته : (http://makarem.ir/news/?typeinfo=4&lid=0&mid=326234&catid=0&start=1&PageIndex=0)
از نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظلّه ، (دوشنبه 6 مرداد 1393) سی ام ماه مبارک رمضان و فردا (سه شنبه) عید سعید فطر می باشد
اگر باالفرض منی که از آیت الله مکارم تقلید میکنم؛ روز دوشنبه برام شروع شوال ثابت نشود؛ میتوانم عید نکنم؟
[="Tahoma"][="Black"]سلام علیکم
اگر ندانیم که عید اعلامی بر اساس دیدن ماه با چشم مسلح است یا خیر وظیفه چیست؟
اگر بدانیم که با چشم مسلح است چه؟ با توجه به اینکه من با اجازه آیت الله سیستانی از آیت الله فاضل لنکرانی تقلید می کنم و ایشان برخلاف آیت الله سیستانی نه تنها چشم مسلح را کافی می دانند بلکه رویت ماه در هر نقطه که در قسمتی از شب با ما مشترک است را کافی می دانند. اگر آیت الله سیستانی فردا را عید اعلام نکنند چه باید بکنم که رعایت جانب هر دو فتوا شده باشد؟
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
بنابر نظر معظم له هم الحمدلله امسال اختلاف نظری در مورد روز اول شوال نبوده و عید فطر به صورت یکسان اعلام شده است:
http://www.sistani.org/persian/
اما در فرض سؤال تکلیف شما تبعیت از نظر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی است یک روز زودتر هم امکان نداشت چون از نظر آیت الله سیستانی ماه رمضان 28 روزه می شد !
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
[="Tahoma"][="Black"] پرسش: آیا مقلدین در مورد تعیین روز عید فطر باید به مراجع خود رجوع کنند یا همان روزی که در کشور عید فطر اعلام می شود باید مدنظر همه باشد ؟ پاسخ: این امر تقلیدی نیست و شخص باید اطمینان پیدا بکند . در سایت آیت الله مکارم نوشته : (http://makarem.ir/news/?typeinfo=4&l...=1&PageIndex=0) از نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظلّه ، (دوشنبه 6 مرداد 1393) سی ام ماه مبارک رمضان و فردا (سه شنبه) عید سعید فطر می باشد اگر باالفرض منی که از آیت الله مکارم تقلید میکنم؛ روز دوشنبه برام شروع شوال ثابت نشود؛ میتوانم عید نکنم؟باسلام
در سایت آیت الله سیستانی نوشته: (http://www.sistani.org/persian/qa/0912/)
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
هر چند از نظر معظم له نیز روز سه شنبه عید بوده است :
http://makarem.ir/index.aspx?lid=0
اما اگر برای کسی ثابت نشود حکم کلی نمی توان داد ، باید دید علت عدم ثبوت چیست و جزئیات مسئله بررسی شود .
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شماهر چند از نظر معظم له نیز روز سه شنبه عید بوده است :
http://makarem.ir/index.aspx?lid=0
اما اگر برای کسی ثابت نشود حکم کلی نمی توان داد ، باید دید علت عدم ثبوت چیست و جزئیات مسئله بررسی شود .
همیشه سلامت و موفق باشید
یعنی میتوان مخالف نظر مرجع در این مسئله عمل کرد؟
یعنی میتوان مخالف نظر مرجع در این مسئله عمل کرد؟
با تشکر از سؤال شما
چون این مسئله در همه فروعاتش تقلیدی نیست ، ممکن است مکلف به اطمینانی بر خلاف نظر مرجع خود برسد .
همیشه سلامت و موفق باشید
سلام علیکم
برای بنده سوالی پیش اومده در این انجمن و جاهای دیگه جستجو کردم به جواب نرسیدم
اما سوال:بنده مقلد ایت الله بهجت ره هستم
در مورد اول ماه رمضان نظر ایشان چیست یعنی اگه تلوزیون اعلام کنه کافیه یا باید خودمون ببینم. زمانی که از تلوزیون اعلام میشه یعنی ماه رو فقط در تهران دیدن خب تکلیف بقیه شهرها چیه؟
اگه نظر ایشون اینه که با اعلام از تلوزیون نمیشه تکلیف اون روزه هایی که قبلا گرفتم چی میشه؟
درضمن حالا که ایشون درقید حیات نیستن بنده باید ا نظر ایت الله وحید استفاده کنم در این مورد یا نه کلا در چه مسائلی باید از ایت الله وحید و در چه مسائلی از ایت الله بهجت تقلید کنم
ببخشید سوالام زیاد شد
[="Tahoma"][="Black"]سلام علیکم
برای بنده سوالی پیش اومده در این انجمن و جاهای دیگه جستجو کردم به جواب نرسیدم
اما سوال:بنده مقلد ایت الله بهجت ره هستم
در مورد اول ماه رمضان نظر ایشان چیست یعنی اگه تلوزیون اعلام کنه کافیه یا باید خودمون ببینم. زمانی که از تلوزیون اعلام میشه یعنی ماه رو فقط در تهران دیدن خب تکلیف بقیه شهرها چیه؟
اگه نظر ایشون اینه که با اعلام از تلوزیون نمیشه تکلیف اون روزه هایی که قبلا گرفتم چی میشه؟
درضمن حالا که ایشون درقید حیات نیستن بنده باید ا نظر ایت الله وحید استفاده کنم در این مورد یا نه کلا در چه مسائلی باید از ایت الله وحید و در چه مسائلی از ایت الله بهجت تقلید کنم
ببخشید سوالام زیاد شد
عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
1. اگر منظور از اعلام تلویزیون حکم حاکم شرع باشد بله از نظر ایشان هم هلال ماه با حکم حاکم شرع ، ثابت می شود و همین طور اگر از اعلام رسانه ها ، انسان یقین به دیده شدن هلال ماه پیدا کند.
2. اگر آیت الله وحید خراسانی را به عنوان مرجع زنده انتخاب کرده باشید و با اجازه ایشان باقی بر تقلید از مرحوم آیت الله بهجت باشید می توانید در تمام مسائل از ایشان تقلید نمایید.
در پناه حضرت حق باشید
پی نوشت:
آیت الله بهجت ره، توضیح المسائل ص 268
آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل م 9[/]
[="Tahoma"][="Black"]عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
1. اگر منظور از اعلام تلویزیون حکم حاکم شرع باشد بله از نظر ایشان هم هلال ماه با حکم حاکم شرع ، ثابت می شود و همین طور اگر از اعلام رسانه ها ، انسان یقین به دیده شدن هلال ماه پیدا کند.
2. اگر آیت الله وحید خراسانی را به عنوان مرجع زنده انتخاب کرده باشید و با اجازه ایشان باقی بر تقلید از مرحوم آیت الله بهجت باشید می توانید در تمام مسائل از ایشان تقلید نمایید.
در پناه حضرت حق باشید
پی نوشت:
[/]
آیت الله بهجت ره، توضیح المسائل ص 268
آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل م 9
سلام علیکم
ممنون از پاسختون
باعرض معذرت یه سوال دیگه هم داشتم
منظور از حاکم شرع کیست ؟
حاکم شرع یعنی کسی که از ایشون تقلید کردیم؟
به این سوالم هم جواب ندادین که اگه ماه رودر تهران ببینن در شهرهای دیگه هم رمضان شده؟
سلام علیکم
ممنون از پاسختون
باعرض معذرت یه سوال دیگه هم داشتم
منظور از حاکم شرع کیست ؟
حاکم شرع یعنی کسی که از ایشون تقلید کردیم؟
به این سوالم هم جواب ندادین که اگه ماه رودر تهران ببینن در شهرهای دیگه هم رمضان شده؟
عرض سلام و احترام مجدد
منظور از حاکم شرع ، مجتهد جامع الشرایط است که می تواند ولی فقیه یا مرجع خود شما یا هر مرجع دیگری باشد.
در مورد سؤال آخر نیز حضرت آیت الله بهجت ره فرمودند:
و اما مقدار حجيّت شهادت به حسب اماكن بعيده، پس اظهر حجيت آن است برجميع كسانى كه قاطع باشند كه اگر مثلًا اولِ شبِ جمعه، در مكانى ديده شود، اول شب جمعۀ مكان بعيد، ديده شده يا مىشود در صورت عدم مانع سماوى يا ارضى (بدون فرق بين شرقى و غربى)؛ و اگر مقطوع نباشد اين مطلب و به حكم مقطوع نباشد، هر بلدى محكوم به حكم خود است به حسب رؤيت و عدم آن.
این عبارت بدین معناست که مثلا اگر یقین دارید که در شهر شما هم مانند شهر تهران و در همان زمان باید ماه دیده شود(مثلا به جهت هم افق بودن) ولی بخاطر مانعی مثل ابر دیده نشده به یقین خود عمل کنید و حکم شهر شما همانند تهران خواهد بود ولی اگر یقین ندارید، حکم شهر تهران را ندارد.
در پناه حضرت حق باشید
پی نوشت:
آیت الله بهجت ره ،جامع المسائل ج2، ص: 32
با نام و یاد دوست
سلام علیکم
پیشاپیش فرا رسیدن عید عبودیت و بندگی، عید سعید فطر را تبریک عرض می کنم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان را دارم
در این روزها طبق معمول سوالاتی درباره احکام فقهی هلال ماه شوال و عید سعید فطر مطرح می شود
از کاربران عزیز و فرهیخته انجمن درخواست دارم اگر در این زمینه سوالی دارند در صفحات ابتدایی این تاپیک آن را جستجو نمایند
اگر به پاسخ سوال شان نرسیدند در همین جا ارسال نمایند تا توسط کارشناس محترم پاسخ داده شود.
با تشکر @};-