وظیفه والدین در نامگذاری فرزندان
تبهای اولیه
وظیفه والدین در نامگذاری فرزندان
اولين قدم خوبي كه انسان بر ميدارد اين است كه نام نيك به فرزند خود بگذارد. پس در اين كار نيك كوتاهي نكنيد.
در شرايط كنوني كه نامهاي بيگانه در جامعه ما رواج يافته و هر نام بار فرهنگي خاصي را به همراه دارد، توجه به فرهنگ نامگذاري با رويكرد اسلامي يكي از موضوعات بسيارمهم و قابل توجه در حوزة مسايل تربيتي است. چه خوب است كه در اين زمينه اهميت نامگذاري، آثار رواني و تربيتي نام و شيوة نامگذاري در فرهنگ اسلامي را به اختصار يادآور شويم.
[=13px]
اهميت نامگذاري.نام و نامگذاري در فرهنگ عمومي جايگاه ويژهاي دارد. وجه تمايز انسانها از يكديگر اين است كه با اسم از يكديگر شناخته ميشوند. در فرهنگ اسلام نيز نامگذاري و انتخاب اسم از يك ويژگي خاص برخوردار است. آيين و مراسم نامگذاري و انتخاب نوع اسم در اسلام، يك روش ارزشمند به شمار ميرود.(1)
از نظر تربيتي و روان شناختي نيز نام، بر رفتار و شخصيت فرد اثر گذاشته و در سلامت رواني و عزت نفس وي مؤثر است.
[SPOILER]
شيوة نامگذاري در فرهنگ اسلامي.در اسلام توصيه شده است از اولين روزي كه كودك به دنيا ميآيد تا سه روز بايد برايش نام گذاشته شود. و حتي در برخي موارد مي بينيم كه سيره و روش بزرگان دين ما نامگذاري فرزندان از قبل از تولد بوده است. سيرة عملي ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ راهنماي بسيار خوبي است كه ميتوان با توجه به آن فرهنگ نامگذاري صحيح را در جامعه ترويج نمود.
رسول گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ هنگام نامگذاري كودك، ابتدا اذان به گوش راست او و سپس اقامه به گوش چپ كودك ميخواند و آن گاه نام كودك را انتخاب مينمود. در روايات خطاب به والدين آمده است كه بهترين و زيباترين نام را براي فرزندان خود برگزينيد و از انتخاب نامهاي زشت و مسخره آميز و ناپسند پرهيز كنيد.(2) به همين خاطر اسلام يكي از وظايف پدرو مادر را نسبت به فرزند، انتخاب نام شايسته قرار داده است. امام صادق ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: «اوّلُ ما يبرّ الرّجلُ ولدهُ ان يسميه باسمٍ حسنٍ فليحسنَ احدُكُم اسمَ ولدِهِ».(3) اولين قدم خوبي كه انسان بر ميدارد اين است كه نام نيك به فرزند خود بگذارد. پس در اين كار نيك كوتاهي نكنيد.
بزرگان دين ما در مورد نامگذاري فرزندانشان كه يكي از شئون تربيت است، سعي داشتند كه فرهنگ شيعه زنده بماند، در اين مسير از هر فرصتي استفاده ميكردند. از جمله نامهاي قهرمانان و بزرگان شيعه را براي فرزندان خود انتخاب ميكردند، و علاقمندان به خاندان رسالت نيز از آنها پيروي مينمودند، بر همين اساس، در ميان فرزندان امامان، نامهاي محمد، علي، احمد، فاطمه، حسن، حسين،
خديجه، زينب و زيد به طور مكرّر ديده ميشود. دشمنان اسلام و اهلبيت در صدد نابودي فرهنگ و ارزشهاي شيعه بودند. امّا امامان، نامهاي قهرمانان شيعه را بر فرزندان خود ميگذاشتند تا فرهنگ شيعه و سيرة بزرگان زنده بماند.
گاهي در ميان فرزندان يك امام، مثلاً امام كاظم و امام حسين ـ عليهم السّلام ـ يك نام براي دو فرزند، تعيين ميشد. منتهي براي اينكه اشتباه نشود با كلمة صغري وكبري مشخص ميگرديد. مانند فاطمه كبري و فاطمه صغري. و يا در مورد فرزندان امام حسين ـ عليه السّلام ـ سه نفر از آنها به نام «علي» بود كه عبارتند از: علي اكبر، علي اوسط، علي اصغر.
روزي مروان بن حكم به امام سجاد ـ عليه السّلام ـ گفت: نام تو چيست؟ امام سجاد فرمود: نام من علي است، نام برادرت چيست؟ امام فرمود: نام او نيز علي است. مروان گفت: اوه! علي، علي چه خبر است؟ مثل اينكه پدرت تصميم گرفته نام همه پسرانش را علي بگذارد.
امام سجاد ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: به حضور پدرم آمدم و سخن مروان را به اوگزارش دادم. پدرم فرمود: اگر خدا برايم صد پسر عطا كند، دوست دارم نام همة آنها را بدون استثناء علي بگذارم.
سيرة رسول گرامي اسلام اين بود كه: اگر نام كسي و يا شهري زشت بود، اقدام به تغيير آن ميكرد و نام بهترين براي آن انتخاب ميفرمود.
تأثير اسم در شخصيت فرزندشخصي به امام صادق ـ عليه السّلام ـ عرض نمود: جانم به فدايت، ما اسامي شما و پدران شما را بر فرزندانمان ميگذاريم، آيا اين كار براي ما سودمند هست؟ امام در جواب فرمود: بلي، به خدا سوگند! و آيا دين غير از حب و دوست داشتن ما اهل بيت است؟ ....
يكي از اين فوايد مي تواند تأثير در شخصيت و منش فرد باشد. به اين صورت كه نامگذاري و انتخاب نام شايسته، اظهار محبت به كودك و بزرگداشت او به حساب ميآيد كه در ايجاد عزت نفس آنها مؤثر است،
انتخاب اسم براي فرزندان نشاندهندة فرهنگ و تمدن جامعه است. بنابراين در شرايط كنوني بايد در جامعه تبليغ شود تا والدين، اسامي اسلامي براي فرزندانشان انتخاب كنند.
تأثير اسم در روابط اجتماعي و دوست يابي كودك.افرادي كه اسم زيبا و شايسته دارند، زودتر در جمع دوستان پذيرفته ميشوند و در روابط اجتماعي خود موفقترند. امّا افرادي كه نامهاي زشت و ناپسند دارند، مورد نفرت ديگران واقع شده و باعث ميشود كه در خانواده، مدرسه و حتي در دروان بزرگسالي كمتر مورد پذيرش ديگران واقع شوند.
اميد است شما برادر گرامي به عنوان مبلغ و كسي كه با پدران و مادران ارتباط داريد، بتوانيد در فرهنگسازي اسامي و تبيين آثار تربيتي و روان شناختي آن، نقش مؤثري ايفا نماييد.
امام صادق ـ عليه السّلام ـ از پدران خود نقل فرمودهاند: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ پيوسته اسامي زشت افراد و نام ناپسند شهرها را تغيير ميدادند.[/SPOILER]
[="Black"]بی زحمت اسامی زیبا و با معنا و مفهوم جذاب رو هم قرار بدین
هم دختر هم پسر
الان بیشتر سایتهای اسامی ،اسم هایی رو میذارن که مثلا ایرانی آریایی باشه
و مذهبی دیگه نیست[/]
یک بار یک سرنگار تعاملی گذاشتم حذف کردید
اسمش هم این بود اگه 9 تا(یا یازده) بچه داشته باشی اسمش رو چی می گذارید
تو اونجا قصدم این بود بچه ارزشی های مومن به جمهوری اسلامی اسم معرفی کنند
ولی اینجا منظور مان تشریح اهمیت نام خوب برای اولاد است
[=13px]شيوة نامگذاري در فرهنگ اسلامي.در اسلام توصيه شده است از اولين روزي كه كودك به دنيا ميآيد تا سه روز بايد برايش نام گذاشته شود. و حتي در برخي موارد مي بينيم كه سيره و روش بزرگان دين ما نامگذاري فرزندان از قبل از تولد بوده است. سيرة عملي ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ راهنماي بسيار خوبي است كه ميتوان با توجه به آن فرهنگ نامگذاري صحيح را در جامعه ترويج نمود.
رسول گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ هنگام نامگذاري كودك، ابتدا اذان به گوش راست او و سپس اقامه به گوش چپ كودك ميخواند و آن گاه نام كودك را انتخاب مينمود. در روايات خطاب به والدين آمده است كه بهترين و زيباترين نام را براي فرزندان خود برگزينيد و از انتخاب نامهاي زشت و مسخره آميز و ناپسند پرهيز كنيد.(2) به همين خاطر اسلام يكي از وظايف پدرو مادر را نسبت به فرزند، انتخاب نام شايسته قرار داده است. امام صادق ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: «اوّلُ ما يبرّ الرّجلُ ولدهُ ان يسميه باسمٍ حسنٍ فليحسنَ احدُكُم اسمَ ولدِهِ».(3) اولين قدم خوبي كه انسان بر ميدارد اين است كه نام نيك به فرزند خود بگذارد. پس در اين كار نيك كوتاهي نكنيد.[SPOILER]
بزرگان دين ما در مورد نامگذاري فرزندانشان كه يكي از شئون تربيت است، سعي داشتند كه فرهنگ شيعه زنده بماند، در اين مسير از هر فرصتي استفاده ميكردند. از جمله نامهاي قهرمانان و بزرگان شيعه را براي فرزندان خود انتخاب ميكردند، و علاقمندان به خاندان رسالت نيز از آنها پيروي مينمودند، بر همين اساس، در ميان فرزندان امامان، نامهاي محمد، علي، احمد، فاطمه، حسن، حسين،
خديجه، زينب و زيد به طور مكرّر ديده ميشود. دشمنان اسلام و اهلبيت در صدد نابودي فرهنگ و ارزشهاي شيعه بودند. امّا امامان، نامهاي قهرمانان شيعه را بر فرزندان خود ميگذاشتند تا فرهنگ شيعه و سيرة بزرگان زنده بماند.
گاهي در ميان فرزندان يك امام، مثلاً امام كاظم و امام حسين ـ عليهم السّلام ـ يك نام براي دو فرزند، تعيين ميشد. منتهي براي اينكه اشتباه نشود با كلمة صغري وكبري مشخص ميگرديد. مانند فاطمه كبري و فاطمه صغري. و يا در مورد فرزندان امام حسين ـ عليه السّلام ـ سه نفر از آنها به نام «علي» بود كه عبارتند از: علي اكبر، علي اوسط، علي اصغر.
روزي مروان بن حكم به امام سجاد ـ عليه السّلام ـ گفت: نام تو چيست؟ امام سجاد فرمود: نام من علي است، نام برادرت چيست؟ امام فرمود: نام او نيز علي است. مروان گفت: اوه! علي، علي چه خبر است؟ مثل اينكه پدرت تصميم گرفته نام همه پسرانش را علي بگذارد.
امام سجاد ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: به حضور پدرم آمدم و سخن مروان را به اوگزارش دادم. پدرم فرمود: اگر خدا برايم صد پسر عطا كند، دوست دارم نام همة آنها را بدون استثناء علي بگذارم.
سيرة رسول گرامي اسلام اين بود كه: اگر نام كسي و يا شهري زشت بود، اقدام به تغيير آن ميكرد و نام بهترين براي آن انتخاب ميفرمود.
تأثير اسم در شخصيت فرزندشخصي به امام صادق ـ عليه السّلام ـ عرض نمود: جانم به فدايت، ما اسامي شما و پدران شما را بر فرزندانمان ميگذاريم، آيا اين كار براي ما سودمند هست؟ امام در جواب فرمود: بلي، به خدا سوگند! و آيا دين غير از حب و دوست داشتن ما اهل بيت است؟ ....
يكي از اين فوايد مي تواند تأثير در شخصيت و منش فرد باشد. به اين صورت كه نامگذاري و انتخاب نام شايسته، اظهار محبت به كودك و بزرگداشت او به حساب ميآيد كه در ايجاد عزت نفس آنها مؤثر است،
انتخاب اسم براي فرزندان نشاندهندة فرهنگ و تمدن جامعه است. بنابراين در شرايط كنوني بايد در جامعه تبليغ شود تا والدين، اسامي اسلامي براي فرزندانشان انتخاب كنند.
تأثير اسم در روابط اجتماعي و دوست يابي كودك.افرادي كه اسم زيبا و شايسته دارند، زودتر در جمع دوستان پذيرفته ميشوند و در روابط اجتماعي خود موفقترند. امّا افرادي كه نامهاي زشت و ناپسند دارند، مورد نفرت ديگران واقع شده و باعث ميشود كه در خانواده، مدرسه و حتي در دروان بزرگسالي كمتر مورد پذيرش ديگران واقع شوند.
اميد است شما برادر گرامي به عنوان مبلغ و كسي كه با پدران و مادران ارتباط داريد، بتوانيد در فرهنگسازي اسامي و تبيين آثار تربيتي و روان شناختي آن، نقش مؤثري ايفا نماييد.
امام صادق ـ عليه السّلام ـ از پدران خود نقل فرمودهاند: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ پيوسته اسامي زشت افراد و نام ناپسند شهرها را تغيير ميدادند. [/SPOILER]
با سلام
آیا این درست است که میگویند اگر مسلمان چهار فرزند داشته باشد باید نام یکی از آنها را محمد بگذارد؟
[="DarkGreen"]بی زحمت اسامی زیبا و با معنا و مفهوم جذاب رو هم قرار بدین
هم دختر هم پسر
الان بیشتر سایتهای اسامی ،اسم هایی رو میذارن که مثلا ایرانی آریایی باشه
و مذهبی دیگه نیست
سلام و عرض ادب
میتونید برای پیدا کردن اسم های زیبا به این تاپیک ها مراجعه کنید.
با سلام
آیا این درست است که میگویند اگر مسلمان چهار فرزند داشته باشد باید نام یکی از آنها را محمد بگذارد؟
سلام و عرض ادب
هیچ بایدی وجود نداره اما
غيرت ديني در برابر بيحرمتيهاي دشمنانگاهي وقتها بايد مقابله به مثل كرد. ياري كنيم پيغمبر را. همين حماسهها ياري است. ما بايد حساس باشيم، غيرت ديني داشته باشيم.
شاه گفت: اسم امام را نبريد. ما گفتيم: حالا كه شاه گفت اسم امام را نبريد، ما اسم امام را ميبرديم، سه صلوات ميفرستيم. براي پيغمبر يكي ميفرستاديم، چون شاه روي پيغمبر حساس نبود، روي امام حساس بود. گفتيم: حالا به كوري چشم تو براي امام سه تا صلوات ميفرستيم.
معاويه بخشنامه كرد، اسم علي روي بچههايتان نگذاريد. امام حسين فرمود: همه بچههايم را علي ميگذارم. علي اكبر، علي اوسط...
وقتي آمريكا يا اسرائيل يا هر جنايتكار ديگر ميخواهد به پيغمبر ما جسارت كند، ما بايد مثلاً امسال سال 91، حالا من پيشنهاد ميكنم. سال 91، 92، هر زني پسر زاييد اسمش را محمد بگذارد. (صلوات حضار)
نيم ميليون محمد داشته باشيم.چون آنها، گاهي وقتها ميخواستند حضرت علي را مسخره كنند، يك مناطقي مثلاً ميگفتند: علي وَرجه! كه علي را... عَلي يُك، كوچهي علي چَم... چه؟ علي چَم... علي چَم، علي وَرجه، اينها را خوب روي نقشه بود. در مقابل اينها روستاييان ايران سعي ميكردند، اسم هم جا را علي آباد بگذارند.
ما مثلاً در لغت نامه دهخدا سه هزار تا علي آباد داريم. وقتي او ميگويد: علي ورجه، ما بايد بگوييم: علي آباد. وقتي او براي پيغمبر كاريكاتور ميكشد، هر زني پسر زاييد، اين هم ذخيرهي قيامت، حالا نگو برادرم محمد است، پسر برادرم محمد است. هرچه باشد. در همه خانهها باشد.
يكي از كارهايي كه سابقه هم دارد.من اين را قبلاً در تلويزيون گفتم. امام سجاد پسري به نام زيد داشت. او را كشتند. زيد هم پسري به نام يحيي داشت،او را هم كشتند. زنهاي خراسان گفتند: به كوري چشم بني اميه كه امام حسين كه شهيد شد، امام سجاد شهيد، امام زيد شهيد، يحيي شهيد، امسال در استان خراسان، هر زني پسر زاييد اسمش را يحيي ميگذاريم. سال 91 هر زني پسر زاييد اسمش را محمد بگذارد. (صلوات حضار)
در قرآن هروقت به پيغمبر، حالا هروقت ميترسم يك وقت خلاف باشد. بسياري از وقتهايي كه يك نيشي به پيغمبر ميزدند، فوري خدا از پيغمبر دفاع ميكند. «إِلاَّ تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّه» (توبه/40) شما حمايتش نميكنيد، خدا او را حمايت ميكند.منبع:برنامه درس هایی از قرآن
آقای قرایتی
تاریخ 20/7/91
تأثیر " نام" ما بر شخصیت ما
[/HR]نامخوب، باعث تأثیرات مثبت و خوب در اشخاص میشود، این تأثیرات در روح و اعمال او هم واقع میشود و نتیجهی آن، نیکنامی شخص در دنیا و آخرت است، و البته نام، به تنهایی نمیتواند خوشبختی و سعادت افراد را تضمین کند اما میتواند یکی از عوامل مۆثر در سعادت انسان باشد.
[/HR]
![](http://img1.tebyan.net/big/1392/06/4354161716350240216199242134237205179111116.jpg)
سعدی علیه الرحمة در دو جا از نامنیک صحبت میکند؛در یکجا میگوید:سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگزمرده آن است که نامش به نکویی نبرند [1]و در جای دیگر، چنین نصیحت میکند:نام نیکو گر بماند ز آدمیبه کزو ماند سرای زرنگار [2]سخن سعدی از نیکنامی است بحث ما از نامنیک، و ما در این بحث میخواهیم به تأثیر نامنیک در نیکنامی برسیم؛هر موجودی نامی دارد که با آن شناخته میشود و این نامها میتواند برگرفته از خصوصیاتی باشد که آن موجود داراست، اما شاید انسان، در این زمینه با دیگر موجودات؛ تفاوت داشته باشد به اینکه؛ نام انسان میتواند در او خصوصیاتی را بوجود آورد که دارا نبوده است و هر خصوصیتی، بسته به نوع آن؛ میتواند زمینهای باشد که انسان را به سوی خوبی یا بدی راهنمایی کند، زیرا نام انسان، چیزی است که همیشه همراه اوست و شخص را وامیدارد تا در مورد معنی و منشأ آن اسم، فکر و تحقیق کند.نکتهی دیگر؛ اینکه فرزند انسان از وجود اوست و چنانکه امام علی (علیه السلام) هم به این نکته اشاره دارد و به فرزندش میفرماید: «وَجَدْتُكَ بَعْضِی بَلْ وَجَدْتُكَ كُلِّی حَتَّى كَأَنَّ شَیْئاً لَوْ أَصَابَكَ أَصَابَنِی [3] تو را دیدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منى، آنگونه كه اگر آسیبى به تو رسد به من رسیده است».حال که چنین است؛ انسان در نامگذاری فرزندان خود، چه معیارهایی را باید در نظر بگیرد؟پاسخ این است که معیار باید به گونهای باشد که بهترین تأثیر را در او داشته باشد و فرزند را به نیکوترین ارزشهای انسانی راهنمایی کند.برای انسانهای دیندار، و خصوصا شیعیان؛ اسمهایی معرفی شده است که میتوانند در نقش اسم، الگوهای راهنمای خوبی هم باشند که روایات مفیدی در این زمینه از معصومین، علیهمالسلام به ما رسیده است که بعضی از آنها، اهمیت نامنیک و برخی دیگر مصادیق نامنیک را برای ما بیان میفرمایند.
اهمیت نام نیک
امام علی (علیه السلام)، نام نیک گذاشتن بر فرزند را به عنوان یک حق، از فرزند بر عهدهی پدر؛ معرفی کرده و میفرمایند: «حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآن [4] حق فرزند بر پدر، آن است كه نام نیكو بر فرزند بگذارد، خوب تربیتش كند، و او را قرآن بیاموزد».روایات دیگری هم هست که اشاره به این معنا دارد [5]و از امام صادق (علیه السلام) روایت است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اسْتَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ فَإِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ بِهَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ قُمْ یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ إِلَى نُورِكَ وَ قُمْ یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ لَا نُورَ لَكَ [6] نامها را نیکو انتخاب کنید، براستی که شما در روز قیامت با آن نام، خوانده می شوید.ای فلان پسر فلان! بسوی نورت برخیز! و ای فلان پسر فلان! برخیز! ولی نوری نداری».
چه نامهایی مناسب است؟
در روایات، راهنماییهایی در مورد نام مناسب شده که به مواردی اشاره میشود:امام باقر (علیه السلام) در اینباره میفرمایند: «أَصْدَقُ الْأَسْمَاءِ مَا سُمِّیَ بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَفْضَلُهَا أَسْمَاءُ الْأَنْبِیَاءِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ [7] راستترین نامها آن است که بر بندگی الهی دلالت کند و برترین نامها، اسامی پیامبران است».و روایاتی مشابه این روایت هم داریم [8]
![](http://img1.tebyan.net/big/1391/11/812033427102116102155187141881622025520849.jpg)
اصبغ بن نباته از امام علی (علیه السلام) از رسول اکرم (صلی الله علی و آله) روایت می کند که: «مَا مِن اَهلِ بَیْتٍ فِیهِم إِسْمُ نَبِیٍّ إِلّا بَعَثَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ اِلَیهِمْ مَلِکاً یُقَدِّسُهُمْ بِالغَدَاةِ وَ العَشِیّ [9] ساکنان هیچ خانهای نیست که در بین آنان نام پیامبری باشد، مگر اینکه خداوند فرشتهای به سوی آنان برمیانگیزد که در صبح و شام تقدیسشان کند».شخصی به امام صادق (علیه السلام) عرضه داشت: جانم به فدایت، ما اسامی شما و پدران شما را [بر فرزندانمان] می گذاریم، آیا این کار برای ما سودمند هست؟ امام در جواب فرمودند: «ای وَاللهِ. وَ هَلِ الدّینُ اَلَّا الحُبّ وَ البُغض! "قالَ اللهُ: إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ" [10] آری به خدا قسم! مگر دین؛ چیزی جز مهر ورزیدن و بغض و تنفر است؟! خداوند می فرماید: (ای رسول ما بگو) اگر خدا را دوست میدارید از من پیروی کنید تا او نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد».از جمله نامهای دیگر میتوان به نامهای: علی، فاطمه (و نامهای دیگر آن حضرت چنانکه ابو جعفر قمی گفته است عبارتند از: فاطمه، بتول، حصان، حرّه، سیّده، عذراء، زهرا، حوراء، مباركه، طاهره، زكیّه، راضیه، مرضیّه، محدّثه، و ... [11])، جعفر، عبدالله و نامهای دیگر معصومین علیهم السلام.نامهایی که خوب نبود و تغییر مییافت
بعضی از نامهای افراد و شهرها که مناسب نبود، توسط حضرات معصومین (علیهم السلام) تغییر مییافت.امام صادق علیه السلام می فرمایند: «أَنَ رَسُولَ اللهِ کانَ یغَیرُ الاَسْماءَ الْقَبیحَةَ فِی الْرِّجالِ وَ الْبُلدانِ؛[12] رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پیوسته نام های زشت انسانها و شهرها را تغییر میدادند».
نامها را نیکو انتخاب کنید، براستی که شما در روز قیامت با آن نام، خوانده می شوید.ای فلان پسر فلان! بسوی نورت برخیز! و ای فلان پسر فلان! برخیز! ولی نوری نداری»
تأثیرات دیگری از نام خوب
به تجربه ثابت شده و یک امر وجدانی هم هست که اسم خوب میتواند تاثیرات مثبتی در احساس رضایتمندی و آرامش را به صاحب آن اسم القا کند و در ارتباط با دیگران هم، تأثیر خوبی داشته باشد.همچنین اثر دیگر اسم خوب، اثر تربیتی آن است که وقتی شخص، نام خوبی داشته باشد این خوبی به او تلقین میشود و چنانکه در اول بحث؛ عرض شد، سعی در شباهت روحی و رفتاری به آن خوبی پیدا میکند. و چه نامی بهتر از نام پیامبران و معصومین برای شباهت یافتن به ایشان؟ و چه تأثیرات مثبت و خوبی دارد نامهایی که نشان بندگی خداست!؟
یک اشکال و پاسخ:گاهی اشکال میشود که: این اسمها در خانوادهی نزدیکان و آشنایان؛ تکراری است.پاسخ: اولا: هر چیز تکراری اشکالی نداردو ثانیا: به قول یکی از بزرگان: چطور خانهی نزدیکان تلویزیون و... هست نمیگویید تکراری است و نخرید اما این نامها برای فرزندان تکراری است و شما انتخاب نمیکنید؟و ثالثا: این نامها در آن خانهها خاصیت خود را دارند، در خانهی شما هم خاصیت و برکت خود را میتوانند داشته باشند.پسنامخوب، باعث تأثیرات مثبت و خوب در اشخاص میشود، این تأثیرات در روح و اعمال او هم واقع میشود و نتیجهی آن، نیکنامی شخص در دنیا و آخرت است، و البته نام، به تنهایی نمیتواند خوشبختی و سعادت افراد را تضمین کند اما میتواند یکی از عوامل مۆثر در سعادت انسان باشد.پینوشتها:[1]. کلیات سعدی، غزل20[2]. همان، قصیده28[3]. نهجالبلاغه، نامه31[4]. همان، حکمت399[5]. امام سجاد (علیه السلام) از جانبی دیگر، به حق فرزند؛ اشاره کردهاند و میتوان از فرمایش ایشان در هر زمینهای از جمله، توجه به نامگذاری بر فرزندان استفاده کرد، ایشان میفرمایند: «وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَیْكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیَا بِخَیْرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ وَ الْمَعُونَةِ لَهُ عَلَى طَاعَتِهِ فِیكَ وَ فِی نَفْسِهِ فَمُثَابٌ عَلَى ذَلِكَ وَ مُعَاقَبٌ [تحفالعقول، ص263] حق فرزند این است كه بدانى جزئى از وجود تو است، در دنیا با هر خیر و شرى كه دارد به تو منسوب است، در حسن تربیت، رهنمائى به خدا، و كمك به او در اطاعت از تو، و ایجاد روح فرمانبردارى در او، مسئولى و در این باره پاداش یا كیفر دارى».[6]. اصولكافی، ج6، ص19[7]. همان، ص18[8]. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: تَسُمُّوا بِاَسماءِالاَنبِیاء،وَ اَحَبُّ الاَسماءِ اِلَی اللهُ عبدالله وَعبدالرحمن [مجموعة ورام، ج1، ص33] نام پیامبران را برای خود انتخاب کنید و محبوبترین نامها در پیشگاه خداوند عبدالله و عبدالرحمن است».و در روایت از امام رضا (علیه السلام) است که: «لَا یَدْخُلُ الْفَقْرُ بَیْتاً فِیهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ أَوْ أَحْمَدَ أَوْ عَلِیٍّ أَوِ الْحَسَنِ أَوِ الْحُسَیْنِ أَوْ طَالِبٍ أَوْ عَبْدِ اللَّهِ أَوْ فَاطِمَةَ مِنَ النِّسَاءِ [اصولکافی، ج6، ص19] فقر به خانهای که در آن نام محمد، احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، یا عبدالله (از مردان) ویا فاطمه (از زنان) باشد؛ داخل نمی شود».و از امام محمدباقر (علیه السلام) روایت شده است که: «إِنَّ الشَّیْطَانَ إِذَا سَمِعَ مُنَادِیاً یُنَادِی یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ ذَابَ كَمَا یَذُوبُ الرَّصَاصُ حَتّی إِذَا سَمِعَ مُنَادِیاً یُنَادِی بِاسْمِ َ عَدُوٍّ مِنْ أَعْدَائِنَا اهٌتَزَّ وَ اخْتَالَ [اصولکافی، ج6، ص20] هر وقت شیطان بشنود كسى نام محمد یا على را صدا مىزند، مانند سرب یا قلع، ذوب مىشود و هنگامیکه بشنود که یک نفر به اسم دشمنان ما خوانده می شود به شعف در می آید و تکبر میورزد».[9]. وسائلالشیعه،جلد 21،ص 392[10]. مستدرکالوسائل، جلد15، ص128[11]. أَسْمَاۆُهَا عَلَى مَا ذَكَرَهُ أَبُو جَعْفَرٍ الْقُمِّیُّ فَاطِمَةُ الْبَتُولُ الْحَصَانُ الْحُرَّةُ السَّیِّدَةُ الْعَذْرَاءُ الزَّهْرَاءُ الْحَوْرَاءُ الْمُبَارَكَةُ الطَّاهِرَةُ الزَّكِیَّةُ الرَّاضِیَةُ الْمَرْضِیَّةُ الْمُحَدَّثَةُ مَرْیَمُ الْكُبْرَى الصِّدِّیقَةُ الْكُبْرَى وَ یُقَالُ لَهَا فِی السَّمَاءِ النُّورِیَّة السَّمَاوِیَّةُ الْحَانِیَةُ «بحارالانوار، ج43، ص16 و 17»[12]. وسائلالشیعة، ج21، ص390 منبع :بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
سلام
خواهرم می گفت که تا وقتی اهل بیت( علیهم صلوات الله) هستن، چرا بریم اسم سایر شخصیت ها رو روی بچه هامون بذاریم، حتی اگه اون شخصیت ها خیلی خیلی هم آدم حسابی و حتی مذهبی باشن.
بعد چند وقت با یکی از دوستام که از قضا اونم خیلی باهام هم عقیده اس، صحبت می کردم تو همین موضوع، باز اون گفت، درسته که اسم اهل بیت (سلام الله علیهم) خیلی خوبه و ثواب داره و از این حرفا و استدلالات، ولی الان اسم اصحابی مثل عمار و میثم و سلمان و اینا بهتره، چون اینجور اسامی یکجور مبارزه سیاسی رو که از صدر اسلام بوده به همه یادآوری می کنه. اسم اصحاب می گفت سیاسی تره و امروز هم که روز مبارزه سیاسیه.
داداش محمدم 4تا پسر داره. وقتی پسر سومش به دنیا اومد، داداشم اسمش گذاشت عمار. دوتا پسر اولش علی و عباس بودن. همه فامیل بهش گیر دادن که عمار اسم سنگینیه، لااقل می ذاشتی عماد. داداشم می گفت حضرت امیر(علیه السلام) کسی بود که تا آخرین نفس با حضرت رسول (صل الله علیه و آله) مونده و پاشون وایستاده.منم اسم پسر اولم رو گذاشتم علی و حضرت عباس(علیه السلام) کسی بوده که تا آخرین نفس پای امام حسین(علیه السلام)وایستاده. اینم اسم پسر دومم.جناب عمار هم از اصحاب نزدیک حضرت امیر(علیه السلام) هستش و تا آخر شیعه ایشون مونده. می گفت کلاً سبک نامگذاری من برا بچه هام همینه.
خلاصه ما موندیم و این انتخاب اسم...
من که از همون وقتهایی که به این مساله فکر کردم، اسم پسر اولم رو گذاشتم سلمان...
آخه سلمان هم ایرانی بود و هم پیامبر(صل الله علیه و آله) در موردش می گن که او از ما اهل بیته. بعدم پیامبر (صل الله علیه و آله)دستشون گذاشتن رو شونه سلمان و ما رو یعنی آیندگان قبیله سلمان رو برادران خودشون خطاب کردن. من که عاشق سلمانم.
ما را نبی قبیله سلمان خطاب کرد...
class: newstools align: right [TD="class: drL align: right"] [/TD] [TD="class: drL align: right"] [/TD]
اسامی سفارش شده برای فرزندان پسر
از حقوقی که فرزند بر پدر و مادر دارد، انتخاب نام نیک می باشد،
به نحوی که نام نیک در دنیا و آخرت برای انسان وسیله ی شرافت و سربلندی و برکت می باشد.
به گزارش خبرنو به نقل از قدس آنلاین؛ متاسفانه در چند دهه اخیر گویا اسامی اسلامی رنگ باخته و نام هایی متاثر از فرهنگ غرب رواج پیدا نموده اند!براساس آیات و روایات متعدد، روز قیامت هر کس را با همان نام خودش صدا می زنند و حال اگر این نام برگرفته از اسامی ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین باشد مایه سرافرازی فرد می گردد، چنانچه نقل شده است: روزی فردی به امام صادق (ع) عرض نمود: فدای شما شوم؛ ما فرزندانمان را به نام شما و نام های پدران شما نامگذاری می نماییم، آیا این عمل برای ما سودی دارد؟
امام صادق (ع) فرمودند: آری؛ به خدا سوگند برای شما سود دارد و سپس فرمودند: آیا مگر دین جز دوستی می باشد؟ خداوند به رسولش فرموده است: به مردم بگو: اگر شما خداوند را دوست می دارید باید از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد، و همچنین ایشان فرموده اند: نخستین احسانی که یکی از شما به فرزند خود می کند، انتخاب نام نیک برای اوست. پس بکوشید و برای فرزند خود نام نیک انتخاب نمایید.
علاوه بر این ائمه اطهار (ع) نام هایی را جهت فرزندان ذکور سفارش فرموده اند در این زمینه حضرت امام کاظم (ع) می فرمایند: هر خانه ای که در آن فرزندی به نام «مُحَمَد»
یا «اَحمَد»
یا «عَلی»
یا «حَسن»
یا «حُسین»
یا «جَعفر»
یا «طالِب»
یا «عَبدالله» باشد، فقر و تنگدستی در آن خانه وارد نخواهد گردید و همچنین امام رضا (ع) فرموده اند: هر خانه ای که در آن نام «مُحَمَد» باشد اهل آن خانه در خیر و خوبی خواهند زیست و بر این اساس نیز از امام صادق (ع) نقل شده است: ما تمام فرزندان خود را در اول «مُحَمَد» می نامیم و چون هفت روز سپری گردید، اگر خواستیم نام او را تغییر می دهیم.
همچنین از پیامبر (ص) درباره ی فضیلت بعضی از اسامی روایت شده است که ایشان
فرموده اند: اگر مردم در جلسه مشورت خود کسی را که نامش «مُحَمَد» یا «حامِد» و یا «اَحمَد» است، شرکت دهند، خیر آنان فراهم خواهد گردید و همچنین فرموده اند: در هیچ خانه ای سفره ای گسترده نمی شود که شخصی به نام «مُحَمَد» یا «اَحمَد» بر سر آن حاضر شود، جز آن که خداوند متعال، آن منزل را در هر روز دو مرتبه تقدیس می فرماید، و در حدیثی دیگر از امام رضا (ع) نقل شده است که این بزرگوار فرموده اند: هنگامی که فرزند خود را «اَحمَد» نام گذاری می نمایید، او را احترام کنید و در مجلس برای او جا باز کنید و صورت خود را در مقابل او در هم نکشید ( و به او غضب ننمایید)
پی نوشت ها:
1- شیخ صدوق. عیون الاخبار الرضا (ع)، ج2: 29.
2- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج104: 131.
3- حسینی بهارانچی. آیین همسرداری و آداب زندگی در اسلام: 100- 103.