پنجاه موقوف در قیامت ، خیالبافی یا واقعیت ؟
تبهای اولیه
[="microsoft sans serif"]
بنام خدا
درود بر راستجویان ارجمند
در کتاب امالی شیخ صدوق حدیثی از قول اما م صادق آورده شده است که در قیامت پنجاه ایستگاه برای
رسیدگی و حسابرسی انسانها وجود دارد
که زمان توقف درهر کدام از آنها در سالشماری انسانها هزار سال طول می کشد !!!!!
[="red"] پس با این حساب هر نفری حدودا [="blue"] باید 800 برابر طول عمر خود [/]را در نوبت و صف حسابرسی باشد[/] !!!!
اگر این قول امام صادق درست است آیا در تناقض آشکار با آیه ی ذیل که خدا را سریع الحساب می داند
نیست ؟؟؟؟
[="black"][="blue"] الْيوْمَ تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ لَا ظُلْمَ الْيوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ[/][/](غافر/17)
آیا سریع الحساب بودن خدا یعنی هر نفری باید 50 هزار سال در صف حسابرسی به اعمال منتظر شود و بعد به احتمال زیاد راهی دوزخ شود ؟؟؟
لطفا احساساتی نشده و خردمندانه و منطقی و راستپذیرانه پاسخ دهید [/]
با سلام خدمت نوری
مقدار پنجاه هزار سال براي همه انسانها نيست، بلكه بر اساس روايات، انتبيا و اولياي الهي از مواقف و پل صراط كه يكي از آن مواقف است، به سرعت برق و سير نور عبور ميكنند و بعد افرادي كه از جهت اعمال و اخلاق به انبياء و امامان نزديك ترند. سرعت سير اينان نيز از آن مواقف و صراط سريعتر از ديگران خواهد بود. چنان كه به برخي روايات آمده است: عدهاي به سرعت وزش باد، برخي مؤمنان مانند سرعت اسب تندرو و گروهي به سرعت انساني كه در حال دويدن است، عدهاي نظير سرعت كسي كه به صورت عادي راه ميرود و برخي نيز آهسته و لنگان عبور ميكنند اما كفار و ستمگران به تناسب درجات ظلم و كفرشان معطل ميشوند.
ثانياً: كاملترين نوع محاكمه آن است كه شخص آن چه را كه انجام داده، همراه خويش ببيند و خويشتن بر محكوميت خود صحه گذارد.
قرآن ميفرايد: "اعمال هر كس را طوق گردن او ساختيم و روز قيامت كتابي براي او بيرون آورديم، در حالي كه آن را گشوده خواهد ديد".(2) روز قيامت كه شد، نامه عمل انسان را به دست او ميدهند و ميگويند بخوان.(3)
امام صادق(ع) در توضيح اين آيه ميفرمايد: منظور از بخوان اين است كه خداوند همه كار كردهاي او را به يادش ميآورد، به گونهاي كه گويا همان لحظه انجام داده است.(4) آنهايي كه نامه عمل شان از جلو و به دست راست آنها داده ميشود، ميدانند اهل نجاتند و آنهايي كه نامه اعمالشان از جلو يا پشت سر به دست چپ آنها داده ميشود، اهل عذابند".
بنابر اين هر انساني در كوتاهترين زمان ممكن ميداند كه اهل نجات و جزء رستگاران است يا اهل جهنم و عذاب. همين كه انسان از قبر برخاست، آن چه را كه انجام داده، حاضر مييابد.(5)
ثالثا: مواقف قيامت يكي از جايگاههاي تطهير انسان از گناهان است. كساني كه سخت و مسائب دنيا و لحظه مرگ، و فشار قبر و كيفر عالم برزخ براي شستشوي گناهان ميگردد. اين نوعي رحمت الهي را در بر دارد، زيرا عذاب جهنم شديدتر از سختي مواقف و دردناكتر از آن است كه در تصور آيد.
پي نوشتها:
1 - جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، ج 25، ص 17.
2 - اسراء (17)، آيه 13.
3 - اقرأ كتابك، كفي بنفسك اليوم حسيبا، اسراء آيه 14.
4 - حاج شيخ عباس قمي، منازل الاخره، ص 113.
5 - و وجدوا ما عملوا حاضران. كهف (18) آيه 49.
[="Microsoft Sans Serif"]مقدار پنجاه هزار سال براي همه انسانها نيست، بلكه بر اساس روايات، انتبيا و اولياي الهي از مواقف و پل صراط كه يكي از آن مواقف است، به سرعت برق و سير نور عبور ميكنند و بعد افرادي كه از جهت اعمال و اخلاق به انبياء و امامان نزديك ترند. سرعت سير اينان نيز از آن مواقف و صراط سريعتر از ديگران خواهد بود. چنان كه به برخي روايات آمده است: عدهاي به سرعت وزش باد، برخي مؤمنان مانند سرعت اسب تندرو و گروهي به سرعت انساني كه در حال دويدن است، عدهاي نظير سرعت كسي كه به صورت عادي راه ميرود و برخي نيز آهسته و لنگان عبور ميكنند اما كفار و ستمگران به تناسب درجات ظلم و كفرشان معطل ميشوند.
درود فنا
دوست آزاد من
اول بسم الله چیزی آوری که دقیقا مخالف همان آیه است
الْيوْمَ تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ لَا ظُلْمَ الْيوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ(غافر/17)
در روز قیامت [="Blue"]هر کسی [/]( چه مومن و چه کافر) در برابر کردارش سزا داه میشود و و قطعا خدا (برای همه )سریع الحساب است
حالا کجای این روایات با این آیه ی آشکار و کافی ووافی سازگار است :Gig:
فکر نمی کنی این شاخ و بر گهای بیهوده و ناسودمند ( لاینفع) افزون بر دین ریشه ی دین را سست کند !!!!
آخر اینها دیگه چیه که ما بدونیم یا ندونیم در حالی که هیچ پشتوانه ی عقلی و قرآنی نداره
از این ایستگاهای پنجاه گانه اسم 5 تای آنان را مطابق نص قرآن اگر آوردی 45 تای دیگر را من ندیده قبول می کنم
خوب بفرما
تمام آنچه که در قرآن هست یک ایستگاه بازرسی و باز پرسی بیشتر نیست 49 تای دیگر از کجا نازل شده ؟؟؟؟؟
[="Red"]وقفوهم انهم مسئولون [/]
[="Blue"] آنها را بازداشت کنید که آنها از مسئولان ( مملکت!)هستند!!!![/]
این هم یک تفسیر به رای قرن بیست و یکمی از اینجانب در تنها ایستگاه دم در نگهبانی قیامت !!!!
در آیه 17 سوره غافر، جمله" إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ" تعليل نفى ظلم است كه جمله" لا ظُلْمَ الْيَوْمَ" از آن خبر مىداد، مىفرمايد: اينكه گفتيم در امروز هيچ ظلمى نيست، بدين علت است كه خداى تعالى در محاسبه سريع است، چنان نيست كه رسيدگى به حساب يك نفر او را از حساب افراد ديگر باز بدارد، تا در نتيجه به اشتباه بيفتد و جزاى اين را به آن و پاداش آن را به اين بدهد، و در نتيجه ظلمى پيش بيايد.(المیزان)
اما توقف گناهکاران در مواقف روز قیامت چیزی جز نتیجه عمل آنها نیست و این ظلم محسوب نمی شود اما صالحان و اولیاء در این مواقف درنگی نخواهند داشت.
قرآن مجید، پنجاه موقف روز قیامت را نه تنها رد نمی کند بلکه تایید هم می کند و آیه «وقفوهم انهم مسئولون» به بازداشت و بازخواست گناهکاران اشاره داردکه از جمله آنها کسانی هستند که بی پروا قرآن را تفسیر به رای می کنند.
تشکر:Gol:
باید عرض کنیم که آنچه درباره طولانی بودن روز قیامت مطرح است ، در قرآن کریم به صراحت آمده:
«تعرج الملائکه و الروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه ؛(1) فرشتگان و روح در روزی که اندازه آن پنجاه هزار سال است، به سوی خدا بالا میروند».
پنجاه هزار سال از این نظر است که آن روز به حسب سال های دنیا تا این حد ادامه پیدا میکند. در برخی آیات مقدار روز قیامت یک هزار سال آمده :
«ثم یعرج الیه یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون؛ (2) در روزی که مقدارش به حساب اوقات دنیوی هزار سال است، به سوی او باز میگردند».
از این آیه معلوم میشود که محاسبه روز قیامت به پنجاه هزار سال و یا هزار سال به اساس مقیاس روزهای دنیوی است. از این رو به صراحت فرمود: «مما تعدون» . باید توجه داشت که در آیه اول مقدار مجموع قیامت را بیان فرموده و در آیه دوم تنها مقدار یکی از مواقف را بیان کرده چون قیامت پنجاه موقف دارد. هر موقف آن هزار سال طول میکشد و در نتیجه پنجا هزار سال میشود. (3)
همانطور که کارشناس خوبمان سعید و نیز جناب فنا هم اشاره نمود اند طولانی بودن روز قیامت همگانی نیست، زیرا مقصود از طولانی بودن روز قیامت و مواقف پنجاه گانه آن این است که مجرمان و گناهکاران مورد حساب و بازخواست قرار میگیرند . مواقف و ایستگاههایی برای آنان وجود خواهد داشت که باید از آن ها عبور نمایند تا سرنوشت نهایی آنان از نظر بهشت و دوزخ روشن گردد.
بنابراین
هر که در دنیا عملی مرتکب شده باشد در مواقف قیامت معطل خواهد شد . در نتیجه آن کس که در دنیا به هنگام اجرای فرامین الهی با آغوش باز و طیب خاطر، فرمان پذیر بوده و احساس سنگین و خستگی نکرده است، از مواقف قیامت نیز با شادمانی و سرور خواهد گذشت . آن کس که فرامین الهی را چون بار گرانی تلقی کرده و احیانا از اجرای آن سرباز زده است، از مواقف قیامت نیز به سختی عبور خواهد کرد . گذشتن از آن ها برای او بسیار طولانی خواهد بود. (4)
از رسول خدا (ص) درباره طولانی بودن روز قیامت پرسیده شد، فرمود: «والذی نفس محمد بیده انه لیخف علی المومن حتی یکون اخف علیه من صلاه مکتوبه یصلیها فی الدنیا ؛(5) قسم به کسی که جان محمد به دست اوست، آن روز برای مومن سبک و آسانتر میشود از یک نماز واجب که در دنیا میخواند» .
با توجه به این بیان معلوم میشود که سریع الحساب بودن خداوند جای تردید نیست . در یک آن و کمتر از لحظهای میتواند به حساب همگانی رسیدگی نماید، ولی آنچه درباره مواقف طولانی قیامت مطرح است ، مربوط به حال گناهکار است که باید در مدت طولانی آن مسیر و منازل و مواقف را طی نماید تا هم کیفر خود را بچشد و هم تا که به پای حساب میرسد. بسیاری از بار گناهان آنان کاسته شود.
از این رو آن مواقف طولانی برای مومن کمتر از مدت زمان نماز واجب که در دنیا خوانده طول میکشد. بنابراین خداوند سریع الحساب است ،ولی روندگان گناهکار باید مسیر منازل قیامت را به مدت پنجاه هزار سال طی کنند تا کیفر شوند.
1. معارج (70) آیه 4.
2. سجده (32) آیه 5.
3. منشور جاوید ج 9، ص 310، نشر موسسه امام صادق، قم 1369 ش .
4. همان ص 311، تفسیر نمونه ج 25، ص 17، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، بیتا .
5.بحار الانوار، ج 7، ص 123، نشر دار الاحیاء لتراث العربیی، بیروت، 1403 ق .
همه موفق باشید
به قول معروف میگن زمان نسبیه برا اونایی که تو اون زمان دارن خوش میگذرونن زود میگذره وبرای کسایی که داره براشون سخت میگذره دیر می گذره تا حالا دقت کردید؟
با سلام
در چنين مواردي كه بعد از ابراز سوال ادب خود را هم نشان ميدهند فقط جواب گفته ميشود كه براي ديگران سؤال حل شود و از قربون صدقه جلوگيري ميشود.
آقاي نوري اگر آخر حديث را ديده بودند و كمي بيشتر تامل ميكردند اين سوال ژيش نميآمد .
در آخر حديث آمده حضرت 2 آيه را با هم قراءت كردند :
المعارج : 4 تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ
أَلْفَ سَنَه
در روزي كه مقدارش 50 هزار سال است
{حال سوال ميشود چطور سالهايي؟}
كه آيه ديگري جواب ميدهد
الحج : 47 وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ لَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ إِنَّ يَوْماً عِنْدَ
رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّون
روزي نزد پروردگار است كه مثل 1000 سال است از آنچه كه شما ميشماريد
يعني قرار نيست كه حتما 1000*365 روز باشد كه هر روزي 24 ساعت و هر ساعتي 60 دقيقه .
بلكه مثل طولاني شدن اين زمان بر شما اين مواقف طولاني ميشود.