جمع بندی پیامبر اسلام و شبهه ترور فردی به نام مغیره
تبهای اولیه
یک سوال داشتم جهت تنظیم پاسخ شبهه تاریخ اسلام که دشمنان در فضای مجازی نشر داده ، به نام ترور های محمد ، حدود هشت نام از دشمنان پلید اسلام در زمان حیات حضرت محمد را در این شبهه تاریخ اسلام اورده اند و اینطور وانمود کرده که این افراد بدون تقصیر (به فرمان حضرت )کشته شدند [نمیگن مجازات !!!شدند]@-) و هیچ توضیح از جنایت و جرم این منفورین را نیاورده نگارنده ...حدود هشت نام هست،در این شرح جرم هفت نفر از این ها را در اینترنت با جستجو و مطالعه وقایع تاریخ اون فراد مذکور یافتم شکر خدا، ولی روی شخصی بنام " مغیره " برایم ابهام بود 1شخصی بنام مغیره دقیقا اسم کاملش چه بوده چون هرچی گشتم با متن شبهه جور در نیومد 2این نام《ابوالحكم، عمروبن هشامبن مغيره 》آیا همین مغیره هست یا یکی دیگر است 3 در باره خود شبهه هم اگر مطلبی از وقایع و شرح تاریخ پس از فتح مکه جهت روشن سازی هست بیان نمیایید سوال شبهه پیر مردی بنام "مغیره" که پس از فتح مکه از ترس محمد گریخته بود بوسیله علی دستگیر و سر بریده شد. [28] جامعالبيان، مج5، ج7، ص240 ------------------------------------------------ اینجا درباره شخصی بنام مغیره در یکی از پایگاه های پاسخ وقایع تاریخ اسلام خوندم که : وى، (ابوالحكم، عمروبن هشامبن مغيره )، در سال دوم هجرى، در جنگ بدر كه خود فرماندهى سپاه شرك را به عهده داشت، كشته و به همراه ديگر كشتگان، در چاه (قليب) بدر مدفون شد.[28] [28] جامعالبيان، مج5، ج7، ص240 این قضیه رو لطفا کمک ....این دو نام مغیره یک شخصه ؟یا خیر !؟ و کلا در تاریخ دشمنان اسلام چند نفر بنام مغیره وجود داشته و مغیره [ضمن اینکه مطلبی هم بدرباره این شبهه تاریخ بنام ترور بود در این خصوص که پس از فتح مکه 14 نفر در لیست افرادی که باید مجازات میشدند که ارین 14 نفر فقط چهار نفر به سزای اعمالشان رسیده و بقیه امان نامه گرفتند که در این بین نامی از مغیره نبود] ضمن قبولی طاعات ،لطفا راهنمایی نمایید باذکر منبع چون جهت تهیه پاسخ شبهات اینترنتی میخوام:iran:@};-@};-
پیامبر اسلام و شبهه ترور فردی به نام مغیره
با عرض سلام و ادب.
کسانی که در جریان عفو عمومی بعد از فتح مکه،از عفو شدن مستثنی شدند و باید کشته می شدند،نامشان مشخص است و شخصی بنام مغیره در بین آنها وجود ندارد:
رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ تنها خون چند زن و مرد مشرك را هدر اعلام كرد و از مسلمانان خواست كه هر كجا آنان را ديدند ـ و حتی اگر چسبيده به پرده كعبه بود ـ بكشند. اين افراد عبارت از چند زن و مرد بودند: (از مردان) عكرمة بن ابي جهل (بخشوده شد) ، هبّار بن أسود (بخشوده شد) ، عبدالله بن سعد بن ابي سرح (بخشوده شد) كه زماني مسلمان و بعداً مرتد شده بود، مقيس بن صبابة ليثي (در فتح مكه كشته شد) ، حويرث بن نُقَيذ،[1] عبدالله بن هلال ادرمي؛ و وحشي قاتل حمزه (بخشوده شد) ، حويرث بن الطلال خزاعي (به دست امام علي ـ عليه السّلام ـ كشته شد).[2] از زنان: هند دختر عَتَبة بن ربيعه و همسر ابوسفيان (بخشوده شد) ، ساره مولاي عمرو بن هاشم، دو كنيز آوازهخوان با نام قُرَيبه و قرينا (يكي كشته شد، دومي گريخت و بعد تأمين گرفت) [3] كه متعلق به ابو اخطل نامي بودند.[4] عبدالله بن اخطل نيز در شمار اينان بود. او در حالي كه بر پردههاي كعبه آويزان بود، كشته شد. او از مرتدان بود اشعاري در هجو اسلام ميسرود و به كنيزانش ميداد تا آن اشعار را به غنا بخوانند.
بنابر نقل منابع از میان کسانی که عفو عمومی شامل حال آنها نشد و محکوم به قتل شده بودند،یک نفر بدست امام علی(علیه السلام) کشته شد بنام:حويرث بن الطلال خزاعي.
پی نوشتها:
[1] . امام علي ـ عليه السّلام ـ پس از چندي جستجو وي را به قتل رساند، نكـ : المغازي، ج2، ص857.
[2] . سبل الهدي و الرشاد، ج5، ص340.
[3] . السيرة النبويه، ابن هشام، ج4، ص411؛ اسم يكي از آنها قريبه و ديگري «فَرَتْني» بوده و اين دومي زنده مانده و مسلمان شده است؛ نكـ : سبل الهدي و الرشاد، ج5، ص341.
[4] . نكـ : المصنف، ابن ابي شيبه، ج7، ص404.
با سلام
سوالي اينجا پيش مي آيد مگر اينها از ابوسفيان ومعاويه و هند گناهشان بيشتر بود كه كشته شدند اما سران كفر ونفاق آزاد گشتند ؟!
سوالي اينجا پيش مي آيد مگر اينها از ابوسفيان ومعاويه و هند گناهشان بيشتر بود كه كشته شدند اما سران كفر ونفاق آزاد گشتند ؟!با سلام
با عرض سلام و ادب
اینکه از بین آنهمه مردم مکه فقط به تعداد انگشتان دست از عفو عمومی مستثنی شدند،نشان دهنده بزرگی گناه و جنایت و اقدامات آنها بر علیه اسلام و مسلمین می باشد.
عفو ابوسفیان و دیگران در راستای، عفو عمومی پیامبر(ص) شکل گرفت. پیامبر بعد از فتح مکه دستور عفو همگان – جز چند نفر – را صادر نمود.(1 ) این در حالی بود که هر کدام از قریشیان و مشرکان در آزار و اذیت پیامبر و مسلمانان نقش داشتند، چه آنانی که به گونۀ مستقیم در جنگها شرکت داشتند و چه کسانی که زمینه و بستر جنگ واذیت مسلمانان را فراهم کرده بودند. پیامبر به قریشیان فرمود: «شما مردم هموطنان بسیار نامناسبی بودید. رسالت مرا تکذیب نمودید و مرا از خانهام بیرون کردید، ولی با این حال من همۀ جرایم شما را بخشیده و بند و بردگی را از پای شما باز و اعلام میکنم که دنبال زندگی خود بروید، همه آزادید.»(2)
کلمات پیامبر بیانگر اذیت شدن وی توسط قریشیان است، نیز بیانگر آن است که اسلام دین انتقامجویی نیست، بلکه آن چه در اسلام محوریت دارد، صلح و رأفت است، از این رو در قرآن از پیامبر(ص) به عنوان «رحمة للعالمین» (3) یاد شده است.
ابوسفیان به رغم آن که در راه اندازی جنگ و توطئهها علیه پیامبر و مسلمانان نقش داشت، ولی به صورت ظاهر پیش از فتح مکه با خانوادهاش اسلام آورد. اسلام آوردن وی موجب شد که گذشته او نادیده گرفته شود. آن چه که در اسلام ملاک است، وضعیت فعلی انسانها است. هرگاه شخصی اسلام را پذیرفت، در زمره مسلمانان قرار میگیرد و احکام اسلامی شامل او میگردد؛ از این رو پیامبر(ص) و ائمه(ع) مأمور بودند طبق ظواهر عمل نمایند.
در جنگ و حکومتداری و اجرای احکام الهی طبق ظواهر عمل کرده و مأمور به بررسی باطن و ماهیت انسانها نبودند.
پیامبر بر اساس آموزه های دینی ابوسفیان را عفو نمود . افزون بر آن ابوسفیان از شخصیت های سیاسی و اجتماعی و از بلند پایگان قریش بود. و یکی از چند تنی بود که طرفداران و بستگان زیادی داشت، از این رو قتل و یا محاکمه وی موجب میشد طرفدارانش به حمایت از او بپردازند و جنگ و خونریزی به وجود آید، حتی ممکن بود طرفداران او برای اسلام نو پا مشکل ایجاد کنند، و این در حالی بود که اسلام نیاز به حمایت همه جانبه مردم داشت و جنگ یکی از آسیبهای جدی برای اسلام محسوب میگردید.
شاید به خاطر جذب طرفداران وبستگان ابوسفیان بود که پیامبر(ص) خانه وی را محل امن قرار داد که اطرافیان و طرفداران ابوسفیان به خانهاش آمده و اسلام بیاورند.
همچنین پیامبر به ابوسفیان برخی از مسئولیتها را واگذار نمود، چنانکه وی را به امارت نجران منصوب کرد.(4) و در جنگ حنین فرماندهی گروهی جنگجو را بر عهده داشت.
عفو اباسفیان توسط پیامبر(ص) مبتنی بر مصالح و رحمت اسلامی بود . این رویکرد معقول و منطقیترین راهکاری بود که توسط پیامبر به کار گرفته شد.
پیامبر(ص) او را محاکمه نکرد، چرا که آن کارهایش در دورۀ پیش از اسلام بود. طبق قانون «الاسلام یجب ما قبله»(5) آنچه قبل از اسلام انجام داد، با اسلام آوردنش بخشیده میشود. او را محاکمه نکرد ، همان گونه که افراد دیگری به خاطر کارهایی که پیش از اسلام آوردن انجام دادند، محاکمه نشدند.
پی نوشت :
1 – تارخ طبری، ج 2 ، ص 327؛ مغازی واقدی، ج 2 ، ص 821 .
2 – فروغ ابدیت، ج 1 – 2 ، ص 337 – 338 .
3 – انبیا (21)، آیه 107.
4 – دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج 5 ، ص 557.
5 – مستدرک الوسایل، ج 7، ص 448.
با سلام
البته این موضوع قبلا در سایت عنوان شد بود و چنین شخصی در بین این افراد نیست که دوستان بیان کردند
اما اینکه این افراد چه کرده بودند مهم است و همینطور سرنوشت آنها
یک سوال داشتم جهت تنظیم پاسخ شبهه تاریخ اسلام که دشمنان در فضای مجازی نشر داده ، به نام ترور های محمد ،
حدود هشت نام از دشمنان پلید اسلام در زمان حیات حضرت محمد را در این شبهه تاریخ اسلام اورده اند و اینطور وانمود کرده که این افراد بدون تقصیر (به فرمان حضرت )کشته شدند
[نمیگن مجازات !!!شدند]@-)
و هیچ توضیح از جنایت و جرم این منفورین را نیاورده نگارنده ...حدود هشت نام هست،در این شرح جرم هفت نفر از این ها را در اینترنت با جستجو و مطالعه وقایع تاریخ اون فراد مذکور یافتم شکر خدا،
ولی روی شخصی بنام " مغیره " برایم ابهام بود1شخصی بنام مغیره دقیقا اسم کاملش چه بوده چون هرچی گشتم با متن شبهه جور در نیومد
2این نام《ابوالحكم، عمروبن هشامبن مغيره 》آیا همین مغیره هست یا یکی دیگر است
3 در باره خود شبهه هم اگر مطلبی از وقایع و شرح تاریخ پس از فتح مکه جهت روشن سازی هست بیان نمیاییدسوال شبهه
پیر مردی بنام "مغیره" که پس از فتح مکه از ترس محمد گریخته بود بوسیله علی دستگیر و سر بریده شد.
[28] جامعالبيان، مج5، ج7، ص240
------------------------------------------------
اینجا درباره شخصی بنام مغیره در یکی از پایگاه های پاسخ وقایع تاریخ اسلام خوندم که :وى، (ابوالحكم، عمروبن هشامبن مغيره )، در سال دوم هجرى، در جنگ بدر كه خود فرماندهى سپاه شرك را به عهده داشت، كشته و به همراه ديگر كشتگان، در چاه (قليب) بدر مدفون شد.[28]
[28] جامعالبيان، مج5، ج7، ص240این قضیه رو لطفا کمک ....این دو نام مغیره یک شخصه ؟یا خیر !؟
و کلا در تاریخ دشمنان اسلام چند نفر بنام مغیره وجود داشته و مغیره
[ضمن اینکه مطلبی هم بدرباره این شبهه تاریخ بنام ترور بود در این خصوص که پس از فتح مکه 14 نفر در لیست افرادی که باید مجازات میشدند که ارین 14 نفر فقط چهار نفر به سزای اعمالشان رسیده و بقیه امان نامه گرفتند که در این بین نامی از مغیره نبود]
ضمن قبولی طاعات ،لطفا راهنمایی نمایید باذکر منبع چون جهت تهیه پاسخ شبهات اینترنتی میخوام:iran:@};-@};-
با سلامسوالي اينجا پيش مي آيد مگر اينها از ابوسفيان ومعاويه و هند گناهشان بيشتر بود كه كشته شدند اما سران كفر ونفاق آزاد گشتند ؟!
باسلامسوالی هم حقیر دارم
چرا این افراد بدون محاکمه و دادگاهی شدن کشته شدند ؟
اینطور نبود است که این افراد بدون محاکمه کشته شوند بهتر است نگاهی به جرم این افراد بکنیم و همینطور نحوه کشته شدن آنها
افراد فوق بر علیه شخص پیامبر اکرم(ص) فتنه بر پا میکردند وآتش جنگ را شعله ور میساختند وایه شریفه{ الفتنةاشد من القتل}اشاره به این معنا دارد که اثر فتنه از قتل بیشتر است .
برای اطلاع بیشتر میتوانید به تفسیر المیزان رجوع نمایید
در روز فتح مکه پیامبر(ص)به فرماندهان لشکر اسلام دستور دادند که در مکه با کسی درگیر نشوند مگر آنکه قصد جنگ ودرگیری داشته باشند به استثنای عده ای که پیامبر(ص) دستور قتل آنان را صادر کرده بودحتی اگر به پرده کعبه آویزان شده باشندکه اسم این افراد را حمیری در کتاب قرب الاسناداز امام باقر (ع) نقل کرده است در بین این افراد شعرایی بودند که به دلایل متعددی از جمله هجو و مسخره کردن،خواندن اشعار ی در این باره،فتنه انگیزی،شوراندن و تشویق مشرکان به جنگ با پیامبر(ص)و ...به این سرنوشت دچار شده بودند.
1 - عبدالله بن سعد بن أبي سرح، كه قبلاً اسلام آورده و سپس مرتد و مشرك شده و نزد قريش باز گشته بود. اما "عثمان بن عفان" كه برادر رضاعي او بود، وي را پنهان كرد و پس از آن كه آرامش برقرار شد، او را نزد رسول خدا آورد و برايش امان خواست. رسول خدا به وي امان داده، سپس عبدالله اسلام آورد و در خلافت "عمر" و "عثمان" به كار گماشته شد[1].
2 - عبدالله بن هلال بن خطل أدرمي (از بنيتيم) كه قبلاً اسلام آورده بود و رسول خدا او را براي گرفتن صدقات فرستاد و مردي از انصار را همراه وي ساخت و خادمي از مسلمانان نيز همراه داشت. عبدالله در منزلي فرود آمد و به خادم گفت: گوسفندي بكشد و براي وي خوراكي تهيه كند و خود خوابيد. چون بيدار شد، ديد كه خادم دستور وي را عمل نكرده است، بر او حمله برد و او را كشت و مرتد و مشرك به مكه گريخت. روز فتح عبدالله را در حالي كه پردههاي كعبه را گرفته بود كشتند.[2]
3 - فرتني كنيز خواننده ابن خطل، وي با آواز خود پيامبر اسلامصلي الله وعليه وآله را هجو كرد.
4 - قريبه كنيز خواننده مشتمل بر هجو رسول خداصلي الله وعليه وآله بود، حضرت را هجو ميكرد. "قريبه" روز فتح مكه كشته شد و "فرتني" اسلام آورد.[3]
5 - حويرث بن نقيذ بن وهب بن عبد بن قصي، كه رسول خدا را در مكه آزار ميداد، به روايت ابن هشام موقعي كه "عباس بن عبدالمطلب" دختران رسول خدا: "فاطمه" و "امكلثوم" را بر شتري سوار كرده بود تا به مدينه برد، "حويرث" شتر را رم داد و دختران رسول خدا از بالاي شتر به زمين افتادند. روز فتح مكه "حويرث" به دست علي بن ابي طالبعليهالسلام كشته شد[4].
6 – مقبس (یا مقیس ) بن صُبابه ليثي كه در جنگ "بني المصطلق" مردي از انصار، از طايفه "عبادة بن صامت" برادرش "هشام به صبابه" را به گمان آن كه مردي از دشمن است كشت، و پس از آن كه رسول خدا به مدينه بازگشت، مقبس بن صبابه از مكه به مدينه آمد و اظهار اسلام نمود و خونبهاي برادر خود "هشام" را از رسول خداصلي الله وعليه وآله گرفت و طولي نكشيد كه بركشنده برادر خود حمله برد و او را كشت و سپس مرتد شد و به مكه بازگشت و اشعاري حاكي از خوشحالي و رضايتمندي از كشتن مرد انصاري خواند. مقيس روز فتح مكه به دست نميلة بن عبدالله ليثي كشته شد[5].
7 - ساره كه رسول خداصلي الله وعليه وآله را در مكه آزار ميداد و در فتح مكه به دست علي بن ابي طالب و يا كسي ديگر كشته شد. بنا بر برخي از روايات او از رسول خدا امان گرفت و مدتها زنده بود و سرانجام زير پاي اسبي كوبيده و كشته شد. [6]
8 - عكرمه بن ابي جهل كه از مكه به يمن گريخت، اما زنش "ام حكيم" دختر حارث بن هشام اسلام آورد و براي شوهرش از رسول خدا امان گرفت و آن گاه در جستجوي وي رهسپار يمن شد و او را نزد رسول خدا آورد تا اسلام آورد. هنگامي كه نزديك مكه رسيد، رسول خداصلي الله وعليه وآله به اصحاب فرمود: "عكرمه بن ابي جهل" كه آمد، پدرش را دشنام ندهيد تا آزرده خاطر نشود.[7]
9 - هبّار بن اسود بن مطلّب بن اسد بن عبدالعزّي كه در هنگام حجرت زينب دختر رسول خدا، با چند نفر از مردان قريش در تعقيب زينب بيرون رفت و پيش از همه همراهان خود را به وي رساند و نيزهاي به كجاوه"زينب" فرو برد چنان كه زينب سخت ترسيد و بچهاي را كه در رحم داشت سقط كرد. در فتح مكه رسول خداصلي الله وعليه وآله فرمود: "هر كه هبّار را بيابد بكشد، اما هبّار پنهان شد و در بازگشت رسول خدا از "جعّرانه" ناگهان بر وي درآمد و ايمان آورد و شهادتين را بر زبان جاري ساخت و گفت: اي پيامبر خدا! من از تو گريختم و خواستم به كشور عجمان روم، اما بزرگواري و بخشندگي تو را به ياد آوردم... و اميدوار شدم. اي پيامبر خدا! ما مرداني مشرك بوديم و خدا ما را به وسيله تو به راه آورد، و ما را نجات بخشيد. اكنون از ناداني من درگذر... و من به گناه خود اعتراف دارم... رسول خدا در پاسخ فرمود: تو را بخشيدم. خدا دربارهات نيكي فرمود و تو را به اسلام هدايت كرد و اسلام، گذشته را از ميان ميبرد.[8]
10 - هند دختر "عتبه بن ربيعه" يكي از چهار زني كه در فتح مكه دستور كشتن آنها داده شد. اين زن در اُحد گستاخي و هرزگي را از حد گذراند، اما در فتح مكه، ميان زنان قريش، ناشناس نزد رسول خدا آمد. رسول خدا او را شناخت و گفت: تو هندي؟ گفت: آري هندم، از گذشتهها در گذر و مرا ببخش. رسول خدا از وي درگذشت و اسلام و بيعت او را پذيرفت. [9]
11 - وحشي كشنده حمزه سيد الشهدا، كه به طايف گريخت و در سال نهم با هيأتي از طايف به مدينه آمد و اسلام آورد، اما رسول خدا به او فرمود: پيوسته روي خود را از من پنهان دار[10].
پیامبر بعد از فتح مكه دستور عفو عمومي را - جز براي افرادي كه پیشتر ذکرشان گذشت - صادر نمود.
پيامبر يكي از فرماندهان خويش را كه شعار ميداد « اليوم يوم الملحمه اليوم تستحل الحرمه » امروز روز نبرد است، امروز جان و مال شما حلال است" عزل نمود.
.
سوالی هم حقیر دارم چرا این افراد بدون محاکمه و دادگاهی شدن کشته شدند ؟باسلام
با عرض سلام و ادب
این افراد کسانی بودند که از قبل جرائم خاص و مشخصی مرتکب شده بودند و بخاطر آن جرایم چنین حکمی برای آنها صادر شد. اگر قرار بود رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بدون دلیل تعدادی را محکوم به قتل کند، چه نیازی بود که عفو عمومی اعلان کند،با اینکه خود اهالی مکه هم مجازاتی جز مرگ را انتظار نداشتند.
از این رو قتل و یا محاکمه وی موجب میشد طرفدارانش به حمایت از او بپردازند و جنگ و خونریزی به وجود آید، حتی ممکن بود طرفداران او برای اسلام نو پا مشکل ایجاد کنند، و این در حالی بود که اسلام نیاز به حمایت همه جانبه مردم داشت و جنگ یکی از آسیبهای جدی برای اسلام محسوب میگردید.
با سلام
مثل همون رواياتيكه در صحیحین آمده که رسول خدا ص از ترس قوم عائشه خانه کعبه را اصلاح نکرد و...
این افراد کسانی بودند که از قبل جرائم خاص و مشخصی مرتکب شده بودند و بخاطر آن جرایم چنین حکمی برای آنها صادر شد
باسلام
منظورم این نبود که این افراد گناهی نداشتند و پیامبر بدون دلیل دستور کشتن انها را دادند
می دانم حتما گناهکار بودند
منظورم این است چرا بدون دادگاهی و محاکمه این کار را کردند ؟
جمع بندی
پرسش:
آیا ترور شخصی بنام "عمرو بن هشام بن مغيره" در ماجرای فتح مکه به دستور پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) توسط امام علی(علیه السلام) صحت دارد؟ در ضمن چرا پیامبر(صلی الله علیه و آله) افرادی همچون ابوسفیان را عفو کردند؟
پاسخ:
کسانی که در جریان عفو عمومی بعد از فتح مکه،از عفو شدن مستثنی شدند و باید کشته می شدند،نامشان مشخص است و شخصی بنام مغیره در بین آنها وجود ندارد:
رسول خدا(صلی الله علیه و آله)تنها خون چند زن و مرد مشرك را هدر اعلام كرد و از مسلمانان خواست كه هر كجا آنان را ديدند ـ و حتی اگر چسبيده به پرده كعبه بود ـ بكشند.
اين افراد عبارت از چند زن و مرد بودند:
(از مردان) عكرمة بن ابي جهل (بخشوده شد) ،
هبّار بن أسود (بخشوده شد) ،
عبدالله بن سعد بن ابي سرح (بخشوده شد) كه زماني مسلمان و بعداً مرتد شده بود،
مقيس بن صبابة ليثي (در فتح مكه كشته شد) ،
حويرث بن نُقَيذ،[1]
عبدالله بن هلال ادرمي؛ و وحشي قاتل حمزه (بخشوده شد) ،
حويرث بن الطلال خزاعي (به دست امام علي(علیه السلام)كشته شد).[2]
از زنان: هند دختر عَتَبة بن ربيعه و همسر ابوسفيان (بخشوده شد) ،
ساره مولاي عمرو بن هاشم، دو كنيز آوازهخوان با نام قُرَيبه و قرينا (يكي كشته شد، دومي گريخت و بعد تأمين گرفت) [3] كه متعلق به ابو اخطل نامي بودند.[4]
عبدالله بن اخطل نيز در شمار اينان بود. او در حالي كه بر پردههاي كعبه آويزان بود، كشته شد. او از مرتدان بود اشعاري در هجو اسلام ميسرود و به كنيزانش ميداد تا آن اشعار را به غنا بخوانند.
بنابر نقل منابع از میان کسانی که عفو عمومی شامل حال آنها نشد و محکوم به قتل شده بودند،یک نفر بدست امام علی(علیه السلام)کشته شد بنام:حويرث بن الطلال خزاعي.
این افراد کسانی بودند که از قبل جرائم خاص و مشخصی مرتکب شده بودند و بخاطر آن جرایم چنین حکمی برای آنها صادر شد. اینکه از بین آنهمه مردم مکه فقط به تعداد انگشتان دست از عفو عمومی مستثنی شدند،نشان دهنده بزرگی گناه و جنایت و اقدامات آنها بر علیه اسلام و مسلمین می باشد.
عفو ابوسفیان و دیگران در راستای، عفو عمومی پیامبر(صلی الله علیه و آله) شکل گرفت. پیامبر بعد از فتح مکه دستور عفو همگان – جز چند نفر – را صادر نمود.[5] این در حالی بود که هر کدام از قریشیان و مشرکان در آزار و اذیت پیامبر و مسلمانان نقش داشتند، چه آنانی که به گونۀ مستقیم در جنگها شرکت داشتند و چه کسانی که زمینه و بستر جنگ واذیت مسلمانان را فراهم کرده بودند. پیامبر به قریشیان فرمود: «شما مردم هموطنان بسیار نامناسبی بودید. رسالت مرا تکذیب نمودید و مرا از خانهام بیرون کردید، ولی با این حال من همۀ جرایم شما را بخشیده و بند و بردگی را از پای شما باز و اعلام میکنم که دنبال زندگی خود بروید، همه آزادید.»[6]
کلمات پیامبر بیانگر اذیت شدن وی توسط قریشیان است، نیز بیانگر آن است که اسلام دین انتقام جویی نیست، بلکه آن چه در اسلام محوریت دارد، صلح و رأفت است، از این رو در قرآن از پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان «رحمة للعالمین» [7] یاد شده است.
ابوسفیان به رغم آن که در راه اندازی جنگ و توطئهها علیه پیامبر و مسلمانان نقش داشت، ولی به صورت ظاهر پیش از فتح مکه با خانوادهاش اسلام آورد. اسلام آوردن وی موجب شد که گذشته او نادیده گرفته شود. آن چه که در اسلام ملاک است، وضعیت فعلی انسانها است. هرگاه شخصی اسلام را پذیرفت، در زمره مسلمانان قرار میگیرد و احکام اسلامی شامل او میگردد؛ از این رو پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) مأمور بودند طبق ظواهر عمل نمایند.
در جنگ و حکومتداری و اجرای احکام الهی طبق ظواهر عمل کرده و مأمور به بررسی باطن و ماهیت انسانها نبودند.
پیامبر بر اساس آموزه های دینی ابوسفیان را عفو نمود . افزون بر آن ابوسفیان از شخصیت های سیاسی و اجتماعی و از بلند پایگان قریش بود. و یکی از چند تنی بود که طرفداران و بستگان زیادی داشت، از این رو قتل و یا محاکمه وی موجب میشد طرفدارانش به حمایت از او بپردازند و جنگ و خونریزی به وجود آید، حتی ممکن بود طرفداران او برای اسلام نو پا مشکل ایجاد کنند، و این در حالی بود که اسلام نیاز به حمایت همه جانبه مردم داشت و جنگ یکی از آسیبهای جدی برای اسلام محسوب میگردید.
شاید به خاطر جذب طرفداران وبستگان ابوسفیان بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله)خانه وی را محل امن قرار داد که اطرافیان و طرفداران ابوسفیان به خانهاش آمده و اسلام بیاورند.
همچنین پیامبر به ابوسفیان برخی از مسئولیتها را واگذار نمود، چنانکه وی را به امارت نجران منصوب کرد.[8] و در جنگ حنین فرماندهی گروهی جنگجو را بر عهده داشت.
عفو اباسفیان توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) مبتنی بر مصالح و رحمت اسلامی بود . این رویکرد معقول و منطقیترین راهکاری بود که توسط پیامبر به کار گرفته شد.
پیامبر(صلی الله علیه و آله) او را محاکمه نکرد، چرا که آن کارهایش در دورۀ پیش از اسلام بود. طبق قانون «الاسلام یجب ما قبله»[9] آنچه قبل از اسلام انجام داد، با اسلام آوردنش بخشیده میشود. او را محاکمه نکرد ، همان گونه که افراد دیگری به خاطر کارهایی که پیش از اسلام آوردن انجام دادند، محاکمه نشدند.
پی نوشت ها:
[1] . امام علي ـ عليه السّلام ـ پس از چندي جستجو وي را به قتل رساند، نكـ : المغازي، ج2، ص857.
[2] . سبل الهدي و الرشاد، ج5، ص340.
[3] . السيرة النبويه، ابن هشام، ج4، ص411؛ اسم يكي از آنها قريبه و ديگري «فَرَتْني» بوده و اين دومي زنده مانده و مسلمان شده است؛ نكـ : سبل الهدي و الرشاد، ج5، ص341.
[4] . نكـ : المصنف، ابن ابي شيبه، ج7، ص404.
[5]. تارخ طبری، ج 2 ، ص 327؛ مغازی واقدی، ج 2 ، ص 821 .
[6]. جعفر سبحانی،فروغ ابدیت، ج 1 – 2 ، ص 337 – 338 .
[7]. انبیا (21)، آیه 107.
[8] دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج 5 ، ص 557.
[9]. مستدرک الوسایل، ج 7، ص 448.