با سلام چاه جمکران خصوصیت خاصی ندارد و ایجاد شده که عریضه ها داخل ان ریخته بشه.چون در روایاتی که راجع به فرهنگ زیبای عریضه نویسی وجود دارد{به مفاتیح مراجعه شود}امده عریضه را در چاهی یا نهر ابی بیاندازید و تاکید شده نامه با جملاتی خاص همراه باشد لذا ان جملات چاپ شده که نیازی به نوشتن نباشد.بله درست است که امام زمان علیه السلام از حاجات وحالات ما مطلع هستند ولی این نوشتن خودش موضوعیت داردو توجه و توسل انسان به ان ذوات مقدس را زیاد میکند .ومنافاتی با شنیدن امام ندارد. میبینیم که با وجود تلفن ولی نامه اثر و زیبایی خود را در بین انسانها دارد.
با تشکر
در واقع چاه و یا هر آب روانی در فرهنگ ملی ما و یا فرهنگهای دیگر نقاط دنیا معمولا در بیانی افسانه ای این گونه می رساند که سخن مرید با به مراد می رساند و مانند کبوتر نامه بر عمل می کند. مانند آنچه که در بعضی از فیلمها حتما دیده اید که نامه ای را در بطری ای می گذارند و در دریا و یا رودخانه می اندازند و اتفاقا به دست شخص مورد نظر هم می رسد. در حقیقت این یک کار نمادین است. و الا اگر مسیر اطلاع از احوال شیعیان فقط این باشد، نباید حضرات ائمه از احوال ما با خبر باشند مگر اینکه حتما به جمکران برویم و در چاه آنجا نامه بیاندازیم.د رحالی که اینچنین نیست و حتی مزارهای امامانی که چاه عریضه هم ندارد باز، حلال مشکلات مومنانند. علاوه بر آن که ناگفته نماند این چاه از آثار اولیه مسجد جمکران نیست و گویا بعدا به آن اضافه شده است. اما اینکه امام نامه را می خواند یا نه کسی نمی داند. گویا این حالت عریضه نویسی نزدیک شدن قلب ما به قلب مهربان امام است و حالتی در عین عریضه نویسی بر انسان عارض می شود که حس خاصی از اینکه گویا کسی در کنارش به سخنش گوش می دهد به عریضه نگار دست می دهد. اما اینکه چرا عریضه ها را می فروشند این دیگر کاسبی است. البته انها معمولا کاغذهایی را می فروشند که آداب عرضه نویسی را هم به عریضه نگار آموزش می دهد.
نوشتن عريضه يعني نوشتن آرزو ها خواسته به صورت كلي وجزيي بدون محدوديت نوشتاري براي امام زمان (عج) مورد تأييد ائمه(ع) وعالمان دين است .خارج كردن نگراني ها از سطح ضمير ناخودآگاه و بيان وابرازآنها به انسان قدرت كنترل و احساس راحتي مي بخشد من به عنوان يك روانشناسي به صورت تجربي با افرادي كه نزديك چاه جمكران تجربه عريضه نويسي راداشتند مصاحبه كردم و همگي اتفاق نظر داشتند كه اين نامه نگاري به آنها احساس خوبي داشته. (البته لازم نيست عريضه را داخل چاه جمكران انداخت مي توان آن را داخل آب روان يا چاه هاي ديگر انداخت يا در زميني دفن كرد). - مگر امام زمان بر نانوشته تسلط ندارد؟ بله دارند ولی این شیوه یک راه توسل است حتما دلایلی دارد ممکن است بر ما مخفی باشد مهم ترین آنها تعبد ما که پشت آن تعقل ما بوده است برخي فوايد اين نوشتن عبارت است - اتصال به منبع قدرت الاهي - تخليه هيجانهاي منفي و سموم رواني - ملموس شدن اين كه منبع رنجش فرد چيست - اميد واري و خوش بيني -معنابخشي به درد در سايه توكل، اعتقاد به قضا و رضاي الاهي
وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيئًا(النجم/28) و ايشان را به اين [کار] معرفتي نيست جز گمان [خود] را پيروي نميکنند و در واقع گمان در [وصول به] حقيقت هيچ سودي نميرساند
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يخْرُصُونَ(الأنعام/116) و اگر از بيشتر کساني که در [اين سر]زمين ميباشند پيروي کني تو را از راه خدا گمراه ميکنند آنان جز از گمان [خود] پيروي نميکنند و جز به حدس و تخمين نميپردازند
وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَينَا عَلَيهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يعْقِلُونَ شَيئًا وَلَا يهْتَدُونَ(البقرة/170) و چون به آنان گفته شود از آنچه خدا نازل کرده است پيروي کنيد ميگويند نه بلکه از چيزي که پدران خود را بر آن يافتهايم پيروي ميکنيم آيا هر چند پدرانشان چيزي را درک نميکرده و به راه صواب نميرفتهاند [باز هم در خور پيروي هستند]
وَمَا يتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يفْعَلُونَ(يونس/36) و بيشترشان جز از گمان پيروي نميکنند [ولي] گمان به هيچ وجه [آدمي را] از حقيقت بينياز نميگرداند آري خدا به آنچه ميکنند داناست
وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيئًا(النجم/28) و ايشان را به اين [کار] معرفتي نيست جز گمان [خود] را پيروي نميکنند و در واقع گمان در [وصول به] حقيقت هيچ سودي نميرساند
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يخْرُصُونَ(الأنعام/116) و اگر از بيشتر کساني که در [اين سر]زمين ميباشند پيروي کني تو را از راه خدا گمراه ميکنند آنان جز از گمان [خود] پيروي نميکنند و جز به حدس و تخمين نميپردازند
وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَينَا عَلَيهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يعْقِلُونَ شَيئًا وَلَا يهْتَدُونَ(البقرة/170) و چون به آنان گفته شود از آنچه خدا نازل کرده است پيروي کنيد ميگويند نه بلکه از چيزي که پدران خود را بر آن يافتهايم پيروي ميکنيم آيا هر چند پدرانشان چيزي را درک نميکرده و به راه صواب نميرفتهاند [باز هم در خور پيروي هستند]
وَمَا يتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يفْعَلُونَ(يونس/36) و بيشترشان جز از گمان پيروي نميکنند [ولي] گمان به هيچ وجه [آدمي را] از حقيقت بينياز نميگرداند آري خدا به آنچه ميکنند داناست
این آیات در مورد افرادی مثل شما نازل شده، نه در مورد شیعه ها!
شما هم می تونی برای امام زمان نامه بنویسی، لازم نیست به شیعه ها غبطه بخوری!
گفت آگاهي فقط نزد خداست و آنچه را بدان فرستاده شدهام به شما ميرسانم
ولي من شما را گروهي ميبينم که در جهل اصرار ميورزيد
فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ
پس چون قرآن مىخوانى از شيطان مطرود به خدا پناه بر. سوره نحل آیه 98
مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفارًا بءْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللّهِ وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمينَ
مثل كسانى كه [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف گرديدند] آنگاه آن را به كار نبستند، همچون مثل خرى است كه كتابهايى را برپشت مىكشد. [وه] چه زشت است وصف آن قومى كه آيات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمىنمايد. سوره جمعه آیه 5
اِتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
سوگندهاى خود را [چون] سپرى بر خود گرفته و [مردم را] از راه خدا بازداشتهاند. راستى كه آنان چه بد مىكنند.
سوره منافقون آیه 2
ذلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلي قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ
اين بدان سبب است كه آنان ايمان آورده، سپس به انكار پرداختهاند و در نتيجه بر دلهايشان مُهر زده شده و [ديگر] نمىفهمند.
سوره منافقون آیه 3
بِءْسَمَا اشْتَرَوْا بِه أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللّهُ بَغْيًا أنْ يُنَزِّلَ اللّهُ مِنْ فَضْلِه علي مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِه فباءُوا بِغَضَبٍ عَلي غَضَبٍ وَ لِلْكافِرينَ عَذابٌ مُهينٌ
وه كه به چه بد بهايى خود را فروختند كه به آنچه خدا نازل كرده بود از سر رشك انكار آوردند، كه چرا خداوند از فضل خويش بر هر كس از بندگانش كه بخواهد [آياتى] فرو مىفرستد. پس به خشمى بر خشم ديگر گرفتار آمدند. و براى كافران عذابى خفتآور است.
سوره بقره آیه 90
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلي قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أنْ يَفْقَهُوهُ وِ في آذانِهِمْ وَقْرًا و إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها حتّي إِذا جاءُوكَ يُجادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلّا أَساطيرُ الْأَوَّلينَ
و برخى از آنان به تو گوش فرا مىدهند، و[لى] ما بر دلهايشان پردهها افكندهايم تا آن را نفهمند، و در گوشهايشان سنگينى [قرار دادهايم]. و اگر هر معجزهاى را ببينند به آن ايمان نمىآورند. تا آنجا كه وقتى نزد تو مىآيند و با تو جدال مىكنند، كسانى كه كفر ورزيدند، مىگويند: «اين [كتاب] چيزى جز افسانههاى پيشينيان نيست.»
سوره انعام آیه 25
الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمُ اَلَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ
كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان دادهايم، همان گونه كه پسران خود را مىشناسد، او را مىشناسد. كسانى كه به خود زيان زدهاند، ايمان نمىآورند.
سوره انعام آیه 20
فَمَنْ يُرِدِ اللّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ و مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَي الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ
پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد، دلش را به پذيرش اسلام مىگشايد؛ و هر كه را بخواهد گمراه كند، دلش را سخت تنگ مىگرداند؛ چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مىرود. اين گونه، خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمىآورند قرار مىدهد.
سوره انعام آیه 125
فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ
پس چون قرآن مىخوانى از شيطان مطرود به خدا پناه بر. سوره نحل آیه 98
مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفارًا بءْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللّهِ وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمينَ
مثل كسانى كه [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف گرديدند] آنگاه آن را به كار نبستند، همچون مثل خرى است كه كتابهايى را برپشت مىكشد. [وه] چه زشت است وصف آن قومى كه آيات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمىنمايد. سوره جمعه آیه 5
اِتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
سوگندهاى خود را [چون] سپرى بر خود گرفته و [مردم را] از راه خدا بازداشتهاند. راستى كه آنان چه بد مىكنند.
سوره منافقون آیه 2
ذلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلي قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ
اين بدان سبب است كه آنان ايمان آورده، سپس به انكار پرداختهاند و در نتيجه بر دلهايشان مُهر زده شده و [ديگر] نمىفهمند.
سوره منافقون آیه 3
بِءْسَمَا اشْتَرَوْا بِه أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللّهُ بَغْيًا أنْ يُنَزِّلَ اللّهُ مِنْ فَضْلِه علي مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِه فباءُوا بِغَضَبٍ عَلي غَضَبٍ وَ لِلْكافِرينَ عَذابٌ مُهينٌ
وه كه به چه بد بهايى خود را فروختند كه به آنچه خدا نازل كرده بود از سر رشك انكار آوردند، كه چرا خداوند از فضل خويش بر هر كس از بندگانش كه بخواهد [آياتى] فرو مىفرستد. پس به خشمى بر خشم ديگر گرفتار آمدند. و براى كافران عذابى خفتآور است.
سوره بقره آیه 90
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلي قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أنْ يَفْقَهُوهُ وِ في آذانِهِمْ وَقْرًا و إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها حتّي إِذا جاءُوكَ يُجادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلّا أَساطيرُ الْأَوَّلينَ
و برخى از آنان به تو گوش فرا مىدهند، و[لى] ما بر دلهايشان پردهها افكندهايم تا آن را نفهمند، و در گوشهايشان سنگينى [قرار دادهايم]. و اگر هر معجزهاى را ببينند به آن ايمان نمىآورند. تا آنجا كه وقتى نزد تو مىآيند و با تو جدال مىكنند، كسانى كه كفر ورزيدند، مىگويند: «اين [كتاب] چيزى جز افسانههاى پيشينيان نيست.»
سوره انعام آیه 25
الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمُ اَلَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ
كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان دادهايم، همان گونه كه پسران خود را مىشناسد، او را مىشناسد. كسانى كه به خود زيان زدهاند، ايمان نمىآورند.
سوره انعام آیه 20
فَمَنْ يُرِدِ اللّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ و مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَي الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ
پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد، دلش را به پذيرش اسلام مىگشايد؛ و هر كه را بخواهد گمراه كند، دلش را سخت تنگ مىگرداند؛ چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مىرود. اين گونه، خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمىآورند قرار مىدهد.
سوره انعام آیه 125
به به
شما که اینقدر آیه از قرآن آورده اید اگر قرآن را قبول دارید بگویید که کدام آیه حتی کوچکترین اشاره ای به این عمل نوشتن نامه و در چاه انداختن داره و شما پیرو قرآن و سنت حضرت محمد از کدام آیه و سنت مجوز چنین کاری را گرفته اید ؟؟؟؟
شما که اینقدر آیه از قرآن آورده اید اگر قرآن را قبول دارید بگویید که کدام آیه حتی کوچکترین اشاره ای به این عمل نوشتن نامه و در چاه انداختن داره و شما پیرو قرآن و سنت حضرت محمد از کدام آیه و سنت مجوز چنین کاری را گرفته اید ؟؟؟؟
با سلام
هرچند بارها گفته شده است و حال هم مي گوييم
كساني كه دو ثقل پيامبر را باهم قبول نكردند و يكي را برداشتند و ديگري را رها كردند نمي توانند ادعايي از دين و اسلام داشته باشند
و هرچقدر هم قران را بخوانند چون مفسري براي قران ندارند و نمي توانند ايات قران و دين راستين را از قران بفهمند مثل شما در گمراهي فرو خواهند رفت
اين ايه را بيشستر بخوانيد:
مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفارًا بءْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللّهِ وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمينَ
مثل كسانى كه [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف گرديدند] آنگاه آن را به كار نبستند، همچون مثل خرى است كه كتابهايى را برپشت مىكشد. [وه] چه زشت است وصف آن قومى كه آيات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمىنمايد.
سوره جمعه آیه 5
نمي دانم چرا نمي خواهيد دو ثقل پيامبر را در كنار هم قبول كيند!!!!!!!!!!!
و هرچقدر هم قران را بخوانند چون مفسري براي قران ندارند و نمي توانند ايات قران و دين راستين را از قران بفهمند مثل شما در گمراهي فرو خواهند رفت
اين ايه را بيشستر بخوانيد:
مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفارًا بءْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللّهِ وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمينَ
مثل كسانى كه [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف گرديدند] آنگاه آن را به كار نبستند، همچون مثل خرى است كه كتابهايى را برپشت مىكشد. [وه] چه زشت است وصف آن قومى كه آيات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمىنمايد.
سوره جمعه آیه 5
نمي دانم چرا نمي خواهيد دو ثقل پيامبر را در كنار هم قبول كيند!!!!!!!!!!!
طه
مَا أَنْزَلْنَا عَلَيكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى(طه/2)
ما قرآن را بر تو نازل نکرديم که خود را به زحمت بيفکني!
آیا حتی اگر سخنان منسوب به ثقل اصغر بر خلاف ثقل اکبر باشد باید پذیرفت ؟؟؟؟/
سلام دوستان من اگر شم روان شناختی خوبی داشتن با غلامعلی نوری * عزیز بحث بی فایده نمی کردند چون
حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی به جای بحث دعوت کنید تشریف بیاورند با اهل تسننی که جمکران حاجت گرفتند صفا کنند:Gol: البته از فواید این کار همین بس که فردا پس فردا مشابه ساز هم میشه، چاه خلفا (روضه خوانی و گرفتن مراسم عزا که کپی برداری شده) نمی دانیم با دوستان اهل تسنن چه کنیم داستان عجیبی است یک بام دو هوا حرفای دوستامان شیرین بود برم بخوابم ها
سلام دوستان من اگر شم روان شناختی خوبی داشتن با غلامعلی نوری * عزیز بحث بی فایده نمی کردند چون
حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی به جای بحث دعوت کنید تشریف بیاورند با اهل تسننی که جمکران حاجت گرفتند صفا کنند:gol: البته از فواید این کار همین بس که فردا پس فردا مشابه ساز هم میشه، چاه خلفا (روضه خوانی و گرفتن مراسم عزا که کپی برداری شده) نمی دانیم با دوستان اهل تسنن چه کنیم داستان عجیبی است یک بام دو هوا حرفای دوستامان شیرین بود برم بخوابم ها
من در این دنیا حاجتی نمی بینم که بخاطر آن حتی از خدا در خواست کنم
شان من بالاتر از آن است که از کسی به خواری حاجت بطلبم تنها حاجت من مرگ است که آن هم بی در خواست و دعا به من خواهند داد مَا نَبْغِي هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَينَا (یوسف 65)
شما اسیر خاکید وبه زمین جسبیده اید و برای حاجتهای بی ارزش خود دست به هرگونه ی گیاهی می زنید
بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
در این عشق چو مردید همه روح پذیرید
بمیرید بمیرید و زین مرگ مترسید
کز این خاک برآیید سماوات بگیرید
بمیرید بمیرید و زین نفس ببرید
که این نفس چو بندست و شما همچو اسیرید
بمیرید بمیرید و زین ابر برآیید
چو زین ابر برآیید همه بدر منیرید
دوستان من اگر شم روان شناختی خوبی داشتن با غلامعلی نوری * عزیز بحث بی فایده نمی کردند
با سلام
بنده با پیشنهاد استاد حامی عزیز کاملا موافق ام و به دوستان هم توصیه می کنم
ولی جناب حامی مشکلی که هست این که کاربران جدیدی که به سایت تشریف می اورند این غلام علی را نمی شناسند--- و هرچند پس از مدت کوتاهی کاملا به افکار و عقاید ایشان آگاه می شوند --- و این عدم مباحثه ما را به پای نداشتن کارشناس در سایت و نداشتن پاسخ تعبیر می کنند
نمی شود با کسی که نه به صراطی مستقیم و نه به اصولی پایبند است بحث کرد
بگوبدرستی که پروردگارم مرا به راه راست هدايت کرده است ديني پايدار آيين ابراهيم حقگراي و او از مشرکان نبود
شما از من دورید و جز شبهی مبهم از من نمی بینید واگربا من بودید من راهم واصولم کاملا روش و پاک است
إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ(آل عمران/51)
در حقيقتخداوند پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستيد [که ] راه راست اين است
من از مناظره ی قرآنی خیلی خوشم میاد و بحمد الله از اینکه شما را به این راه کشاندم خوشحالم
شما ؛مشاعره را با مناظره اشتباه گرفته اید؛حضرت عالی مصادیق امام در قران ،که اصالت قران بر ان بنا گردیده است را ؛به جای تفهم ؛تخیل می کنید....وای به حال موارد مادون ان..
خوب است بجای احادیث پریشان و دلایل بی ریشه ما با هم مناظره ی قرانی بکنیم
شما فکر می کنید خود قران روایت نیست!....قران نیز مانند احادیث نقلی و روایی می باشد یعنی از طریق گذشتگان به ما رسیده و نقل شده است ؛منتها فرق بین ان دو در قطعیت و ظنیت است؛به عبارتی قران نقلی قطعی می باشد؛و روایات نقل ظنی پس هر دو در اینکه با نقل به ما رسیده اند مشترک می باشند.......حال شما چگونه قرانتان را به دست اورده اید ؛این یک معما می باشد؛...
من مناظره ی قرآنی را دوست دارم گرچه بخیال خود با قرآن مرا کافر خوانند
و پیامبر کافر هم داشته ایم کافر بودن برخی جاها افتخار است
ايـن واژه(کفر) كـه بـيـش از پانصد بار به شكل ها و صيغه هاى گوناگون در قرآن كريم به كاررفته , با توجه به اشتقاق از معناى كلى لغوى آن در نه معنا استعمال شده است , به تعبير ديگر مى توان همه موارد استعمال آن را در قرآن در نه معنا دسته بندى كرد:
1 ـ انكار اصول دين اين نوع كفر ويژه ملحدان , زنادقه و ماديون است كه به طور كلى منكر ماوراى ماده اند. نمونه آياتى كه كفر در آن ها بدين معناست , عبارت است از:
--كيف تكفرون باللّه و كنتم امواتا فاحياكم
--و مامنعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم كفروا باللّه
--ان الذين يكفرون باللّه و رسله
--اولئك الذين كفروا بايات ربهم ولقائه
--و من يكفر باللّه و ملائكته و كتبه و رسله واليوم الاخر فقد ضل ضلالابعيدا
2 ـ انكار توحيد و يگانگى خدا كـفـر در ايـن مـعـنا, معادل شرك است و شامل همه مشركان , اعم از ثنويه , قائلان به تثليث , بت پرستان و نيز فرقه هاى مشرك از بين اهل كتاب نيز مى باشد. نمونه آيات :
لقد كفرالذين قالوا ان اللّه ثالث ثلثة
لقد كفر الذين قالوا ان اللّه هو المسيح ابن مريم
3 ـ انكار رسالت حضرت محمد(ص) اين نوع از كفر شامل همه مردم ـ غير از مسلمان ـ حتى پيروان ديگر اديان آسمانى نيز مى شود, كه در آياتى چند مطرح شده است
ويقول الذين كفروا لست مرسلا
مايود الذين كفروا من اهل الكتاب و لاالمشركين ان ينزل عليكم من خير من ربكم
4 ـ انكار طاغوت چـنـين كفرى پسنديده و بر هر مؤمنى بايسته است زيرا لازمه اعتقاد به خداوندـ تبارك وتعالى ـ كـفـر ورزيدن به ديگر خدايان و شركاى ادعايى و طاغوت هاست ,چنان كه (لااله ) ركن مقدم بر (الا اللّه ) است
-- به عنوان نمونه : فمن يكفر بالطاغوت و يؤمن باللّه فقد استمسك بالعروة الوثقى
5ـ كفران نعمت كـفـر بدين معنا در برابر (شكر) و به مفهوم ناسپاسى و به كارگيرى نعمت درمسيرناخشنودى خداوند و ولى نعمت است
نمونه آيات :
--و اذتاءذن ربكم لئن شكرتم لازيدنكم و لئن كفرتم ان عذابى لشديد
--هذا من فضل ربى ليبلونى ءاشكر ام اكفر
--فاذكرونى اذكركم واشكروا لى ولاتكفرون
--فكفرت بانعم اللّه فاءذاقها اللّه لباس الجوع
6ـ ترك فرايض و وظايف دينى قرآن كريم در برخى موارد, ترك واجب و دستورهاى دينى - از قبيل حج را كفرناميده است
وللّه عـلـى الـنـاس حـج الـبـيـت مـن اسـتـطـاع الـيـه سـبـيـلا و مـن كـفـر فان اللّه غنى عن العالمين
7ـ ارتكاب معصيت قـرآن كـريـم در چـندين مورد, اقدام به محرمات و معاصى را كفر خوانده است ,مانند جادوگرى شـيـاطين در زمان حضرت سليمان كه منجر به جدايى زن و شوهر ازيك ديگر مى شد, هم چنين جنايات و جرايم بنى اسرائيل , مثل كشتار و آواره كردن مردم بى گناه , اخاذى و امثال آن .
واتـبعوا ما تتلوا الشياطين على ملك سليمان و ما كفر سليمان ولكن الشياطين كفروايعلمون الناس السحر
ثـم انـتـم هـؤلاء تـقـتـلـون انـفـسـكـم و تخرجون فريقا منكم من ديارهم تظاهرون عليهم بـالاثم والعدوان و ان ياءتوكم اءسارى تفادوهم و هو محرم عليكم اخراجهم افتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض
8ـ بيزارى و برائت قرآن كريم در چند مورد واژه كفر را به معناى بيزارى به كار برده است
ثـم يـوم الـقـيـمـة يـكـفـر بـعـضـكـم بـبـعـض ويلعن بعضكم بعضا و ماءويكم النار و مالكم من ناصرين
قـد كـانت لكم اسوة حسنة فى ابراهيم و الذين معه اذ قالوا لقومهم انا براؤا منكم و مما تعبدون من دون اللّه كفرنا بكم و بدا بيننا و بينكم العداوة و البغضاء ابدا حتى تؤمنوا باللّه وحده
و قـال الشيطان لما قضى الامر ان اللّه وعدكم وعد الحق و وعدتكم فاخلفتكم ... انى كفرت بما اشركتمون من قبل
9ـ كشاورزى قـرآن كـريـم در يك مورد كفر را به معناى كشت و پنهان كردن بذر در زير خاك به كار برده و بر كشاورزان نام ((كفار)) اطلاق كرده است
اعلموا انما الحيوة الدنيا لعب و لهو و زينة و تفاخر بينكم و تكاثر فى الاموال والاولادكمثل غيث اعجب الكفار نباته ثم يهيج فتريه مصفرا..
..البته پیامبر که کشاورزی می کرده داشته ایم...شما کدام مصداق را بر می گزینید...
من در این دنیا حاجتی نمی بینم که بخاطر آن حتی از خدا در خواست کنم
سلام این را هم از قرآن برداشت کردید؟ دعا های قرآنی را خوانده اید ربنا آتنا فی الدنیا ....و فی الآخره الحسنه و ربنا های دیگرو اهدنا صراط المسقیم اگر مولوی ها بشنوند چه می گویی تکه بزرگت گوشته
سلام این را هم از قرآن برداشت کردید؟ دعا های قرآنی را خوانده اید ربنا آتنا فی الدنیا ....و فی الآخره الحسنه و ربنا های دیگرو اهدنا صراط المسقیم اگر مولوی ها بشنوند چه می گویی تکه بزرگت گوشته
حامیم
دعای من همان عمل من است و شما که نمی دانید دعا = عمل
نیاز هرکس بسته به وسعت فکرش متغییر است
تمام نیاز هایم را بر آورده کرده ام و لازم نمی بینم از خدا بیش مورد نیازم درخواست کنم و افراط و اسراف
آن خدایی که مرا آفرید و از همان لحظه نیاز های مرا بر طرف ساخته تا به اینجا که رسیده ام کم نگذاشته تا در خواست کنم
پس بدانید که این دعا های قرآنی یک دستور کلی و عمومی است برای بر انگیختن عملی و و تشویق به تلاش عملی
این دعا ها برای تمرکز دادن و یا دآوری عملی است که صرف دعای بدون حرکت و چار زانو نشتن تا قیامت هم خواسته ات بر آورده نمی شود
تمر کز و یاد آوری می دهد یعنی با خواندن این دعا برو در جهت رسیدن به نیازت سعی کن
[FONT=microsoft sans serif][FONT=microsoft sans serif]من در این دنیا حاجتی نمی بینم که بخاطر آن حتی از خدا در خواست کنم
شان من بالاتر از آن است که از کسی به خواری حاجت بطلبم تنها حاجت من مرگ است که آن هم بی در خواست و دعا به من خواهند داد مَا نَبْغِي هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَينَا (یوسف 65)
شما اسیر خاکید وبه زمین جسبیده اید و برای حاجتهای بی ارزش خود دست به هرگونه ی گیاهی می زنید
به قول معروف [FONT=Microsoft Sans Serif]الناس علی دین ملوکهم - چون ملوک و رهبران شما اهل دعا نبودند طبیعتاَ شما هم کورکورانه تبعیت می کنید ، در حالی که آموزه های وحیانی و قرآنی خلاف آن است و موقعیت امثال شما و خلفایتان در دو آیه زیر تصریح شده است : دقت کنید به این دو آیه زیر :
قال الله تعالی : [FONT=Microsoft Sans Serif]و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین .[FONT=Microsoft Sans Serif] (غافر : 60 ) . و مالک و پروردگارتان گفت : که مرا بخوانید تا [من نیز] جوابتان را بدهم . تحقیقا آن کسانی که استکبار بورزند از عبادت من [یعنی دعا]به زودی آنها را با خواری و ذلت وارد جهنم می کنم.
[FONT=Microsoft Sans Serif]قال الله تعالی : [FONT=Microsoft Sans Serif]قل ما یعبؤا بکم ربی لولا دعائکم[FONT=Microsoft Sans Serif] .(فرقان :77) یعنی (ای پیامبر ) بگو اگر شما دعا نداشته باشید خداوند به شما هیچ اعتنایی نمی کند .
به قول معروف الناس علی دین ملوکهم - چون ملوک و رهبران شما اهل دعا نبودند طبیعتاَ شما هم کورکورانه تبعیت می کنید ، در حالی که آموزه های وحیانی و قرآنی خلاف آن است و موقعیت امثال شما و خلفایتان در دو آیه زیر تصریح شده است : دقت کنید به این دو آیه زیر :
قال الله تعالی : و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین . (غافر : 60 ) . و مالک و پروردگارتان گفت : که مرا بخوانید تا [من نیز] جوابتان را بدهم . تحقیقا آن کسانی که استکبار بورزند از عبادت من [یعنی دعا]به زودی آنها را با خواری و ذلت وارد جهنم می کنم.
قال الله تعالی : قل ما یعبؤا بکم ربی لولا دعائکم .(فرقان :77) یعنی (ای پیامبر ) بگو اگر شما دعا نداشته باشید خداوند به شما هیچ اعتنایی نمی کند .
از یک طرف به نادانی شما تاسف می خورم و از طرف دیگر خوشحالم که هنوز مانده حرفای مرا متوجه شوید شوید
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی
تا بیخبر بمیرد در درد خودپرستی
يعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ(الروم/7)
از زندگي دنيا فقط ظاهري را ميشناسند و حال آنکه از آخرت غافلند
از یک طرف به نادانی شما تاسف می خورم و از طرف دیگر خوشحالم که هنوز مانده حرفای مرا متوجه شوید شوید
چون قافیه به تنگ آید شاعر به جفنگ آید به این حالت جناب عالی که بعد از بیان مستدل و حق شبهات و تشکیکاتتان بیان می کنید و متعدد بعد از جواب ها دیده ایم می گویندحالت دق .
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابیطالب سلام الله علیه