چرا با وجود امام سجاد(ع) خواهرانش با دشمنان اهل بيت ازدواج کردند
تبهای اولیه
چرا با وجود امام سجاد(ع) خواهرانش با خاندانهايي كه دشمن اهل بيت بودند ازدواج كردند؟ مانند ابن زبير و نواده عثمان.
سلام علیکم
برخی از این ازدواجها ساختگی است و جقیقت ندارد و برخی دیگر نیز سیاسی است. البته شماری نیز حقیقت دارد و دلیل آن تلاش برای حل و فصل مناقشات بین طایفی است. همچنین در گاهی اوقات خاندانها به همدیگر نزدیک می شدند و ازدواجهایی رخ می داد همانگونه که بنی امیه با بنی زبیر هنگام آرامش ازدواج هم می کردند. یا امام سجاد با بنی زبیر ازدواج کرد. بیشتر این ازدواجها تلاش برای رفع خطر احتمالی است تا علاقه و شوقمندی. از این رو می بینیم در شرایط خیلی عادی این ازدواجها اتفاق نمی افتد بلکه در شرایط خاصی این تزویجها صورت گرفته است. البته نباید فراموش کرد که تمامی این طوایف با چند واسطه با یکدیگر خویشاوند به شمار می رفتند لذا در عین درگیری ها شاهدیم که مثلا معاویه از امام حسن در برابر عبدالله ابن زبیر دفاع می کند و می گوید اگر من بدگویی علی را می کنم تو نباید بکنی من با علی پسر عمو هستم اما تو چه؟!
در نهایت اینکه این ازدواجها هیچ گونه جانب حقیقتی را ثابت نمی کند و تلاشی برای حقانیت کسی نیست بلکه همه گی در شرایط خاصی روی داده و رویکرد اهل بیت در این ازدواجها ویژه است.
سخنان کارشناس محترممون کاوه خیلی خوب و کارشناسانه بود
بنده هم در تایید از سخنان ایشان مطالبی می نویسم به این امید که مورد استفاده قرار بگیره
پیامبر اسلام نیز ازدواج های متعددی نموده اند اما اگر بررسی مختصری درباره ازدواج های پیامبر کنیم نتیجه جالبی به دست می آوریم و شاید به واسطه سیره ای که پیامبر دنبال می کردند اهل بیت هم چنین ازدواج هایی نموده اند البته اگر نخواهیم در اصل این ازدواج ها خدشه کنیم
پیامبر اسلام برای تمام ازدواجهایی که کرده اهداف والایی داشته اند که یقینا در تصور ما نمی گنجه
اما می توان احتمالاتی در این باره داد
پیامبر پس از وفات حضرت خدیجه با دو بانو ازدواج نمودند که پدر یکی از آنها مشرک بود به نام سوده و یکی از آنان پدرش طبق نقلی تاره مسلمان شده بود یعنی عایشه اما هر دو از بزرگان مکه به حساب می آمدند
همچنین ایشان با حفصه دختر عمر ازدواج نمودند عمر در آن زمان یک مسلمان افسار گسیخته بود که اسلام خودش را بیشتر از اسلام پیامبر اکرم قبول داشت ایشان سپس با زینب دختر جحش ازدواج نمود که هدف از این ازدواج پیامبر چیز دیگری بود و ربطی به این بحث نداره سپس با ام سلمه ازدواج نمود که خود ام سلمه دارای اعتبار و اهمیت بود چرا که قبل از ازدواج پیامبر اسلام با ام سلمه تعدادی از مسلمانان از جمله عمر و ابوبکر از ایشان خواستگاری کردند اما ایشان ازدواج با آنان را قبول ننمود تا اینکه پیامبر از ایشان خواستگاری کرد جالبتر اینکه پیامبر پس از این ازدواجش با ام حبیبه دختر بزرگترین دشمنش یعنی ابو سفیان ازدواج نمود
سپس با جویریه بنت ابی ضرار دختر رییس قبیله بنی المصطلق ازدواج کرد و ازدواج ایشان با جویریه بعد از نبرد با خاندان جویریه و کشتن بسیاری از آنان و به اسارت گرفتن مردان و زنان این قوم بود که البته به خاطر ازدواج پیامبر با این بانو مسلمانان اسرای این قوم را آزاد نمودند و آنان مسلمان شدند و در رکاب پیامبر قرار گرفتند پیامبر سپس با دختر یکی دیگر از دشمنانش یعنی حیی بن اخطب یهودی ازدواج نمود (تازه ازدواج پیامبر پس از کشته شدن حیی بوده همانطور که ازدواج پیامبر با جویریه پس از کشته شدن پدر جویریه بوده) و ...
از این ازدواجها چه نتیجه ای می توان گرفت؟
بنده دو نتیجه گرفته ام که درباره امامان هم صادق است 1 ازدواج در آن زمان یک امر بسیار آسان بوده و خاندان ها اهمیتی نداشته اند و تنها مسلمان بودن و برخی مسایل دیگر شرط بوده (ذکر یک دلیل از تاریخ: بانویی آمد خدمت پیامبر و عرضه داشت من شوهر ندارم آیا کسی هست که با من ازدواج کند پیامبر درخواست آن زن را عرضه نمود یک مرد گفت من حاضرم با وی ازدواج کنم پیامبر فرمود مهریه داری به او بدهی؟ گفت نه! پیامبر فرمود به او قرآن بیاموز به جای مهریه اش و به همین راحتی ازدواج آندو در همان مکان سرگرفت) 2 پیامبر با دختر بزرگان و سرکشان ازدواج نمود تا آنان از ارحام و فامیل های پیامبر شده و فکر شورش و مخالفت و ... را از سر خود بیرون نموده و اینگونه پیامبر بتواند در جامعه اصلاحات انجام دهد
آنچه که باید در مورد ازدواج در دوران پیامبر ص و ائمه علیهم السلام در مرحله اول مورد توجه قرار بگیرد این است که اولا ازدواج امری سهل و آسان بوده است و موانع و ملاکهای امروزی در آن وجود نداشته است .
ثانیا اولا و بذات شخص داماد یا عروس از حیث شخصیتی ملاک بوده است نه عنوان و قبیله ای که به آن تعلق داشته است.
ثالثا قوم و قبیله و مصلحتهای سیاسی در آن دخیل می شده است .
لذا شاهد ازدواجهایی هستیم که به ظاهر و از نظر ما صحیح نیستند.