چرا بردن نام امام زمان (عج) روا نیست ؟
تبهای اولیه
با سلام
در حال مطالعه ی درسنامه ی مهدویت به پرسشی برخوردم که قصد دارم اینجا مطرح کنم:
در این منبع آمده است که از امام هادی (ع) درباره ی قائم آل محمد می پرسند و ایشان در جواب بعد از توضیح می فرماید: « بردن نام او بر شما روا نباشد. او را حجت از آل محمد (ص) بخوانید. »
كمال الدين و تمام النعمة، ج2، باب37، ص381، ح5 و باب 56.
امام صادق (ع) هم در این باره فرموده اند:
لا يحِلُّ لَكُمْ تَسْمِيتُهُ
نام بردنش برایتان جایز نیست !!!
كمال الدين و تمام النعمة، ج2، باب 33، ص338، ح12.
1- چرا بردن نام امام زمان جایز نیست !!
2- اگر می شود دوستان کارشناس حدیث یک توضیح کوچک و ساده ای درباره ی این منبعی که ذکر شده بدن !
متشکرم :hamdel::Sham:
سلام بر دوست عزیزمان ehsan24
در اين باره حضرت آيت الله مكارم شيرازی در كتاب قواعد فقهيه بحث مفصلی دارند كه خلاصه آن چنين است:
«مشهور بين محدثان، حرمت تسميه به اسم شريف حضرت است، لكن در آن احتمالاتی وجود دارد». سپس ايشان سه قول را مطرح می كند:
1. حرمت تسميه به دوران غيبت صغری اختصاص داشت؛
2. حرمت تسميه دائر مدار «تقيه و خوف» است. اين رأی و نظر علامه حر عاملی است؛
3. حرمت تسميه مطلق و تا زمان ظهور است: كسانی مانند شيخ مفيد، علامه مجلسی و شيخ صدوق... اين نظر را مطرح كرده اند.
اما روایاتی که در این باب خواسته بودید چهار دسته است:
1. رواياتی كه از آنها حرمت تسميه مطلقاً و بدون هيچ قيد و شرطی استفاده می شود؛ مانند روايت كلينی از امام صادق(ع):
صاحب هذالأمر لا يسمّيه بإسمه إلاّ كافر؛
نام صاحب امر را جز كافر نمی برد.1
2. رواياتی كه تصريح به حرمت تسميه به اسم شريف تا زمان ظهور ايشان؛ دارند مانند روايت امام هادی(ع):
لا يحلّ ذكره باسمه حتّی يخرج... .
حلال نيست ياد آن حضرت به اسم شريف تا زمان ظهور...2 .
3. رواياتی كه علت حرمت تسميه را خوف و تقيه ذكر می كنند: مانند روايت ابو خالد از امام باقر(ع):
... همانا تو از من چيزی سؤال كردی كه اگر بنی فاطمه او را بشناسند، حرص ورزند كه او را قطعه قطعه كنند.3
4. رواياتی كه ائمه اطهار(ع) و يا اصحابشان تصريح به اسم شريف حضرت نموده اند؛ مانند روايت اميرالمؤمنين(ع):
در آخرالزمان يكی از فرزندانم قيام می كند كه دو اسم دارد: يكی مخفی و ديگری آشكار؛ كه اسم مخفی او احمد و اسم آشكارش محمد است.4
ايشان در ادامه سه دليل بر ردّ قول به حرمت آورده و می گويند: در دوران تقيه چه خوف بر ايشان و چه خوف بر خودمان باشد، ذكر نام حضرت حرام است؛
ولی در غير از تقيه دليلی بر حرمت نداريم. و نيز روايات مطلق و بدون قيد را بر موارد تقيه حمل می نماييم.5
پی نوشتها:
1 . اصول كافی، ج1، ص332.
2 . كمال الدين، ص214.
3 . وسائل الشيعه، ج20، ص359.
4 . موعود، ش46، ص71.
5 . به نقل از فصلنامه انتظار، ش3، ص221.
با سلام
در حال مطالعه ی درسنامه ی مهدویت به پرسشی برخوردم که قصد دارم اینجا مطرح کنم:
در این منبع آمده است که از امام هادی (ع) درباره ی قائم آل محمد می پرسند و ایشان در جواب بعد از توضیح می فرماید: « بردن نام او بر شما روا نباشد. او را حجت از آل محمد (ص) بخوانید. »
كمال الدين و تمام النعمة، ج2، باب37، ص381، ح5 و باب 56.امام صادق (ع) هم در این باره فرموده اند:
لا يحِلُّ لَكُمْ تَسْمِيتُهُ
نام بردنش برایتان جایز نیست !!!
كمال الدين و تمام النعمة، ج2، باب 33، ص338، ح12.
دو سوال داشتم:
1- چرا بردن نام امام زمان جایز نیست !!
2- اگر می شود دوستان کارشناس حدیث یک توضیح کوچک و ساده ای درباره ی این منبعی که ذکر شده بدن !
متشکرم :hamdel::Sham:
با سلام:Gol:
البته در تکمیل و شفاف سازی بحث همکار ارجمندم جناب سید مهدی، گفتنی است: با وجود این همه روایات صحیح در «حرمت تسمیه» تا زمان ظهور، و اقوال مختلف و متعدد عالمان و فقیهان، در این باب، که به دو دسته 1. قائلین به حرمت و 2. قائلین به جواز تقسیم می شوند، بگونه ای که حتی از اقوال قائلین به جواز هم، ظاهر احتیاط و گاهی عدم اتقان مشهود است.
از اینرو، با این پراکندگی اقوال، نمی توان به طور صریح و با جرات تمام، قول به جواز صادر کنیم. چون "احتیاط، شرط عقل است" بنظر می رسد حرکت پشت سر قائلان به حرمت (با انهمه ادله عقلی و نقلی) به صواب نزدیکتر باشد.
از اینرو ادله استادمان، حضرت آیةالله مکارم شیرازی (حفظه الله) در خصوص مطلب آخر، مورد تامل و بحث است. (بنقل از فصلنامه انتظار، با اندکی تغییر و اضافات)
موفق باشید ...:Gol: