جمع بندی چرا بعضی چیزهایی که میبینیم و هر روزه لمس میکنیم بر خلاف چیزهایی است که می شنویم؟

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا بعضی چیزهایی که میبینیم و هر روزه لمس میکنیم بر خلاف چیزهایی است که می شنویم؟

سلام

جایی خوندم که خدا روزی بنده مومن رو از جایی که گمان نمیکنه میرسونه

با توجه به توضیح زیر برام سوال شد که چرا پس خلاف این رو در واقعیت میبینیم؟

اینی که داریم میبینیم اینه که خدا روزی هرکس که اختلاس کنه و سر این و اون کلاه بذاره رو بهتر میرسونه، اتفاقا اینجور افراد خیلی هم سالم و سرحالن. مریضم که بشن توی بهترین بیمارستانهای ایران یا حتی دنیا درمان میشن.


هرکسم که اهل حرومخوری نیست باید بره تو بیمارستانهایی که امکانات یه درمانگاهم حتی ندارن. اونجا بشه موش آزمایشگاهی جوجه انترن هایی که معلوم نیست آخرش پزشک بشن یا نشن.
امروزه کسی تعصب بی منطق رو نمیپذیره.
اگه این حرف درست بود باید توی جامعه نمود پیدا میکرد

.
.
.


واقعا فکر میکنین خدا روزی کدوم دسته آدمها رو بیشتر میکنه.

واقعا گیج کننده است، پس چرا میگن خدا روزی آدم مومن رو از جایی که گمان نداره میرسونه!!؟

پس چرا این جمله زیبا رو با تمام وجود لمس نمی کنیم؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد رئوف

Ali_Shahe_Mardan;362862 نوشت:
سلام

جایی خوندم که خدا روزی بنده مومن رو از جایی که گمان نمیکنه میرسونه

با توجه به توضیح زیر برام سوال شد که چرا پس خلاف این رو در واقعیت میبینیم؟

اینی که داریم میبینیم اینه که خدا روزی هرکس که اختلاس کنه و سر این و اون کلاه بذاره رو بهتر میرسونه، اتفاقا اینجور افراد خیلی هم سالم و سرحالن. مریضم که بشن توی بهترین بیمارستانهای ایران یا حتی دنیا درمان میشن.


هرکسم که اهل حرومخوری نیست باید بره تو بیمارستانهایی که امکانات یه درمانگاهم حتی ندارن. اونجا بشه موش آزمایشگاهی جوجه انترن هایی که معلوم نیست آخرش پزشک بشن یا نشن.
امروزه کسی تعصب بی منطق رو نمیپذیره.
اگه این حرف درست بود باید توی جامعه نمود پیدا میکرد

.
.
.



واقعا فکر میکنین خدا روزی کدوم دسته آدمها رو بیشتر میکنه.

واقعا گیج کننده است، پس چرا میگن خدا روزی آدم مومن رو از جایی که گمان نداره میرسونه!!؟ اینایی که تعریف کردم چرا روزیشون از بقیه بیشتره؟

پس چرا این جمله زیبا رو با تمام وجود لمس نمی کنیم؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی

در پاسخ به سوال شما، توجه به چند مطلب حایز اهمیت است.

- خداوند در قرآن وعده داده است که وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ (1) و هر كس از خدا پروا كند، [خدا] براى او راه بيرون‏ شدنى قرار مى‏ دهد. و از جايى كه حسابش را نمى‏ كند، به او روزى مى‏ رساند. این وعده خداوند است که راه نجات را برای مومنان فراهم خواهد کرد اما توجه به چند نکته لازم است :

- خداوند برای مومنانی که در دشواری ها باشند و تقوای الهی را نیز رعایت کنند، راه حل مشکلات را نشان خواهد داد و در طول تاریخ چنین مسائلی بارها تکرار شده است. برای تایید این مسئله نیازی نیست حتما به طول تاریخ نظر کنیم، بلکه بررسی گذشته خودمان و اطرافیان مان که دارای این شروط بوده اند (تقوای الهی) نشان میدهد که در بسیاری از موارد عنایت الهی شامل حال آنها شده است.

- گاهی مصلحت بالاتری وجود دارد که خداوند مشکل مومنان را چنان که خودشان می خواهد مرتفع نمی کند. به طور مثال شاید به نظر برخی برسد که چرا امام حسین و یارانش چنین سختی هایی را متحمل شدند در حالیکه با تقواترین انسان ها بودند. در پاسخ باید گفت که گاهی مصلحت بالاتری وجود دارد (حفظ اساس و بنیان اسلام) که باعث می شود علی رغم دشواری های زیاد و نیز صلاحیت فرد برای دریافت عنایت ویژه الهی، همنچنان شرایط دشوار را تحمل کند.

- در برخی موارد این مسئله ناشی از امتحان کردن فرد مورد نظر است که او را در دشواری قرار می دهند تا میزان ایمان او سنجیده شود. مانند برخی از پیامبران مانند حضرت ایوب و دیگران

- مسئله دیگر این است که آیه وعده نداده است که مومنان را ثروتمندترین افراد خواهد کرد. آیه مورد نظر می گوید مومنان را از دشواری ها نجات خواهد داد و این به معنای رساندن آنها به بالاترین مراتب ثروت مالی نیست. البته این سخن بدان معنا نیست که هیچ مومنی چنان ثروتمند نخواهد شد زیرا که خداوند فرموده است که اگر قوم و گروهی تلاش کنند می توانند وضعیت خود را تغییر دهند و تا زمانی که خود چنین تلاشی نکنند، تغییری در وضعیت آنها داده نخواهد شد.(2)

- برای فهم وضعیت ثروتمندانی که به اصول دینی و اخلاقی پایبند نیستند باید به این سنت الهی نیز توجه کرد که هنگامی که افرادی از روی آگاهی و عناد با حقیقت مخالفت می کنند، خداوند آنها را به سنت استدراج دچار می کند: فَذَرْنِي وَمَن يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ (3) مرا با كسانى كه اين حديث را (قرآن را) تكذيب مى‏كنند واگذار، كه به زودى آنها را تدريجا (به سوى عذاب و شقاوت ابدى) از آنجا كه نمى‏ دانند نزديك مى‏كنيم و من به آنها مهلت مى‏دهم (تا شقاوتشان به كمال رسد) و همانا كيد و تدبير من محكم و استوار است
چنین افرادی در سنت استدراج به سر می برند و در پی رفاه و آرامش ظاهری خود، سرنوشتی سخت در انتظار آنهاست.

موفق باشید

1. طلاق 2و3
2. رعد 11
3. قلم 44 و 45

Ali_Shahe_Mardan;362862 نوشت:
اینی که داریم میبینیم اینه که خدا روزی هرکس که اختلاس کنه و سر این و اون کلاه بذاره رو بهتر میرسونه، اتفاقا اینجور افراد خیلی هم سالم و سرحالن. مریضم که بشن توی بهترین بیمارستانهای ایران یا حتی دنیا درمان میشن.

سلام
رزق تنها مادی نیست بلکه مهمتر از آن
رزق معنوی است که غذای جان مومن است
رزق حرام و رفاه غفلت آور هم
رزق آسمانی نیست
والله الموفق

من یه روایتی شنیدم تو تلوزیون از آقای خاتمی خوانساری اگر اسمشون رو درست گفته باشم .

یه نفر میخواست بره یه شهر دیگه تجارت . اومد پیش رسول الله و مشورت خواست ، پیامبر فرمودن که نرو خیر تو در اون نیست . شخص طمع کرد و رفت و با سود زیادی هم برگشت . رفت پیش پیامبر و مسئله رو گفت و علتش رو پرسید . پسامبر فرمود در حین سفر در فلان روز خواب موندی و نمازت قضا شد درسته؟ مرد گفت بله .
پیامبر فرمود بابت همون نمازی که از تو قضا شد درجات و مقامات خیلی رفیعی رو از دست دادی ، طوری که هرگز نمیتونی بدستشون بیاری!

بد نیست این دیدگاه رو هم درنظر بگیریم!

همچنین روزی تا جایی که من میدونم چیزی هست که شما مصرف کنید .

مثلا فردی دزدی میکند و یک ماشین 500 میلیونی با پول دزدی فراهم میکند . بعد 6 ماه دستگیر میشه و میفته زندان و فرضا 10 سال زندانی میشه .
حالا اگر اون فرد زندانی نمیشد توی اون 10 سال میتونست پول کرایه ی 6 ماه ماشین 500 میلیونی رو بدست بیاره (یعنی روزیش بهش میرسید) ، اما اون فرد خودش روزیش رو با دزدی حرام کرد و 10 سال زندان افتاد .

یعنی افراد مال و ثروت خیلی زیادی از راه حرام (یا حتی حلال) فراهم میکنند ، اما اگر دقیق حساب کنید میبینید مثلا از این ثروت چند ده میلیاردی، نهایت پولی که فرد توی عمرش خرج کرده مثلا چند صد میلیون بوده که میتونست از راه حلال هم بدست بیاره .

[="Times New Roman"][=Times New Roman][INDENT][INDENT][INDENT]

ALAMDAR;413990 نوشت:
.
پیامبر فرمود بابت همون نمازی که از تو قضا شد درجات و مقامات خیلی رفیعی رو از دست دادی ، طوری که هرگز نمیتونی بدستشون بیاری!

بد نیست این دیدگاه رو هم درنظر بگیریم!

سلام و عرض ادب..راستش تا جایی که من می دونم هرکس هر درجه و مقامی رو پیش خداوند از دست بده ، دوباره می تونه به دستش بیاره و اینطوری فرصت برای جبران هست . اما با این سخنی که شما از پیامبر نقل کردید اگر درست باشه که آدم نا امید میشه .:Ghamgin:


[/INDENT]
[/INDENT]
[/INDENT]

من سعی کردم عینا چیزی که شنیدم رو نقل کنم .
البته باید درنظر بگیریم که بعضی چیزها قابل برگشت نیست ، مثلا شمر چطور میخواد جبران کنه ؟

هرچی انسان درجاتش میره بالاتر ، امتحاناش سختتر و محاسبات خدا دقیقتر میشه . شاید یک شب فوت شدن نماز شب پیامبر ، برابر با فوت شدن کل عبادات یه آدم عادی باشه . و این بحث از این نظر قابل توجیه هست .

سوال:

جایی خوندم که خدا روزی بنده مومن رو از جایی که گمان نمیکنه میرسونه برام سوال شد که چرا پس خلاف این رو در واقعیت میبینیم؟

پاسخ:
در پاسخ به سوال شما، توجه به چند مطلب حایز اهمیت است.

- خداوند در قرآن وعده داده است که وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ (1) و هر كس از خدا پروا كند، [خدا] براى او راه بيرون‏ شدنى قرار مى‏ دهد. و از جايى كه حسابش را نمى‏ كند، به او روزى مى‏ رساند. این وعده خداوند است که راه نجات را برای مومنان فراهم خواهد کرد اما توجه به چند نکته لازم است :

- خداوند برای مومنانی که در دشواری ها باشند و تقوای الهی را نیز رعایت کنند، راه حل مشکلات را نشان خواهد داد و در طول تاریخ چنین مسائلی بارها تکرار شده است. برای تایید این مسئله نیازی نیست حتما به طول تاریخ نظر کنیم، بلکه بررسی گذشته خودمان و اطرافیان مان که دارای این شروط بوده اند (تقوای الهی) نشان میدهد که در بسیاری از موارد عنایت الهی شامل حال آنها شده است.

- گاهی مصلحت بالاتری وجود دارد که خداوند مشکل مومنان را چنان که خودشان می خواهد مرتفع نمی کند. به طور مثال شاید به نظر برخی برسد که چرا امام حسین و یارانش چنین سختی هایی را متحمل شدند در حالیکه با تقواترین انسان ها بودند. در پاسخ باید گفت که گاهی مصلحت بالاتری وجود دارد (حفظ اساس و بنیان اسلام) که باعث می شود علی رغم دشواری های زیاد و نیز صلاحیت فرد برای دریافت عنایت ویژه الهی، همنچنان شرایط دشوار را تحمل کند.

- در برخی موارد این مسئله ناشی از امتحان کردن فرد مورد نظر است که او را در دشواری قرار می دهند تا میزان ایمان او سنجیده شود. مانند برخی از پیامبران مانند حضرت ایوب و دیگران

- مسئله دیگر این است که آیه وعده نداده است که مومنان را ثروتمندترین افراد خواهد کرد. آیه مورد نظر می گوید مومنان را از دشواری ها نجات خواهد داد و این به معنای رساندن آنها به بالاترین مراتب ثروت مالی نیست. البته این سخن بدان معنا نیست که هیچ مومنی چنان ثروتمند نخواهد شد زیرا که خداوند فرموده است که اگر قوم و گروهی تلاش کنند می توانند وضعیت خود را تغییر دهند و تا زمانی که خود چنین تلاشی نکنند، تغییری در وضعیت آنها داده نخواهد شد.(2)

- برای فهم وضعیت ثروتمندانی که به اصول دینی و اخلاقی پایبند نیستند باید به این سنت الهی نیز توجه کرد که هنگامی که افرادی از روی آگاهی و عناد با حقیقت مخالفت می کنند، خداوند آنها را به سنت استدراج دچار می کند: فَذَرْنِي وَمَن يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ (3) مرا با كسانى كه اين حديث را (قرآن را) تكذيب مى‏كنند واگذار، كه به زودى آنها را تدريجا (به سوى عذاب و شقاوت ابدى) از آنجا كه نمى‏ دانند نزديك مى‏كنيم و من به آنها مهلت مى‏دهم (تا شقاوتشان به كمال رسد) و همانا كيد و تدبير من محكم و استوار است
چنین افرادی در سنت استدراج به سر می برند و در پی رفاه و آرامش ظاهری خود، سرنوشتی سخت در انتظار آنهاست.

1. طلاق 2و3
2. رعد 11
3. قلم 44 و 45

موضوع قفل شده است