چرا در آيه 99 حجر يقين به مرگ ترجمه شده است ؟
تبهای اولیه
يقين به مرگ چه ربطي دارد ؟ يقين در اين دنياست و مرگ پايان كار دنياست چه ربطي دارند ؟
[=Century Gothic]با سلام
[=Century Gothic]در ميان مفسران مشهور آن است كه مراد از «يقين» در اين آيات، مرگ يعنى يقينىترين امر نزد بشر است.
همانگونه كه در آيهى 46 سوره مدّثر نيز از زبان كفار آمده كه: «و كنّا نكذب بيوم الدين حتى اتانا اليقين» ما معاد را تا لحظه مرگ تكذيب مىكرديم.
گرچه معناى يقين، مرگ نيست ولى مرگ زمينهاى براى يقين پيدا نمودن است،
چون هنگام فرا رسيدن مرگ تمام پردهها كنار رفته و انسان به واقعيات يقين پيدا مىكند.
بعضى از منحرفين آيه «واعبد ربّك حتى ياتيك اليقين» را دستاويز قرار داده و مىگويند:
:Sham:
اگر به يقين رسيدى، ديگر عبادت لازم نيست!.
غافل از آنكه خطاب آيه به پيامبرصلى الله عليه وآله است كه از روز اوّل به يقين رسيده بود ودر برابر تطميع وتهديدهاى كفار مىفرمود: اگر ماه را در يك دستم و خورشيد را در دست ديگرم قرار دهيد، دست از وظيفهى خود برنمىدارم،
ولى با آن يقين تا آخرين لحظه عمر عبادت مىكرد. 1
- اگر بدانيم رنج ما زير نظر خداست، تحمل مشكلات آسان مىشود. «نعلم»
2- ظرفيت تمام افراد حتى انبيا محدود است. «يضيق صدرك»
3- گاهى لجاجت و ياوهگويى، سعهصدردارترين افراد را در فشار قرار مىدهد. «يضيق صدرك» با آنكه خداوند فرموده: «الم نشرح لك صدرك»
4- سينه پيامبر در جنگها تنگ نشد، ولى از حرفها دلگير شد.«يضيقصدرك بمايقولون»
5- دواى فشار روحى وروانى، نماز وسجده وتسبيح وحمد خداست. «يضيق - فسبح» (ابن عباس مىگويد: هرگاه پيامبرصلى الله عليه وآله غمگين مىشد به نماز برمىخاست)
6- مهمتر از عبادت استمرار آن است. «واعبد ربّك حتى ياتيك اليقين»
7- تداوم بر بندگى حق، سبب پيدا شدن يقين است. «واعبد ... ياتيك اليقين»
تفسیر نور