جمع بندی چرا پیامبر که رحمت للعالمین بودند عده ای را لعنت کردند؟
تبهای اولیه
برداشت من ازعبارت رحمت للعالمیناین است که رحمت برای همه بشریت نه برای همه بجز مثلا بنی امیه؟ در جایی شنیدم که جاری کردن حد توسط پیامبر از لحاظ بعد آخرتی به نفع خود شخص است اما بدخواهی که نفعی ندارد! در اینجا به تناقض برخورده ام.متشکر می شوم اگر کسی جواب شبهه درون ذهنم را پیدا کند. با تشکر
کارشناس بحث : زئوف
برداشت من ازعبارت رحمت للعالمیناین است که رحمت برای همه بشریت نه برای همه بجز مثلا بنی امیه؟ در جایی شنیدم که جاری کردن حد توسط پیامبر از لحاظ بعد آخرتی به نفع خود شخص است اما بدخواهی که نفعی ندارد! در اینجا به تناقض برخورده ام.متشکر می شوم اگر کسی جواب شبهه درون ذهنم را پیدا کند. با تشکرکارشناس بحث : زئوف
با سلام خدمت شما دوست گرامی
در مورد اینکه پیامبر که رحمه للعالمین هستند ، چرا برخی افراد را نفرین کرده اند ، توجه به این مطالب حایز اهمیت است :
افرادی که در جامعه زمان پیامبر وجود داشتند را می توان به سه دسته تقسیم کرد : 1 افرادی که دارای اندیشه و بصیرت صحیح بودند و با اعتقاد قوی خود ، حق را پذیرفته بودند . 2 افرادی که در مقابل حق لجاجت به خرج می دادند و علی رغم آنکه می دانستند پیامبر از سوی خداوند است و سخنانش پیام های الهی است و باید اطاعت شوند ، نمی پذیرفتند و در مقابل حقیقت عناد و لجاجت داشتند . 3 افرادی که دارای بینش و بصیرت قوی نبوده اند و بیشتر در پی چهره ها و افراد شناخته شده حرکت می کردند و خود دارای اندیشه و استقلال رای نبودند .
دسته اول اکنون محل بحث ما نیست . در مورد دسته دوم چه می توان کرد ؟ افرادی که حقیقت بر آنها عرضه شده است و آنها با اینکه علم به حق بودن آن دارند ، آن را انکار می کنند و به سوی منافع شخصی خود می روند . اینها افرادی نیستند که در خواب باشند تا بتوان آنها را بیدار کرد بلکه افرادی هستند که خود را به خواب زده اند . مشکل وقتی حاد تر می شود که افرادی سرشناس و شناخته شده ای در بین این دسته وجود دارند به طور مثال افرادی مانند معاویه ، مروان حکم و عمرو عاص از این دسته اند . اینها افرادی هستند که علی رغم آنکه پی به حقانیت اسلام بردند ولی عملا آن را نپذیرفتند .
مشکلی که این افراد ایجاد می کنند (علاوه بر اینکه خود ایمان نمی آورند و حقیقت را انکار می کنند ) این است که عده ای دیگر از انسان های دسته سوم را نیز با خود به گمراهی می برند . به عبارت دیگر افرادی که خود دارای اندیشه و استقلال رای نیستند با متاثر شدن از افرادی این چنین به گمراهی می افتند .
در این حالت که به هدایت خود این افراد امیدی نیست بلکه حضور آنها در حالت عادی موجب ضلالت و گمراهی عده ای دیگر خواهد شد ، پیامبر آنها را نفرین کرد و این نفرین ها میان مردم پخش شد تا مسلمانان بدانند که نباید از افرادی مثل معاویه پیروی کنند . این عمل پیامبر در واقع نوعی دلسوزی برای افراد دیگر جامعه است تا در دام خود خواهی این افراد نیافتند . به عبارت دیگر پیامبر با این عمل خود عده ی زیادی را از گمراهی نجات دادند . پیامبرمانند طبیبی عمل کرد ، هنگامی که عضوی از بدن به شدت عفونت کرده است و هیچ امیدی بهبودی ندارد ، رها کردن آن عضو به آن حال موجب می شود باقی اعضای بدن هم عفونت پیدا کند . در این حال بهترین کار جدا کردن عضو فاسد است .
موفق باشید