جمع بندی چه کنم کربلای شم ؟
تبهای اولیه
با سلام
دوستان کسی می دونه من چه کار می تونم انجام بدم که هر چه سریع تر امام حسین علیه السلام منو بطلبه ؟
می دونم زیارت فقط به رفتن نیست انسان می تونه با یک زیارت عاشورای باتوجه هم زائر بشه اما واقعا آرزومه هر چه سریع تر چشمای گنهکارم حرم قشنگ اقا رو زیارت کنه
نمی دونم چه کار سبب می شه اقا سریع تر بطلبه
تو روضه ها و گریه هام حسابی دعا کردم اما جدا دیگه تحملم تموم شده انتظار بیش از این دیگه خیلی واسم سخته
عملی هست که من انجام بدم خواهش میکنم هر کس هر چی بلده بگه
اگه اقا بطلبه قول میدم واسه همه دعا کنم
ان شا الله
با سلام
دوستان کسی می دونه من چه کار می تونم انجام بدم که هر چه سریع تر امام حسین علیه السلام منو بطلبه ؟
می دونم زیارت فقط به رفتن نیست انسان می تونه با یک زیارت عاشورای باتوجه هم زائر بشه اما واقعا آرزومه هر چه سریع تر چشمای گنهکارم حرم قشنگ اقا رو زیارت کنه نمی دونم چه کار سبب می شه اقا سریع تر بطلبه تو روضه ها و گریه هام حسابی دعا کردم اما جدا دیگه تحملم تموم شده انتظار بیش از این دیگه خیلی واسم سخته عملی هست که من انجام بدم خواهش میکنم هر کس هر چی بلده بگه اگه اقا بطلبه قول میدم واسه همه دعا کنم ان شا الله
سلام و عرض ادب؛
بر اساس عقیده به توحید و یگانگی خداوند در ربوبیت (توحید افعالی)، علت حقیقی وجود و عدم، فعل یا ترک، خداوند است.
بر این اساس هر کاری نیکویی از جمله زیارت اماکن مقدسه با هدایت و توفیق الهی و خواست و ارادة حضرتش انجام میگیرد. اما نکتة مهم اینجاست که اراده و خواست خدا حکیمانه است، یعنی بیجهت و بدون دلیل توفیق را نصیب کسی نمیسازد و یا از او سلب توفیق نمیکند.
قرآن مجید میفرماید: «و ما توفیقی إلاّ بالله؛ (1) توفیق تنها از جانب خدا است».
از امام صادق(ع) دربارة این آیه سؤال شد، حضرت فرمود: «إِذَا فَعَلَ الْعَبْدُ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مِنَ الطَّاعَةِ كَانَ فِعْلُهُ وِفْقاً لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُمِّيَ الْعَبْدُ بِهِ مُوَفَّقاً وَ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ يَدْخُلَ فِي شَيْءٍ مِنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَحَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَيْنَهُ وَ بَيْنَ تِلْكَ الْمَعْصِيَةِ فَتَرَكَهَا كَانَ تَرْكُهُ لَهَا بِتَوْفِيقِ اللَّهِ تَعَالَى ؛ (2) چون بندهای را ببینی که خدا را اطاعت میکند و عملش طبق دستور خدا است، به توفیق دست یافته و چنین بندهای موفق است، یا هنگامی که وی به انجام گناهی تصمیم میگیرد، میبینی خداوند بین او و گناه مانعی ایجاد میکند که به آن گناه دست نیابد، توفیق است».
چگونه توفیق شامل حال ما می شود ؟
آن چه موجب جلب توفیق است،کسب رضایت الهی است. قرآن مجید میفرماید: «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سُبُلنا؛ (3) کسانی که در راه ما تلاش میکنند، آنان را به راههای خویش هدایت میکنیم».
آن چه موجب سلب توفیق از آدمی میشود، معصیت و نافرمانی خداوند است. شخصی نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و گفت: چندی است که از نماز شب محروم شدهام. حضرت فرمود: «گناهانت، دست و پایت را بستهاند». (4)
پینوشتها:
1. هود (11) آیه 88 .
2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمری،ج 5، ص 200.
3. عنکبوت (29) آیه69.
4. علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج 80، ص 127.
برای کسب توفیق اسبابی میباشد که مهمترین آنها عبارتند از:
1- اطاعت از اوامر الهی:
مولا علی(ع ) میفرمایند: «أیّها الناس انّه من استنصح الله وفّق و مَنِ اتّخذ قوله دلیلاً هدی للّتی هی أقوم فإنّ جار الله آمن و عدوّه خائف؛ (1) ای مردم !هر کس خداوند را دلسوز خود پذیرد، موفق شده (و به توفیق دست یافته است) . هر کس قول خداوند را راهنمای خود گیرد ،به چیزی هدایت یافته که پا برجاتر و مستحکمتر میباشد. زیرا پناهنده به خدا ایمن و دشمنش ترسو و دل نگران است».
در روایت دیگر میفرماید: «من استنصح الله حاز التوفیق؛ (2) هر کس خداوند را دلسوز خود بداند، توفیق کسب کرده است». بنا بر این اولین سبب کسب توفیق ، اطاعت از اوامر الهی و گوش به فرمان خداوند بودن است.
2- در خواست از خدا:
دعا و درخواست به خصوص با تضرّع و اشک و دل شکسته علاوه بر آثار مادی و معنوی، دل را بر انجام اوامر الهی نرم و آماده میسازد . نیز دل را از کدورت تعلق و تشویش و اضطرابهای ناشی از وسوسههای یأسآور شیطان و نفس امّاره پالایش میدهد، همچنین توسل به ائمه اطهار (ع) در همین راستا میباشد.
پینوشتها:
1. علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج34، ص 232 .
2. عبدالواحد بن محمد تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم،انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 هجرى شمسی، ص 203 .
پرسش:
چگونه توفيق زيارت امام حسين عليه السلام پيدا كنم ؟
پاسخ :
بر اساس عقیده به توحید و یگانگی خداوند در ربوبیت (توحید افعالی)، علت حقیقی وجود و عدم، فعل یا ترک، خداوند است.
بر این اساس هر کاری نیکویی از جمله زیارت اماکن مقدسه با هدایت و توفیق الهی و خواست و ارادة حضرتش انجام میگیرد. اما نکتة مهم اینجاست که اراده و خواست خدا حکیمانه است، یعنی بیجهت و بدون دلیل توفیق را نصیب کسی نمیسازد و یا از او سلب توفیق نمیکند.
قرآن مجید میفرماید: «و ما توفیقی إلاّ بالله؛ (1) توفیق تنها از جانب خدا است».
از امام صادق(ع) دربارة این آیه سؤال شد، حضرت فرمود: «إِذَا فَعَلَ الْعَبْدُ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مِنَ الطَّاعَةِ كَانَ فِعْلُهُ وِفْقاً لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُمِّيَ الْعَبْدُ بِهِ مُوَفَّقاً وَ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ يَدْخُلَ فِي شَيْءٍ مِنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَحَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَيْنَهُ وَ بَيْنَ تِلْكَ الْمَعْصِيَةِ فَتَرَكَهَا كَانَ تَرْكُهُ لَهَا بِتَوْفِيقِ اللَّهِ تَعَالَى ؛ (2)
چون بندهای را ببینی که خدا را اطاعت میکند و عملش طبق دستور خدا است، به توفیق دست یافته و چنین بندهای موفق است، یا هنگامی که وی به انجام گناهی تصمیم میگیرد، میبینی خداوند بین او و گناه مانعی ایجاد میکند که به آن گناه دست نیابد، توفیق است».
چگونه توفیق شامل حال ما می شود ؟
آن چه موجب جلب توفیق است،کسب رضایت الهی است. قرآن مجید میفرماید: «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سُبُلنا؛ (3) کسانی که در راه ما تلاش میکنند، آنان را به راههای خویش هدایت میکنیم».
آن چه موجب سلب توفیق از آدمی میشود، معصیت و نافرمانی خداوند است. شخصی نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و گفت: چندی است که از نماز شب محروم شدهام. حضرت فرمود: «گناهانت، دست و پایت را بستهاند». (4)
برای کسب توفیق اسبابی میباشد که مهمترین آنها عبارتند از:
1. اطاعت از اوامر الهی:
مولا علی(ع ) میفرمایند: «أیّها الناس انّه من استنصح الله وفّق و مَنِ اتّخذ قوله دلیلاً هدی للّتی هی أقوم فإنّ جار الله آمن و عدوّه خائف؛ (5) ای مردم !هر کس خداوند را دلسوز خود پذیرد، موفق شده (و به توفیق دست یافته است) . هر کس قول خداوند را راهنمای خود گیرد ،به چیزی هدایت یافته که پا برجاتر و مستحکمتر میباشد. زیرا پناهنده به خدا ایمن و دشمنش ترسو و دل نگران است».
در روایت دیگر میفرماید: «من استنصح الله حاز التوفیق؛ (6) هر کس خداوند را دلسوز خود بداند، توفیق کسب کرده است». بنا بر این اولین سبب کسب توفیق ، اطاعت از اوامر الهی و گوش به فرمان خداوند بودن است.
2. در خواست از خدا:
دعا و درخواست به خصوص با تضرّع و اشک و دل شکسته علاوه بر آثار مادی و معنوی، دل را بر انجام اوامر الهی نرم و آماده میسازد . نیز دل را از کدورت تعلق و تشویش و اضطرابهای ناشی از وسوسههای یأسآور شیطان و نفس امّاره پالایش میدهد، همچنین توسل به ائمه اطهار (ع) در همین راستا میباشد.
پینوشتها:
1. هود (11) آیه 88
2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمری،ج 5، ص 200
3. عنکبوت (29) آیه69
4. علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج 80، ص 127
5. علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج34، ص 232
6. عبدالواحد بن محمد تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم،انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 هجرى شمسی، ص 203