کدام یک از صحابه ازدواج موقت را جایر می دانسته ؟
تبهای اولیه
آیا صحابه ازدواج موقت را جایز می دانستند ؟ کدامشان؟
با سلام
صحابه اي متعه کرده و يا آن را جايز مي دانسته اند
اکنون فهرستي از اسامي بعضي از کساني را که در کتب اهل سنت ، قول به حليت متعه از ايشان نقل شده است ذکر مي کنيم:
جابر بن عبداللَّه انصاري :
صحيح مسلم ج2 ص1022 باب نكاح المتعه چاپ دار إحياء التراث العربي بيروت
مصنف عبد الرزاق ج7 ص499 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامي بيروت
عمدة القاري ج17 ص 246 باب غزوة خيبر چاپ دار إحياء التراث العربي بيروت
شرح الزرقاني ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمية بيروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة
و...
عمران بن حصين خزاعي :
صحيح بخاري ج 4 ص 1642 چاپ دار ابن کثير بيروت 1407 كتاب التفسير باب "فمن تمتع بالعمرة إلي الحج" (بقره أيه 196)
مسند أحمد بن حنبل ج4 ص 436 چاپ موسسه قرطبه مصر
المحبر ص 289 باب من کان يري المتعة من أصحاب النبي
التفسير الكبير ج10 ص41 چاپ دار الکتب العلميه بيروت سوره نساء ذيل آيه "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَئَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً"
تفسير قرطبي ج5 ص 133چاپ دار الشعب قاهره
ابو سعيد خدري :
المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بيروت
شرح الزرقاني ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمية بيروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة
عمدة القاري ج17 ص 246 باب غزوة خيبر چاپ دار إحياء التراث العربي بيروت
عبداللَّه بن مسعود :
المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بيروت
شرح الزرقاني ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمية بيروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة
سلمة بن اكوع :
المحبر ص 289 باب من کان يري المتعة من أصحاب النبي
شرح الزرقاني ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمية بيروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة
مصنف عبد الرزاق ج7 ص 498 ش 14023 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامي بيروت
کنز العمال ج 16 ص 219 ح 45731 چاپ دار الکتب العلمية بيروت
امير المومنين علي بن ابي طالب عليه السلام :
التفسير الكبير ج10 ص43چاپ دار الکتب العلمية بيروت ذيل آيه متعه سوره نساء
(روايت نهي عمر از متعه به نقل ازامير مومنان):
الدر المنثور ج2 ص486 دار الفکر بيروت - تفسير الطبري ج 5 ص13 چاپ دار الفکر بيروت - المصنف ج7 ص500 شماره 14029 - كنز العمال ج16 ص219ح 45728 چاپ دار الکتب العلمية بيروت
ابن حزم نيز مي گويد در مورد متعه از امير مومنان روايات مختلفي نقل شده است (بعضي جواز و بعضي حرمت):
المحلى ج9 ص 520 چاپ دار الآفاق بيروت
سعد بن أبي وقاص:
صحيح مسلم ج2 ص 898 کتاب الحج باب جواز التمتع چاپ دار احياء التراث العربي بيروت
مسند أحمد بن حنبل ج1 ص181 چاپ موسسة قرطبه مصر و...
اشکال : اين روايت و باقي روايات نقل شده از سعد مربوط به متعه حج است .
پاسخ : در روايت وي لفظ متعه آمده است ؛ علماي اهل سنت اين روايت را مربوط به متعه حج( حج تمتع) مي دانند ولي خود سعد در اين روايت گفته است: زماني متعه کرديم که معاويه کافر بود و همگان مي دانند که حج تمتع رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم در سال حجة الوداع بوده است و معاويه در آن سال اسلام آورده بود .
پس اين روايت مربوط به قبل از آن زمان مي گردد و مقصود از آن متعه نساء است نه حج .
[=Century Gothic]عمرو بن حريث (حويرث) :[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] شرح الزرقاني ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمية بيروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]مصنف عبد الرزاق ج7 ص 497 ش 14021 و ص 499 ش 14025 و ص500 ش 14028 و 14029 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامي بيروت[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] کنز العمال ج 16 ص 217 ح 45712 چاپ دار الکتب العلمية بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] فتح الباري ج9 ص172چاپ دار المعرفة بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]سنن كبري بيهقي ج&rlm7 ص&rlm237 چاپ مکتبة دار الباز مکة المکرمة[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] أخبار المدينة ابن شبه ج1ص 381 ش 1194چاپ دار الکتب العلمية بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] معاوية بن ابي سفيان: [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] معاويه در ماجراي فتح مکه اسلام آورد . وي در زمان فتح طائف ، زني به نام معانه را متعه نمود . اين زن ، تا زمان خلافت معاويه زنده ماند و معاويه همه ساله هدايايي براي وي مي فرستاد . پس ادعاي حرمت متعه در فتح خيبر يا بعد از آن و حتي در ماجراي فتح مکه نمي تواند صحيح باشد . [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بيروت[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]شرح الزرقاني ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمية بيروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] مصنف عبد الرزاق ج7 ص 497 ش 14021 و ص 499 ش 14026 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامي بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] سلمة بن أميّة: [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]مصنف عبد الرزاق ج7 ص 498 ش 14024 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامي بيروت[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] جمهرة انساب العرب ابن حزم ص 159 ذيل بحث بنو جمح [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]الإصابة حرف السين المهملة القسم الأول [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بيروت[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]فضالة بن جعفر بن أمية:[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]أخبار المدينة ابن شبه ج1ص 381 ش 1194چاپ دار الکتب العلمية بيروت[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]ربيعة بن أمية:[=Century Gothic]
[=Century Gothic] موطأ مالك ج2 ص542، ح&rlm1130 باب نكاح المتعة چاپ دار احياء التراث العربي مصر
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]الدر المنثور ج2 ص486 چاپ دار الفکر بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] سنن البيهقي الكبرى ج7 ص206 ش 13950 باب نکاح المتعه چاپ مکتبة دار الباز مکه [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] الإصابة في تمييز الصحابة ج2 ص521 چاپ دار الجيل بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] الأم ، ج &rlm7 ص &rlm235 چاپ دار المعرفة بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]کنز العمال ج 16 ص 217 ح 45717 چاپ دار الکتب العلمية بيروت[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] أخبار المدينة ابن شبه ج1ص 382 ش 1197چاپ دار الکتب العلمية بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] معبد بن أمية: [=Century Gothic]
[=Century Gothic] المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]مصنف عبد الرزاق ج7 ص 499 ش 14027 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامي بيروت[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]عبد الله بن أبي عوف بن جبيرة: [=Century Gothic]
[=Century Gothic]أخبار المدينة ابن شبه ج1ص 381 ش 1194چاپ دار الکتب العلمية بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]عمرو بن حوشب:[=Century Gothic]
[=Century Gothic]مصنف عبد الرزاق ج7 ص 500 ش 14031 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامي بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]أبي بن کعب:[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] وي از کساني بود که آيه متعه را به صورت إلي أجل مسمي (يعني صريح در حليت متعه) قرائت مي کرد: [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] التفسير الكبير ج10 ص43 چاپ دار الکتب العلمية بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] الدر المنثور ج2 ص484 چاپ دار الفکر بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] تفسير الطبري ج5 ص13 چاپ دار الفکر بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] فتح القدير ج1 ص449 چاپ دار الفکر بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] نيل الأوطار ج6 ص270 چاپ دار الجيل بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] و... [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]زيد بن ثابت :[=Century Gothic]
[=Century Gothic] المحبر ص 289 باب من کان يري المتعة من أصحاب النبي
اسماء دختر ابوبكر:[=Century Gothic]
[=Century Gothic]المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic] شرح الزرقاني ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمية بيروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] مسند طيالسي ص&rlm227 ح&rlm1637 چاپ دار المعرفة بيروت [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]در محاضرات الأدباء راغب ج2 ص234 - باب جواز المتعة چاپ دار القلم بيروت- آمده است : [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] ابن زبير به ابن عباس گفت : چرا فتواي به حليت متعه مي دهي ؟ پاسخ داد از مادرت (أسماء) بپرس که چگونه تو را حامله شد . پس سوال کرد ؛ وي پاسخ داد تو را به دنيا نياوردم مگر از متعه.[=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic] همين مطلب به صورت خلاصه در کتب ذيل آمده است : [=Century Gothic]
[=Century Gothic]
[=Century Gothic]زاد المعاد ج2 ص206 چاپ موسسة الرسالة بيروت و التمهيد لابن عبد البر ج8 ص 208 و الاستذكار ابن عبد البر ج4 ص61 چاپ دار الکتب العلمية بيروت
و..!!!!!.....!!!!