گنج العرش،شش قفل، هفت هیکل(کارشناس :پیام)
تبهای اولیه
سلام این ادعیه ای که فرمودید در کتاب مفتج الجنان برای اولین بار توسط شیخ عباس قمی جمع اوری شده اند همان طوری که همه عزیزان میدانند و اول کتاب مفاتیج نیز نوشت هشده است ایشون فقط ایتن ادعیه ر وجمع آوری کرده و زیاد دنبال صحت و سلسله روات انها نرفته در مورد این سه ادعیه هم چنین حکمی جاری می باشد
سلام این ادعیه ای که فرمودید در کتاب مفتج الجنان برای اولین بار توسط شیخ عباس قمی جمع اوری شده اند همان طوری که همه عزیزان میدانند و اول کتاب مفاتیج نیز نوشت هشده است ایشون فقط ایتن ادعیه ر وجمع آوری کرده و زیاد دنبال صحت و سلسله روات انها نرفته در مورد این سه ادعیه هم چنین حکمی جاری می باشد
دوست عزيز اين دعاها در كدام قسمت مفاتيح الجنان مي باشند؟
آيا دعاهاي گنج العرش،شش قفل و هفت هیکل معتبر هستند؟
چنين دعاهايي در منابع معتبر نيامده است و صرفا در برخي از منابع دسته
چندم بيان شده كه قابل استناد و اعتبار نيستند .
در ضمن چنين دعاهايي در مفاتيح الجنان موجود نيست .
سلام دوست من "
صحت وعدم صحت روایت فقط به این بستگی داره که ازامام معصوم (ع)صادرشده یانه بودن یانبودن قرآن درمتن ملاک نیست.
سلام من هم يه سوال برام پيش اومده . اين زيارت نامه هايي كه قرائت مي شه در حرم هاي مطهر از جانب چه كسي اومده / منظورم اينه كه از طرف خود معصومان رسيده يا نه ؟ مثلا حتي براي برخي از شهدا هم زيارتنامه اي نوشته اند ؟؟؟؟
شش قفل:
چنين دعايي در منابع معتبر نيامده است و صرفا در برخي از منابع دسته چندم بيان شده كه قابل استناد و اعتبار نيستند. و خواصي هم که برايش مي آورند کاملا ساختگي است
هفت هيکل:
اين دعا هم در منابع معتبر نيامده است و صرفا در اينترنت آمده است كه قابل استناد و اعتبار نيستند و خواصي هم که برايش آوردند کاملا ساختگي است. متاسفانه جهت استفاده فرقه هاي انحرافي ساخته شده است و چيزهاي عجيب و غريبي برايش نوشته اند
گنج العرش:
برای این دعا نیز درهیچ منبع معتبری مستندی وجود نداشته وعلیرغم شهرت زیاد بدون سند است.
سلام من هم يه سوال برام پيش اومده . اين زيارت نامه هايي كه قرائت مي شه در حرم هاي مطهر از جانب چه كسي اومده / منظورم اينه كه از طرف خود معصومان رسيده يا نه ؟ مثلا حتي براي برخي از شهدا هم زيارتنامه اي نوشته اند ؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟:Moteajeb!::Narahat az:
صحت وعدم صحت روایت فقط به این بستگی داره که ازامام معصوم (ع)صادرشده یانه بودن یانبودن قرآن درمتن ملاک نیست.
منظور بنده به قصد رجا بود
صرف نظر از اینکه تمام ایات قران نورند و حفظ حامل خود را تضمین می کنند به اذن الله
یا علی
سلام
دعای گنج العرش تو مفاتیح شیخ عباس قمی نیست ولی حاوی مضامین عالی و بلند است حقیر به شخصه تجربه کردم و اثرات آن را دیدم.
از لحاظ سند نمی دانم
1- وقتی ثواب و پاداشهای آنها در این حد از ارزش باشد، ازدیدگاه عقلا، تنها احتمال 50 درصد صدق و صدور کافی است، چه رسدبه این که مانند این اخبار صدورش ظنی باشد; یعنی 70 تا 80درصد احتمال دارد از معصوم صادر شده باشد. 2- روایات فراوان و مورد اعتمادی در دست داریم که می گوید:اگر کسی ثوابی را بر عملی بشنود و آن عمل را به امید به دست آوردن آن ثواب انجام دهد، خداوند آن پاداش را به وی خواهدداد. اگر چه شنیده اش با واقع مطابق نباشد. با وجود این اخبارمورد اطمینان، عذرها از ناحیه سند منقطع است.
در صدر روایت زیارتنامه حضرت معصومه(س) به زائری که عارف به شان و مقام آن بانوی بهشتی باشد، وعده بهشت برین الهی داده شده است. این پاداشی بسیار گرانبهاست و حتی اگر چند در صداحتمال دست یابی بدین پاداش وجود داشته باشد، نباید آن را ازدست داد
در كتاب مصباح شیخ طوسى كه مفاتیح الجنان هم زیارت عاشورا را از آنجا نقل كرده است امام صادق(ع) در فضیلت و ثواب زیارت عاشورا مطالبى فرمودهاند در ادامه آن امام به راوى كه صفوان است مىفرماید: اى صفوان من یافتم این زیارت را با این ضمانت [ثوابها و فضیلتها] از پدرم امام باقر(ع) و پدرم از امام سجاد(ع) تا مىرسد به پیامبر خدا(ص) و پیامبر از جبرئیل و جبرئیل از خداوند. البته راه دیگرى وجود دارد و آن اینكه گاه از متن حدیث و بلنداى مضمون آن مى توان به صدور آن روایت از امام معصوم(ع) مطمئن شد. ضمن اینکه می توان در برخی موارد به رجاءا و به نیت قصد قربت دعا و یا زیارتی را خواند و از ثواب آن بهره برد .
زیارتنامه هایی که در مفاتیح و یا سائر کتب ادعیه ذکر شده است همانند سایر احادیث باید از منایع معتبر حدیثی نقل بشود .
لذا برای بررسی این امر باید سند آن ادعیه و یا زیارتنامه ها بررسی شود . بر هیمن اساس در طول تاریخ کتابهای متعددی در هیمن رابطه نوشته شده است مانند فلاح السائل سید بن طاووس و یا علامه مجلسی د بحار برخی درباره برخی از زیاراتنامه ها بررسی های سندی نیز انجام داده اند .. به عنوان نمونه توجه شما را به سند زیارت عاشورا جلب میكنم .
بر این اساس برخى مثل مرحوم حاج میرزا حسین نورى استاد صاحب مفاتیحالجنان را عقیده بر این بوده است كه این زیارت از سنخ احادیث قدسیه مىباشد، (ر.ك: مفاتیحالجنان).
ولى اثبات این مطلب مشكل به نظر مىرسد چرا كه به احتمال قوى مراد امام از این كه مىفرماید یافتم این زیارت را با این ضمانت از خداوند. تنها ضمانت ثواب این زیارت است نه متن زیارت.
علاوه بر این، زیارت عاشورا با لحن سایر احادیث قدسى كه سخن گفتن خداوند با پیامبرى است تفاوت دارد و شباهت به احادیث قدسى ندارد.
شیخ طوسى(قدس سره) با سه سند این زیارت شریف را به شرح زیر نقل كرده است:
1ـ محمد فرزند اسماعیل بن بزیع، از صالح فرزند عقبه، وى نیز از پدرش عقبة بن خالد از امام باقر(ع).
2ـ محمد فرزند خالد طیالسى، از سیف بن عُمیره، از صفوان فرزند مهران از امام صادق(ع)، از پدرانش از پیامبر و جبرئیل و سرانجام خداوند بزرگ.
3ـ صالح بن عقبه و سیف بن عُمیره از علقمه فرزند محمد حضرمى از امام باقر(ع)، (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد /772)