جمع بندی یوم الانذار : روز علنی ساختن اسلام یا خلافت علی ؟
تبهای اولیه
سلام
با استناد به روایات معتبر و دارای اسناد محکم ، ثابت کنید که در روز انذار ، پیامبر علی را به عنوان خلیفه پس از خود در میان مسلمانان برگزیده است .
تشکر. :Gol:
سلامبا استناد به روایات معتبر و دارای اسناد محکم ، ثابت کنید که در روز انذار ، پیامبر علی را به عنوان خلیفه پس از خود در میان مسلمانان برگزیده است .
تشکر. :Gol:
3. شیخ طبرسی،مجمع البیان،ترجمه،گروه مترجمان،تهران،انتشارات فراهانی،سال 1360خورشیدی،چاپ اول، ج18، ص 68 با ویرایش متن
4.علامه حلی،الفین،ترجمه وجدانی جعفر،تهران،چاپ اول،ص 805 با ویرایش متن
[=B Yas]سلام
[=B Yas]بابت مطالبی که زحمت کشیدین ممنون . :Gol:
[=B Yas]بعضی مطالب این متن سوال برانگیزه که خدمتتون عرض میکنم :
یوم الانذار به واقعه ای اشاره می کند که پیامبر خدا صلوات الله علیه مولای متقیان را وصی و جانشین خویش به قریش و مردم معرفی کرد
[=B Yas]خب شما فرمودین که پیامبر جانشین خود را به قریش و مردم معرفی کرد .
[=B Yas]اگر در اینجا جانشین پیامبر به مردم معرفی می شود ، پس آیه 67 سوره مائده ( یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ... ) چه می شود ؟
[=B Yas]شیعه استناد می کند در آنجا ( روز غدیر خم ) پیامبر وظیفه داشت تا جانشین خود را به مردم معرفی کند .
[HL][=B Yas]سوال : مگر در ابتدای بعثت جانشین پیامبر به مردم معرفی نشده بود ؟[/HL]
[HL][/HL]
آن گاه فرمود: هر كس با من برادرى كند و مرا يارى دهد، ولىّ و وصيّم بعد از من و جانشينم در اهلم خواهد بود
[=B Yas]بسیار به نکته مهمی اشاره شد : جانشین من در میان اهل بیتم .
[=B Yas]طبق این مطلب اگر بخواهیم جانشینی برای حضرت علی متصور شویم ، آن جانشینی در میان اهل بیت پیامبر خواهد بود ، نه همه مسلمانان .
[=B Yas]در حقیقت خود این مطلب جانشینی حضرت علی بعد از پیامبر و در میان همه مسلمین را رد می کند و فقط مربوط به جانشینی ایشان در میان اهل بیت است .
و اما این واقعه در کتاب های رو ایی معتبرهم نقل شده است.
[=B Yas]البته درخواست بنده این بود که کتاب های مربوطه را همراه با سلسله سند آن ذکر کنید تا در آن صورت بهتر بتوانیم بحث و بررسی کنیم .
[=B Yas]لیکن در روایات اضافه هایی وارد شده و اینطور نیست که آنچه از کتاب طبرسی آوردید بدون کم و کاست در کتاب های روایی معتبر ذکر شده باشد .
[HL][=B Yas]روایاتی هم که آوردید را لطفا با ذکر سند متصل بیان بفرمایید که راحت تر بحث شود . [/HL][HL]
[/HL]:Gol:
[=B Yas]سلام[=B Yas]بابت مطالبی که زحمت کشیدین ممنون . :Gol:
[=B Yas]بعضی مطالب این متن سوال برانگیزه که خدمتتون عرض میکنم :
[=B Yas]خب شما فرمودین که پیامبر جانشین خود را به قریش و مردم معرفی کرد .
[=B Yas]اگر در اینجا جانشین پیامبر به مردم معرفی می شود ، پس آیه 67 سوره مائده ( یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ... ) چه می شود ؟
[=B Yas]شیعه استناد می کند در آنجا ( روز غدیر خم ) پیامبر وظیفه داشت تا جانشین خود را به مردم معرفی کند .
[HL][=B Yas]سوال : مگر در ابتدای بعثت جانشین پیامبر به مردم معرفی نشده بود ؟[/HL][HL]
[/HL][=B Yas]بسیار به نکته مهمی اشاره شد : جانشین من در میان اهل بیتم .
[=B Yas]طبق این مطلب اگر بخواهیم جانشینی برای حضرت علی متصور شویم ، آن جانشینی در میان اهل بیت پیامبر خواهد بود ، نه همه مسلمانان .
[=B Yas]در حقیقت خود این مطلب جانشینی حضرت علی بعد از پیامبر و در میان همه مسلمین را رد می کند و فقط مربوط به جانشینی ایشان در میان اهل بیت است .
[=B Yas]البته درخواست بنده این بود که کتاب های مربوطه را همراه با سلسله سند آن ذکر کنید تا در آن صورت بهتر بتوانیم بحث و بررسی کنیم .
[=B Yas]لیکن در روایات اضافه هایی وارد شده و اینطور نیست که آنچه از کتاب طبرسی آوردید بدون کم و کاست در کتاب های روایی معتبر ذکر شده باشد .
[HL][=B Yas]روایاتی هم که آوردید را لطفا با ذکر سند متصل بیان بفرمایید که راحت تر بحث شود . [/HL][HL]
[/HL]:Gol:
بسم الله الرحمن الرحیم:
جمع بندی:
پرسش:
با استناد به روایات محکم ثابت کنید که در روز انذار، پیامبر مولای متقیان سلام الله علیه را به عنوان خلیفه مسلمانان پس از خود بر گزید.
می توان گفت روایتی که در این باب وجود دارد، به طور رسمی در صدد معرفی یا نصب مولای متقیان در مقام خلافت نیست، بلکه دلالت ضمنی دارد مبنی بر این که حضرت به عنوان جانشین پیامبر می تواند نقش خلیفه مسلمین را ایفا کند.
قصد رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه این بود که افراد در جلسه، به شخصیت ممتاز مولای متقیان سلام الله علیه پی ببرند.
و اما مفاد آیه شریفه ابلاغ رسالت، ماموریتی همراه با صراحت بود که بر عهده پیامبر قرار داده شد و آن حضرت می بایستی آن را آشکارا به مردم ابلاغ می کرد تا بعد از ایشان خط هدایت معلوم باشد.وقتی خدای متعال به پیامبرش دستور می دهد آن چه را که بر تو نازل شده ابلاغ کن، یعنی رسالتی را که بر عهده ات قرار دادیم،آشکار کن تا همگان جانشین تو را بشناسند.
نوشته اید:
شیعه استناد می کند در آنجا ( روز غدیر خم ) پیامبر وظیفه داشت تا جانشین خود را به مردم معرفی کند .
سوال : مگر در ابتدای بعثت جانشین پیامبر به مردم معرفی نشده بود ؟
پاسخ:
با توضیحی که در قسمت بالا داده شد، نیازی به تکرار جواب نیست.
نوشته اید:
بسیار به نکته مهمی اشاره شد : جانشین من در میان اهل بیتم .
طبق این مطلب اگر بخواهیم جانشینی برای حضرت علی متصور شویم ، آن جانشینی در میان اهل بیت پیامبر خواهد بود ، نه همه مسلمانان .
در مقام پاسخ می گوییم: نقل ها متفاوت است. در بعضی از کتاب های معتبر این انتصاب به طور عام آمده است نه برای گروهی خاص که مقصود شما قریش است.
به این جملات بنگرید" وَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ فَمَنْ يُجِيبُنِي إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ يُؤَازِرُنِي عَلَى الْقِيَامِ بِهِ حَتَّى يَكُونَ أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ خَلِيفَتِي مِنْ بَعْدِي"(1)
به جمله خلیفتی من بعدی بنگرید که معنایی عام دارد یعنی چه کسی می تواند در این امر مهم پاسخ مرا بدهد ...تا او را به عنوان خلیفه بعد از خودم معرفی کنم.
در این متن که در بسیاری از کتاب ها چنین آمده خطاب "فیکم" وجود ندارد.
علامه حلی این روایت را از مسند احمد حنبل زیر عنوان حدیث الخلافه بیان کرده است:
الثاني حديث الخلافة
"مِنْ مُسْنَدِ أَحْمَدَ لَمَّا نَزَلَ وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ
جَمَعَ النَّبِيُّ ص مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَلَاثِينَ فَأَكَلُوا وَ شَرِبُوا ثَلَاثاً ثُمَّ قَالَ لَهُمْ مَنْ يَضْمَنُ عَنِّي دَيْنِي وَ مَوَاعِيدِي وَ يَكُونُ خَلِيفَتِي وَ يَكُونُ مَعِي فِي الْجَنَّةِ فَقَالَ عَلِيٌّ أَنَا فَقَالَ أَنْتَ"(2)
علاوه، اگر خطاب حضرت با جمله"فیکم" هم باشد، لزوما به حاضران جلسه اختصاص پیدا نمی کند.
زیرا مخاطبان "شما" که افراد حاضر در مجلس بودند، به معنای انحصار به همان افراد نیست. بلکه "شما" مفهومی عام دارد و شامل هم افراد حاضر و هم غایب در جلسه می شود"شما" یعنی شما که بخشی از امت هستید نه "شما" که فقط در این جلسه حضور دارید.دقت شود!
با این حال اگر اصرار کنیم پیامبر صلوات الله علیه به افراد حاضر و اهل بیت اش خطاب و جانشین خود را شناسانده، باز هم باید بگوییم:
یعنی از میان اهل و قبیله من کسانی هستند که می توانند جانشین من باشند.
در پایان به نام بعضی از کتاب ها که این روایت را نقل کرده اند اشاره می کنیم:
1.فضایل الخمسه من الصحاح السته جلد دوم،ص 19
2.نهج الحق و کشف الصدق علامه حلی، به نقل از مسند احمد حنبل، ص 213
3.کتاب الکافی شیخ کلینی،جلد اول،صفحه 540
4.کتاب الحیات، نوشته برادران حکیمی با ترجمه احمد آرام، جلد دوم،ص 607
5.علل الشرایع شیخ صدوق،جلد اول،ص 170
پی نوشت ها:
1.شیخ طبرسی، إعلام الورى بأعلام الهدى،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1390 قمری،چاپ سوم، ص 163
2. علامه حلی،نهج الحق و كشف الصدق،لبنان،بیروت،انتشارات دار الکتاب اللبنانی،سال 1982 میلادی،چاپ اول، ص 214