بررسی وحدت (شخصی) وجود
ارسال شده توسط بن موسی در شنبه, ۱۳۹۲/۰۵/۱۹ - ۱۴:۴۲بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
در این تاپیک قصد داریم وحدت شخصی وجود را که معمولاً به آن وحدت وجود می گویند بررسی کنیم.چه از نظر عقلی و چه از نظر نقلی و روایی.
وحدت وجود یعنی این که همه موجودات یکی هستند.یعنی همه چیز یکی است.مثلاً انسان،درخت است.درخت آب است و ... .شاید بشود گفت که تقریباً همه عرفا به وحدت وجود عقیده دارند.اما وقتی این مسئله را با روایات بررسی می کنیم،می بینیم که روایات کاملاً در تضاد با اندیشه عرفا هستند.ولی فطرت انسان خلاف وحدت وجود است.یعنی از وقتی که بچه به دنیا می آید،کثرت و کثیر بودن و واحد نبودن اشیاء را درک می کند.برای مثال فرق بین شیر و هوا را می فهمد و این دو را جدا از هم می داند.ولی طبق وحدت وجود این دو یکی هستند و فقط ادراک ما فرق دارد.
یک برهان در رد وحدت شخصی برای آغاز بحث:
تعریف ضدین:دو چیز که با هم جمع نمی شوند.
تعریف نقیضین:دو چیز که با هم جمع نمی شوند و رفع هم نمی شوند.منظور از این که رفع نمی شوند این است که نمی توانیم بگوییم هیچ کدام نیستند.
از دو تعریف بالا واضح است که هر نقیضین،ضدین هستند.اما عکس قضیه صادق نیست.یعنی لزومی ندارد بگوییم هر ضدین،نقیضین هستند.
مقدمه 1:در خارج ضدینی تحقق دارند.
فرض می کنیم در خارج ضدین نداشته باشیم.چون هر نقیضین،ضدین هستند بنابراین حاصل سخن این است که نقیضینی هم نداریم و این یعنی رفع نقیضین که محال است.
مقدمه 2:ضدین قابل جمع نیستند.
این از تعریف ضدین به دست می آید.
فرض خلف:همه چیز واحد است.یعنی همه چیز با موجودی به نام موجود a برابر است.یعنی انسان موجود a است و در عین حال درخت هم موجود a است و ... .
از فرض خلف نتیجه می گیریم که الف=موجود a و ضدالف هم=موجود a.لذا الف=ضد الف که این یعنی جمع ضدین که محال است.لذا فرض خلف باطل و حکم ثابت است.
پس همه چیز واحد نیست و کثرتی در کار است.
لبیک یا مهدی
و من الله توفیق