پناه بردن به خدا

حضور شیطان موقع نماز

انجمن: 

IMAGE(http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/2_27rt.gif)


زمانى كه انسان مى خواهد نماز بخواند، شياطين دور او را مى گيرند تا نگذارند نماز برگزار شود. وعده مى دهند كه هنوز زود است و براى نماز وقت زيادى مانده، فعلا خسته اى قدرى استراحت كن، الان گرسنه اى قدرى غذا بخور، بعداَ نماز را خواهى خواند.

بعد كه مشغول نماز شد، او را وسوسه مى كنند و توجه او را از نماز منصرف مى نمايند. و به چيز ديگرى مشغول مى دارند، فكر انسان را به همه جا مى برند به جز نماز. (1)

پیامبر اکرم(صلى الله عليه و آله) فرمودند:

وقتى بنده اى مشغول نماز و ذكر خدا مى شود، شيطان مى آيد و به او مى گويد: به ياد فلان چيز باش، فكر فلان كار را بكن، اين قدر وسوسه مى كند تا انسان را از فكر نماز بيرون ببرد و به شك اندازد، به طورى كه نداند چند ركعت نماز خوانده است.

در حديث ديگرى آمده:

وقت ى انسان مشغول نماز شد شيطان مى آيد سد راهش مى شود تا از نماز دور گردد. در اين موقع جنگ و نزاع ميان نمازگزار و شيطان بر پا مى شود. (2)


به همين جهت، مكان نماز را محراب مى گويند. محراب، مكان حرب و جنگ است. چون شيطان موقع نماز در آن مكان مى آيد، وسوسه مى كند كه انسان را منصرف كند و انسان كوشش مى نمايد با او مخالفت نمايد. گاهى شيطان غالب مى شود، و توجه انسان را از نماز بيرون مى برد و گاهى انسان پیروز می شود. اين زد و خورد تا آخر نماز ادامه دارد.

لذا به انسان دستور داده شده كه وقتى مى خواهد نماز يا قرآن بخواند، از اول آماده باشد، و خود را مسلح نمايد، ضربه اول را به او بزند و آن ضربه: پناه بردن به خدا از شرّ شيطان و وسوسه هاى اوست.

قرآن هم با كمال صراحت مى فرمايد:

«فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»

(هنگام قرآن خواندن، پناه به خدا ببر از شر شيطان رانده شده.) (3)


منابع:

1- وسايل الشيعه، ج 5، ص 345 - كتاب وافى، ج 8، ص 922

2- لئالى الاخبار، ج 4، ص 28

3- سوره نحل، آيه 97

استعاذه چیست ؟ اقسام آن کدامست ؟

استعاذه چیست ؟

استعاذه به معنای استجاره و پناه گرفتن است . و در اصطلاح دینی پناه گرفتن از شرّ ابلیس و جنودش و خواهش های نفسانی که انسان را دعوت به انجام معصیت و ترک واجب الهی می نماید که نتیجه اش حفظ مقام انسانی و درجات معنوی و رشد و تکامل و ممانعت از سقوط آدمی به درجه حیوانیت و بلکه پست تر است .

استعاذه و پناه خواستن از خدای متعال نشان ترس و فرار مذموم نیست بلکه فرار از غیر دوست به سوی دوست و رجوع به حقّ از غیر حقّ است و نتیجه اش قرب به محبوب و خداوند متعال است .
استعاذه در حقیقت مقاومت در برابر وساوس شیاطین جنی و انسی و هوای نفس است که دائم آدمی را به سوی عصیان و نافرمانبرداری خدای متعال دعوت می نمایند .
صاحبان استعاذه ، ممدوح خدای متعال بوده و دارای فضل و کمال و رتبه ای عالی در پیشگاه خداوند هستند .

اقسام استعاذه :
1 – قولی (زبانی) مانند :
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم – پناه می برم به خدای متعال از [ شرّ و وسوسه ] شیطان رانده شده از درگاه خدا .
اعوذ بالله القویّ من الشیطان الغویّ – پناه می برم به خداوند توانا و قدرتمند از شیطان اغواگر .
(فرازی از دعای امیرالمؤمنین علیه السلام )

2 – فعلی ( عملی ) : نمونه های تاریخی بسیاری در منابع مکتوب اسلامی ثبت و ضبط شده است .
مانند فرار حضرت یوسف نبی علیه السلام از خواهش نفسانی یک زن دعوت کننده به گناه و یا فرار حضرت حرّ در آخرین ساعات عمرش از سپاه یزید و کفر به سوی سپاه ایمان و امام حسین علیه السلام .

اقسام استعاذه کننده گان :
1 – استعاذه عوام : اینان چون در معرض تیر مستقیم شیطان هستند از وسوسه او به خداوند قادر متعال پناه می برند .

2 – استعاذه خواص و انبیا و اولیای الهی . اینان در معرض ترکش های شیطان هستند و لذا از احوال او به سوی خدای متعال پناهنده می شوند و خود را نجات می دهند . ترکش هایی نظیر صفت عجب و کبر و .... .

3 – استعاذه حضرت ختمی مرتبت و اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین . این بزرگواران به خاطر مقام عصمت در منطقه امن الهی قرار دارند و شیاطین قدرت رویارویی و وسوسه حضرات را ندارند و لذا استعاذه این عزیزان از سخط و ناخشنودی خدای متعال به خود وجود خدای متعال است .

اعوذ برضاک من سخطک – بار خدایا از سخط و ناخشنودیت به رضایت پناه می آوریم .
اعوذ بعفوک من عقابک – بار الها از از عقابت به سوی عفوت پناه می آوریم .

این مبحث همچنان ادامه دارد ...
و من الله التوفیق