چرا بعد از شهادت امام حسن(ع) ،به جای فرزندانش امام حسین(ع) به امامت رسیدند؟
تبهای اولیه
چرا بعد از شهادت امام حسن(ع) ،به جای فرزندانش امام حسین(ع) به امامت رسیدند؟
اگر می گویید حضرت قاسم(ع) کوچک بوده ، امام زمان(عج) هم در کودکی به امامت رسیدند؟
مثلاً چرا با وجود کودکی امام زمان(عج) ، امامت به برادر امام حسن عسگری(ع) نرسید؟
آیا امام حسن(ع) فرزند دیگری نداشته اند؟
آیا رسم اعراب این نبوده که فرزند بزرگتر همواره جانشین پدر در امورات گردد؟
با سلام خدمت کارشناسان محترم
اگر تاپیکی یا پاسخی برای شبهات دوست عزیزمون هست ، ارائه بفرمایید ممنون میشم.
یا علی:Gol:
با سلام
امامت، یک منصب دنیوی نیست، بلکه «امامان»، هادیان الهی بشر، معادن وحی، مخازن علم الهی، ارکان خلقت، گواهان خدای عزوجل بر خلق، حجتها و خلفای او در زمین و صاحبان ولایت از سوی حق تعالی میباشند.
چنین اشخاصی، افضل، اکمل و اشرف مخلوقات هستند و به همین جهت «صاحب عصمت» نامیده میشوند و بدیهی است که خداوند حکیم به جز انسان کامل و اشرف مخلوقات را به عنوان حجتهای خودش و هدایتگران دیگران نمیگمارد.
نه تنها شناخت اشرف و افضل مخلوقات و انسان کامل برای انسان میسر نیست، بلکه اساساً محال است که خداوند بشر و سایر مخلوقات را خلق نماید و سپس آنها را هدایت ننموده و یا هدایتشان را بر عهدهی خودشان بگذارد. لذا «امام» نیز مانند «نبی و رسول» از جانب خداوند متعال انتخاب و معرفی میشود.
و اوست که میداند کدام بندهاش انسان کامل است و اشرف کیست؟
و اوست که میداند چه کسی را برای هدایت انسانها انتخاب کند و این رسالت عظیم را بر عهدهی چه کسانی قرار دهد:
«وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ سَيُصيبُ الَّذينَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عَذابٌ شَديدٌ بِما كانُوا يَمْكُرُونَ» (الأنعام - 124)
ترجمه: و چون، آيهاى براى آنها آيد گويند: ما، هرگز ايمان نياوريم، مگر اين كه مثل آنچه بر پيامبران خدا نازل شده، بر ما، نيز نازل شود: خدا بهتر مىداند كه رسالت خود را در كجا قرار دهد، بزودى خداوند مجرمان را خوار و حقير سازد، و كيفرى سخت بواسطه مكرى كه به كار مىبرند، بر آنها فروفرستد.
پس انتخاب و انتصاب امامان مخصوص خداوند متعال و حکیم است و اوست که انبیاء، رسول و ائمه (ع) را بر میگزیند و به مردم معرفی مینماید.
و او انسان کامل را برای این امر مهم بر میگزیند، خواه رابطهی پدر و پسری، برادری و ... داشته باشند و خواه نداشته باشند.
فرزند یک نبی مانند حضرت نوح (ع)، کافر و معذب میشود، فرزند یک نبی دیگر مانند حضرت ابراهیم (ع)، خود به نبوت (حضرت اسماعیل ع) میرسد و یک نبی دیگر مانند حضرت عیسی (ع) اصلاً صاحب فرزند نمیشود و فرزندان ذکور یک نبی دیگر مانند حضرت محمد (ص) که خاتمالانبیاء نیز هست، قبل از بعثت وفات مییابند و نسل او از دخترش ادامه مییابد.
در نتیجه انتخاب امام و معصوم در اختیار بشر نیست که از سوی خود قاعدهای «چون وراثت» برای آن تدوین نماید.
اگر چه کمال و طهارت اصل و نسب نیز شرط است و در میان تمامی انسانهای روی زمین، به جز فرزندانی که از امیرالمؤمنین علیهالسلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام به دنیا آمدند (امام حسن، امام حسین و حضرت زینب علیهم السلام)، هیچ احدی وجود ندارد که هم خودش معصوم باشد و هم پدرش و هم مادرش. لذا امام حسین علیهالسلام بدین لحاظ نیز بر سایرین ارجحیت دارد.
در خاتمه فقط به بخش کوتاهی از فرمایشات حضرت امام رضا علیهالسلام در مقام و منزلت «امام» بیان میگردد تا بیشتر تبیین شود که بشر هیچ اختیاری در انتخاب «امام» و یا تدوین چارچوب و ضوابط برای انتصاب او نداشته و نمیتواند داشته باشد:
«... مگر مردم مقام و منزلت امامت را در میان امت میدانند تا روا باشد که به اختیار و انتخاب ایشان واگذار شود؟! همانا امامت قدرتش والاتر و شأنش بزرگتر و منزلتش عالیتر و مکانش منیعتر و عمقش ژرفتر از آن است که مردم با عقل خود به آن برسند یا با آرایشان آن را دریابند و یا به انتخاب خود امامی منصوب کنند...»
(اصول کافی، ج1، کتاب الحجة، ص 283)
آیا امام حسن(ع) فرزند دیگری نداشته اند؟ آیا رسم اعراب این نبوده که فرزند بزرگتر همواره جانشین پدر در امورات گردد؟
با تشکر از پاسخگويي
آيا در دو مورد بالا شواهد و اسناد تاريخي موجود هست؟
يا علي:Gol:
آیا امام حسن(ع) فرزند دیگری نداشته اند؟
فرزند آن حضرت از دختر و پسر 15 نفر بودهاند بنامهاى: زيد، حسن، عمرو، قاسم، عبد الله، عبد الرحمن، حسن اثرم، طلحه، ام الحسن، ام الحسين، فاطمه، ام سلمه، رقيه، ام عبد الله، و فاطمه .
و نسل او فقط از دو پسرش حسن و زيد باقى ماند و از غير اين دو انتساب با
آن حضرت درست نيست .
منبع مجمع جهاني اهلبيت(عليهم السلام)
آیا امام حسن(ع) فرزند دیگری نداشته اند؟ آیا رسم اعراب این نبوده که فرزند بزرگتر همواره جانشین پدر در امورات گردد؟
همچنان که دوستان فرمودند
اولا: امامت طبق نص از طرف خدا معلوم می شود نه اینکه وراثت الحسن والحسین امامان قاما او قعدا(1)
حسن و حسين در همه احوال امام و پيشوايند؛ چه بايستند و چه بنشينند.
ثانیا : امام حسن مجتبی بجز حضرت قاسم فرزندان دیگری هم داشتند که دوستان فرمودند ولی نصی درباره امامت آنها نبود
ثالثا : رسم اعراب هم در همه جا این نبوده که بعداز پدر حتما پسر وی بر جایش بنشیند مثل اولین خلیفه عباسی که مرد برادرش منصور برجایش نشست ، مامون که مرد برادرش معتصم بر جایش نشست ولی این موضوع به انتصاب امام حسین علیه السلام ربطی ندارد چون همانطور که عرض شد این مسئله از طرف خداوند بوده است فقط خواستم بگویم حتی بر مبنای رسم عرب نیز چنین چیزی قطعی نیست
1.بحار الانوار 43/291 و 44/2.
با سلام خدمت کارشناسان محترم
اگر تاپیکی یا پاسخی برای شبهات دوست عزیزمون هست ، ارائه بفرمایید ممنون میشم.
یا علی:gol:
با سلام خدمت همه دوستان و تشکر از مطالب همه کارشناسان عزیز ، به نظر حقیر بهترین جوابی که می توان به این سوال داد این است که بگوییم ما نمی دانیم حکمتش چیست. ولی این را خوب می دانیم که خداوند متعال حکیم است و کارهایش نیز از روی حساب و کتاب است ؛ پس اگر کاری را انجام داد کشف می کنیم بهترین کار بوده است. امامت نیز منصبی الهی است و به دست با کفایت خداوند متعال، لذا هر چه کرد عین عدل است و بهترین وجه ممکن بوده است؛ قرآن نیز به این مطلب رهنود دارد، آنجا که می فرماید:"اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَ : خداوند خود می داند رسالتش را در کجا قرار دهد(انعام 124). اینجا هم که امامت به امام حسین(ع) و فرزندان حضرت رسید قطعا بهترین کار بوده است.