اخلاق عملی؛ دو بار بخشش کل داریی خود در راه خدا) مصاحبه با.....
تبهای اولیه
روزی رسول خدا فقیری رو دید که لباس تنش پاره پاره بود
رسول خدا رفت داخل خانه و لباس خودش رو براش آورد
وحی آمد:دستت را بیش از حد مگشا
منظور اینه که با ناقص کردن خودت کسی دیگر رو کامل نکن که این کار بیهوده است
مثل این ماند که بخواهیم یک خانه بسازیم بعد بیاییم یک خانه را خراب کنیم و از مصالح آن یک خانه جدید بسازیم
انگار کاری نکردیم
همسرم نهتنها مخالفت نمیکرد که من اموالم را میبخشم بلکه خودش همیشه همراهم بود. حتی من به او گفتم: طلاهایت مال خودت. اگر مایل نیستی آنها را برای خودت نگهدار، اما او دلش میخواست در این بخشش با من همراه باشد. بههمین دلیل بود که او هم داراییاش را میبخشید
سلام. خدا رحمت کنه همسر حاج آقا رو . هر وقت صحبت از ایشون میشه اشک تو چشمای حاج آقا جمع میشه. چه خوبه که همه خانم ها از ایشون الگو بگیرند واقعا از دامن چنین زنانی مردان به معراج می روند.
تا جایی که میدانیم شما دو بار تمام داراییتان را در راه خدا به فقرا بخشیدهاید.
خدا امثال ایشون رو هم در بین علما و وعاظ و هم در بین مسؤولین زیاد کنه ان شاء الله.
روزی رسول خدا فقیری رو دید که لباس تنش پاره پاره بود رسول خدا رفت داخل خانه و لباس خودش رو براش آورد وحی آمد:دستت را بیش از حد مگشا منظور اینه که با ناقص کردن خودت کسی دیگر رو کامل نکن که این کار بیهوده است مثل این ماند که بخواهیم یک خانه بسازیم بعد بیاییم یک خانه را خراب کنیم و از مصالح آن یک خانه جدید بسازیم انگار کاری نکردیم
وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا
سوره : الاسراء آیه : 29
نه دستت را [به خسّت] به گردن خويش ببند و نه [به سخاوت] يكباره بگشاى كه ملامت زده و حسرت خورده بمانى
آيا ميانه روى در انفاق با ايثار تضاد دارد؟!
با در نظر گرفتن آيات فوق كه دستور به ((رعايت اعتدال در انفاق )) مى دهد اين سؤ ال پيش مى آيد كه در سوره ((دهر)) و آيات ديگر قرآن و همچنين روايات ستايش و مدح ايثارگران را مى خوانيم كه حتى در نهايت سختى از خود مى گيرند و به ديگران مى دهند، اين دو چگونه با هم سازگار است ؟!
دقت در شان نزول آيات فوق ، و همچنين قرائن ديگر، پاسخ اين سؤ ال را روشن مى سازد و آن اينكه : دستور به رعايت اعتدال درجائى است كه بخشش فراوان سبب نابسامانيهاى فوق العاده اى در زندگى خود انسان گردد، و به اصطلاح ((ملوم و محسور)) شود.
و يا ايثار سبب ناراحتى و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگيش را به خطر افكند، و در صورتى كه هيچيك از اينها تحقق نيابد مسلما ايثار بهترين راه است .
از اين گذشته رعايت اعتدال يك حكم عام است و ايثار يك حكم خاص كه مربوط به موارد معينى است و اين دو حكم با هم تضادى ندارند.