*** حکمت های نهج البلاغه؛ اگه قرار باشه شما ... ؟ ***

تب‌های اولیه

88 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال


قسمت اول؛ حکمت اول
:Gol:

حکمت 34:

وَ قَالَ ع: اءَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى.

و درود خدا بر او فرمود: بهترين بى نيازى ترك آرزوهاست.

(ترجمه ی مرحوم دشتی)


با سلام به همه ی کارشناسان عزیز
از اونجایی که درک بنده از کلام امام علی بالا نیست و می خوام این کوته فکری رو به وسیله ی شما از بین ببرم
خواهش می کنم در مورد این حکمت توضیح بفرمایید
آخر مگر می شود انسان آرزوهایش را ترک کند؟؟؟
در این صورت دیگر چه انگیزه ای برای زندگی وجود دارد؟
با تشکر:Gol:

با سلام به همه ی کارشناسان عزیز
از اونجایی که درک بنده از کلام امام علی بالا نیست و می خوام این کوته فکری رو به وسیله ی شما از بین ببرم
خواهش می کنم در مورد این حکمت توضیح بفرمایید
آخر مگر می شود انسان آرزوهایش را ترک کند؟؟؟
در این صورت دیگر چه انگیزه ای برای زندگی وجود دارد؟
با تشکر:gol:


با سلام

بزرگوار این کلام حضرت رو باید در چارچوبی معقول و در پرتو بقیه ی آموزه های حضرت معنا کنین، بر این اساس به نظر می یاد مراد از آرزو در اینجا آرزوهای دنیویه، در معنایی خاص از تعبیر دنیوی، یعنی آنچه مرضی رضای حق تعالی نیست، وگرنه در مورد آنچه از آرزوها که مرضی رضای حق تعالی است حضرت خودش سرآمده اونهم در شریف ترین شکل خودش...

البته در این رابطه لطائفی هم قابل طرحه که مجال بحثش نیست...

با سلام
با اجازه از قسمت اول حدیث دیگری هم انتخاب کردم:

حکمت چهل و هفت
وَ قَالَ [عليه السلام] قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : ارزش مرد به اندازة همت اوست ، و راستگويى او به ميزان جوانمردى اش ، و شجاعت او به قدر ننگى است كه احساس مى كند ، و پاكدامنى او به اندازة غيرت اوست .

یا حق

حکمت 458

[size=13]و قال‏عليه السلام: الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ، وَ أَنْ لاَ يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ، وَ أَنْ تَتَّقِي اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ.

و درود خدا بر او، فرمود: نشانه ايمان آن است كه راست بگويى، آنگاه كه تو را زيان رساند، و دروغ نگويى كه تو را سود رساند و آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويى، و چون از ديگران سخن گويى از خدا بترسى.[/size]

حکمت 435 - قسمت چهارم

[size=13]و قال‏عليه السلام: مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزَّيَادَةِ، وَ لاَ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ وَ لاَ لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ.

و درود خدا بر او، فرمود: خدا در شكرگزارى را بر بنده‏اى نمى‏گشايد كه در فزونى نعمت‏ها را بر او ببندد، و در دعا را بر روى او باز نمى‏كند كه در اجابت كردن را نگشايد، و در توبه كردن را باز نگذاشته كه در آمرزش را بسته نگهدارد.
[/size]
(ترجمه دشتی)

حکمت 423 - قسمت چهارم

[size=13]و قال‏عليه السلام: مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلاَنِيَتَهُ، وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ، وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيَما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَحْسَنَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ.

و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه نهان خود را اصلاح كند، خدا آشكار او را نيكو گرداند، و كسى كه براى دين خود كار كند، خدا دنياى او را كفايت فرمايد، و كسى كه ميان خود و خدا را نيكو گرداند، خدا ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد.
[/size]
(ترجمه دشتی)

حکمت 386 - قسمت چهارم

و قال ‏عليه السلام: مَنْ طَلَبَ شَيْئاً نَالَهُ أَوْ بَعْضَهُ.

و درود خدا بر او، فرمود: جوينده چيزى يا به آن يا به برخى از آن، خواهد رسيد.

(ترجمه دشتی)

با سلام
قسمت دوم:

1-حكمت 126شگفتى ضد ارزش ها (اخلاقى،اجتماعى،اعتقادى)

وَ قَالَ [عليه السلام] عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِى مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِى إِيَّاهُ طَلَبَ فَيَعِيشُ فِى الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِى الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِيَاءِ وَ عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِى كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ يَكُونُ غَداً جِيفَةً وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِى اللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَ اللَّهِ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى الْمَوْتَى وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى النَّشْأَةَ الْأُولَى وَ عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ الْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ الْبَقَاءِ .



درود خدا بر او ، فرمود : در شگفتم از بخيل : به سوى فقرى مى شتابد كه از آن مى گريزد ، و سرمايه اى را از دست مى دهد كه براى آن تلاش مى كند در دنيا چون تهيدستان زندگى مى كند ، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه مى شود . و در شگفتم از متكبرى كه ديروز نقطه اى بر ارزش ، و فردا مردارى گنديده خواهد بود ؛ و در شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را مى نگرد و در وجود خدا ترديد دارد! و در شگفتم از آن كس كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد برده است ، و در شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار مى كند در حالى كه پيدايش آغازين را مى نگرد و در شگفتم از آن كس كه خانه نابودشدنى ، را آباد مى كند اما جايگاه هميشگى را از ياد برده است.



2-حكمت 150ضد ارزش ها و هشدارها (اخلاقى،اجتماعى،سياسى)

وَ قَالَ [عليه السلام] لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّى التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ يَقُولُ فِى الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ وَ يَبْتَغِى الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِى وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِى يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ وَ يُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا يَظُنُّ وَ لَا يَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ إِنِ اسْتَغْنَى بَطِرَ وَ فُتِنَ وَ إِنِ افْتَقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ وَ يُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ وَ سَوَّفَ التَّوْبَةَ وَ إِنْ عَرَتْهُ مِحْنَةٌ انْفَرَجَ عَنْ شَرَائِطِ الْمِلَّةِ يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ وَ يُبَالِغُ فِى الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَ مِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ يُنَافِسُ فِيمَا يَفْنَى وَ يُسَامِحُ فِيمَا يَبْقَى يَرَى الْغُنْمَ مَغْرَماً وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً يَخْشَى الْمَوْتَ وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ وَ يَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ يُرْشِدُ غَيْرَهُ وَ يُغْوِى نَفْسَهُ فَهُوَ يُطَاعُ وَ يَعْصِى وَ يَسْتَوْفِى وَ لَا يُوفِى وَ يَخْشَى الْخَلْقَ فِى غَيْرِ رَبِّهِ وَ لَا يَخْشَى رَبَّهُ فِى خَلْقِهِ



و درود خدا بر او ، فرمود : (مردى از امام درخواست اندرز كرد.)
از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است ، اگر (32) نعمت ها به او برسد سير نمى شود ، و در محروميت قناعت ندارد ، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست و از آنچه مانده ، زياده طلب است
.
ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد ، به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد ، نيكوكاران را دوست دارد ، اما رفتارشان را ندارد ، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است ، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد ، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد، اگر بيمار شود پشيمان مى شود ، و اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند ؛ اگر به گشايش ، دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند ، نفس به نيروى گُمان ناروا بر او چيرگى دارد ، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد



براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران ، و بيش ار [چه كه عمل كرده اميدوار است . اگر بى نياز گردد مست و مغرور شود ، و اگر تهى دست گردد ، مأيوس و سْست شود ، چون كار كند در آن كوتاهى ورزد ، و چون چيزى خواهد زياده روى نمايد ، چون در برابر شهوت قرار گيردگناه را برگزيده ، توبه را به تأخير اندازد ، و چون رنجى به او رسد از راه ملت اسلام دورى گزيند ، عبرت آموزى را طرح مى كند اما خود عبرت نمى گيرد ، در پند دادن مبالغه مى كند اما خود پند پذير نمى باشد.
سخن بسيار مى گويد ، اما كردار خوب او اندك است ! براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد اما براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد؛ سود را زيان و زيان را سود مى پندارد ، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست مى دهد ، گناه ديگران را بزرگ مى شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد، طاعت خود را رياكارانه بر خورد مى كند ، خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد ، به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند اما هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد




3-حكمت 207ارزش همانند شدن با خوبان(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [عليه السلام] إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ .



و درود خدا بر او ، فرمود : اگر بردبار نيستي، خود را به بردبارى بنماى ، زيرا کمتر کسی است كه خود را همانند مردمى كند و بزودی یکی از آنان نشود.

یا حق


[FONT=times new roman]با سلام
قسمت سوم:


[FONT=times new roman]1-حكمت 242ارزش ترس از خداوند(اخلاقى، اعتقادى

[FONT=times new roman]وَ قَالَ [عليه السلام] اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ وَ اجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ .
[FONT=times new roman]و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترس هر چند اندك ؛ و ميان خود و خدا پرده اى قرار ده هر چند نازك!.


[FONT=times new roman]2-حكمت 250خداشناسى در حوادث روزگار (اعتقادی

[FONT=times new roman]وَ قَالَ [عليه السلام] عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ .
[FONT=times new roman]و درود خدا بر او ، فرمود : خدا را از سْست شدن اراده هاى قوى ، گشوده شدن گره هاى دشوار ، و درهم شكسته شدن تصميم ها ، شناختم. (37)

[FONT=times new roman]3-حكمت 276پرهيز از دو رويى ها(اخلاقى

[FONT=times new roman]وَ قَالَ [عليه السلام] اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِى لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِى وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِى مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِى بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّى فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِى وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِى تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِكَ .
[FONT=times new roman]و درود خدا بر او، فرمود: خدايا به تو پناه مى برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو و درونم در آنچه كه از تو پنهان مى دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتارى كه تو از آن آگاهى ، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهرة ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستى كه درونم را زشت كرده به سوى تو ايم، تا به بندگانت ، نزديك ، و از خشنودى تو دور گردم.


[FONT=times new roman]4-حكمت 285ضرورت استفاده از فرصت ها(اخلاقى

[FONT=times new roman]وَ قَالَ [عليه السلام] كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ .
[FONT=times new roman]درود خدا بر او ، فرمود: آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند ، و آنان كه مهلت دارند كوتاهى مى ورزند!.

[FONT=times new roman]یا حق

*** اسک دینی ها مسابقه ؛ حکمت های نهج البلاغه *** (آخرین مهلت: 10 آذر)

به نام خدا
با سلام و درود به همه بزرگوارانی که با کلام نغز مولا علی علیه السلام
این تاپیک رو زینت بخشیدند
منتظر تصمیمات اتخاذ شده از طرف سید ضیاء عزیز هستم
خداقوت
ولی پیشنهادی دارم
بعد از انتخاب بزرگواران
حال که این تاپیک به کلام مولایمان زینت بخشیده شده ادامه پیداکند
ممنونم:Gol:

با سلام

بزرگوار این کلام حضرت رو باید در چارچوبی معقول و در پرتو بقیه ی آموزه های حضرت معنا کنین، بر این اساس به نظر می یاد مراد از آرزو در اینجا آرزوهای دنیویه، در معنایی خاص از تعبیر دنیوی، یعنی آنچه مرضی رضای حق تعالی نیست، وگرنه در مورد آنچه از آرزوها که مرضی رضای حق تعالی است حضرت خودش سرآمده اونهم در شریف ترین شکل خودش...

البته در این رابطه لطائفی هم قابل طرحه که مجال بحثش نیست...

سلام
منم این برام سواله!
اگه این مطلب بیشتر باز بشه ممنون میشم. اگه اینجا جاش نیست، توی تاپیک دیگه.
با توجه به اینکه آدم بدون آرزوهای دنیوی دلیلی برای کار و تلاشش نیست، من متوجه این حدیث نمیشم.
روانشناسان هم همیشه می گند، آرزوهاتون رو لیست کنید به اونها فکر کنید و برای رسیدن بهش تلاش کنید.:Gig:

و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترس هر چند اندك ؛ و ميان خود و خدا پرده اى قرار ده هر چند نازك!.

این را هم نفهمیدم یعنی چی:Gig:

با اجازه من دوتا حکمت دیگه بگذارم

حکمت 412 - قسمت چهارم

وَ قَالَ علیه السلام : كَفَاكَ اءَدَبا لِنَفْسِكَ اجْتِنَابُ مَا تَكْرَهُهُ مِنْ غَيْرِكَ.

و درود خدا بر او، فرمود: در تربيت خويش تو را بس كه از آنچه بر ديگران نمى‏پسندى دورى كنى.

حکمت 381

و قال‏عليه السلام: الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ؛ فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ وَثَاقَهُ، فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ: فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَتْ نِعْمَةً وَجَلَبَتْ نِقْمَةً.

[b] و درود خدا بر او، فرمود: سخن در بند توست، تا آن را نگفته باشى، و چون گفتى، تو در بند آنى، پس زبانت را نگهدار چنانكه طلا و نقره خود را نگه مى‏دارى، زيرا چه بسا سخنى كه نعمتى را طرد يا نعمتى را جلب كرد.[/b]

(ترجمه دشتی)

به نام خدا
با سلام و درود به همه بزرگوارانی که با کلام نغز مولا علی علیه السلام
این تاپیک رو زینت بخشیدند
منتظر تصمیمات اتخاذ شده از طرف سید ضیاء عزیز هستم
خداقوت
ولی پیشنهادی دارم
بعد از انتخاب بزرگواران
حال که این تاپیک به کلام مولایمان زینت بخشیده شده ادامه پیداکند
ممنونم:gol:



بله جناب مدیر فرهنگی عزیز، این تاپیک بعد از قرعه کشی و اعلام برنده ها هم ادامه داره انشاالله، البته حقیر که چوب خطم پر شده! ولی خوشحال می شیم از حکمت های زیبای دوستان استفاده کنیم، بلکه حداقل سهمی در نشر کلام مولا داشته باشیم، انشاالله...

سلام
منم این برام سواله!
اگه این مطلب بیشتر باز بشه ممنون میشم. اگه اینجا جاش نیست، توی تاپیک دیگه.
با توجه به اینکه آدم بدون آرزوهای دنیوی دلیلی برای کار و تلاشش نیست، من متوجه این حدیث نمیشم.
روانشناسان هم همیشه می گند، آرزوهاتون رو لیست کنید به اونها فکر کنید و برای رسیدن بهش تلاش کنید.:gig:

و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترس هر چند اندك ؛ و ميان خود و خدا پرده اى قرار ده هر چند نازك!.

این را هم نفهمیدم یعنی چی:gig:



سلام علیکم

در مطلب قبلی در این باره اینطور اومد:

با سلام

بزرگوار این کلام حضرت رو باید در چارچوبی معقول و در پرتو بقیه ی آموزه های حضرت معنا کنین، بر این اساس به نظر می یاد مراد از آرزو در اینجا آرزوهای دنیویه، در معنایی خاص از تعبیر دنیوی، یعنی آنچه مرضی رضای حق تعالی نیست، وگرنه در مورد آنچه از آرزوها که مرضی رضای حق تعالی است حضرت خودش سرآمده اونهم در شریف ترین شکل خودش...

البته در این رابطه لطائفی هم قابل طرحه که مجال بحثش نیست...




همونطور که گذشت در اینجا مراد از تعبیر دنیوی معنای خاصیه که اگه مورد دقت قرار نگیره موجب ابهام و اشکال میشه، با توجه به ملاحظاتی که گذشت به نظر می یاد باید این تعبیر رو در معنایی شبیه معنایی که گذشت معنا کنیم، یعنی آنچه مرضی رضای حق تعالی و هماهنگ با اخلاق الهی نیست، که البته در خود این میشه صحبت از مراتب کرد...

راجع به مطلب برخی روانشناسا، شبیه خیلی دیگه از این دست مطالب، اگر می خواد متهم به سطحی انگاری اخلاقی نشه باید در همین چارچوب اخلاق الهی قرار بگیره و خودش رو با اون هماهنگ کنه...

از این عبارت دوم هم حقیر اینطور فهمیدم که میان خودت و حق تعالی پرده ای از شرم و حیا قرار بده، یعنی برابر او حیا کن از آنچه مرضی رضای او نیست، ولو اندک!...



786

سلام عليکم

بنده هرچه خواندم و هرچه گشتم بلکه یکی از حکمت ها را انتخاب کنم همه را زیبا یافتم تنها خواستم تشکر کنم بخاطر این برنامه زیبا که حداقل حسن آن توفیق اجباری حقیر برای مطالعه مجدد این حکمت ها بود.

خدا قوت

حکمت 403

مَن أومَأ الَی متفاوٍت خذلته الحیل


کسی که به کارهای گوناگون پردازد، خوار شده، پیروز نمی گردد!


و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترس هر چند اندك ؛ و ميان خود و خدا پرده اى قرار ده هر چند نازك!


این را هم نفهمیدم یعنی چی:gig:

با سلام
همان طور که جناب سیدضیا گفتن: اینجا منظور پروا کردن از خداست و رعایت عظمت و شان مقام خداوندی. چنان که در مناجات های معصومین نیز در این مورد فرازهای بسیار می بینیم . در واقع این حدیث یادآوری جایگاه عبودیت ما در مقابل ربوبیت و عظمت پروردگار است.
یا حق

سلام به همه ی دوستان:Gol:

و تشکر از همراهی عزیزان:Gol:

بخصوص دوستان بزرگواری که از حکمت های زیباشون استفاده کردیم:Gol::

سرکار سادات گرامی

سرکار پانته آی گرامی

سرکار سنگ صبور گرامی

سرکار بی دل گرامی

سرکار نیایش سبز گرامی

سرکار فرزانه ی گرامی

جناب رضای عزیز

سرکار مریم گرامی

جناب بنان عزیز

سرکار منیب گرامی

جناب زمزم عزیز

سرکار زیتون گرامی

سرکار مبین گرامی

انشاالله فردا دوستان برنده رو اعلام می کنیم، منتظر باشید:Gol:


سلام به همه ی دوستان
:Gol:

دوستان برنده به قید قرعه:

نفر اول: سرکار مریم
نفر دوم: جناب بنان
نفر سوم: سرکار بی دل

به این دوستان تبریک می گم، این دوستان بزرگوار مشخصات و آدرس خودشون رو برای جناب مدیر بفرستن تا انشاالله هدیه ای به رسم یادبود تقدیمشون بشه، حتما بفرستین ها منتظریم:Gol:

یه بار دیگه از دوستان بزرگواری که تاپیک رو همراهی کردن بخصوص دوستانی که در مسابقه شرکت کردن تشکر می کنم، توفیق همنشینی با کلام حکیمانه ی مولا و تخلق به اون هدیه ای به مراتب باارزشتره، خداوند توفیقتون بده:Gol:

همونطور که گذشت این تاپیک انشاالله بعد از این مسابقه هم ادامه داره، البته حقیر که چوب خطم پر شده! اما خوشحال می شیم از حکمت های زیبای دوستان استفاده کنیم، انشاالله که در نشر کلام مولا حداقل سهمی داشته باشیم:Gol:

دوستان برنده به قید قرعه: نفر اول: سرکار مریم نفر دوم: جناب بنان نفر سوم: سرکار بی دل

سلام
به دوستانی که برنده شدند تبریک میگم وخوشحالم که این تاپیک ادامه پیدا میکنه

مبارکتون باشه انشاءالله این هدیه سبب خیر کثیر باشه براتون:Kaf:

سلام.

تبريك خدمت دوستان خوبم:Gol::Gol::Kaf::Gol::Gol:

سلام علیکم
ممنون از جناب سیدضیا برای این مسابقه زیباشون
مطمئنا همه برنده اند .برنده هایی که خیلی برنده اند ولی اسمشون نوشته نشده .خیلی برنده

IMAGE(http://sl.glitter-graphics.net/pub/1136/1136488udb7l9hcg8.gif)

نه خدا توانمش گفت نه بشر توانمش خواند

متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را

IMAGE(http://sl.glitter-graphics.net/pub/1136/1136488udb7l9hcg8.gif)

همه در این تاپیک هدیه گرفتند: آشنایی با جملات حکمت آموز امام علی(ع)

سلام علیکم
ممنون از جناب سیدضیا برای این مسابقه زیباشون
مطمئنا همه برنده اند .برنده هایی که خیلی برنده اند ولی اسمشون نوشته نشده .خیلی برنده

با سلام
بنده هم تشکر می کنم از این مسابقه زیبا و همه دوستان قطعا از بهره معنوی
اون و حکمت های زیبای مولا امیرالمونین استفاده کردن و برنده ان! بقول سرکار مریم هم که برخی خیلی برنده ان

تشکر

من هم مانند سایر دوستان از جناب آقا سیدضیا برای این مسابقه زیباشون ممنونم. امیدوارم در همه روزهای زندگی با این سخنان حکیمانه پیوند داشته باشیم:Gol:

سلام و درود:Gol:
بنده متأسفانه سعادت نداشتم تو مسابقه شرکت کنم :Ghamgin:

خدمت تمامی دوستان تبریک عرض می کنم چه کسانیکه برنده شدند و چه کسانیکه سعادت شرکت تو این ضیافت معنوی رو پیدا کردند :Gol:

یا علی

حکمت 434 (ضرورت توجّه به فنا پذیری لذّت ها)

پایان لذّت ها وبرجای ماندن تلخی ها را به یاد آورید.

حکمت 453 علل انحراف زبیر

ما زال الزبیر رجلاً منّا اهل البیت حتی نشأ ابنه المشووم عبدالله

زبیر همواره با ما بود تا آن که فرزند نامبارکش عبدالله، پا به جوانی گذاشت!

حکمت 454 راه غرور زدایی

مالابن آدم والفجر: اوله نطفة، و آخره جیفة ولا یرزق نفسه، ولا یدفع حتفه.

فرزند آدم را با فخر فروشی چه کار؟ او که در آغاز نطفه ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است، نه می تواند روزی خویش را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نماید!


امام علی (ع) :

حضرت هنگام عبور از محلی شنید که عده ای ایشان را ستایش می کنند با دیدن این صحنه فرمود : بار خدایا تو مرا از خودم بهتر می شناسی ، و من نیز خودم را بهتر از ایشان می شناسم ، خدایا مرا از آنچه اینان می پندارند نیکوتر قرار ده و آنچه را که ایشان درباره زشتی من نمی دانند بیامرز.



نهج البلاغه حکمت 100


مولا علی (ع) : تقوا در راس همه ارزش های اخلاقی است. نهج البلاغه حکمت 410

حکمت 360 ضرورت پرهیز از بدگمانی

لا تظنن بکلمة خرجت من احدٍ سوءاً، و أنت تجد لها فی الخیر محتملاً

شایسته نیست به سخنی که از دهان کسی خارج شد، گمان بد ببری، چرا که برای آن برداشت نیکویی می توان داشت.

حكمت 1

روش برخورد با فتنه ها(اخلاقى ، سياسى)

كُنْ فِى الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ.

در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش، نه پشتى دارد كه سوارى دهد و نه پستانى تا او را بدوشند.

در توضیح این مطلب (البته از منبع موثقی نیست و متشکر می شوم اگر ایرادی در آن وجود دارد، توسط کارشناسان عزیز اصلاح شود:Gol:)

[FONT=BNazanin][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]هر انسانی-خواه و ناخواه در معرض فتنه‌‌ها و بلیّه‌ها قرار می گیرد. هنگامی که یکی از مسلمانان به امام علی (ع) عرض کرد: از خداوند بخواه تا ما را از فتنه‌ها به دور دارد، امام او را از تکرار چنین سخنی بازداشت و به این عبارت رهنمونش شد که: «خدایا ما را به فتنه‌های گمراه کننده گرفتار مکن». و چنین استدلال فرمود که هر انسانی در معرض ابتلا و فتنه قرار دارد. در این میان، فرقی هم بین فتنه‌ها و گرفتاریهای شخصی و فتنه‌های فراگیر و عام نیست، بلکه تنها تفاوتی که ممکن است وجود داشته باشد در شدّت و ضعف آنهاست .
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] [FONT=BNazanin][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]براساس آنچه که ذکر شد اهمیّت نحوه موضعگیری در برابر فتنه‌ها روشن می شود؛ در صورت مواجه شدن با فتنه چه باید کرد؟ آیا باید در برابر آن به مبارزه مسلّحانه برخاست؟ یا باید از آن کناره گرفت و بی طرفی اختیار کرد؟ و یا به تعبیر امام علی (ع) باید مانند بچه شتر بود که نه پشت (توانایی) دارد تا بر او سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر دوشند ؟ اینها پرسشهایی است که باید به یکایک آنها پاسخ مناسب داده شود.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] [FONT=BNazanin][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]از مطالعه آن بخشهایی از نهج البلاغه که به نوع برخورد امام علی بن ابی طالب (ع) با فتنه‌های دوران پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا شهادت آن حضرت مربوط می شود؟ در می یابیم که مهمترین و اساسی‌ترین هدف امام دور کردن امّت مسلمان و حکومت اسلامی از افتادن در ورطه فتنه‌های گمراه کننده و بکارگیری تمام توان و امکانات خود در راه خاموش کردن فتنه‌هایی بوده که حکومت‌ اسلامی با آنها مواجه می‌شده است.


حکمت 79

ارزش حکمت و بی لیاقتی منافق

خُذِ الْحِكْمَةَأَنَّى كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِى صَدْرِ الْمُنَافِقِ

فَتَلَجْلَجُ فِى صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِى صَدْرِ الْمُؤْمِنِ .


حكمت را هر كجا كه باشد ، فراگير ، گاهى حكمت در سينه منافق است بى تابى

كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مؤمن آرام گيرد.

حکمت 436 راه شناخت بزرگواران

اولی الناس بالکرم من عرفت من عرفت به الکرام.

شایسته ترین مردم به بزرگواری آن که، بزرگواران را با او بسنجند.

حکمت 4

ناتوانى، آفت
و
شکيبايى، شجاعت
و
زهد ثروت
و
پرهيزکارى سپر نگه دارنده است:
و
چه همنشين خوبى است راضى بودن و خرسندى.:Gol:

موضوع قفل شده است