جاهایی رو هم که عمومی هست و مردم مجبور میشن روزه خواری کنند رو مسدود کنند
ابسردکن های خیابونها
چایخانه ها
ساندویچیهای بدون پرده و حفاظ
کارگران ساختمانی در حال کار که روزه خواری علنی دارن!!
افراد مسافری که وسط شهر چادر میزنن و سفره میندازن!!!
و ... کاش بشه همه تدابیر رو اول ماه مبارک بنر کنن بزنن وسط شهر هر کی تخطی کرد 80 تا ضربه شلاق بزنن
من یکی یکم دلم خنک بشه اخه از تشنگی امسال هلاک شدمم
به دور از انسانیته یک بنده خدارو نونشو آجر کنیم! شما نرو بخور اصلا رستوران شاید ی مسافر اومده! این کارا چیه؟؟؟؟؟ بریم رستورانو تعطیل کنیم!
با اجازه کارشناس محترم بحث
اگه اشتباه نکنم چند سال قبل بود که اعلام کردند رستوران ها و اغذیه سرا هایی که قصد دارند در ایام رمضان سرویس دهی کنند به .... مراجعه کنند تا در ایام رمضان بتوانند به کار خود مشغول باشند. خوب امثال این افراد چرا به این مراکز مراجعه نمی کنند و آمادگی خود را اعلام نمی کنند؟
بر فرض هم که این هماهنگی لازم نبود ، چرا ایشان به احترام ماه مبارک رمضان، حداقل با نصب پرده ای، ارائه خدمات خود را به شکل مناسب تری انجام نمی دهند؟! کاری که بسیاری از افراد انجام می دهند و اتفاقا امروز که در شهر به کارهای روزانه مشغول بودم چند مورد اینجوری دیدم. اتفاقا کسب و کارشون بد هم نبود. مشتری هم داشتند. کسی هم نونشون رو آجر نکرده بود.
مردم هم به اندازه کافی توجیه هستند. عموم ایشان از روزه خواری در ملأ عام دل خوشی ندارند. حتی بعضیا خجالت می کشند.
من خودم بارها و بارهامسافرا رو دیدم که موقع ظهر از ما سراغ رستورانی رو گرفتن که در ایام رمضان طبق برنامه غذا سرو می کنند ؟!!!
اگر یه کم به اطرافمون نگاه کنیم می بینیم اطراف ما یه محل هایی رو مخصوص بیماران ، کودکان، کهنسالان و مسافران و .... از کسانی که عذر شرعی دارند و نمی توانند روزه بگیرند، مهیا کردند.
[SPOILER]البته نمی خوام بگم همه چی گل و بلبله و همه برخوردهای نهادهای نظارتی خوبه اما .....[/SPOILER]
با اجازه کارشناس محترم بحث
اگه اشتباه نکنم چند سال قبل بود که اعلام کردند رستوران ها و اغذیه سرا هایی که قصد دارند در ایام رمضان سرویس دهی کنند به .... مراجعه کنند تا در ایام رمضان بتوانند به کار خود مشغول باشند. خوب امثال این افراد چرا به این مراکز مراجعه نمی کنند و آمادگی خود را اعلام نمی کنند؟
بر فرض هم که این هماهنگی لازم نبود ، چرا ایشان به احترام ماه مبارک رمضان، حداقل با نصب پرده ای، ارائه خدمات خود را به شکل مناسب تری انجام نمی دهند؟! کاری که بسیاری از افراد انجام می دهند و اتفاقا امروز که در شهر به کارهای روزانه مشغول بودم چند مورد اینجوری دیدم. اتفاقا کسب و کارشون بد هم نبود. مشتری هم داشتند. کسی هم نونشون رو آجر نکرده بود.
مردم هم به اندازه کافی توجیه هستند. عموم ایشان از روزه خواری در ملأ عام دل خوشی ندارند. حتی بعضیا خجالت می کشند.
من خودم بارها و بارهامسافرا رو دیدم که موقع ظهر از ما سراغ رستورانی رو گرفتن که در ایام رمضان طبق برنامه غذا سرو می کنند ؟!!!
اگر یه کم به اطرافمون نگاه کنیم می بینیم اطراف ما یه محل هایی رو مخصوص بیماران ، کودکان، کهنسالان و مسافران و .... از کسانی که عذر شرعی دارند و نمی توانند روزه بگیرند، مهیا کردند.
[SPOILER]البته نمی خوام بگم همه چی گل و بلبله و همه برخوردهای نهادهای نظارتی خوبه اما .....[/SPOILER]
درسته. پست تصحیحتون رو دیدم.:Kaf:
قصدم پاسخ به این نظر بود برای کسای که این عقیده و تفکر رو دارند. :Gol:
[SPOILER]امیدوارم از من ناراحت نشده باشید چون اصل این تفکر رو نقد کرده بودم نه حضرتعالی. شما که بزرگوارید[/SPOILER]
اخه بحث اینجاست به بیم و غیر بیم نیست ، این روزه داری ، مخصوصا تو این گرما ، برای هر کلیه ای ضرر داره ، اینکه آب چندین ساعت به بدن نرسه چیز الکی و شوخی نیست . اونوقت این مورد تو سی روز تکرار میشه ، یعنی فاجعه سی برابر میشه .
با کمال احترامی که برای نظر شما قائلم اما چرا اطباء و پزشکان این نظر حضرتعالی رو نقد می کنند و اتفاقا روزه رو یکی از بهترین راه های درمان برخی از بیماری ها می دانند؟
به نمونه های ذیل توجه کنید :
دکتر ژان فرموزان در باره فواید روزه داری چنین می گوید:
در آغاز روزه داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو می گیرد، گاه آب بینی را می افتد و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای می کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند.
دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه می گوید:
روزه درمانی دراز مدت برای موارد زیر تجویز می شود:
1- فشار خون زیاد،2-تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده،3-گرفتگی مجاری خون و لنف،4-آسم قلب،5-آنژین قلبی،6- سرطان خون،7- امراض عصبی،8-اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم،9-امراض کبد،10- ورم کیسه صفرا،11-امراض معده و روده،12-یبوست مزمن،13-ورم لوزه مزمن،14-زکامهای حلق و بینی،15-زکامهای نای و نایژه،16-ناراحتی های کلیه و مثانه،17-امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی)،18- اگزما،19-دمل،20-کورک و کهیر،21-امراض چشمی مثل آب سبز،22-سر درد مزمن،23-افسردگی،24- ضعف جنسی،25-هیجان شدید،26-وسواس،27- نوالژی، مخصوصاً میگران،28- صعب العلاج،29- سرطان قبل از آشکار شدن
دکتر کارلو :
روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.
دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) می گوید:
لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند. دکتر کودل پا فرانسوی می گوید: 5/4بیماری ها از تخمیر غذا در روزه ها است که همه با روزه اصلاح می گردد. دکتر بندیکت :
در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچگونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه داران رخ می دهد.
کلنل درورشا (روانشناس) :
روزه موجب حالت جزبه روحی می شود.
دکتر تومانیاس: فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غداها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه داری، مواد غذایی خود را دفع می کند و همین طور کبد، که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد.دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می نماید. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه به خصوص کلیه و کبد عارض می شود و توسط دارو نمی توان آنها را علاج کرد، روزه بخوبی معالجه می نماید.چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء هاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می گردد، بهترین طریقه معالجه اش همانا روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات بواسطه خستگی کبد است، که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی تواند صفرا را از خون بگیرد. شهید دکتر پاک نژاد :
در ظرف مدت یک ماه روزه داری، آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده است.
دکتر کلوخ (پزشک مشهور آمریکایی) :
سرطان از تماس زیاد میکروب های عفونی و سم های آنها با بدن پدید می آید، سرطان ابتدا دمل کوچکی است که در روده یا معده می روید، این دمل ها را می توانیم به آسانی با یکی دو هفته روزه، معالجه کنیم. معالجه کم خونی معمولی، سیلیس، مالاریا، کثافت و چرک ریه، دمل ها ی بسیار بد که بوسیله ترک غذا، ترک خورامهای گوشت دار ممکن می شود.
دکتر آلکسی سوفورین(پزشک روسی) :
تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه است و بس.درمان از طریق روزه فائده ویژه ای در بیماری های کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، سل، نِقرس، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری های دیگر دارد.
دکتر اتوبو خنگر در کنگره پزشکی بغداد :
شخص روزه دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می افروزد. در مدت پنجاه سال که از تأسیس کلینک اتوبوخنگر می گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده امد.دانستن فلسفه احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به دین می گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان خواهد شد.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/4460181
اخه بحث اینجاست به بیم و غیر بیم نیست ، این روزه داری ، مخصوصا تو این گرما ، برای هر کلیه ای ضرر داره ، اینکه آب چندین ساعت به بدن نرسه چیز الکی و شوخی نیست . اونوقت این مورد تو سی روز تکرار میشه ، یعنی فاجعه سی برابر میشه .
قصد توهین ندارم اما یه نکته ای به دهنم رسید دوست دارم اگر اشتباه می کنم با دلیل روشنم کنید.
چرا بعضی از ماها فکر می کنیم از خداوند عالم هم بهتر می فمهیم؟!
چرا به نظر اطباء و دکترا احترام قائلیم اما برای نظر خالق دکتر و علم دکتر، احترام قائل نیستیم ؟!
نه نشد ، مگر اسلام دینی برای همین روزگار نیست ؟!! اگر هست پس چرا علم امروز اونو تایید نمیکنه ؟!!
چه تاییدی بالاتر از این که بعد از 1400 سال تازه دارند می فهمند اگه اسلام فرموده روزه بگیر چه حکمت هایی داره ؟
اگه فرموده مسواک بزن چه حکمت هایی داره ؟
اگه فرموده در خوردن و خوابیدن زیاده روی نکن و یا چی بخور و یا چی نخور ، چه حکمت هایی داره ؟
اگه فرموده ورزش داشته باش چه حکمت هایی داره ؟
اگه گفته ....چه حکمتهایی داره ؟
هر چند با تمام ادعایی که دارند، هنوز خیلی از حکمت ها رو هم نفهمیدند !!!
یه کم منصفانه نگاه کنیم .
يکى از مسلّمات اسلامى اين است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، يعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است و هر نهى شرعى ناشى از مفسدهاى است که بايد ترک شود. خدا براى اين که بشر را به يک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب يا مستحب کرده است. براى اين که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاى کارها منع نموده است و آن ها را حرام دانسته. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهيى. حکمتها به گونهاى است که اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، عقل نيز همان حکم را مىکند که شرع بيان کرده است.(1)
پي نوشت :
1. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، ج 20، ص 52.
[SPOILER]لازم می دانم به این مهم اشاره کنم پست های بنده در این تاپیک به عنوان یه کاربر است که نظر شخصی خود را بیان می کند و نه به عنوان کارشناس بحث. لذا از کارشناس محترم بحث پوزش می طلبم[/SPOILER]
خود همان نیروهای سامانده ( انتزامی) که با روزه دارن بر خورد می کنند بیشترشون روزه نیستند !
لم تقولون مالا تفعلون !!
[SPOILER] دکتر جون! از شما بعید بود! [/SPOILER]
بعضی رفتارها مربوط به دین خاصی نیست. هر کس با هر دینی که باشه اونا رو مذمت می کنه. تهمت ، دروغ و غیبت از جمله این بدرفتاری هاست.
چی شده و به چه مجوزی به خودمون اجازه می دیم که درباره یه عده این جوری صحبت کنیم؟!!!
تهمت به دو گونه است، گاهي تهمت بدون علم است، يعني عيبي را که يقين ندارد درديگري است، به او نسبت مي دهد،
گاهي افتراست ، يعني عيبي را که مي داند درآن شخص نيست، يا کاري را که يقين دارد از او سر نزده، به او نسبت بدهد.
هرکدام از اين دو نوع تهمت باز به دو گونه است،
يا درغياب ديگري صورت مي گيرد که اين هم دروغ و هم غيبت مي باشد.
يا درحضورش مي باشدکه اين بالا ترين نوع دروغ است.
به هرحال گناه تهمت از غيبت ودروغ بدتر و شديدتراست.(1)
تهمت هم مي تواند درمقابل شخص باشد وهم درغياب او.
در هر صورت تهمت نسبت دادن چيزي است که درطرف مقابل نباشد وموجب اذيت وي شود.
انسان اگر عليه شخصي غيبت کند، يا نسبت بدي بدهد که در او وجود نداشته باشد و وي را متهم کند، لازم است از خدا در مورد گناهي که انجام داده، استغفار و توبه کند.
پي نوشت :
1. گناهان کبيره، شهيد آيت ا...دستغيب، ج2، ص 370 ؛ ترجمه کتاب جامع السعادات، ج2، ص417.
یک فرد 40 ساله خب؟ کارگرارو دید بیل میزننو فرغون میبرن ساختمون پنج طبقه؟
تا حالا یه فرغون بردی بالا ساختمون 5 طبقه ؟ی بار ببر اومدی پایین 5 لیوان آب میخوری! قول میدم!
حالا بالفرض این آقا 10 بار فقط فرغون میبره...کلی بیل میزنه و زحمت میکشه...از اینجا به بعد کلیه داره کباب میشه! چون فعالیت و اب بدنش به شدت تحلیل رفته!
اینجارو پزشک شاید تشخصی نده!
ولی این آقا روزه بگیره کلیش داغون میشه زنو بچش محتاج نامردا میشن!
حال روزه بگیره کلیه هاش داغون شه زنو بچش محتاج شن یا روزه نگیره خرج زنو بچشو با سختی بده؟
اولا آنکه صاحب حرفه های سخت می تونند با دفتر مرجع تقلیدشان ارتباط بگیرند و وطیفه خود را بپرسند.
اسلام به ایشان نفرموده است روزه بگیر و زن و بچه ات رو محتاج دیگران کن.
ثانیا راهکارهای زیادی در این زمینه هست.
اتفاقا این روزا با بعضی ها که شغل های شختی دارند و گرما اذیتشون میکنه، بارها صحبت کردم. خیلی راهکارها رو دارند که خوشون هم اونا را یا تایید می کنند و یا حتی خودشون بیان می کنند :
مثلا یه نفر که اتفاقا کارگر ساختمانی بود می گفت : این روزها کمتر کار می کنیم و بیشتر استراحت می کنیم تا بتونیم روزه بگیریم
دیگری می گفت: برای این که بتونم روزه بگیرم ساعت کاری ام را تغییر دادم از بعد از نماز صبح میرم تا ساعت 9 و 10 بعد میام تا عصر می خوابم
یه نفر که نانوا بود می گفت : سالهاست که به خاطر این که ماه رمضان بتونم روزه بگیرم در طول سال مبلغی رو با زحمت پس انداز می کنم تا در این گرمای هوا مجبور به کار کردن نباشم. زن و بچه ام هم محتاج نشن. دستم رو هم به سمت کسی دراز نکنم.
و .....
خدا کنه کسی بخواد روزه بگیره.
با همه این تفاصیل دلیل نمیشه کسی در ملأ عام روزه خواری کنه.
همون کارگری که شما میگین بر فرض که با دفتر مرجع تقلیدش تماس گرفت و راهنماییش کردن حق نداره در ملأ عام روزه خواری نماید.
خیلی ها اصلا هرروز از کرج و اطراف ک فاصلش بیش از 25 کیلومتره تهران سر کار و بالعکس.....
از بحث خارج میشم اما لازم بود یادآوری کنم :
مسافر بودن و نبودن این افراد به نظر مرجع تقلیدشون فرق می کنه. بعضیا باید روزه بگیرند چون شغلشون سفره و .... دراین زمینه می تونید با کارشناسای احکام شرعی صحبت کنید
وقتی با brt رد میشم محاسبه کردم حوصلم سر رفتهبود...از هر 100 خانم درحال عبور 19 تاش چادری بودن..(دقت کنید باز هم حجاب کامل و فاطمی نداشتن فقط چادری بودن ولی ارایش غلیظ و ...)
[SPOILER] اگه ایکون جنسیت در پروفایلت با واقعیت یکیه :Gig:خیلی مراقب خودت باش. :Narahat az: :spam:نگاه کردن، مقدمه اشتغال فکر و خاطرههاي مربوط به آن است و نيروي تخيّل را تحريک ميکند. پس از نگاه، صحنههاي مهيّج در ذهن باقي ميماند و احساس و اراده انسان را تحت تسلط خود در ميآورد و انسان پيرو شهوات خود ميگردد.:Ghamgin: [/SPOILER]
[FONT=arial]با آغاز ماه مبارک رمضان مردم متدین و روزه دار با روزه خوارانی در سطح شهرها مواجه اند
که بیشتر از روزه و هوای گرم و تشنگی و کرسنکی اذیت کننده است
مردمانی که به هر دلیل حرمت ماه مبارک نگاه نمی دارند [FONT=arial]شاید تک تک دوستان با این موارد بخورد کرده اند
می توانیم از تجربه دوستان در مواجهه و برخورد با این موارد استفاده نماییم [FONT=arial][FONT=arial]
پاسخ با سلام
عرض ادب و احترام
[FONT=arial] روزه در ماه مبارک رمضان از جمله دستورات الهی در شرع مقدس است که جنبه اجتماعی دارد و نباید در بلاد مسلمین این دستورالهی به طور علنی نادیده گرفته شود و همه انسانها با هر دین و آیینی که در بلاد مسلمین زندگی می کنند موظف به رعایت این حکم الهی اند و حق ندارند به طور علنی روزه خواری نمایند.
عذرهای شرعی کسانی که روزه خواری را بر ایشان موجه کرده است من جمله مسافر و بیماری و..... هم حق روزه خواری علنی را ندارد از این رو برای مانع شدن از روزه خواری علنی افراد در جامعه مسئولیتی بر عهده مسئولین و مردم می باشد که در ذیل بدانها اشاره می رود.
1- تذکر لسانی مردم
تذکر لسانی در امربه معروف و نهی از منکر ابتدایی ترین مساله است و البته وظیفه آحاد مسلمین می باشد همه افراد اجتماع باید نسبت به اجرای احکام الهی در جامعه احساس وظیفه نمایند و به فرد یا افردی که در جامعه اسلامی احکام الهی را نادیده می گیرند باید تذکر داده شود. رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند: منکری را که دیدید، با زبان تذکر دهید. اصلا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.(جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران،22 اردیبهشت 1377)
اگر تذکر لسانی در جامعه پای بگیرد همه افراد جامعه به تذکر دادن به منکرات عادت می کنند و در مواجهه با هر منکری مردم احساس تکلیف می کنند در ماه مبارک رمضان هم اگر هر فردی به هر علتی روزه خواری نماید با خیل تذکرات لسانی مومنین جامعه مواجه خواهد شد که این مساله به طور چشم گیری بازدارنده خواهد بود.
مومنین جامعه در مواردی که فرد یا افرادی اهتمام به حرمت ماه رمضان ندارند را می توانند با تذکر لسانی آگاه به حکم الهی نمایند و نیازی به درگیری و پرخاشگری نیست ولی اگر جمعی به طور علنی این حکم را رعایت نکرده و موجبات بی حرمتی ماه مبارک را فراهم آورند در این صورت وظیفه نهادهای دیگری است که در ادامه می آید.
2- برخورد قاطع نیروی انتظامی با روزه خواری دسته جمعی
مومنین روزه دار وظیفه دارند به افراد به صورت موردی تذکر داده و ایشان را نهی از منکر روزه خواری نمایند ولی اگر افرادی به صورت دسته جمعی یا سازماندهی شده اقدام به روزه خواری نمایند وحرمت ماه خدا را نگاه ندارند در این صورت تذکرات افراد کارساز نخواهد شد
زیرا چنین جماعتی تعمدا و با آگاهی به چنین اعمالی دست می زنند و قطعا تذکر لسانی فایده ای ندارد و جز درگیری و ایجاد ناهنجاری در جامعه ثمر دیگری نخواهد داشت و لذا وظیفه نیروی انتظامی است که مثل همیشه به وظیفه خود عمل نموده و با چنین جمع هایی برخورد نماید و قطعا در میان پرسنل نیروی انتظامی افرادی آموزش دیده هستند که با آگاهی کامل و بدون درگیری با چنین اقداماتی برخورد می نمایند.
3-ایجاد محدودیت و نظارت بر رستورانها و ...
اماکن نیز در این ماه مبارک وظیقه ایجاد محدودیت و نظارت مستمر برغذاخوری ها و رستورن ها و اغذیه فروشی ها را برعهده دارند و این نهاد همچنین می تواند با ایجاد پل ارتباطی با مردم و دریافت اخبار مردمی از تخلف رستوران ها و اغذیه فروشی هایی که رعایت قوانین را نمی کنند با متخلفین برخودر نمایند که این امر نظارت را تشدید و متخلفین را از انجام قانون شکنی علنی باز خواهد داشت.
نظارت مستمر و پی گیری این مساله باعث حفظ حرمت این ماه عزیز خواهد بود.
4- فراهم نمودن فضایی در پایانه ها و بیمارستان ها
ماه مبارک 30روز است و قطعا عده ای مسافر در این ماه عزیز به مسافرت می روند و طبق شرع مقدس معذور از انجام تکلیف الهی اند پایانه های مسافربری و ترمینال ها و راهن آهن و فرودگاه از جمله مکانهای عمومی است که به جابجایی مسافران مشغول اند ولذا مسئولین رسیدگی به رستوران ها و غذاخوری ها و اغذیه فروشی ها باید در این ماه عزیز تدابیری اندیشیده و مکانهای خاصی را به این امر اختصاص دهند و البته به طور علنی اطلاع رسانی نمایند تا هم مسافران معذور و مومنین معذب نباشند و هم روزه خواری در چنین مکانهایی علنی نشود و عده ای از این فضا سوء استفاده نکرده و حرمت ماه عزیز را نشکنند.
5- ایجاد فضاهایی در بیمارستانها
درمان گاهها و بیماستان ها از جمله مراکزی است که قطعا افراد حاضر در آن توان روزه داری را ندارند و لذا بر مسئولین علوم پزشکی کشور فرض است که با ایجاد محیطی دنج برای بیماران موجبات آرامش بیماران را فراهم آورده و از ایجاد فضای روزه خواری علنی در این مراکز جلوگیری نمایند.
این اقدامات در ماه مبارک رمضان باعث حفظ حرمت ماه خدا شده و از روزه خواری علنی مانع می شود و فضا برای سوء استفاده برخی افراد معلوم الحال قانون شکن فراهم نخواهد شد و از طرفی مومنین مسافر و بیمار و.....یا هرعذر موجهی که توان روزه گرفتن را ندارند به سهولت به امورات خود خواهند پرداخت و وجهه شهرهای مسلمین عاری از هر گونه روزه خواری علنی خواهد بود.
جاهایی رو هم که عمومی هست و مردم مجبور میشن روزه خواری کنند رو مسدود کنند
ابسردکن های خیابونها
چایخانه ها
ساندویچیهای بدون پرده و حفاظ
کارگران ساختمانی در حال کار که روزه خواری علنی دارن!!
افراد مسافری که وسط شهر چادر میزنن و سفره میندازن!!!
و ... کاش بشه همه تدابیر رو اول ماه مبارک بنر کنن بزنن وسط شهر هر کی تخطی کرد 80 تا ضربه شلاق بزنن
من یکی یکم دلم خنک بشه اخه از تشنگی امسال هلاک شدمم
با اجازه کارشناس محترم بحث
اگه اشتباه نکنم چند سال قبل بود که اعلام کردند رستوران ها و اغذیه سرا هایی که قصد دارند در ایام رمضان سرویس دهی کنند به .... مراجعه کنند تا در ایام رمضان بتوانند به کار خود مشغول باشند. خوب امثال این افراد چرا به این مراکز مراجعه نمی کنند و آمادگی خود را اعلام نمی کنند؟ بر فرض هم که این هماهنگی لازم نبود ، چرا ایشان به احترام ماه مبارک رمضان، حداقل با نصب پرده ای، ارائه خدمات خود را به شکل مناسب تری انجام نمی دهند؟! کاری که بسیاری از افراد انجام می دهند و اتفاقا امروز که در شهر به کارهای روزانه مشغول بودم چند مورد اینجوری دیدم. اتفاقا کسب و کارشون بد هم نبود. مشتری هم داشتند. کسی هم نونشون رو آجر نکرده بود.
مردم هم به اندازه کافی توجیه هستند. عموم ایشان از روزه خواری در ملأ عام دل خوشی ندارند. حتی بعضیا خجالت می کشند.
من خودم بارها و بارهامسافرا رو دیدم که موقع ظهر از ما سراغ رستورانی رو گرفتن که در ایام رمضان طبق برنامه غذا سرو می کنند ؟!!!
اگر یه کم به اطرافمون نگاه کنیم می بینیم اطراف ما یه محل هایی رو مخصوص بیماران ، کودکان، کهنسالان و مسافران و .... از کسانی که عذر شرعی دارند و نمی توانند روزه بگیرند، مهیا کردند.
[SPOILER]البته نمی خوام بگم همه چی گل و بلبله و همه برخوردهای نهادهای نظارتی خوبه اما .....[/SPOILER]
بله شما درست میگید منم تصحیح کردم خدمت جناب ممحراب:Gol:
درسته. پست تصحیحتون رو دیدم.:Kaf:
قصدم پاسخ به این نظر بود برای کسای که این عقیده و تفکر رو دارند. :Gol:
[SPOILER]امیدوارم از من ناراحت نشده باشید چون اصل این تفکر رو نقد کرده بودم نه حضرتعالی. شما که بزرگوارید[/SPOILER]
با کمال احترامی که برای نظر شما قائلم اما چرا اطباء و پزشکان این نظر حضرتعالی رو نقد می کنند و اتفاقا روزه رو یکی از بهترین راه های درمان برخی از بیماری ها می دانند؟
به نمونه های ذیل توجه کنید : دکتر ژان فرموزان در باره فواید روزه داری چنین می گوید:
در آغاز روزه داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو می گیرد، گاه آب بینی را می افتد و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای می کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند.
دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه می گوید:
روزه درمانی دراز مدت برای موارد زیر تجویز می شود:
1- فشار خون زیاد،2-تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده،3-گرفتگی مجاری خون و لنف،4-آسم قلب،5-آنژین قلبی،6- سرطان خون،7- امراض عصبی،8-اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم،9-امراض کبد،10- ورم کیسه صفرا،11-امراض معده و روده،12-یبوست مزمن،13-ورم لوزه مزمن،14-زکامهای حلق و بینی،15-زکامهای نای و نایژه،16-ناراحتی های کلیه و مثانه،17-امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی)،18- اگزما،19-دمل،20-کورک و کهیر،21-امراض چشمی مثل آب سبز،22-سر درد مزمن،23-افسردگی،24- ضعف جنسی،25-هیجان شدید،26-وسواس،27- نوالژی، مخصوصاً میگران،28- صعب العلاج،29- سرطان قبل از آشکار شدن
دکتر کارلو :
روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.
دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) می گوید:
لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند.
دکتر کودل پا فرانسوی می گوید:
5/4بیماری ها از تخمیر غذا در روزه ها است که همه با روزه اصلاح می گردد.
دکتر بندیکت :
در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچگونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه داران رخ می دهد.
کلنل درورشا (روانشناس) :
روزه موجب حالت جزبه روحی می شود.
دکتر تومانیاس:
فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غداها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه داری، مواد غذایی خود را دفع می کند و همین طور کبد، که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد.دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می نماید. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه به خصوص کلیه و کبد عارض می شود و توسط دارو نمی توان آنها را علاج کرد، روزه بخوبی معالجه می نماید.چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء هاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می گردد، بهترین طریقه معالجه اش همانا روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات بواسطه خستگی کبد است، که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی تواند صفرا را از خون بگیرد.
شهید دکتر پاک نژاد :
در ظرف مدت یک ماه روزه داری، آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده است.
دکتر کلوخ (پزشک مشهور آمریکایی) :
سرطان از تماس زیاد میکروب های عفونی و سم های آنها با بدن پدید می آید، سرطان ابتدا دمل کوچکی است که در روده یا معده می روید، این دمل ها را می توانیم به آسانی با یکی دو هفته روزه، معالجه کنیم. معالجه کم خونی معمولی، سیلیس، مالاریا، کثافت و چرک ریه، دمل ها ی بسیار بد که بوسیله ترک غذا، ترک خورامهای گوشت دار ممکن می شود.
دکتر آلکسی سوفورین(پزشک روسی) :
تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه است و بس.درمان از طریق روزه فائده ویژه ای در بیماری های کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، سل، نِقرس، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری های دیگر دارد.
دکتر اتوبو خنگر در کنگره پزشکی بغداد :
شخص روزه دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می افروزد. در مدت پنجاه سال که از تأسیس کلینک اتوبوخنگر می گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده امد.دانستن فلسفه احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به دین می گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان خواهد شد.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/4460181
قصد توهین ندارم اما یه نکته ای به دهنم رسید دوست دارم اگر اشتباه می کنم با دلیل روشنم کنید.
چرا بعضی از ماها فکر می کنیم از خداوند عالم هم بهتر می فمهیم؟!
چرا به نظر اطباء و دکترا احترام قائلیم اما برای نظر خالق دکتر و علم دکتر، احترام قائل نیستیم ؟!
چه تاییدی بالاتر از این که بعد از 1400 سال تازه دارند می فهمند اگه اسلام فرموده روزه بگیر چه حکمت هایی داره ؟
اگه فرموده مسواک بزن چه حکمت هایی داره ؟
اگه فرموده در خوردن و خوابیدن زیاده روی نکن و یا چی بخور و یا چی نخور ، چه حکمت هایی داره ؟
اگه فرموده ورزش داشته باش چه حکمت هایی داره ؟
اگه گفته ....چه حکمتهایی داره ؟
هر چند با تمام ادعایی که دارند، هنوز خیلی از حکمت ها رو هم نفهمیدند !!!
یه کم منصفانه نگاه کنیم .
يکى از مسلّمات اسلامى اين است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، يعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است و هر نهى شرعى ناشى از مفسدهاى است که بايد ترک شود. خدا براى اين که بشر را به يک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب يا مستحب کرده است. براى اين که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاى کارها منع نموده است و آن ها را حرام دانسته. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهيى. حکمتها به گونهاى است که اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، عقل نيز همان حکم را مىکند که شرع بيان کرده است.(1)
پي نوشت :
1. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، ج 20، ص 52.
[SPOILER]لازم می دانم به این مهم اشاره کنم پست های بنده در این تاپیک به عنوان یه کاربر است که نظر شخصی خود را بیان می کند و نه به عنوان کارشناس بحث. لذا از کارشناس محترم بحث پوزش می طلبم[/SPOILER]
[SPOILER] دکتر جون! از شما بعید بود! [/SPOILER]
بعضی رفتارها مربوط به دین خاصی نیست. هر کس با هر دینی که باشه اونا رو مذمت می کنه. تهمت ، دروغ و غیبت از جمله این بدرفتاری هاست.
چی شده و به چه مجوزی به خودمون اجازه می دیم که درباره یه عده این جوری صحبت کنیم؟!!!
تهمت به دو گونه است، گاهي تهمت بدون علم است، يعني عيبي را که يقين ندارد درديگري است، به او نسبت مي دهد،
گاهي افتراست ، يعني عيبي را که مي داند درآن شخص نيست، يا کاري را که يقين دارد از او سر نزده، به او نسبت بدهد.
هرکدام از اين دو نوع تهمت باز به دو گونه است،
يا درغياب ديگري صورت مي گيرد که اين هم دروغ و هم غيبت مي باشد.
يا درحضورش مي باشدکه اين بالا ترين نوع دروغ است.
به هرحال گناه تهمت از غيبت ودروغ بدتر و شديدتراست.(1)
تهمت هم مي تواند درمقابل شخص باشد وهم درغياب او.
در هر صورت تهمت نسبت دادن چيزي است که درطرف مقابل نباشد وموجب اذيت وي شود.
انسان اگر عليه شخصي غيبت کند، يا نسبت بدي بدهد که در او وجود نداشته باشد و وي را متهم کند، لازم است از خدا در مورد گناهي که انجام داده، استغفار و توبه کند.
پي نوشت :
1. گناهان کبيره، شهيد آيت ا...دستغيب، ج2، ص 370 ؛ ترجمه کتاب جامع السعادات، ج2، ص417.
اولا آنکه صاحب حرفه های سخت می تونند با دفتر مرجع تقلیدشان ارتباط بگیرند و وطیفه خود را بپرسند.
اسلام به ایشان نفرموده است روزه بگیر و زن و بچه ات رو محتاج دیگران کن.
ثانیا راهکارهای زیادی در این زمینه هست.
اتفاقا این روزا با بعضی ها که شغل های شختی دارند و گرما اذیتشون میکنه، بارها صحبت کردم. خیلی راهکارها رو دارند که خوشون هم اونا را یا تایید می کنند و یا حتی خودشون بیان می کنند :
مثلا یه نفر که اتفاقا کارگر ساختمانی بود می گفت :
این روزها کمتر کار می کنیم و بیشتر استراحت می کنیم تا بتونیم روزه بگیریم
دیگری می گفت:
برای این که بتونم روزه بگیرم ساعت کاری ام را تغییر دادم از بعد از نماز صبح میرم تا ساعت 9 و 10 بعد میام تا عصر می خوابم
یه نفر که نانوا بود می گفت :
سالهاست که به خاطر این که ماه رمضان بتونم روزه بگیرم در طول سال مبلغی رو با زحمت پس انداز می کنم تا در این گرمای هوا مجبور به کار کردن نباشم. زن و بچه ام هم محتاج نشن. دستم رو هم به سمت کسی دراز نکنم.
و .....
خدا کنه کسی بخواد روزه بگیره.
با همه این تفاصیل دلیل نمیشه کسی در ملأ عام روزه خواری کنه.
همون کارگری که شما میگین بر فرض که با دفتر مرجع تقلیدش تماس گرفت و راهنماییش کردن حق نداره در ملأ عام روزه خواری نماید.
از بحث خارج میشم اما لازم بود یادآوری کنم :
مسافر بودن و نبودن این افراد به نظر مرجع تقلیدشون فرق می کنه. بعضیا باید روزه بگیرند چون شغلشون سفره و .... دراین زمینه می تونید با کارشناسای احکام شرعی صحبت کنید
[SPOILER] اگه ایکون جنسیت در پروفایلت با واقعیت یکیه :Gig:خیلی مراقب خودت باش. :Narahat az: :spam:نگاه کردن، مقدمه اشتغال فکر و خاطرههاي مربوط به آن است و نيروي تخيّل را تحريک ميکند. پس از نگاه، صحنههاي مهيّج در ذهن باقي ميماند و احساس و اراده انسان را تحت تسلط خود در ميآورد و انسان پيرو شهوات خود ميگردد.:Ghamgin: [/SPOILER]
جمع بندی
سوال:
[FONT=arial]با آغاز ماه مبارک رمضان مردم متدین و روزه دار با روزه خوارانی در سطح شهرها مواجه اند
که بیشتر از روزه و هوای گرم و تشنگی و کرسنکی اذیت کننده است
مردمانی که به هر دلیل حرمت ماه مبارک نگاه نمی دارند
[FONT=arial]شاید تک تک دوستان با این موارد بخورد کرده اند
می توانیم از تجربه دوستان در مواجهه و برخورد با این موارد استفاده نماییم [FONT=arial][FONT=arial]
پاسخ
با سلام
عرض ادب و احترام
[FONT=arial]
روزه در ماه مبارک رمضان از جمله دستورات الهی در شرع مقدس است که جنبه اجتماعی دارد و نباید در بلاد مسلمین این دستورالهی به طور علنی نادیده گرفته شود و همه انسانها با هر دین و آیینی که در بلاد مسلمین زندگی می کنند موظف به رعایت این حکم الهی اند و حق ندارند به طور علنی روزه خواری نمایند.
عذرهای شرعی کسانی که روزه خواری را بر ایشان موجه کرده است من جمله مسافر و بیماری و..... هم حق روزه خواری علنی را ندارد از این رو برای مانع شدن از روزه خواری علنی افراد در جامعه مسئولیتی بر عهده مسئولین و مردم می باشد که در ذیل بدانها اشاره می رود.
1- تذکر لسانی مردم
تذکر لسانی در امربه معروف و نهی از منکر ابتدایی ترین مساله است و البته وظیفه آحاد مسلمین می باشد همه افراد اجتماع باید نسبت به اجرای احکام الهی در جامعه احساس وظیفه نمایند و به فرد یا افردی که در جامعه اسلامی احکام الهی را نادیده می گیرند باید تذکر داده شود. رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند: منکری را که دیدید، با زبان تذکر دهید. اصلا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.(جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران،22 اردیبهشت 1377)
اگر تذکر لسانی در جامعه پای بگیرد همه افراد جامعه به تذکر دادن به منکرات عادت می کنند و در مواجهه با هر منکری مردم احساس تکلیف می کنند در ماه مبارک رمضان هم اگر هر فردی به هر علتی روزه خواری نماید با خیل تذکرات لسانی مومنین جامعه مواجه خواهد شد که این مساله به طور چشم گیری بازدارنده خواهد بود.
مومنین جامعه در مواردی که فرد یا افرادی اهتمام به حرمت ماه رمضان ندارند را می توانند با تذکر لسانی آگاه به حکم الهی نمایند و نیازی به درگیری و پرخاشگری نیست ولی اگر جمعی به طور علنی این حکم را رعایت نکرده و موجبات بی حرمتی ماه مبارک را فراهم آورند در این صورت وظیفه نهادهای دیگری است که در ادامه می آید.
2- برخورد قاطع نیروی انتظامی با روزه خواری دسته جمعی
مومنین روزه دار وظیفه دارند به افراد به صورت موردی تذکر داده و ایشان را نهی از منکر روزه خواری نمایند ولی اگر افرادی به صورت دسته جمعی یا سازماندهی شده اقدام به روزه خواری نمایند وحرمت ماه خدا را نگاه ندارند در این صورت تذکرات افراد کارساز نخواهد شد
زیرا چنین جماعتی تعمدا و با آگاهی به چنین اعمالی دست می زنند و قطعا تذکر لسانی فایده ای ندارد و جز درگیری و ایجاد ناهنجاری در جامعه ثمر دیگری نخواهد داشت و لذا وظیفه نیروی انتظامی است که مثل همیشه به وظیفه خود عمل نموده و با چنین جمع هایی برخورد نماید و قطعا در میان پرسنل نیروی انتظامی افرادی آموزش دیده هستند که با آگاهی کامل و بدون درگیری با چنین اقداماتی برخورد می نمایند.
3-ایجاد محدودیت و نظارت بر رستورانها و ...
اماکن نیز در این ماه مبارک وظیقه ایجاد محدودیت و نظارت مستمر برغذاخوری ها و رستورن ها و اغذیه فروشی ها را برعهده دارند و این نهاد همچنین می تواند با ایجاد پل ارتباطی با مردم و دریافت اخبار مردمی از تخلف رستوران ها و اغذیه فروشی هایی که رعایت قوانین را نمی کنند با متخلفین برخودر نمایند که این امر نظارت را تشدید و متخلفین را از انجام قانون شکنی علنی باز خواهد داشت.
نظارت مستمر و پی گیری این مساله باعث حفظ حرمت این ماه عزیز خواهد بود.
4- فراهم نمودن فضایی در پایانه ها و بیمارستان ها
ماه مبارک 30روز است و قطعا عده ای مسافر در این ماه عزیز به مسافرت می روند و طبق شرع مقدس معذور از انجام تکلیف الهی اند پایانه های مسافربری و ترمینال ها و راهن آهن و فرودگاه از جمله مکانهای عمومی است که به جابجایی مسافران مشغول اند ولذا مسئولین رسیدگی به رستوران ها و غذاخوری ها و اغذیه فروشی ها باید در این ماه عزیز تدابیری اندیشیده و مکانهای خاصی را به این امر اختصاص دهند و البته به طور علنی اطلاع رسانی نمایند تا هم مسافران معذور و مومنین معذب نباشند و هم روزه خواری در چنین مکانهایی علنی نشود و عده ای از این فضا سوء استفاده نکرده و حرمت ماه عزیز را نشکنند.
5- ایجاد فضاهایی در بیمارستانها
درمان گاهها و بیماستان ها از جمله مراکزی است که قطعا افراد حاضر در آن توان روزه داری را ندارند و لذا بر مسئولین علوم پزشکی کشور فرض است که با ایجاد محیطی دنج برای بیماران موجبات آرامش بیماران را فراهم آورده و از ایجاد فضای روزه خواری علنی در این مراکز جلوگیری نمایند.
این اقدامات در ماه مبارک رمضان باعث حفظ حرمت ماه خدا شده و از روزه خواری علنی مانع می شود و فضا برای سوء استفاده برخی افراد معلوم الحال قانون شکن فراهم نخواهد شد و از طرفی مومنین مسافر و بیمار و.....یا هرعذر موجهی که توان روزه گرفتن را ندارند به سهولت به امورات خود خواهند پرداخت و وجهه شهرهای مسلمین عاری از هر گونه روزه خواری علنی خواهد بود.