جمع بندی معنا و مفهوم یک حدیث

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معنا و مفهوم یک حدیث

با سلام

معنا و مفهوم حدیث ذیل، مخصوصا بخش پایانی، چیست؟

امیر المؤمنین حضرت علی (علیه السلام)

(و لا تَجتَمِعُ عَزيمَةٌ و وَليمَةٌ، مَا أنقَضَ النَّومَ لِعَزائِمِ اليَومِ، و أمحَى الظُّلَمَ لتَذاکیرِالهِمَم‏)
نهج البلاغة: الخطبة 192
حكمت نامه جوان، ص: 88

با تشکر

با نام و یاد دوست

IMAGE(http://askdin.com/sites/default/files/gallery/images/22107/1_erjae1.jpg)




کارشناس بحث: استاد واسع

سوال:
تفسیر جمله «و لا تَجتَمِعُ عَزيمَةٌ و وَليمَةٌ، مَا أنقَضَ النَّومَ لِعَزائِمِ اليَومِ، و أمحَى الظُّلَمَ لِتَذاكيرِ الهِمَم‏» از خطبه 241 نهج البلاغه چیست؟

پاسخ:
جملات فوق در کتاب گرانسنگ نهج البلاغه بخش خطبه ها آمده است. برای توضیح و تبیین جملات مذکور، مطالب زیر کافی و وافی به نظر می رسد:
امام با سه جمله بسیار پرمعنا و فصیح و بلیغ به مخاطبان خود هشدار مى دهد و راه پیروزى را براى آنها روشن مى سازد.
نخست مى فرماید: «و (بدانید) گرفتن تصمیمهاى محکم (براى رسیدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفره هاى رنگین سازگار نیست»; (و لاَ تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ)
«و چه بسیار که خواب شبانه تصمیمهاى محکم روز را از میان برده»; (مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْیَوْمِ).
«و تاریکیها خاطره همتهاى بلند را از خاطرها محو کرده است»; (وَ أَمْحَى الظُّلَمَ لِتَذَاکِیرِ الْهِمَمِ!).(0)
امام(علیه السلام) در این بیان کوتاه و فشرده و پر محتوا به چند نکته مهم براى پیروزى و موفقیت در زندگى و در مدیریتها اشاره فرموده است.
1. حفظ آمادگیها در هر حال و در هر شرایط یا به تعبیرى که امام فرموده: کمربندها را محکم بستن و دامن به کمر زدن.( نکته اول مربوط به جملات قبل است)
2. ترک تن پرورى و خوش گذرانى که نتیجه اى جز سستى و تنبلى ندارد.
3. مبارزه با عوامل فراموشکارى که سبب مى شود انسان گرفتار بى برنامگى و ضعف و زبونى شود.
4. بالا بردن افق همّتها و مبارزه با هر چیزى که همّت را سست و ضعیف مى کند و پایین مى آورد.
هرگاه این اصول چهار گانه مورد توجّه مدیران جوامع اسلامى قرار گیرد، به یقین مى توانند بر همه مشکلات پیروز شوند.
نکته: زیانهاى خوشگذرانى و پرخورى
آنچه در خطبه بالا در این زمینه آمد، به صورت گسترده در روایات اسلامى از آن یاد شده است.
در حدیثى از رسول خدا مى خوانیم که فرمود: «لا تُمیتُوا الْقُلُوبَ بِکَثْرَةِ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ فَإِنَّ الْقُلُوبَ تَمُوتُ کَالزُّرُوعِ إذا کَثُرَ عَلَیْهَا الْماءُ; دلهاى خود را با فزونى طعام و آب نمیرانید (و پرخورى نکنید) زیرا دل مى میرد همچون زراعتها که آب زیاد بر آن بفرستند».[1]
در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «اَلْقَلْبُ یَمُجُّ الْحِکْمَةَ عِنْدَ امْتِلاءِ الْبَطْنِ; دل علم و دانش را از خود بیرون مى کند هنگامى که شکم پر از غذا شود».[2]
نیز در حدیثى از همان حضرت مى خوانیم: «مَنْ قَلَّ أکْلُهُ صَفا فِکْرُهُ; کسى که کمتر غذا بخورد فکرش صاف و نورانى مى شود».[3]
سرانجام در حدیث چهارم از آن حضرت مى خوانیم: «إیّاکُمْ وَ فُضُولَ الْمَطْعَمِ فَإِنَّهُ یَسِمُ الْقَلْبَ بِالْقَسْوَةِ وَ یُبْطِىءُ بِالْجَوارِحِ لِلطّاعَةِ وَ یَصِمُ الْهِمَمَ عَنْ سِماعِ الْمَوْعِظَةِ; از پرخورى بپرهیزید که بر قلب علامت قساوت مى نهد و اعضا را از اطاعت حق باز مى دارد و عقول را از شنیدن موعظه کر مى کند».[4]
امیرمؤمنان على(علیه السلام) نیز در نامه معروف «عثمان بن حنیف» در پاسخ کسانى که مى گفتند: على با این غذاى کم و ساده چگونه مى تواند در مقابل قهرمانان در میدان جنگ بایستد مى فرماید: «أَلاَ وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرَیَّةَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعُ الْخَضِرَةَ أرَقُّ جُلُوداً وَ النَّبَاتَاتِ الْغِدْیَةَ أَقْوَى وَقُوداً; بدانید درختان بیابانى چوبشان محکم تر و درختان سرسبز (که در کنار نهرها مى رویند) پوستشان نازک تر و گیاهان صحرایى آتششان قوى تر و خاموشى آنها دیرتر است».[5]
تعبیر به ولیمه در کلام امام کنایه از هرگونه لذت و خوشگذرانى است و تنها به خوردن و خوراک محدود نمى شود.
شاعر معروف عرب «متنبى» نیز در این زمینه مى گوید:
بِقَدْرِ الْکَدِّ تُکْتَسَبُ الْمَعالی *** وَ مَنْ طَلَبَ الْعُلى سَهَرَ اللّیالی
تَرُومُ الْعِزَّ ثُمَّ تَنامُ لَیْلاً *** یَغُوثُ الْبَحْرَ مَنْ طَلَبَ اللَّئالی
به اندازه کوشش و زحمت افتخارات به دست مى آید و کسى که طالب افتخار و برترى است، باید شب بیدار بماند.
تو عزت مى خواهى سپس تمام شب را تا به صبح مى خوابى در حالى که آنها که طالب لؤلؤ و گوهرند باید در دریا فرو روند.
تاریخ زندگى اقوام مختلف نیز آنچه را در این روایات و خطبه بالا آمده است، تصدیق و تأیید مى کند. اقوامى در دنیا به اوج قدرت رسیدند که سخت کوش و پرتوان بودند; ولى اقوام و افراد خوش گذران و تن پرور همواره عقب افتاده و سر افکنده بودند.[6]

منابع:
0.خطبه 241 نهج البلاغه
[1] . مکارم الاخلاق ص 150.

[2] . مجموعه ورام ، ج 2ص 119.

[3] . عیون الحکم و المواعظ( للیثی) ص 456.

[4] . بحار الانوار، ج 69 ص 199.

[5] . نهچ البلاغه (صبحی صالح) ص 418.

[6] . آدرس سایت: http://makarem.ir/nahjolbalaghe/?lid=0&view=1# .

دقیقا همینطوره. ممنون از شما دوست عزیز . اگر امکانش هست بیاین بخش هایی از نهج البلاغه رو تحلیل کنید خلی خوبه

بسمه تعالی

سلام

از اینکه در توضیح حدیث مذکور از احادیث دیگر استفاده نمودید تشکر می کنم. در صورت امکان لطفا در بخش های بعدی منابع احادیث را ذکر نمایید.

سوال: تفسیر جمله «و لا تَجتَمِعُ عَزيمَةٌ و وَليمَةٌ، مَا أنقَضَ النَّومَ لِعَزائِمِ اليَومِ، و أمحَى الظُّلَمَ لِتَذاكيرِ الهِمَم‏» از خطبه 241 نهج البلاغه چیست؟


پاسخ:

جملات فوق در کتاب گرانسنگ نهج البلاغه بخش خطبه ها شماره 241 آمده است. برای توضیح و تبیین جملات مذکور، مطالب زیر که در شرح جملات فوق توسط آیه الله مکارم شیرازی (حفظه الله) بیان شده است کافی و وافی به نظر می رسد:
امام با سه جمله بسیار پرمعنا و فصیح و بلیغ به مخاطبان خود هشدار مى دهد و راه پیروزى را براى آنها روشن مى سازد.
نخست مى فرماید: «و (بدانید) گرفتن تصمیمهاى محکم (براى رسیدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفره هاى رنگین سازگار نیست»; (و لاَ تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ)
«و چه بسیار که خواب شبانه تصمیمهاى محکم روز را از میان برده»; (مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْیَوْمِ).
«و تاریکی ها خاطره همتهاى بلند را از خاطرها محو کرده است»; (وَ أَمْحَى الظُّلَمَ لِتَذَاکِیرِ الْهِمَمِ!).
امام(علیه السلام) در این بیان کوتاه و فشرده و پر محتوا به چند نکته مهم براى پیروزى و موفقیت در زندگى و در مدیریت ها اشاره فرموده است.
1. حفظ آمادگی ها در هر حال و در هر شرایط یا به تعبیرى که امام فرموده: کمربندها را محکم بستن و دامن به کمر زدن.( نکته اول مربوط به جملات قبلی است که در سوال نیامده است)
2. ترک تن پرورى و خوش گذرانى که نتیجه اى جز سستى و تنبلى ندارد.
3. مبارزه با عوامل فراموش کارى که سبب مى شود انسان گرفتار بى برنامگى و ضعف و زبونى شود.
4. بالا بردن افق همّت ها و مبارزه با هر چیزى که همّت را سست و ضعیف مى کند و پایین مى آورد.
هرگاه این اصول چهار گانه مورد توجّه مدیران جوامع اسلامى قرار گیرد، به یقین مى توانند بر همه مشکلات پیروز شوند.
نکته: زیانهاى خوش گذرانى و پرخورى
آنچه در خطبه بالا در این زمینه آمد، به صورت گسترده در روایات اسلامى از آن یاد شده است.
در حدیثى از رسول خدا مى خوانیم که فرمود: «لا تُمیتُوا الْقُلُوبَ بِکَثْرَةِ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ فَإِنَّ الْقُلُوبَ تَمُوتُ کَالزُّرُوعِ إذا کَثُرَ عَلَیْهَا الْماءُ; دلهاى خود را با فزونى طعام و آب نمیرانید (و پرخورى نکنید) زیرا دل مى میرد همچون زراعتها که آب زیاد بر آن بفرستند».[1]
در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «اَلْقَلْبُ یَمُجُّ الْحِکْمَةَ عِنْدَ امْتِلاءِ الْبَطْنِ; دل علم و دانش را از خود بیرون مى کند هنگامى که شکم پر از غذا شود».[2]
نیز در حدیثى از همان حضرت مى خوانیم: «مَنْ قَلَّ أکْلُهُ صَفا فِکْرُهُ; کسى که کمتر غذا بخورد فکرش صاف و نورانى مى شود».[3]
سرانجام در حدیث چهارم از آن حضرت مى خوانیم: «إیّاکُمْ وَ فُضُولَ الْمَطْعَمِ فَإِنَّهُ یَسِمُ الْقَلْبَ بِالْقَسْوَةِ وَ یُبْطِىءُ بِالْجَوارِحِ لِلطّاعَةِ وَ یَصِمُ الْهِمَمَ عَنْ سِماعِ الْمَوْعِظَةِ; از پرخورى بپرهیزید که بر قلب علامت قساوت مى نهد و اعضا را از اطاعت حق باز مى دارد و عقول را از شنیدن موعظه کر مى کند».[4]
امیرمؤمنان على(علیه السلام) نیز در نامه معروف «عثمان بن حنیف» در پاسخ کسانى که مى گفتند: على با این غذاى کم و ساده چگونه مى تواند در مقابل قهرمانان در میدان جنگ بایستد مى فرماید: «أَلاَ وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرَیَّةَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعُ الْخَضِرَةَ أرَقُّ جُلُوداً وَ النَّبَاتَاتِ الْغِدْیَةَ أَقْوَى وَقُوداً; بدانید درختان بیابانى چوبشان محکم تر و درختان سرسبز (که در کنار نهرها مى رویند) پوستشان نازک تر و گیاهان صحرایى آتششان قوى تر و خاموشى آنها دیرتر است».[5]
تعبیر به ولیمه در کلام امام کنایه از هرگونه لذت و خوشگذرانى است و تنها به خوردن و خوراک محدود نمى شود.
شاعر معروف عرب «متنبى» نیز در این زمینه مى گوید:
بِقَدْرِ الْکَدِّ تُکْتَسَبُ الْمَعالی *** وَ مَنْ طَلَبَ الْعُلى سَهَرَ اللّیالی
تَرُومُ الْعِزَّ ثُمَّ تَنامُ لَیْلاً *** یَغُوثُ الْبَحْرَ مَنْ طَلَبَ اللَّئالی
به اندازه کوشش و زحمت افتخارات به دست مى آید و کسى که طالب افتخار و برترى است، باید شب بیدار بماند.
تو عزت مى خواهى سپس تمام شب را تا به صبح مى خوابى در حالى که آنها که طالب لؤلؤ و گوهرند باید در دریا فرو روند.
تاریخ زندگى اقوام مختلف نیز آنچه را در این روایات و خطبه بالا آمده است، تصدیق و تأیید مى کند. اقوامى در دنیا به اوج قدرت رسیدند که سخت کوش و پرتوان بودند; ولى اقوام و افراد خوش گذران و تن پرور همواره عقب افتاده و سر افکنده بودند.[6]


[/HR]
[1] . طبرسی ، حسن بن فضل( 1370ش) مکارم الاخلاق، ناشر: الشریف الرضی، قم، چاپ چهارم، ص 150.
[2] . ورام بن ابی فراس، مسعودبن عیسی(1410ق) مجموعه ورام ،ناشر: مکتبه فقیه، قم، چاپ اول، ج 2ص 119.
[3] . لیثی واسطی، علی بن محمد(1376ش) عیون الحکم و المواعظ( للیثی) ،ناشر: دارالحدیث، قم چاپ اول ، ص 456.
[4] . مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی ( 1403ش) بحار الانوار،ناشر: دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ج 69 ص 199.
[5] .الشریف الرضی، محمد بن حسین(1414ق) نهچ البلاغه (صبحی صالح) ناشر: هجرت، قم ، چاپ اول، ص 418.
[6] . آدرس سایت: http://makarem.ir/nahjolbalaghe/?lid=0&view=1# .
موضوع قفل شده است