جمع بندی وجود کوه در آسمان
تبهای اولیه
بعضى گفته اند" جبال" (كوه ها) در اينجا جنبه كنايى داردسلام بر همه... در اینجا واضح است که تگرگ از ابر می آید....اما چرا خدا برای باران واضح گفته از ابر می آید اما برای تگرگ انقدر مبهم و تعجب آور گفته که ما مجبور به برداشت کنایی آن شویم که منظور از کوه ابرهای متراکم است؟....خدا هرجا خواسته مثال و کنایه بزنه خودش گفته مثلا گفته خدا مثلی می زند که اعمال مومن مثل درختی استوار و محکم است که ریشه اش محکم در زمین است و شاخ و برگش به آسمان رفته و سرسبز و خرم است و کافر برعکس است و ریشه اش در روی زمین و خشکیده و..... اگه واقعا منظور خدا اینجا کنایه کوه است چرا انقدر مبهم؟ از طرفی چند سوال مهم و مبهم دیگر در همین آیه مگر تگرگ آدم رو آسیب می زنه؟ خیلی بخواد کاری کنه درد شدید بگیره چون خودم یه سری خورد در سرم فکر کردم یه نفر محکم سنگ زده در سرم....حالا آسیبش منطقی...دیگه نور برقش چشم ها رو کور کنه ببره دیگه چه معنی داره؟
احتمالا تا به امروز معنی کنایه میده
اگر یه 100 سال دیگه مثلا بگند توی آسمون هم کوه وجود داره که ازش تگرگ میاد کلی بوق و کرنا راه میوفته که قرآن معجزه علمی داشته و ...
کلا همیشه سعی میشه مطالبی دینی با علم روز تطبیق داده بشه.
راستی چه نیازی به کنایه بوده که وجود ابرها رو به کوه تشبیه کنند؟یا کنایه بزنند؟به نظرتون این کار بیهوده ای نبوده؟
شاید منظور کوه های عالم موازی باشه
مثلا میگفتن موقعی که شهیدا رو خواب میدیدن او را در گروه هایی در بالای ابرها در یک سرزمین های متفاوت مشاهده میکردن!
شاید همون خدا منظورش هست
وقتی میفرماید که از کوهها باران جاری میکند, معلوم است که منظور خداوند از "کوهها" ابرها هستند!
یک نوع دیگر کوه در آسمان, کوههایی هستند که در سیارات و ستارگان مختلف وجود دارند که خود این سیارات در آسمان (فضا) هستند!
به هر حال منظور ابر هست!
اگه واقعا منظور خدا اینجا کنایه کوه است چرا انقدر مبهم؟ از طرفی چند سوال مهم و مبهم دیگر در همین آیه مگر تگرگ آدم رو آسیب می زنه؟ خیلی بخواد کاری کنه درد شدید بگیره چون خودم یه سری خورد در سرم فکر کردم یه نفر محکم سنگ زده در سرم.[/quoteبسم الله الرحمن الرحيم
علامه طباطبايي(رحمه الله عليه) مي فرمايد مقصود خداوند از اينكه قطعات يخ و تگرگ را با جبال بيان كرد كنايه از زيادي و تراكم اين ابرها مي باشد.[1]
يعني ابرهايي كه براي ساخت تگرگ تشكيل مي شود اين دو ويژگي را دارند كه متراكم و زياد هستند.زيان رساندن توسط تگرگ به اين نيست كه حتما سر انسان را بشكند بلكه گاهي تگرگ ها با از بين بردن مزارع و محصولات كشاورزي به انسان ضرر و زيان مي رسانند.
[/HR][1] - ترجمه تفسير الميزان، ج15، ص: 189
زيان رساندن توسط تگرگ به اين نيست كه حتما سر انسان را بشكند بلكه گاهي تگرگ ها با از بين بردن مزارع و محصولات كشاورزي به انسان ضرر و زيان مي رسانند.خیلی ممنون اگه میشه آخری رو هم پاسخ دهید که [FONT=arial]کم مانده است روشنائى برقش چشمها را ببرد
این یعنی چه؟
خیلی ممنون اگه میشه آخری رو هم پاسخ دهید که کم مانده است روشنائى برقش چشمها را ببرد
این یعنی چه؟
بسم الله الرحمن الرحيم
ظاهرا منشاء سوال در مورد مرجع ضمير«برقه» در جمله«ُ يَكادُ سَنا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصار»[1](نزديك است درخشندگى برق آن چشمها را ببرد) است كه تصور شد برق تگرگ منظور است،در حالي كه مرجع ضمير«برقه» «ابر» است. يعني برق كه از برخورد ابرها بوجود مي آيد نزديك است كه چشم ها را از بين ببرد.[2]
[/HR][1].نور: 24/ 43.
[2].مكارم شيرازي،ناصر،تفسير نمونه، ج14، ص: 504