زن هم حق طلاق دارد!
تبهای اولیه
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
باتوجه به سند ارایه شده توسط کاربر محترم دومورد توضیح(ازدیدگاه اصول فقه ) و یک مورد توضیح حقوقی در این باره الزامی میباشد .
اول اینکه این فتوا زمانی عمومیت می یابد وجایگاه اعمال می یابد که به صورت اجماع فقها بیان شود . یعنی نظر اکثر فقها بر تمایل و یا تایید این مطلب قرار گیرد .
دوم اینکه فعلا" تنها مقلدان این فقیه می توانند به این حکم استناد نظری کنند . یعنی این حکم در اسناد رسمی جایگاهی ندارد
اما از دیدگاه حقوقی : در حقوق ایران که از فقه شیعی تبعیت تام دارد این مسأله قابل طرح نبوده وحکم طلاق همان حکم سابق که در حالت یسر ، مطلق در اختیار مرد است ودر حالت عسر ، با تشخیص حاکم (قاضی)
البته این فتوا میتواند زمینه ساز خوبی برای تحول موضوع به نفع بانوان باشد .
گرچه خود بنده با توجه به مستندات موجود در محاکم موافق این تحول نیستم . در صورت نیاز در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد
.............................................................................. حق یارتان :roz:..............................................................................
من تخصص در زمینه نظر دادن در این مورد ندارم،اما آنچه به نظرم میرسد را بیان میکنم و خواهش میکنم کارشناسان نظر دهند.
در مورد اینکه فرمودند طلاق در حالت یسر از طرف مرد مخالف اوفوابالعقود است.اول باید دید آیا برفرض اینکه طلاق عهدشکنی باشد این جمله حرام بودن این طلاق را میرساند یا باطل بودن آن؟مثلا در روایات آمده با زن مومن(یا زنی که فلان خصوصیت را داشته باشد) ازدواج کنید.آیا ازدواج با زن غیر مومن (اما مسلمان)حرام است یا باطل یا مکروه؟مثلا اگر شما میخواهید خانه خود را عوض کنید و یک خانه بزرگتر بخرید.برادر شما دارد از یک بیماری میمیرد و احتیاج به پول برای عمل دارد.اگر شما خانه بخرید و پول عمل او را ندهید کار حرامی انجام داده اید.اما آیا معامله خرید خانه شما باطل است؟
دوم اینکه آیا طلاق در حالت یسر عهدشکنی است؟ما در ازدواج چه پیمانی میبندیم؟آیا (مانند مسیحیان)پیمان میبندیم تا آخر عمر زن و شوهر بمانیم؟یا پیمان میبندیم که تا زمانیکه زن و شوهر هستیم این وظایف را در قبال هم داشته باشیم؟مثلا اگر مردی به زن خود نفقه ندهد خلاف عهد کرده،اما اگر او را طلاق دهد خلاف عهد عمل کرده؟
در مورد و عاشروهن بالمعروف آیا نمیتوان نتیجه گرفت طلاق در حالت یسر از طرف مرد حرام(و نه باطل) یا حتی مکروه(غیر اخلاقی) است؟
در مورد اینکه ایات طلاق مخاطب مردان هستند علم من زیاد نیست،اما فکر میکنم درست میگویند.چون آیات نکاح هم مخاطب مردان هستند.حتی فعل نکاح تنها فاعلش مرد هست.و آیا از اینکه میگوید دختر به مشرکان ندهید میتوان نتیجه گرفت رضایت زن در ازدواج شرط نیست؟(نکاح به دست مرد و پدرزن است)
در مورد الطلاق بید من اخذ بالساق دوست دارم بیشتر بدانم.ظاهرا که درست میفرمایند.شاید روایت میخواهد بگوید اطرافیان و مثلا پدر زن نمیتواند طلاق را جاری کند.
اما باید دید در زمان معصومین آیا زنان در حالت عسر میتوانسته اند طلاق بگیرند؟چند روایت داریم که مردان در حالت یسر نمیتوانسته اند طلاق بدهند؟اصلا ادله علما بر این فتوای مشهور فقط همین است که ایشان ذکر کرده اند؟