قبل یا بعد از اسلام؟(کدام یک؟)
تبهای اولیه
سلام
چند وقت پیش رهبر معظم انقلاب در سخنرانیی در مورد تاریخ قبل از اسلام و بعد از اسلام صحبت هایی کردند که بحث برانگیز بود .و یک نفر هم می گفت همراه اول هم چنین پیامکی دراین رابطه به مشترکین ارسال کرده ولی برا من نیومد .حالا چند تا سوال:
منظور رهبر از این که بر تاریخ بعد از اسلام تاکید کنیم چه بود؟
آیا دست آورد های ایران در بعد از اسلام بیشتر بوده ؟پس کوروش و .. چه میشوند؟
لطفا کسی این اس ام اس را دیده متنش را تو همین تاپیک بزاره.
دیدگاه رهبر در مورد قبل از اسلام و کوروش و ... را کسی در سخنرانی های قبلیشون شنیده و میدونه؟
سلام
من کاری به این حرفا ندارم اما:
اسلام یه نقطه عطفی بود برای انسانیت انسانها(که ایرانیها هم هستند) پس معلومه که بعد از اسلام خیلی مهمتره
درضمن ما به دستاورد های جسمانی کاری نداریم بحث بحث روح است بحث عدالت است که درسته که بعد از اسلام تاکنون هنوز هم این عدالت پیاده نشده اما اسلام مخصوصا قیام امام حسین یه محدودیتهایی رو برای پادشاهان به وجود آورده که یکیش اینه که لااقل مجبور به تظاهر شدند در دینداری ظاهری مثل عبادت خدا و ....
من نمیگم قبل از اسلام توحید نبوده اما بعد اسلام این شد شعار با این که قبل اسلام ظاهرا ملت فکر میکردن ما آتش پرستیم(رفتارهای ایرانیها هم کم تقصیر نداشت البته متونی هم توحید زرتشتی های قبل اسلام رو زیر سوال میبره) اما الآن هیچ دیوانه ای نمیتونه همچین تهمتی بزنه
اگه بازم میخواید بگم:khaneh:
اما الآن هیچ دیوانه ای نمیتونه همچین تهمتی بزنه
جناب عباس زاده چرا حرف تو دهن آدم میزارین؟کدوم تهمت؟من فقط چندتا سوال پرسیدم.:Gig:
این بحث یه جایی شده و من هم میخوام خودم متوجه منظور آقا بشم و هم اونا را روشن کنم
سلامآیا دست آورد های ایران در بعد از اسلام بیشتر بوده ؟پس کوروش و .. چه میشوند؟
در موررد کوروش میتوانید این تاپیک را ملاحظه بفرماید
http://www.askdin.com/showthread.php?t=11270
و در مورد اسلام و ایران و چرایی بعد از اسلام این تاپیکا به شما کمک میکند تا حقایق را دریابید
http://www.askdin.com/showthread.php?t=5110
http://www.askdin.com/showthread.php?t=5014
http://www.askdin.com/showthread.php?t=51
http://www.askdin.com/showthread.php?t=4276
منظور رهبر از این که بر تاریخ بعد از اسلام تاکید کنیم چه بود؟
سلام
متن بیانات ایشان را بیاورید تا قیود موضوع مشخص شود
موفق باشید
منظور رهبر از این که بر تاریخ بعد از اسلام تاکید کنیم چه بود؟ آیا دست آورد های ایران در بعد از اسلام بیشتر بوده ؟پس کوروش و .. چه میشوند؟
با سلام و عرض ادب
دوست عزیز ما به هیچ وجه نمی توانیم منکر این بشویم که اسلام دست اورد بیشتری داشته است برای ایرانیان.و در واقع این اسلام بود که باعث پیشرفت ایرانیان شده است.
بله ممکن است قبل از اسلام هم خدماتی بوده است ولی نسبت به ورد اسلام بسیار اندک است.
اسلام جلو نفوذ و توسعه مسیحیت را در ایران و در مشرق زمین به طور عموم گرفت. ما نمی توانیم به طور قطع بگوییم اگر ایران و مشرق زمین مسیحی شده بود چه می شد، ولی می توانیم حدس نزدیک به یقین بزنیم که بر سر این کشور همان می آمد که بر سر سایر کشورهایی که به مسیحیت گرویدند آمد، یعنی تاریکی قرون وسطی، ایران در پرتو گرایش به اسلام در همان وقت که کشورهای گرونده به مسیحیت در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بودند همدوش با سایر ملل اسلامی و پیشاپیش همه آنها مشعلدار یک تمدن عظیم و شکوهمند به نام تمدن اسلامی شد.
اسلام حصار مذهبی و حصار سیاسی که گرداگرد ایران کشیده شده بود و نمی گذاشت ایرانی استعداد خویش را در میان ملتهای دیگر بروز دهد و هم نمی گذاشت این ملت از محصول اندیشه سایر ملل مجاور یا دوردست استفاده کند، درهم شکست.
دروازه های سرزمینهای دیگر را به روی ایرانی و دروازه ایران را به روی فرهنگها و تمدنهای دیگر باز کرد. از این دروازه های باز دو نتیجه برای ایرانیان حاصل شد: یکی اینکه توانستند هوش و لیاقت و استعداد خویش را به دیگران عملاً ثابت کنند به طوری که دیگران آنها را به پیشوایی و مقتدایی بپذیرند.
دیگر اینکه با آشنا شدن به فرهنگها و تمدنهای دیگر توانستند سهم عظیمی در تکمیل و توسعه یک تمدن عظیم جهانی به خود اختصاص دهند.
اسلام عامل برداشتن مانع تحصیلی از سر راه توده مردم ایران بود که قبلاً اجتماع طبقاتی و رژیم موبدی به وجود آورده بود. اسلام اعیان و اشراف را نمی شناخت و علم را به طبقه روحانی و یا طبقات دیگر اختصاص نمی داده از نظر اسلام موزه گر و کوزه گر همان اندازه حق تحصیل و آموزش دارد که فلان شاهزاده. از قضا نوابغ از میان همین بچه موزه گرها و بچه کوزه گرها ظهور می کنند. برداشتن این مانع داخلی و آن مانع خارجی سبب شد که ایرانیان مقام شایسته خویش را چه از نظر پیشوایی سایر ملل و چه از نظر شرکت در بنای عظیم تمدن جهانی اسلام احراز کنند.
اسلام، ایرانی را هم به خودش شناساند و هم به جهان، معلوم شد که آنچه درباره ایرانی گفته شد که نبوغ و استعدادش فقط در جنبه های نظامی است و دماغ علمی ندارد غلط است، عقب افتادن ایرانی در برخی دوره ها از نقص استعدادش نبوده بلکه بواسطه گرفتاری در زنجیر رژیم موبدی بوده است و لهذا همین ایرانی در دوره اسلامی نبوغ علمی خویش را در اعلی درجه نشان داد که تمدن ایرانی بر همه عیان است و جای انکارش بر کسی نیست(خدمات متقابل ایران و اسلام، صفحه 317-313)
دوست عزیز شما حتما کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری رو مطالعه بفرماید تا در این زمینه اطلاعاتتان کامل شود.
یکی از دلایل اهمیت اسلام بعد از ایران نوابغ علمی بعد از اسلام هستند
تاریخ قبل از اسلام ایران دارای نظام طبقاتی بود و توده های مردم اجازه علم آموزی نداشتند. در زمان انوشیروان یک دهقان حاضر شد تمام املاک خود را ببخشد ولی پسرش درس بخواند اما به او اجازه ندادند چرا که می گفتند پسر دهقان نباید کنار پسر اشراف بنشیند. سلسله ساسانی به خاطر ظلم و ستم موبدان و اختلافات درونی از هم پاشید. وقتی این محدودیت برداشته شد و اسلام آمد، توصیه های قرآن از همان اول به علم آموزی بود."اقرا باسم ربک الذی خلق" یا "علم بالقلم" سوره ای به نام قلم داریم، به قلم سوگند می خورد و تشویق به علم آموزی می کرد. اگر هر ایرانی یک کاغذ جلوی خود بگذارد و اسامی دانشمندان بعد و قبل از اسلام از شعرا تا منجمان، پزشکان و ریاضی دانان را بنویسد به ندرت دانشمندی از قبل از اسلام پیدا می کند. ایرانیان با گرویدن به اسلام به خاطر استعدادی که داشتند موفقیت های بزرگی به دست آوردند. اکثر از دانشمندان اسلامی، ایرانی بودند. 5 کتاب از صحاح سته(شش گانه) اهل سنت را ایرانیان نوشتند. وقتی هم مسلمان شدند از مسلمانان مسلمان تر شدند اگر چه قبل از اسلام نیز دانشمندانی بوده اند ولی کسی نمی تواند منکر شود که درخشان ترین مقطع علمی ایران بعد از اسلام است ،دانشمندانی که افتخار اسلام وایران است در این سرزمین بعد از اسلام جهان را مبهوت کرده اند ب به تعدادی از آنها به اشاره می کنیم قرن سوم هجری:
1ـحنین بن اسحاق،
2ـ ابوجعفر محمد بن عبدالرحمن بن قِبه رازی:
3ـ احمد بن محمد اشعری،
4. محمد بن موسی خوارزمی،
5ـ ابومعشر بلخی،
6 ـ شاپور بن سهل،
قرن چهارم هجری
1ـ ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا:
2ـ محمد زکریای رازی:
3ـ ابونصر محمد فارابی:
4ـ ابوالقاسم حسن بن علی توسی:
5ـ ابوالوفا محمد بن محمد بن یحیی بوزجانی:
6ـ علیبن عباس مجوسی اهوازی:
قرن پنجم هجری
1ـ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی:
2ـ ابوریحان بیرونی:
3ـ امام محمد غزالی:
4ـ حکیم غیاثالدین ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام نیشابوری: