آیه تطهیر
سوالی در مورد آیه تطهیر (یذهب عنکم به جای یذهب منکم)
ارسال شده توسط ammarshia در جمعه, ۱۳۹۳/۰۶/۰۷ - ۰۸:۴۵
دو پاسخ به محضر شما عرض می کنیم :
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (سوره احزاب آیه : 33 )
و در خانه های خود بمانيد و چنان که در زمان پيشين جاهليت می کردند، ،زينتهای خود را آشکار نکنيد و نماز بگزاريد و زکات بدهيد و از خدا وپيامبرش اطاعت کنيد ای اهل بيت ، خدا می خواهد پليدی را از شما دورکند و شما را چنان که بايد پاک دارد.
1-
هر چیزی برای خود دارای قوانین و شرایطی است و ادبیات عرب در قرآن مجید هم دارای قوانین و شرایط خاص خودش بوده و از طرفی فصاحت و بلاغت قرآن مجید بی نظیر است لذا تک تک کلمات و حروف و جملات قرآن مجید طبق قوانین خاص قرار داده شده است ::
ذهب یذهب فعل لازم است که با رفتن به باب افعال متعدی می شود و حرفی که به وسیله آن تعدی را می رساند عن می باشد نه من...
2-
درست است که معادل هر دوی واژه های « منکم» و « عنکم» در زبان پارسی " از شما " است ولی در زبان عربی این دو واژه باهم تفاوت دارند. فرق آنها اینست که « منکم» به خود مخاطب مربوط می شود و «عنکم» به کس دیگری غیر از مخاطب مربوط می شود. مثلاً وقتی می خواهیم چیزی از کسی بگیریم که مال خود اوست از منکم و وقتی می خواهیم چیزی از او بگیریم که مال شخص دیگری است از عنکم استفاده می کنیم. اگر آیه گفته بود: لـِيُـذْهِـبَ مِـنْـكُـمُ الـرِّجْـسَ: دارد رجس را از شما می برد (به این معنی می بود که اهل بیت خودشان رجس دارند و خداوند می خواهد رجسِ را از آنها دور کند)، ولی آیه گفته: لـِيُـذْهِـبَ عَـنْـكُـمُ الـرِّجْـسَ: یعنی: دارد رجسی که در افراد دیگری است را از شما دور می کند. پس خداوند می خواهند که آنها به رجسی که در اشخاص دیگری هست آلوده نشوند.
"مباحثی پیرامون آیه تطهیر"
ارسال شده توسط TAHOOR در یکشنبه, ۱۳۹۲/۰۱/۱۱ - ۱۳:۴۰به نام خدا
سلام علیکم
عرض تسلیت ایام سوگواری بی بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها)
پیرو مطالبی که استاد اندیشمند بزرگوار در تاپیک http://www.askdin.com/post329938-404.html مرقوم فرمودند ؛ این موضوع ایجاد گردید تا به سوالات کاربران در مورد آیه تطهیر پاسخ داده شود.
سوالاتی که مطرح شده بود به قرار زیر می باشد :
1-اراده در آیه تطهیر چه نوع اراده ای می باشد؟
2-منظور از اهل بیت در آیه تطهیر چه کسانی هستند؟
3-اراده تکوینی با اختیار سازگار است یا نه؟
4-منشا این عصمت چیست و اینکه چرا خداوند آن را به معصومین(ع) عنایت کرده است؟
پیشاپیش از همکاری شما کاربران فهیم و پاسخگویی کارشناسان گرامی کمال تشکر را دارم.
●ஜنرم افزار تقویم غدیریه •▪•●ஜ●•▪• تقویم ایام امامت و ولایت
ارسال شده توسط مهدی در پنجشنبه, ۱۳۹۱/۰۸/۰۴ - ۱۸:۵۶
نرم افزار تقویم غدیریه
تقویم ایام امامت و ولایت (غدیریه)
قال رسول الله:
فلیبلغ الحاضر الغائب والوالد الولد الی یوم القیامة
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمودند:
واقعه غدیر را حاضران به غائبان و فرزنداران به فرزندان خویش تا برپایی روز قیامت برسانند
ضرورت احیای ایام غدیریه
خداوند متعال جهت هدایت بشر از تمام ظرفیت های هستی بهره گرفته است
تا بشر به تکامل خود برسد.
در این میان اعتقادات،مهم ترین رکن هدایت است.
روح اعتقادات نیز بحث امامت هست.
این نرم افزار شامل
سدالابواب - عید قربان -حدیث ثقلین -سپردن ودیعه الهی
ملقب شدن امیر المومنین -بخشش فدک -میلاد امام هادی -نزول آیه محبت
عید غدیر - نزول آیه تطهیر- نزول سوره انسان- آغاز حکومت امام علی
واقعه هرشا - ماجرای مباهله -میلاد امام کاظم -حدیث منزلت
خطبه غدیریه - زیارت جامعه کبیره(متن+صوت) - اعمال عبادی ماه ذی الحجه
و
گالری صوتی
شامل
سخنرانی(16 صوت) - شرح خطبه غدیر(10 صوت) - مولودی و مداحی(32 صوت) - داستان های صوتی(20 صوت)
به همراه نقشه محل غدیر