احاديث

تناقض در آيات و روایات (بخش دوم: حد انفاق)

انجمن: 

سلام به اسك ديني هاي عزيز و كارشناس محترم

1 - روايت مربوط به بخشيدن شام به مسكين و يتيم و اسير ، توسط امام علي(ع) ، حضرت فاطمه(س) ، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را همه مي دانيم
طبق اين روايت ، اين بزرگواران سه روز روزه گرفتند اما هر شب موقع افطار ، يك نيازمند از آنها درخواست غذا كرد
و آنها نيز افطار خود را به او داده و سه شب متوالي خودشان گرسنه ماندند
(البته طبق نقلي غيرمشهور ، هر سه موضوع در يك شب اتفاق افتاده است)

طبق نقل ها ، آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» ، به همين دليل نازل شده است

2 - روايتي از امام صادق(ع):
شخص نيازمندي خدمت ايشان آمد و درخواست كمك كرد و ايشان هم كمك كردند
سپس شخص ديگري آمد و از ايشان كمك خواست ، اما امام(ع) پولي به او ندادند و فقط او را دعا كردند
كسي كه پيش امام(ع) بود از ايشان پرسيد: چرا به اين يكي كمكي نكرديد؟
امام(ع) پاسخ دادند:
چون بايد مقداري هم براي خود نگه دارم. خداوند لعنت مي كند كسي را كه آنقدر انفاق كند كه براي خودش چيزي باقي نماند (مضمونِ روايت)

علاوه بر اين روايت ، در خود قرآن و در سوره فرقان آيه 67 ، خداوند چنين ميفرمايد:

وَ الَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ کانَ بَيْنَ ذلِکَ قَواماً
و کسانی که هر گاه انفاق کنند ، نه اسراف می نمایند و نه سخت گیری ، بلکه انفاقشان میان این دو حالت و در حدّ اعتدال است

فكر ميكنم تناقض بين مورد 1 و مورد 2 ، و صورت مسئله واضح باشد
پاسخ كارشناس محترم را ميشنوم گل

درخواست روایاتی در مورد حرمت یا عدم حرمت موسیقی و آلات موسیقی

با سلام و عرض ادب و احترام

میخواستم لطف کنید احادیث صحیح و معتبری در مورد اینکه چه نوع موسیقی حرام است بگذارید با تشکر .

و همچنین احادیثی در مورد آلات موسیقی .
که آیا نواختن و صدای همه آلات موسیقی حرام است و یا اینکه حرمت آن حد و مرز دارد ؟

اگر اين سه گروه نباشند خدا عذابش را بر ما مي فرستد

اگر اين سه گروه نباشند خدا عذابش را بر ما مى فرستد

قال ابوعبدالله عليه السلام : ان لله فى كل يوم و ليلة ملكا ينادى مهلا مهلا، عباد الله عن معاصى الله فلولا بهائم رتع وصبيان رضع و شيوخ ركع لصب عليكم العذاب صبا و ترضون به رضا. ))
امام صادق عليه السلام فرمود: خدا در هر روز و شب فرشته اى دارد كه ندا مى كند اى بندگان خدا، دست از معصيت خدا برداريد اگر به خاطر چهار پايان چرنده و كودكان شيرخوار و پيرمردان پشت خميده نبود هر آينه عذاب سختى بر شما مى باريد كه در زير آن خرد مى شديد

برچسب: 

احاديث در مورد شهوت و خواسته هاي نفساني

حدیث (1) امام علی(ع) فرمودند:

کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛
چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.


(جهادالنفس،ح93)
*********************************************

حدیث(2) امام صادق عليه‏السلام :

اِیّاکُم وَ النَّظرَة فَانَّها تَزرَع فی القَلبِ الشَهوَة وَ کَفى بِها لِصاحِبِها فِتنَة؛
از نگاه [ناپاک] بپرهیزید که چنین نگاهى تخم شهوت را در دل مى‌کارد و ‏همین براى فتنه‌ى صاحب آن دل بس است.

(تحف ‏العقول، ص 305)
*********************************************

حدیث(3) امام باقر عليه‏السلام :

جَاهِد هَوَاکَ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک؛
با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی.


(عیون اخبار الرضا، ص51)

برچسب: 

30 حديث از امام موسي كاظم عليه السلام

انجمن: 

با سلام خدمت همه دوستان و اساتيد اين احاديث را اينجا آورده ام كه اگر يه بزرگواري بدنبال روايات متعدد از امام موسي بن جعفر عليه السلام ميگرده خيلي به زحمت نيافته و به بهانه ولادت با سعادت آن حضرت تقديم محضر انور شما ميكنم
گلچين احاديث امام موسي كاظم



1- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ في أرْبَع: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِيَةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّبِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُكَ عَنْ دينِكَ.
«الكافي، ج 1، ص 50، ح 11»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: تمام علم مردم را در چهار مورد شناسائي كرده ام: اوّلين آن ها اين كه پروردگار و آفريدگار خود را بشناسي و نسبت به او شناخت پيدا كني. دوّم، اين كه بفهمي كه از براي وجود تو و نيز براي بقاء حيات تو چه كارها و لاش هائي صورت گرفته است. سوّم، بداني كه براي چه آفريده شده اي و منظور چه بوده است. چهارم، معرفت پيدا كني به آن چيزهائي كه سبب مي شود از دين و اعتقادات خود منحرف شوي (يعني راه خوشبختي و بدبختي خود را بشناسي و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكني).

2- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : ما مِنْ بَلاء يَنْزِلُ عَلي عَبْد مُؤْمِن فَيُلْهِمُهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعاءَ إِلاّ كانَ كَشْفُ ذلِكَ الْبَلاءِ وَشيكاً، وَ ما مِنْ بَلاء يَنْزِلُ عَلي عَبْد مُؤْمِن فَيُمْسِكُ عَنِ الدُّعاءِ إلاّ كانَ ذلِكَ الْبَلاءُ طَويلاً، فَإذا نَزَلَ الْبَلاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ وَ التَّضَرُّعِ إلَي اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
«الكافي، ج 2، ص 471، ح 2»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: نيست بلائي كه بر مؤمن وارد شود مگر آن كه به وسبله دعا سريع بر طرف مي گردد; و چنانچه دعا نكند طولاني خواهد، پس هنگامي مصيتي و بلائي وارد شد، به درگاه خداوند دعا و تضرّع كنيد

3- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : لَيْسَ مِنْ دَواء إلاّ وَ هُوَ يُهَيِّجُ داءً، وَ لَيْسَ شَيْءٌ فِي الْبَدَنِ أنْفَعَ مِنْ إمْسَاكِ الْيَدِ إلاّ عَمّا يَحْتاجُ إلَيْهِ.
«الكافي، ج 8، ص 273، ح 409»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: هيچ داروئي نيست مگر آن كه در اثر عوارض جنبي آن دردي ديگر را تهييج و تحريك مي نمايد; و هيچ درماني بهتر و سود مندتر از امساك و خودداري نيست مگر در حال نياز و ضرورت.

4- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : رَحِمَ اللهُ عَبْداً تَفَقَّهَ، عَرَفَ النّاسَ وَلايَعْرِفُونَهُ.
«نزهة النّاظر و تنبيه الخاطر، ص 122، ح 2»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: خداوند متعال رحمت كند بنده اي را كه در مسائل ديني تفقه و تحقيق نمايد (فقيه و عالم باشد) و نسبت به مردم شناخت پيدا كند، گرچه مردم او را نشناسند و قدر و منزلت او را ندانند.

5- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : إنَّ أهْلَ الاْرْضِ مَرْحُومُونَ ما يَخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَةَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ.
«تهذيب الأحكام، ج 6، ص 350، ح 991»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: اهل زمين مورد رحمت - و بركت الهي - هستند، مادامي كه خوف و ترس - از گناه و معصيت داشته باشند -، اداي امانت نمايند و حقّ را دريابند و مورد عمل قرار دهند.

6- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : بِئْسَ الْعَبْدُ يَكُونُ ذاوَجْهَيْنِ وَ ذالِسانَيْنِ.
«تحف العقول، ص 291»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: بد شخصي است آن كه داراي دو چهره و دو زبان مي باشد، - كه در پيش رو چيزي گويد و پشت سر چيز ديگر -.

7- قال - عليه السلام - : مَنِ اسْتَشارَ لَمْ يَعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحاً، وَ عِنْدَالْخَطإ عاذِراً.
«نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 123، ح 13»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: كسي كه در امور زندگي خود ـ با اهل معرفت ـ مشورت كند، چنانچه درست و صحيح عمل كرده باشد مورد تعريف و تمجيد قرار مي گيرد و اگر خطا و اشتباه كند عذرش پذيرفته است.

8- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ تَمَكَّنَ مِنْهُ عَدُوُّهُ ـ يعني الشّيطان ـ .
«نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 124، ح 15»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: هر كسي عقل و تدبيرش را مورد استفاده قرار ندهد، دشمنش - يعني; شياطين إنسي و جنّي و نيز هواهاي نفساني - به راحتي او را مي فريبند و منحرف مي شود.

9- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : ما قُسِّمَ بَيْنَ الْعِبادِ أفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ، نَوْمُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ سَهَرِالْجاهِلِ.
«تحف العقول، ص 213»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: چيزي با فضيلت تر و بهتر از عقل، بين بندگان توزيع نشده است، (تا جائي كه) خواب عاقل - هوشمند - افضل و بهتر از شب زنده داري جاهل بي خرد است.

10- قالَ الإمام الكاظم - عليه السلام - : لا تَدْخُلُوا الْحَمّامَ عَلَي الرّيقِ، وَ لا تَدْخُلُوهُ حَتّي تُطْعِمُوا شَيْئاً.
«وسائل الشّيعة، ج 2، ص 52، ح 1454»
امام موسي كاظم - عليه السلام - فرمود: بعد از صبحانه، بدون فاصله حمّام نرويد; همچنين سعي شود با معده خالي داخل حمام نرويد، بلكه حتّي الامكان قبل از رفتن به حمّام قدري غذا بخوريد.

ادامه دارد

برچسب: