تعارض اصل علیت با اختیار

آیا کارشناسان مختارند؟(باتلاق جبر)

سلام.
من تو دوران زندگیم هرچی بزرگتر و بزرگتر شدم با ادما و رفتارا و صحنه هایی مواجه شدماشین شگاها این سوال بی اختیار در ذهنم تدائی میشد که آیا آدمای دور و اطرافم اختیار دارن یا شبیه به یک ربات میمونن.یک ماشین پیشرفته؟آیا واقعا اینا هم مثل من آدمن و اختیار و خود آگاهی دارن؟مثل کسی که نظم هایی رو به خیالش میبینه و براش سوال میشه،آیا خدایی نیست؟همین حالا هم همچین صحته هایی به وفور مشاهده میشه!جسارت نباشه صحنه هابی مثل پاسخ ها و رویکرد اساتید و کارشناسان سایت به یک سری مسایل.به هر حال کار به جایی رسید که یک دو دو تا چهارتای ریاضی کردم دیدم که اختیار با اصل علیت در تضاده و چقدر هم خنده دار به نظر میرسه این موجودی به نام اختیار.رفته رفته دیدم کم نیستن.کسای دیگه هم به همون نتایج ساده و ابتدایی من رسیدن.اما جالبیش اینه که گویا خیلی از مذهبیون به این تضاد پی نبردن.مثلا من چند ماه پیش یکی دو تا سوال در این باره کردم.یکیشو استاد صدیق جواب داد که اصلا فرصت نشد جواب بدم تاپیک جمع بندی شد. اصلا گویا متوجه سوال من نشدن....یا از خیلیاشون که سوال میکنی که اختیار با اصل علیت در تضاد نیست در ابتدا میگن نه و میگن این اختیار رو خدا داده به انسان دیگه.علتش خداست و از این حرفهای بی معنی و نامربوط.و الی اخر....
خلاصه به نظر مذهبیون باید آگاه بشن در یک باتلاق جبر گرایی خودشون رو گیر انداختن و هرچی تلاش کنن که ازش بیرون بیان بدتر درش فرو میرن و اونا تمام تلاششون رو خواهند کرد که از این باتلاق بیرون بیان ولی به بن بست خوهند رسید.

البته شاید اشتباه میکنم.این تاپیک روشن میکنه مساله رو
پس حالا اصل مطلب و سوال.هر انتخاب و امر ارادی من ممکنیه که علتی رو میطلبه و از جهت علتش طبیعتا باید پدید می اومده.حالا چه معنی داره من حرف از انتخاب زدنی که در اون آزاد بودم که گزینه ای رو انتخاب کنم بزنم؟ چطور میشه حرف از اختیار زد وقتی انتخاب من که نوشتن این پست جلو روی شماست، از جهت علتی باید که پیش می اومد،صورت میپذیره؟از جهت علتی که حاکم شد یا بود انتخاب و عمل نوشتن من باید که رخ می داد و پدید می آمد.حالا انتخاب و آزادی من در نوشتن این پست چه معنی میده؟
خلاصه به من بگید اختیار چطور با اصل علیت قابل جمعه؟من انتظار دارم این سوال سوال روشنی و متداولی باشه برای کارشناس.