جمع بندی کلام و عقاید

زیارت عاشورا و لعن بر خودمان!

انجمن: 

با سلام و تشکر از زحمات شما و کانال خوبتون


لطفا بفرمائید با توجه به تاکید بزرگان بر قرائت زیارت عاشورا و این که در این زیارتنامه شریف، ظالمین مکررا مورد لعن قرار گرفته اند
و ما هم خواهی نخواهی ظلم می کنیم وگناهان ما ظلم به محمد صلوات الله وعلیه و آل شریف ایشان هست
آیا با قرائت این زیارت ما مکررا خود را مورد لعن قرار نمی دهیم؟؟؟
حقیقتا ترس دارم از قرائت این زیارت، چون فکر میکنم خودم دارم خودم را لعن میکنم
چون غیر ممکن است در طول روز مرتکب ظلم نشویم، یه عصبانیت و یه پرخاشگری کارمان را خراب می کند. چه کنیم؟
با تشکر

علم ائمه (ع) و احادیث ایشان

انجمن: 

احادیث پیامبران ازکدام علم است اگرعلم الهی است چرابندگان نمی توانندازقرآن استخراج کنند
مثلا چراخون نجس است خوردن روزه راباطل می کندو...

نیاز به یک دوره آموزش فلسفه اسلامی

عرض سلام.
مدتی بود که به صورت خودآموز فلسفه اسلامی را با کتابهای آقای مصباح و عبودیت شروع کردم به خواندن و از سخنرانی های اقای خسروپناه بهره بردم.
ولی بعد از مدتی دیدم واقعا بدون استاد خیلی مشکله و عملا با کوهی از سوالات و ابهامات مواجه شدم.
الان شرایط من به گونه ای هست که برای حدود 2 یا 3 ماه برای این کار به صورت تمام وقت آزاد هستم.
موسسه امام خمینی هم دوره هایی داره ولی من به علت کمبود وقت میخوام زود یک دوره فشرده رو بخونم.
انشا الله که اینجا نتیجه بگیرم.

نقدی که به مجازات اسلامی وارد شده

سلام

این یک متن از فردی است که اسلام را قبول ندارد و مجازات های دینی را نقد می کند.

لطفا کارشناس نیز نقد خود را بر این نقد بفرماید با تشکر

" قوانين اصولا برای همگان است و همگان در مقابل قانون برابر هستند (در جوامع دموکراتيک)، و اين که يک شخص درباره يک قانون چگونه احساس ميکند کمتر اهميت دارد. ممکن است شخصی بعد از اينکه به نزديکانش تجاوز شد، در حالتی قرار بگيرد که احساس کنم مجرم را بايد تکه تکه کنند و سرش را ببرند، اما اين احساس کاملا جانوری است و رنگی از خرد و تمدن و انسانیت ندارد، اين که اين شخص چه دوست دارد در آن زمان که در اوج عصبانيت و احساسات است چه مجازاتی را برای متجاوز تصور میکند اصلا مهم نيست و اگر آن شخص سعی کند مجرم را خودش تنبیه کند خود مجرم خواهد بود و مجریان قانون باید از چنین وضعیتی جلوگیری کنند. مراد این است اصلا اینکه من دوست دارم یا دوست ندارم چه بر سر یک شخص در مورد مجرمی که به قول مسلمانان «تجاوز به ناموس کرده» بیاید ملاک نیست! تشخیص جرم و مجرم و در نظر گرفتن تنبیه برای آن خود یک رشته و مبحث بسیار گسترده است که به روانشناسی، جامعه شناسی و جرم شناسی و حتی فلسفه و اخلاق مربوط میشود. تصمیم در مورد اینکه برای فلان جرم چه مجازاتی باید پیاده شود به این سادگی نیست که ما آنرا در اختیار عده ای آخوند و آدم مذهبی متعصب و کم عقل قرار دهیم.

همانطور که در نوشتاری در مورد مدرنیته مطرح شد، در جامعه مدرن و پیشرفته هدف از مجازات هرگز این نیست که دیگران درس بگیرند و «کسی دیگر این کار را نکند»، شما حق ندارید یک شخص رو بعنوان وسیله آموزشی تنبیه کنید تا بقیه یاد بگیرند. هدف از مجازات اصلاح شخص مجرم است. اینکه انسانی را درون زمین قرار دهند و با سنگ روی سرش بزنند تا دیگر کسی «زنا» نکند مربوط به زندگانی قبیله ای هزاران سال پیش است که اسلامگرایان سعی در حفظ این سنت سامی هستند.
ریز و درشت اسلامگرایان با مغزهای پوسیده و کوچک خود معمولا مطرح میکنند که زندان رفتن و مجازاتهای اینگونه کارساز نیست. آمار نشان میدهد کشورهایی که مجازات مرگ دارند بالاترین نرخ بزه و جرم را نیز دارند، همچون ایالات متحده امریکا، در مقابل حدود 170 کشور وجود دارد که به هیچ عنوان مجازات مرگ را برای کسی در نظر نمیگیرند، در این کشورها امنیت و رفاه در بالاترین درجات قرار دارد. در زندانها روی مجرمین کار میشود و مشکلات روحی روانی آنها بررسی میشود و شخص تا وقتی که مشکل روحی دارد و برای اجتماع خطرناک است در زندان نگه داشته میشود، در زندان ماندن بسیار مفید تر از دست قطع کردن و چشم در آوردن و.. است. اسلامگرایان همچون انسانهای کودنی همه یافته های روانشناسی و جامعه شناسی بشر را نادیده میگیرند و سعی دارند مفاهیم کهنه و قوانین حیوانی الهی خویش را در جامعه پیاده کنند. چه بدبخت هستند ملتی که گرفتار اسلامگرایان شوند."

امر بین الامرین و خواست خداوند

در امر بین الامرین چگونه اثبات می شود خواست خداوند در طول اراده انسان است ، چرا در عرض اراده ی انسان نیست ؟
در آیه زیر به نظر اراده خداوند در عرض اراده ی انسان است

[SPOILER]
[به کشتن دشمنان بر خود مبالید] شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کشت. [ای پیامبر!] هنگامی که به سوی دشمنان تیر پرتاب کردی، تو پرتاب نکردی، بلکه خدا پرتاب کرد [تا آنان را هلاک کند] و مؤمنان را از سوی خود به آزمایشی نیکو بیازماید؛ زیرا خدا شنوا و داناست.
انصاریان - الأنفال ١٧

[/SPOILER]

و مورد مهم تر اینکه انسانی که گناه می کند و شقاوتمند می شود خداوند راضی است ؟

علم به آینده و اختیار

سلام.

راستش هرچقدر بیشتر در باب موضوع جبر و اختیار فکر می کنم.می بینیم که چقدر حرف ناگفته در این باره زیاد هست.چقدر سوالات اساسی که قرنها نا جواب مونده بودند و خیلی ها انگشت به دهان و متحیر دنبال جواب ها یشان بوده و هستند و به جوب نرسیده از دنیا رفتند.اینجا جواب پیدا می کنند.بنده هم خودم دست گذاشتم اساسی روی مساله جبر و اختیار و مدام و مدام و مدام به آن فکر می کنم و فکر می کنم.تا بالاخره برسه روزی که بگم... یافتم!!!!!!

خوب بریم سر اصل سوال...

توی این سایت به ویژه کارشناسان سایت به دفعات ادعا کرده اند که، ما با شناخت از خصویات فردی شخص به خصوصی و اوضاع و احوال و شرایط می توانیم پیش گویی کنیم که فلانی چه انتخابی خواهد داشت.به کدام راه خواهد رفت.و این مساله را در تعارض با اختیار نمی بینن.

چون به دفعات تکرار شده این مساله من دیگه از کارشناسان نقل قول نمیگیرم.اگر لازم می دونید من نقل قول کنم....

سوالم در این تاپیک اینه، ما بدون آنکه لازمانی باشیم.یعنی بدون آنکه در زمان سفر کنیم.مثل این فیلم های تلویزیونی که مثلا طرف سوار ماشین زمان میشه می ره آینده و آینده رو میبینه و بر می گرده، آیا راهی داریم که انتخاب های آینده یک شخص یا در کل آینده را پیش بینی کنیم؟؟پیش بینی های قطعی؟؟

آینده ای که به انتخاب های مختارانه ی ما گره خورده اند.نه هر آینده ای، مثلا اینکه در آینده قراره یک سیلی بیاد در فلان روستا که اصلا بود و نبود انسان در اون سیل نقشی نداره منظور نیست.
آینده ای که به انتخاب های مختارانه ی انسان گره خورده.که البته نه انتخاب مختارانه ی سابق که ما به اونها علم داریم.نه بلکه به انتخاب های مختارانه ی پیش رو.
مثلا برخورد هواپیماها به برج های دو قلو که بهانه بده دس آمریکا که به عراق حمله کنن... آیا راهی بود که ما بتونیم بدون آنکه لازمانی باشیم این دست رخداد ها را پیش گویی قطعی کنیم.تکرار می کنم.قطعی؟؟پیش گویی کنیم که قطعا مثلا بوش، رئیس جمهور آمریکا دستور می ده که این صحنه سازی اجرا و عملیاتی بشه؟

خوب همونطور که گفتم.کارشناسان ادعا می کنند که البته شدنیست!!(اگر اشتباه می کنم تذکر بدید)!
مثال هم می زنند.مثلا یک معلمی هست با شناختی که نسبت به یک دانش آموز دارد می داند که این با اختیارش درس نمی خواند و مردود میشود!!!!!!

اما من می گویم البته که در این مثال دانش آموز، این پیش گویی قطعی، در تعارض است با اختیار دانش آموز.

اما من به طور کلی اینجا ازکارشناس سوال می کنم.
آیا پیش گویی ازآینده بدون آنکه لازمانی باشیم و در آینده سیر کنیم.لزوما با اختیار در تعارض نیست؟؟؟
اگر نه.چگونه و از چه طریق این پیشگویی ها می توانند صورت پذیرند که تضاد و تعارضی با اختیار نداشته باشند.چگونه این پیشگویی ها می تواند صورت پذیرد؟ از چه راهی و روشی؟؟ می توانید نام ببرید؟؟؟ آیا ما هم می توانیم پیشگویی کنیم؟؟تکرار می کنم پیشگویی قطعی؟مثلا یک معلم می تواند آینده ی دانش آموزش را پیش گویی کند؟نوعی از آینده که توضیحش رفت؟؟

با تشکر.

چرا ظهور را دوست داریم؟

سلام و عرض ادب@};-

اللهم عجل لولیک الفرج

هدف نهایی و اصلی از ظهور مولا چیست؟ چرا اون رو دوست داریم؟
آیا فقط به خاطر این که عدل در زمین برقرار میشه؟ یا رسیدن به شهادت در رکاب ایشان هدف هست؟ یا چیز دیگری؟ یا اصلا می تونه اهداف متفاوت باشه؟

البته بنده همه موارد بالا را دوست دارم اما به نظرم چیزی که از همه جذاب تر و شیرین تر و گواراتر، این است که بعد ظهور می تونیم سر کلاس امام معصوم بنشینیم و درس خداشناسی بگیریم، و به سوالاتی که در مورد اونها اختلاف نظر هست یا براش جوابی نیست برسیم. این واقعا شیرین و دوست داشتنی

نظر شما چیه ؟

فلسفه ی به دنیا آمدن ما

انجمن: 

با سلام خدمت شما
من سوالی داشتم
چرا ما به دنیا آمدیم؟چرا ازعالم زر مستقیم وارد بهشت یا جهنم نشدیم ؟خود خدا که می دانند در آخر به جهنم یا بهشت می رویم!!!

چرا حضرت زهرا (س) از افراد دیگر درخواست کمک نمی کردند؟

انجمن: 

سلام

از زندگی حضرت زهرا س اینگونه متوجه شده ام که ایشان از کسی هیچ درخواستی نمی کرد، و از زندگی برخی از علمای بزرگ هم همین را شنیده ام، چه از همسرشان و حتی از فرزندانشان،
حتی برای خاموش کردن لامپ و گرفتن یه لیوان اب هم به کسی نمی گفتند و خودشان انجام میدادند
ایا این عمل انها جنبه شرعی داشته یا اخلاقی؟ یعنی شرعا نباید چنین درخواست هایی می کردند یا به خاطر ارتقای اخلاق و .. این گونه بودند یا اصلا موضوع چیز دیگه ای؟

ذاتی بودن گناه و نقش توبه

با سلام و تشکر
آیا گناه ذاتی است یا قراردادی؟
اگر بپذیریم گناهان ذاتی هستند در اینصورت نقش توبه چه می تواند باشد؟
با تشکر