جمع بندی قرآن و حدیث

گفتگوی حضرت موسی علیه السلام باخداوند

گفتگوی حضرت موسی علیه السلام باخداوند

حضرت موسى به خداوند عرض كرد:
كدام يك از بندگانت نزد تو محبوب تر است ؟
خداوند فرمود:
آن كس كه مرا ياد كند و فراموشم نكند.
موسى عرض كرد: كداميك در قضاوت برتر از ديگران است ؟
خداوند فرمود:
آن كس كه به حق قضاوت كند و از نفس پيروى ننمايد.
موسى عرض كرد:
كداميك از بندگانت دانشمندتر است ؟
خداوند فرمود:
آن كس كه علم ديگران را بر علم خود بيفزايد، ممكن است در اين وقت به سخنى برخورد كه سبب هدايت او گردد و از هلاكت باز دارد...
بحارالانوار جلد 13، ص 281.

فرشته رابط بين مردم و امام

فرشته رابط بين مردم و امام

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْعصر حضرت رضا عليه السلام بود، مردم درباره عمود(نور) سخن بسيار مىگفتند، يكى از شاگردان آن حضرت به نام يونس، به حضور امام رضا عليه السلام رسيد و عرض كرد: مردم درباره «عمود» (كه براى امام برداشته مىشود) سخن پراكنده و بسيار به ميان مىآورند، منظور از آن چيستامام رضا: اى يونس! اعتقاد تو چيست آيا خيال مىكنى عمودى از آهن است كه براى امام تو برافراشته مىگردد؟يونس: نمى دانم.امام رضاعلیه السلام: بلكه منظور از آن، فرشته گماشته شده اى است كه در هر شهر، اعمال مردم آن شهر رابه خدمت امام عرضه مىكنند.يونس اين جريان را براى محمدبن عيسى و ابن فضال (دو نفر از دوستانش) نقل كرد، ابن فضال برخاست و سر يونس را بوسيد و گفت: «خدا تو را رحمت كند كه همواره حديث راست را كه در پرتو آن خداوند، مشكل ما را مىكشايد، براى ما مىآورى و به سمع ما مىرسانى» (اصول کافی)

حقوق زن به عنوان یک خواهر

انجمن: 

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

با سلام

من به دنبال آیات و روایاتی هستم که به حقوق زن به عنوان یک خواهر اشاره نموده باشه

آیه ها و مقاله هایی رو دیدم ولی جز ارث ، اشاره ای به حقوق خواهر در یک خانواده ندیدم حتی حق احترام

یکی از مشکلات عمده زندگی بنده هم همین هست و از همه آزادیهایی که به طور معقول و شرعی یک خواهر یا دختر در خانواده دارند محروم کرده- با اینکه مراقب بودم و هستم که باعث ناراحتی طرف مقابل نگردم- و حتی روی رنگ لباس بنده در منزل تاثیر داره و هنوز ماجرای این محرومیت ادامه داره و پیامدش ناراحتی های روحی هست که واقعا اثرات نامطلوبی رو بوجود آورده و باقی می گذارد

در سایت گشتم هم مطلبی ندیدم

ان شاءالله همیشه موفق و سزبلند باشید

التماس دعا

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:


سطح اعتبار احادیث حجامت

سلام علیکم
سطح اعتبار و وثاقت احادیث توصیه کننده باره حجامت در چه سطحی است؟
آیا میتوان با قطعیت گفت که معصومین حجامت را توصیه کرده اند؟
یا اینکه اینگونه احادیث ضعیف یا غیرموثق هستند؟

متشکر

آيا در كتب شيعه، حديثی از رسول خدا (ص) به نقل از حضرت خديجه (س) داريم؟

بسم الله الرحمن الرحيم

سوالي كه از خدمت دوستان داشتم اينه كه آيا در كتب شيعه، جزء ناقلان حديث از نبي مكرم اسلام، حضرت خديجه نيز وجود دارند يا خير؟

تشكر

تشبیه ذبح امام حسین در احادیث

سلام علیکم و رحمة الله. گاهی در احادیث، می بینیم که امام حسین را از قول ائمه اینگونه تشبیه می کنند:

قالَ الرّضا عليه السّلام :
يَا ابنَ شَبيبٍ! اِنْ کُنْتَ باکِياً لِشَئٍ فَاْبکِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلىّ بْنِ اَبى طالبٍ عليه السّلام فَاِنَّهُ ذُبِحَ کَما يُذْبَحُ الْکَبْشُ.
ترجمه :
امام رضا عليه السّلام به (ريّان بن شبيب ) فرمود:
اى پسر شبيب ! اگر بر چيزى گريه مى کنى ، بر حسين بن على بن ابى طالب عليه السّلام گريه کن ، چرا که او را مانند گوسفند سر بريدند.

بحارالانوار، ج 44، ص 286

اگر در سطح جامعه کسی در مورد امام حسین چنین چیزی بگوید، آیا آنرا توهین نمی دانیم؟ اگر آری، چرا در این روایت می بینیم که امام رضا چنین تعبیری در مورد امام حسین به کار برده اند؟

آیا این دستور از شیخ بهایی است؟

باسلام
در اینترنت این دستور رو دیدم :
از شیخ بهاءالدین(شیخ بهایی) این استخاره نقل شده و به دفعات متعدد امتحان و تجربه شده و صحیح است این استخاره برای ماندن در شهری و اقامت در آن است بر اینکه آیا عاقبت ماندن در آن جا موجب سعادت است یا موجب نکبت و سختی خواهد بود.
ابتدا نام خود و نام موجب آن شهر را به حساب جمل در آورده (به حساب ابجد کبیر) و سپس تقسیم بر چهار کند چنانچه یکی بماند در آن مکان سختی و مشقت خواهد کشید و به هر طوری که شده باید از آن شهر خارج شود. چنانچه دو باقی بماند حال او در آن مکان متوسط خواهد بود چنانچه سه بماند رزق او در آن مکان زیاد باشد و روزگارش خوش و همراه با عزت و نعمت خواهد بود چنانچه چهار بماند( و چیزی در مخرج کسر باقی نباشد) سعادت او در آنجاست و عمر را با دولت و توفیق به سر خواهد برد.
اصولا به این دستورات توجهی نمیکنم ولی سر این یکی همینجوری نشستم برای یه عده زیادی از آشناها و دوستام و خانواده و خودم رو امتحان کردم و به نظر خودم  درست در اومد البته نسبت به اوضاع کاری و وضع ظاهری زندگی ها و اینکه یکی کارش زود راست و ریست میشه یا مثل من تو هر قدم هر کارش هزار تا مشکل پیش میاد. الان حالم از این گرفته شده که برای خودم خیلی بد اومده :-d و واقعا هم انتظار داشتم همین در بیاد
این دستور منبع داره؟صحت داره؟

ازدواج دوم برای شهوت

انجمن: 

سلام.

من از یک روحانی شنیدم که طبق روایتی اگر ازدواج دوم مرد(در تعدد زوجات) با قصد شهوت باشه، مجاز نیست. آیا چنین روایتی داریم؟ و آیا صحیح السند هست؟

ثواب روزه سه روز وسط ماه قمري

با سلام
آيا در باب استحباب روزه گرفتن در روزهاي 13 و 14 و 15 هر ماه قمري و اينكه ثوابش روزه كل ماه است حديثي وجود دارد؟