حق زن از دیدگاه روایات

▪▪๑❀◆ امانت خدا در دست مرد◆❀๑▪▪ پاداش صبر بر بداخلاقی زن

خانواده در فرهنگ اسلامی نهادی مقدس و ارزشمند می باشد تا جایی که محبوب ترین بنا نزد خداوند متعال شمرده شده است . (1)

بنابراین، اهتمام اسلام به امر خانواده به عنوان یک نهاد مقدس اقتضا می کند که زن و مرد در حفظ آن بکوشند و رفتار فردی و مناسبات خانوادگی و اجتماعی خود را به گونه ای تنظیم کنند که در راستای حفظ و تقویت این نهاد باشد.

...

در دین مبین اسلام همچنان که شوهرداری بزرگترین و مهم ترین وظیفه ی یک زن می باشد و در ردیف جهاد قرار گرفته است ، زن داری نیکو و شایسته نیز از بزرگترین و ارزنده ترین اعمال یک مرد است
تا جایی که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) شناخت بهترین مرد را موکول به روابط او با خانواده و همسرش میداند ؛ (2)

مرد باید بداند که زن گرفتن به معنای انتخاب شریک در زندگی و ، یار و مونس و همدم گرفتن است . و با خیر و برکت وجود زن هست (3) که زندگی اش سر و سامان می گیرد و رزق و روزی مرد مبارک تر و افزون تر از قبل می شود . (4)

اخلاق شایسته و نیکو ، بردباری و گرامیداشت خانواده و علی الخصوص همسر (زن) شعار شریعت اسلام و اهلبیت علیه السلام است ، که باید مورد توجه مرد قرار گیرد .

(1) قال رسول اللَّه(ص): «ما بني في الاسلام بناء أحبّ إلي اللَّه عزّوجلّ و أعزّ من التّزويج» (مكارم الاخلاق، ص196)
(2) قال رسول اللَّه(ص): «خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم» (مکارم الاخلاق، ص ۲۱۶٫)
(3) قال الصادق عليه السلام : «أَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ؛» (من لايحضره الفقيه، ج3، ص385، ح4352)
(4) پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله و سلم ) مي فرمايند : اهل و خانواده اختيار كنيد كه ازدواج روزي را افزايش مي دهد .

.