خلافت از حق تعالی

خلافت از حق تعالی

باسمه تعالی
باسلام
بکی از نسبت هایی که عارفان میان انسان و خدا بر قرار می دانند خلیفة الله بودن انسان است باید دانست خلافت در اینجا منصب تکوینی است ونه تشریعی
هرچند از منصب تکوینی خلافت نتایج تشریعی نیز گرفته می شود خلافت امری دو سویه است که درآن هم نگاه به سوی خداوند وهم به سوی خلق مطرح است به بیان دیگر خلافت امری تکوینی از سوی خداوند بر تمام خلق و موجودات عالم است
خلافت از خداوند تنها هنگامی برای انسان امکانپذیر خواهد بود که صفات مستخلفٌ عنه (حق تعالی)در وی جاری شده باشد همان گونه که یک قائم مقام نیز باید ویژگی ها و شایستگی های اصلی مدیر را که در کار مدیریت دخیل هستند داشته باشد تا بتواند در مقام جانشینی وی عمل کند
جانشینی از سوی خداوند نیز تنها هنگامی ممکن است که صفات خداوند در او تحقق یابد صفاتی که خداوند با آنها عالم را تدبیر می کندزیرا جانشینی در نسبت با خلق است و نه امری دیگر
ادامه دارد..........