صفات الهی
چگونگی کمال انسان
ارسال شده توسط Sadegh.b8 در دوشنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۶:۴۳سلام
از آنجایی ک ما میدانیم خداوند کمال مطلق است ، و ما هم خلیفه آن کمال مطلق اما بالفعل..
خلیفه باید مظهر همه اسما و صفات خداوند شود،و به کمال برسد بالعرض
خب طبق نظر ایت الله مصباح و شهید مطهری و...که تقرب به خدا را اینگونه معنا کردند که:ما با هر خوبی که با در نظر داشتن صفات خدا انجام میدهیم(مثلا خدا رحیم است،ما هم به مردم رحمت کنیم)به خدا نزدیک میشویم
و از آنجایی که ما نمیتوانیم همه صفات را یکباره یا درهم و برهم انجام بدیم
باید یک مبدایی باشه که از آنجا شروع کنیم
خب حالا از کجا یا کدوم صفت شروع کنیم؟؟
ای آسان گیرنده
ارسال شده توسط Mdarijany در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۸:۱۵سلام
بنده برای عبارت «ای آسان گیرنده»یا « ای کسی که بر بندگانت آسان میگیری»
یک معادل قرآنی یا اگه معادل قرآنی وجود نداشت یک معادل عربی که اهل خدا بکار برده باشند رو میخوام خیلی ممنون
خوبی ها و بدی های مخلوقات
ارسال شده توسط به من بیاموز در دوشنبه, ۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۱۹:۲۹بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب
اوست که هر لطیفى را لطافت بخشیده ، با این حال چگونه خود به لطافت توصیف مى شود؟
سوال بنده اینه که وقتی بحث خدا شناسی میشه ، خدارو با نحوه خلقت مخلوقاتش میشناسیم و مثلا میگیم خداوند موجودات لطیف آفریده پس لطیف است ، ولی چرا نمیگیم خداوند در مخلوفاتش ضدیت و دوگانگی آفریده پس خدا دوتاست ؟ یا مثلا نمیگیم خدا مخلوقات رو زوج آفریده پس خدا هم زوجه ؟
در واقع چرا فقط خوبی های مخلوقات رو به خدا نسبت میدیم و بدی هاشون رو نسبت نمیدیم ؟
با تشکر
مناظره امام رضا(ع) و عمران صابی
ارسال شده توسط به من بیاموز در سهشنبه, ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۷:۲۹بسم الله الرحمن الرحیم
بنده پس از مدتها تحقیق آخرش دیدم این سوالاتی که من طرح میکنم در جای دیگری هم مطرح شده اند و ائمه به آنها پاسخ داده اند ، منتها هر چقدر به پاسخ گوش کردم معنی آن برایم معلوم نشد و متوجه جوابشان نشدم ، بنابر این نیاز به یک استاد و مفسر دارم که مرا یاری دهد .
این فایل پیوست شده مصاحبه ی بین امام رضا و عمران صابی هستش که نیاز به راهنمایی داره ، لطفا به زبان ساده و گویا پاسخ دهید با تشکر .
صفات خداوندی
ارسال شده توسط paradoxy در پنجشنبه, ۱۳۹۵/۱۱/۰۷ - ۱۹:۵۶سلام
1. خداوند از تمامی صفت های صلبی مبراست و دارای صفت های ثبوتی هستش.
2. خشمگین شدن یکی از صفات الهیست. (در قرآن به وفور چنین صفتی به خداوند نسبت داده شده.)
3. صبر نیز از صفات الهیست. (در سنت های الهی در مفهوم به خداوند نسبت داده شده است.)
آیا خشم، از جمله صفاتیه که خدا میتونه داشته باشه؟ (متن پایین رو بخونید.)
اگر خداوند تمامی صفات رو به غایب (بینهایت) داراست، پس خداوند بینهایت صبور و در عین حال خشمش بینهایت بزرگه.
اولا : آیا خداوند با وجود اینکه بینهایت صبوره، اصولا میتونه خشمگین شه؟ دقت کنید وقتی از واژه هایی مثل غایت، بینهایت و ... استفاده می کنیم این ها بار معنایی دارند. اگر خداوند به غایت صبور باشه یعنی در مقابل هرگونه عصیان و .... باید صبر پیشه کنه و خشمگین نشه. در صورتی که عکسش در قرآن به روشنی هستش.
دوما: اگر خداوند بینهایت صبور نیست، پس صفتی رو به غایت دارا نیست. در اینجا واجب الوجوبی داریم که از یک نظر دچار نقصان است. پس این واجب الوجود، واجب الوجود کاملی نیست و از خداوندی ساقط میشه.
امیدوارم واضحاتی مثل معنای صبر و خشم عوض نکنید happy
چرا خداوند جبار و متکبر است؟
ارسال شده توسط naghash در یکشنبه, ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ - ۱۵:۰۲مراد از صفاتی مانند جبار و متکبر برای خداوند سبحان چیست؟
هویت انسان
ارسال شده توسط احمد در یکشنبه, ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ - ۰۶:۱۳باسلام
خداوندازروح خوددرانسان درمیدپس چرامیگیم چیزیت خدامتفاوت باانسان هست
یاحق
سوالاتی پیرامون برخی صفات الهی
ارسال شده توسط IVI.@.H.D.I در چهارشنبه, ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۸:۰۲با سلام
میخواستم بپرسم صفات واجب الوجود و ممکن الوجود بودن بودن به چه معناست و آیا اینکه این صفت همان صفت قدیم بودن خداست ؟
این مطلب که بگوییم هر ممکن الوجودی حادث است و هر واجب الوجودی قدیم صحیح است ؟
سپاس
آیا خدا هم دروغ مصلحتی می گوید؟
ارسال شده توسط مؤمن در شنبه, ۱۳۹۲/۰۵/۲۶ - ۰۰:۵۹
با سلام.
اگر اشتباه نکنم آنچه قبح عقلی دارد کذب ضارّ یا دروغ زیانبخش است و نه کذب مطلق.
اگر این طور است آیا منعی دارد که خداوند متعال در قرآن یا جای دیگری به بندگان خود دروغ سودمندی گفته باشد؟
با تشکر فراوان. :Gol: