دروغ مصلحتی در اسلام

دروغ گفتن برای حفظ آبرو و اسرار خانواده

انجمن: 

با سلام و احترام
می خواستم از حضور محترمتان بپرسم که در مواقعی که پاسخ درست به پرسش کسی مستقیم آبروی شخصی (خودمان یا فردی از خانواده مان) را می برد باید در جواب چه کرد؟
به عنوان مثال فرضاً شخصی از خانواده مان در گذشته خطاهایی مرتکب شده که نحوه ازدواج او مستقیم مرتبط با این خطاهاست، وقتی کسی راجع به نحوه ازدواج وی از ما سؤال می کند و از هیچ چیز خبر ندارد در پاسخ به پرسش او آیا می توان دروغ گفت؟ (لازم به ذکر اینکه فرض کنیم مورد به گونه ای باشد که امکان پوشاندن بخشی از حقیقت نباشد و پاسخگویی به بخشی از این سؤال تمام ماجرا را برملا نماید)

در مواردی که نمی خواهیم اسرار خانواده مان فاش شود چطور؟ متأسفانه مورد بسیار ناشایستی که در فرهنگ ما بسیار رایج می باشد سرک کشیدن اطرافیان و نزدیکان در زندگی خصوصی افراد است، به عنوان مثال در مورد فرزند دار شدن زوجها که مرتباً از آنها سؤال می کنند کی بچه دار می شوید؟؟، و در صورتی که زوجی برای فرزند دار شدن با مشکلات جسمی مواجه باشند و نخواهند دیگران از این موضوع باخبر شوند ولی دیگران مرتباً راجع به زمان آن از آنها بپرسند می توان دروغ گفت؟ مثلاً در جواب می توان گفت ما فعلاً قصد بچه دار شدن نداریم، در این صورت حکم این گونه دروغها که برای حفظ آبروی فردی دیگر یا برای حفظ اسرار خانوادگی است چیست؟

بسیار متشکرم

آیا خدا هم دروغ مصلحتی می گوید؟


با سلام.

اگر اشتباه نکنم آنچه قبح عقلی دارد کذب ضارّ یا دروغ زیانبخش است و نه کذب مطلق.

اگر این طور است آیا منعی دارد که خداوند متعال در قرآن یا جای دیگری به بندگان خود دروغ سودمندی گفته باشد؟

با تشکر فراوان. :Gol:

آیا این دروغ مصلحتی است؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستان و اساتید عزیز

یه سوال اساسی در اذهان:
یه گناه کردم و الان توبه کردم.
.............................. برای جبرانش و حق الناسش میتونم دروغ بگم؟
..........مثلا دزدی کردم و برای توبش لازمه مال دزدی رو برگردونم و راهی بجز دروغ ندارم.

-------------
بحث مقدّماتی در مورد موارد دروغ مصلحتی و چیستی دروغ مصلحتی:
چرا دروغ مصلحتی؟؟؟(کلیک کنید)

چرا دروغ مصلحتی؟؟؟

* چرا در اسلام چيزی به اسم دروغ مصلحتی وجود دارد در حاليكه با دروغ معمولی فرقی ندارد. به هر حال دروغ گناه است و گناه، مصلحتی و غير مصلحتی ندارد؟