شش روز یا 6 ماه یا 6 سال در روایات
ارسال شده توسط صادقیه در پنجشنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۰:۳۳در قسمتی ازاین روایت گفته "شش روز 6ماه یا6سال" لطفا آن را توضیح دهید أَتَيْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ع فَوَجَدْتُهُ مُتَفَكِّراً يَنْكُتُ فِي اَلْأَرْضِ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَا لِي أَرَاكَ مُتَفَكِّراً تَنْكُتُ فِي اَلْأَرْضِ أَ رَغْبَةً مِنْكَ فِيهَا فَقَالَ لاَ وَ اَللَّهِ مَا رَغِبْتُ فِيهَا وَ لاَ فِي اَلدُّنْيَا يَوْماً قَطُّ وَ لَكِنِّي فَكَّرْتُ فِي مَوْلُودٍ يَكُونُ مِنْ ظَهْرِي اَلْحَادِيَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِي هُوَ اَلْمَهْدِيُّ اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً تَكُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ يَضِلُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَهْتَدِي فِيهَا آخَرُونَ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ كَمْ تَكُونُ اَلْحَيْرَةُ وَ اَلْغَيْبَةُ قَالَ سِتَّةَ أَيَّامٍ أَوْ سِتَّةَ أَشْهُرٍ أَوْ سِتَّ سِنِينَ فَقُلْتُ وَ إِنَّ هَذَا لَكَائِنٌ فَقَالَ نَعَمْ كَمَا أَنَّهُ مَخْلُوقٌ وَ أَنَّى لَكَ بِهَذَا اَلْأَمْرِ يَا أَصْبَغُ أُولَئِكَ خِيَارُ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ مَعَ خِيَارِ أَبْرَارِ هَذِهِ اَلْعِتْرَةِ فَقُلْتُ ثُمَّ مَا يَكُونُ بَعْدَ ذَلِكَ فَقَالَ ثُمَّ يَفْعَلُ اَللّهُ ما يَشاءُ فَإِنَّ لَهُ بَدَاءَاتٍ وَ إِرَادَاتٍ وَ غَايَاتٍ وَ نِهَايَاتٍ . اصبغ بن نباته گويد: خدمت امير المومنين عليه السلام آمدم و ديدم آن حضرت متفكر است و زمين را خط مي كشد، عرض كردم: اي امير مومنان چرا شما را متفكر ميبينم و بزمين خط ميكشي، مگر بآن(خلافت در روي زمين)رغبت كرده اي؟ فرمود: نه، بخدا، هرگز روزي نبوده كه بخلافت يا بدنيا رغبت كنم، ولي فكر مي كردم در باره مولودي كه فرزند يازدهم من است، او همان مهدي است كه زمين را از عدل و داد پر كند، چنان كه از جور و ستم پر شده باشد. براي او غيبت و سرگرداني است(هر زماني در شهري بسر مي برد)كه مردمي در آن زمان گمراه گردند و ديگران هدايت شوند. عرض كردم: يا امير المومنين، آن سرگرداني و غيبت تا چه اندازه است؟ فرمود: شش روز يا شش ماه يا شش سال، عرض كردم: اين امر (غيبت و سرگرداني)شدني است؟ فرمود: آري چنان كه خود او خلق شدني است(غيبتش هم قطعي و مسلم است)ولي اي اصبغ تو كجا و اين امر؟ آنها(كه زمان غيبت را درك ميكنند)نيكان اين امت با نيكان اين عترت(خاندان پيغمبر صلي الله عليه و آله)اند، عرض كردم: پس از آن چه مي شود؟ فرمود: پس از آن هر چه خدا خواهد مي شود، همانا خدا را بداها و اراده ها و غايات و پايانهاست. الکافي (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 338