طب سنتی و اسلامی

بررسی صحت یک حدیث در مورد سیاه دانه

انجمن: 

با سلام خدمت کارشناسان محترم

آیا حدیث زیر صحت داره؟

- عن فیه الرضا: ان حبه السوداء شفاء من کل داء الا السام، علیکم بالعسل و حبه السوداء.

ترجمه: از امام رضا علیه السلام روایت شده: همانا سیاهدانه از هر بیماری شفاست به جز مرگ و بر شما باد به مصرف عسل و سیاهدانه.

با تشکر

طب جامع شیعی

سلام
در این تاپیک مطالب جامعی در مورد طبع جامع شیعی براساس دستورات استاد تبریزیان قرار داده میشود

بحش اول :نان

توضیحات مبحث نان


- نان جز غذاهای اساسی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و اکثر مردم جهان است.
- بدن ها هم به نان است که قائم است. به وسیله نان انسان میتواند کارهای خودش را انجام دهد
- بدن هم به وسیله نان ساخته شده است.
- خداوند به خاطر این نان برکات آسمان خود مانند باران و برف و امور دیگر را نازل میکند و بهمین خاطر نیز برکت را خارج میکند.


- پیامبر اعظم (ص) فرمودند: نان را ارج بدهید و اکرام کنید در به وجود آمدن این نان مابین عرش خدا تا زمین کار کرده ،موجودات و کائناتی که مابین عرش خدا تا زمین است برای به وجودآمدن این نان کار کرده اند و نقش دارند و تمام آنچه آن موجوداتی که در زمین است در تحقق این نان نقش دارند، آب و هوا خاک و ...، مواد تشکیل دهنده این زمین در تحقق این نان نقش دارند.


- روایت از پیامبر (ص): نان را ارج دهید و برای اکرام آن پا روی آن نگذارید.


- حضرت امیر (ع) زمانی که ادام نداشت، چیزی مانند نمک یا شیر با نان بخورد، نان را با چاقو میبرید و روایت میفرماید بریدن نان با چاقو ادام محسوب میشود.


- روایت داریم عده ای از بنی اسرائیل در فراخی نعمت بودند و همه چیز برایشان مهیا بود، اینها کفران نعمت کردند و رفتند نان هایی به شکل مجسمه، به شکل حیوانات درست کردند، برای پاک کردن موضع دستشویی با این نان، خداوند هم اینها را آرام آرام مبتلا کرد تا جایی که مجبور شدندآن نان هایی که خودشان را با آنها پاک کرده بودند را جمع کنند و بخورند و همان نان ها را سهمیه بندی کردند.
- آیه قران: خداوند مثلی بیان میکند که یک گروهی که امنیت داشت در روزیش فراهم بود و نگرانی نداشتند ، کافر شدند و کفران نعمت کردند، خداوند هم عذابی نازل کرد، قحطی و بیماری آورد.


- روایت از پیامبر (ص): کسی که دانه خرما یا لقمه ای ببیند که در زمین افتاده باشد و این لقمه یا نان را بخورد؛ در درونش مستقر نمیشود تا اینکه خداوند گناهانش را بیامرزد.


- روایت: کسی که تکه نانی در زمین پیدا کند و اورا بخورد برای او یک حسنه حساب میشود و اگر آن تکه نان در یک جای کثیف باشد،آن را بشورد و بخورد هفتاد حسنه برای او نوشته میشود.
- نکته : بنده با قاعده بهداشتی هم برای این کار احتمال میدهم،این علاوه بر اینکه تعظیم نعمت است، ولی بعید نیست مقاومت بدن در برابر بیماری را زیاد کند.


- روایت: پیامبر (ص) بر عایشه وارد شد ، تکه نانی روی زمین بود نزدیک بود پایش را روی آن نان بگذارد، نان را برداشت و خورد و فرمود ای حمیرا(عایشه) اکرام کن، همسایگی نعمت ها را، نعمت ها در همسایگی شماست، اینها را اکرام کن؛ زیرا این نعمت فرار نکند،سرد نشود از قومی و برگردد که مجدد برنمیگردد.


- روایت از امام صادق (ع) : به کسی که اسهال دارد و خود را نمیتواند نگه دارد نان برنجی بدهید به عنوان طعام،نه به عنوان دارو، به عنوان غذا به او نان برنجی بدهید، آدمی که دچار اسهال شدید و عدم کنترل خود شده بهتر و مفیدتر از نان برنجی وارد بدنش نمیشود، این نان برنجی معده را دباغی میکند و بیماری رااز بدن خارج میکند.


- روایت: چیزی از غذاها در درون و شکم انسان سالم صبح تا شب نمیماند به جز نان برنجی.
- یکی از خواص نان برنجی این است که زیاد در شکم مکث میکند ومیماند و زود خارج نمیشود.


- روایت از امام رضا (ع) : درون کسی که لاغر است و مبتلا به سل است بهتر از نان برنجی نمیشود.
نکته: مسلول یعنی لاغر، کسی که شدیدا لاغر است را مسلول گویند. به بیماری سل، سل گفته میشه به خاطر اینکه انسان را شدیدا لاغر میکند.


(استاد تبریزیان)

معرفی کتب معتبر طب اسلامی و سنتی

سلام خسته نباشید
من میخوام کتاب هایی در مورد طب سنتی ایرانی یا اسلامی یا قرانی بخرم ولی زیاد نمیدونم چند کتاب وجود داره و کدام بهتره؟
در حال حاضر یه کم روی کتاب قانون در طب ابوعلی سینا و کتابهای جمشید خدادادی(شش نمونه کتاب داره) و مثلث سلامت دکتر اکبری که فک کنم شنبه ها صبح میاد شبکه قران رو تحقیق کردم . ولی باز نمیدونم کدوم در چه موضوعی و بهتره؟

کلا من کتابی میخوام که درمورد:
انواع بیماری ها و راه حل ها؟
انواع میوه ها و غذاها که کدام رو استفاده کنیم و کدام رو نه؟
انواع درد ها و راه حل
و خیلی موضوعاتی دیگر

از اساتید و کارشناسان و همینطور برادران و خواهران میخوام که من رو راهنمایی کنن و اگه کتابی غیر از این کتاب ها وجود داره که بهتر هست بگین
خیلی ممنون

طب سنتی و اسلامی

انجمن: 

هو شافی

ما کدام یک از مزاج ها را داریم؟

شاید بتوان گفت که مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است. برای اینکه به اهمیت این موضوع آشنا شوید مطالب زیر را حتما بخوانید.

۱) مزاج گرم و خشک (صفرا)
الف ـ خصوصیات جسمی: این افراد لاغر اندام هستند. رنگ چهره و سفیدی چشم آنان به زردی می زند.
پوستی گرم و خشک دارند. گرمایی هستند و تحمل فصل تابستان را ندارند. عطش زیاد و دهانی خشک دارند. بهترین فصل برای ایشان فصل زمستان است. کم خواب هستند. تمایل به خوردن ترشی هامثل لواشک و سرکه و هم چنین غذاهای سرد مثل خیار و کاهو دارند و به خوردن خوراکی ها های شیرین کمتر تمایل نشان می دهند.
ب ـ خصوصیات روانی: زود عصبانی شده و زود هم آرام می شوند. افرادی پرجنب و جوش، پر انرژی، باهوش و پر حرف هستند.

۲) مزاج گرم و تر (دم)
الف ـ خصوصیات جسمی: این افراد درشت اندام بوده، دارای پوستی سرخ و سفید و مو های پر پشت هستند.نبض پر و قوی دارند. خواب خوبی دارند گرچه تحمل بی خوابی هم برایشان راحت است. این افراد نه تحمل گرمای زیاد دارند و نه تحمل سرمای زیاد، ولی در کل تحمل سرمابرایشان راحت تر است. علاقه به شیرینی و ترشی دارند و تقریبا همه نوع غذا را می خورند. پوست بدن ایشان گرم، مرطوب و نرم است.
ب ـ خصوصیات روانی: انسان هایی شجاع و جسور بوده، معمولا پیشرو و رهبر گروه می باشند. بطور معمول انسان های آرامی هستند ولی شعی کنید از ظرفیت آن ها سو استفاده نکنید چرا که هنگام عصبانیت ممکن است رفتارهای مخاطره آمیز داشته باشند.



۳) مزاج سرد و تر (بلغم)
الف ـ خصوصیات جسمی: این افراد چاق و پر چربی هستند. پوست سفید و موهای کم پشت دارند. تشنه نمی شوند و دهان مرطوبی دارند. خواب زیادی دارند. تمایل به مصرف گرمی ها مثل شیرینی و ادویه دارند و تمایل به خوردن سردی ها از جمله ترشی از خود نشان نمی دهند. فصل زمستان فصل بدی برایشان می باشد.
ب ـ خصوصیات روانی: این افراد کم انرژی و کند هستند. معمولا صبور و آرام هستند و کمتر عصبانی می شوند.

۴) مزاج سرد و خشک (سودا)
الف ـ خصوصیات جسمی: این افراد اندامی لاغر دارند. خواب این افراد کم بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی و گرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری دارند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پائیز برای ایشان فصل نامطلوبی است.
ب ـ خصوصیات روانی: سوداوی مزاجان افرادی دقیق،منظم،دور اندیش و محاسبه گر هستند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صفرا ترشحات کبد است که رنگ آن زرد که جزء آتش بوده گر م و خشک است و گرما ی زیاد تولید میکند

بیماری صفرا :
کسانی که صفرا زیاد تولید می کنند .سردرد- شقیقه نبض می زند –زردی سفیدی چشم – سیاهی رفتن چشم –سرگیجه – طعم دهانشان تلخ شده – ترش کردن گلو ، وقتی صفرا داخل معده بیاید – تشنگی – سوزش جگر زیر دنده راست آنها خیلی گرم است و حداقل دو درجه تب دارند و لبهای آنها دچار خشکی بوده – پوست سرشان ترک خورده و می سوزد و بعنوان شوره و حتی ریشه مژه ودورپلک سوخته و پوسته پوسته می شود – پوست زبر – رنگ ادرار زرد تیره – ابرو می ریزد – علاقه زیاد به آب یخ و یخ – تند خو بهانه گیر – موها تک تک می ریزد – دیدن خواب هولناک افتادن از بلندی –جنگ و ستیز

علت :
غذاهای چرب و شیرین صفرا را زیاد می کند.
غذاهای مضر برای صفرا مزاج ها :
پرخوری – بعد از غذای مختصر دوباره غذا خوردن – آش رشته – ماکارونی سیر (مطلقا ً نخورید مزاج کبد گرم وتراست وسیر تبدیل به آتش شده وبیمار حالش بد می شود )- شیرینی

درمان:
انار وشاتوت بهترین دارو است . زرشک – تمشک – زرد آلو – هلو – خیار – کاهو – هویج – روغن زیتون – کنجد – سیب – گلابی – سوپ جو – کدو خورشتی – خوراک قارچ – کدو حلوایی – اسفناج – گشنیز – نخود فرنگی – عدس – ماش – جو دو سر - لیمو عمانی

سوداوی :
سودا سرد وخشک از جنس خاک و رسوب خون است و PH=6 است و طحال تولید می شود وطحال را فعال می کند .PH خون باید بالای 7 باشد و اگر به 7 برسد به حالت اغماء و غش می رود.اگر سودا زیاد شود طعم دهان شور می شود –بوی عفونت دهان – کابوس می بیند و دچار افسردگی و خستگی می شود- خود خوری – فکر زیاد بدون آنکه بداند – لاغری – بی نشاطی –یبوست شدید هفته ای یکبار – مدفوع قیری وسیاه – سوزش هنگام دفع ادرار- ادرار تیره خاکستری می شود- حالت تهوع – حس تاریکی چشم و شب کوری – تیرگی رنگ پوست وصورت – سوزش معده –خارش زیاد بدن وترک خوردن پوست – قلنج معده

علت :
غذاهای مانده وبیا ت وشور ونمک سود ، سودا را زیاد می کند .

غذای مضر برای سوداوی مزاج ها
عدس – نوشابه با غذا – ماهی دودی – غذای مانده و بیات – نمک سود – خیارشور – گوشت پیر (رنگ قرمز تیره ) –پنیر نباید بخورند

درمان :
خوردن غذای گرم و تر - ملین – سوپ جو (با پاچه گوسفند – کمی زنجبیل – زعفران ) بعد از سلامتی عسل وقدومه شیرازی مرتب استفاده کنید – توت - با آب گرم طهارت کند – انجیر- خرما – کشمش – هل – دارچین – زیره – زعفران

بلغمی :
بدن علیه خودش انقلاب می کند و رماتیسم مفصلی می آورد. مثل کشک و آب یا سفیده تخم مرغ است و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است .از جنس آب وسرد وتر است و کسانی که سردی زیاد بخورند (ماست ترش ) بلغم فعال می شود. وزیر چشم پف کرده – مزه دهانشان ترش می شود – پوست شل و ول و سفید و آبکی می شود – پوست مقطعی سفید می شود (برص) و موها زود سفید می شود - *****لک قهوه ای در سفیدی چشم وسردی دست وپا و پا درد و زانو درد – لرزش دست وپا ( پارکینسون ) دیر هضم شدن غذا – درد معده – تنگی نفس موقع خوردن غذا – قلنج می کنند ودوست دارند ماساژ بدهند –درد کمر وبین شانه ها و گرفتگی ماهیچه پشت گردن – کسل و خواب آلود – جاری شدن آب از دهان در خواب – دچار تپش قلب وقتی از خواب بیدار می شوند – رقیق بودن آب بینی – ترشح بینی – سرفه زیاد- فراموشی –دفع ادرار زیاد همراه با فشار ضعف مثانه.

علت :
غذاهای لبنیات وترشی وسرکه بلغم را زیاد می کند .

غذاهای مضر برای بلغمی مزاج ها :
لبنیات – ترشی – لیته – شور – سیب زمینی – عدس – قارچ – گوشت گاو و گوساله – گوشت سفید (برای رماتیسمی ها بد بوده ودرد را زیاد میکند ) – چای – قهوه – نسکافه – میوه ترش وکال – نارنگی –کیوی –گرمک (سرد است) خیار پوست کنده – لیمو شیرین – سوپ جو با زنجبیل –
درمان:
گوشت (شتر – گوسفند – کبوتر – سار – گنجشک ) – ادویه جات ( هل – دارچین – زنجبیل – زیره – زعفران – زنیا – سرنجان – خولنجان – سیر – موسیر – خردل ) – سبزیجات ( کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه ) – کلم – مارچوبه – هویج – کدو حلوایی – لیمو ترش – گندم – نخود – گردو هندی – قدومه شیرازی –
دموی :
از جنس هوا وگرم وتراست وبرای رساندن غذا و اکسیژن به سلولها است و اگر زیاد شود مزه دهان شیرین می شود – سرسنگین شده – چرت زدن – کم حواس – کش آمدن آب دهان – زبان قرمز می شود مثل آنکه رب انار یا زرشک خورده باشد وبدن دچار خارش ودمل و جوش ریز بیشتر در گردن بین کتف شده از لثه خون می آید و مضطرب می شود .
علت :
پر خوری و خوردن بیش از حد ،خون را زیاد می کند .
غذای مضر برای دموی مزاج ها :
پرخوری – بادنجان – غذای نشاسته ای – آب یخ – شیرینی – غذای ممنوعه
درمان :
ناشتا ( خاکشیر –بالهنگ – تخم ریحان – تخم مل – قدومه شیرازی – بالنگو- اسفرزه ) یکی از اینها را در آب بریزید ، حجمش زیاد می شود و بخورید .حرکات دودی روده را زیاد کرده و روده به راحتی کار می کند.

منبع : http://ravazadeh.blogfa.com