عدول

تقلید و عدول از آیت الله بهجت به سایر مراجع تقلید

سلام چند سوال داشتم.
قبل از اینکه سوالاتم را بپرسم، مجبورم چند نکته مهم بگویم. خواهشمندم به موارد زیر دقت شود:
------------------------------------------------------------------------------------------
نکته اول)
در زیر پرسشی و پاسخی را می بینید که خودم از سایت امام خامنه ای سوال کرده ام که بصورت زیر است:
با سلام.ببخشید اینجانب از یکی از روحانیون شهرمون درباره بقای بر تقلید هم بر مجتهد میت و هم رجوع به مرجع زنده، سوال زیر را پرسیدم و ایشون بصورت زیر جواب دادند.حال میخواستم چون مسئله مهمی است مطمئن بشم پاسخ ایشون به فتوای رهبری عزیز، صحیح است یا خیر??
سوال من از روحانی شهرمون)بنده مرجع تقلیدم آیت الله عظمی بهجت فوت کرده از باب تقلید تکلیف چیست؟
پاسخ حاج آقای شهرمون:شما با رجوع به رهبری در تمامی مسائل اعم از عمل کرده یا عمل نکرده می توانید بر تقلید آیت الله بهجت باقی بمانید و همزمان هم می توانید در هر دانه مسئله چه کل باب، مثل خمس و یا چه مسائل تک تک باب خمس و بقیه بابها به همین صورت را اعم از مسائل عمل کرده یا عمل نکرده و مسائل متفرقه و استفتائات و خلاصه هر مسئله ای را به رهبری رجوع کنید ولی هر دانه مسئله که به رهبری رجوع کردید دیگه نمیتوانید به مرجع میت(آیت الله بهجت )برگردید.
پاسخ سایت رهبری درباره سوالی که در بالا ازشون پرسیدم بصورت زیر است:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
صحيح مى‌باشد.
بقا‏ بر تقليد مجتهد متوفى تا زمانى كه به مجتهد زنده عدول نشده، در همه مسائل ـ حتى در مسائلى كه تاكنون مكلّف به آنها عمل نكرده ـ جايز است و پس از عدول، رجوع مجدّد به ميّت در مسائلى كه عدول شده جايز نيست و نسبت به مسائل جديد بايد به مرجعى رجوع كنيد كه با اجازه او بر تقليد مجتهد متوفى باقى مانده‌ايد.
موفق و مؤيد باشيد
---------------------------------------------------------------------------------------------
نکته دوم)
دو مسئله ی زیر، مربوط به مسائل شماره 5 و 6 رساله آیت الله بهجت است که در سایتشون به آدرس زیر موجود می باشد.
http://v0.bahjat.ir/index.php/ahkam-2/resaleh/363-2011-09-07-02-51-37.html
مسئله 5 رساله آیت الله بهجت) در صورت مساوى بودن دو مجتهد ، جايز است انسان در مسائلى كه ارتباطى با هم ندارند، بعضى مسائل را از يكى و بعضى ديگر را از مجتهد ديگر تقليد نمايد.
مسئله 6رساله آیت الله بهجت) عدول از مجتهد زنده به مجتهد ديگر، در صورت تساوى دو مجتهد در اعلميّت، در جميع مسائل يا در بعض مسائل كه ارتباطى با هم ندارند، جايز است؛ ولى احوط ترك عدول است مگر به اعلم؛ و حكم اَورَعيّت نيز مانند اعلميّت است.
------------------------------------------------------------------------------------------
مهم: سوالات من با استناد به نکته ی اول) و نکته ی دوم) که در بالا ذکر کردم، به شرح زیر است، خواهشمندم واضح پاسخ بفرمایید:
من مقلد آیت الله بهجت هستم اما چون ایشون فوت کردن، بنده با فتوای امام خامنه ای بر تقلید آیت الله بهجت در جمیع مسائل (اعم از عمل کرده و عمل نکرده) باقی مانده‌ ام و هر تک مسئله ای را که بخواهم مطابق نکته ی اول که در بالا گفتم(بدلیل فوت آیت الله بهجت) می توانم به رهبری عدول می کنم. همچنین با توجه به نکته ی دوم در بالا و با استناد به مسئله شماره شش رساله آیت الله بهجت، (عدول از مجتهد زنده به مجتهد ديگر، در صورت تساوى دو مجتهد در اعلميّت، در جميع مسائل يا در بعض مسائل كه ارتباطى با هم ندارند، جايز است)، حالا بنده در مسائلی همچون اقتدا به امام جماعت و صحت قرائت نماز و غیره دارم از آقای مکارم تقلید می کنم و مسائل کپی رایت را دارم از آقای سیستانی تقلید می کنم.
اما سوالات :
سوال1) من در بعضی مسائل (با استناد به مسئله شماره 6 رساله آیت الله بهجت) از آیت الله بهجت به آقای مکارم عدول کرده ام، حال با استناد به (نکته ی اول) که رهبری اجازه عدول از آیت الله بهجت در هر دونه مسئله به خودشان را جایز دانسته اند(از این دیدگاه که آیت الله بهجت فوت کردن)، آیا من می توانم بعضی از مسائل را(که از آیت الله بهجت به آیت الله مکارم عدول کرده ام) بیایم و از آیت الله مکارم به رهبری عدول کنم(با استناد به نکته اول) و همزمان بعضی مسائل دیگر را که دارم از آیت الله مکارم تقلید می کنم، همچنان بر تقلید آیت الله مکارم باقی بمانم؟
سوال2) در مسائلی که آیت الله بهجت احتیاط واجب داده اند، با فرض مساوی بودن مراجع، من از آیت الله بهجت، به آقای سیستانی یا آیت الله وحید خراسانی یا سایرین رجوع کرده ام ، حال با استناد به نکته اول (که رهبری اجازه عدول از آیت الله بهجت در هر دونه مسئله به خودشان، از این دیدگاه که آیت الله بهجت فوت کردن، جایز دانسته اند) آیا من در این مسائل احتیاط واجب، به جای باقی ماندن بر تقلید آیت الله سیستانی و یا وحید خراسانی، می توانم بعضی را به رهبری (که با اجازه رهبری بر تقليد آیت الله بهجت باقى مانده ام) رجوع یا عدول کنم و بعضی دیگر را همچنان باقی بمانم؟
سوال3) آیا در این مسائل احتیاط واجب، همزمان می توانم بعضی را (طبق نکته اول و دوم) بر آیت الله سیستانی و وحید خراسانی باقی بمانم و بعضی را به رهبری(که با اجازه رهبری بر تقليد آیت الله بهجت باقى مانده ام) رجوع یا عدول کنم؟
سوال 4) با توجه به جایز بودن عدول به مرجع مساوی در مسائل غیر مرتبط( با استناد به نکته دوم)، می خواستم بدانم کدام مورد از عنوان مسئله های (الف، ب، ج، د، ف) در زیر با هم غیر مرتبط هستند؟(که به دنبال آن بتوانم این مسائل را از مراجع مختلف مساوی تقلید کنم).
الف) اقتدا به امام جماعت و مسائل مربوط به آن( مثلا اقتدا به فردی غیر روحانی با محاسن یا بدون محاسن یا اقتدا به امام جماعتی که قرائتش صحیح نیست و موارد مشابه)
ب) صحت قرائت امام جماعت
ج) عدالت امام جماعت
د) صحت قرائت خود مکلف( مسائل مربوط به مخارج حروف، مثلا من مدتی قرائتم صحیح نبوده ولی در بحث آموزش مخارج حروف تحقیق کرده ام و سایر مسائل مرتبط)
ف) گفتن ذکر سمع الله لمن حمده و سایر ذکر های نماز در حال حرکت
سوال پنجم) من از فردی شنیدم که درون مسائل یک باب مثلا خمس، نماز و غیره، مسائل غیر مرتبط نیز وجود دارد هر چند در یک باب باشد، آیا این تحلیل صحیح است؟ میشه مثال بزنید(مرجع: آیت الله بهجت)
نکته مهم) از کارشناس محترم و زحمت کش، تقاضا دارم که پنج سوال بنده حقیر را به تفکیک شماره پاسخ بفرمایید و اینکه پاسختون از کدام منبع است. بسیار ممنون زنده باشید)

عدول از مرجع تقلید به مرجع مساوی

با سلام

در صورت وجود تساوی بین گروهی از مراجع گفته شده که یک نفر را به ناچار باید به عنوان مرجع انتخاب کرد. از طرف دیگر در بین احکام مراجع بعضی این حکم را دارند که عدول و رجوع به مساوی جایز است. از طرف دیگر می گویند وقتی مرجع انتخاب کردی عدول جایز نیست.
خب وقتی ما مرجع خود را به ناچار از بین افرادی که از نظر علم مساوی هستند انتخاب می کنیم و مرجع انتخابی ما اجازه عدول به مساوی می دهد پس چرا بعضی از افراد در هر فرضی از سوالات مشابه این فقط می گویند:"عدول از مرجع تقلید جایز نیست"؟؟؟

تساوی مراجع و فوت یکی از آنها

با سلام

اگر ما گروهی از مراجع را از نظر علمی اعلم و مساوی هم بدانیم و در بعضی مسائل از هر کدام به طور جداگانه تقلید کنیم و بعد از مدتی یکی از مراجع فوت نماید و طبق نظر یک یا تعدادی از همین مراجع بتوانیم بر تقلید از وی باقی بمانیم آیا هم چنان می توانیم به سایر احکام مرجع میت خصوصا در مورد عدول در تساوی مراجع عمل کنیم؟

عدول به مرجع دیگری

سلام علیکم. بنده مدتی است در مورد نظر مراجع تقلید و مجتهدین در مورد ازدواج موقت تحقیق میکنم :
الف) در بحث احتیاط واجب به موضوعی برخوردم که باید به مجتهد دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کرد . حال به موضوعی مشکوک شدم که در زمان قدیم که چیزی بنام جامعه مدرسین نبوده و مردم مجتهدی را بعنوان عالم انتخاب و از او تبعیت میکردند و دیگر گروهی بنام جایز التقلید نبوده. حالا میخواهم بدانم اگر کسی احتیاط واجب میدهد ، آیا باید به همان گروه جایز التقلید عدول کرد یا میتوان به مراجع دیگر که حتی ممکن است ایرانی هم نباشند مراجعه نمود؟زیرا مسائل دینی ربطی به ملیت ندارد و مربوط به قرآن و سنت و روایات و احادیث و قدرت اجتهاد مجتهد بر میگردد .

ب) ضمنا من مقداری به انتخاب این گروه مشکوک شده ام که ممکن بوده دلایل سیاسی را هم وارد کرده باشند. چرا که در بحث اذن ولی در ازدواج همگی این گروه جایز التقلید، یا احتیاط واجب داده اند یا لزوم اذن. در صورتی که مراجع بزرگی ( ایرانی و غیر ایرانی از جمله آقایان محمد سعید حکیم و شاهرودی و جناتی و صادقی تهرانی و روحانی و غروی علیاری و ... ) به شرط نبودن آن حکم داده اند. نظر شما چیست ؟

ج) در آخر میخواهم بدانم نظر جنابعالی در مورد اذن ولی ، با توجه به عدم لزوم آن از سوی مجتهدین بزرگ قدیمی و جدید و روایات موجود ، چیست؟

بسیار ممنون و متشکرم از جنابعالی . عذر خواهم از شما بابت اینکه متن بنده طولانی شد .


کارشناس بحث : نور

عدول در تقلید - جهر و اخفات نماز جماعت

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و آرزوی قبولی طاعات
آیا فردی که مقلد امام رحمه الله بوده و به اجازۀ مقام معظم رهبری حفظه الله باقی بر امام راحل است مجاز است به جهت سهولت در امر تقلید مجددا در همۀ مسایل به خود ایشان عدول کند و بر امام باقی نماند.

سوال دیگر : آیا توجه دادن امام جماعت به جهر و اخفات نماز واجب است؟ چه حکمی دارد؟
:Gol: