ازدواج موقت

آیا ازدواج موقت نسخ شده؟

سلام علیکم لطفا راجع به این شبهه پاسخ فرمایید.   متعه حرام است چون پیامبر(ص) در روز خیبر آن را تحریم کردند روایاتی در کتب شیعه است که از متعه نهی کرده است. مثل «المتعه لاتفعلها الا الفواجر» یا روایت «لاتدنس نفسک بها». پس چرا شما شیعیان آن را انجام می دهید؟ آیا شما خواهر خود را به عنوان متعه به ازدواج کسی در می آورید؟ متشکرم.

ازدواج موقت تا زمان فراهم شدن شرایط ازدواج دائم

سلام من و دختر دایی ام مدتی است به هم علاقه داریم و با هم صحبت میکنیم.حدود ۹ سال اما فعلا شرایط ازدواج نداریم مرجع تقلید ما آیت الله خامنه ای هست، ایشون احتیاط واجب برای اجازه پدر در عقد موقت داده اند آیا طبق نظر آیت الله روحانی میتونیم تا زمان ازدواجمان بدون اجازه پدر دختر دایی ام با هم عقد موقت باشیم با رعایت کامل بقیه شروط؟؟؟ ممنون

مطرح کردن پیشنهاد ازدواج موقت

چگونه بحث صیغه را با یکی از بانوانی که مطلقه هستن و برای کار در منزل (بسته بندی) به ما مراجعه نمودند مطرح کنیم ؟    

ازدواج در سن پایین ؛ آری یا خیر؟

بنام خداوند مهربان

با سلام و احترام

بنده بنا به تجربه اطرافیان و خودم، حرف بزرگان دین و علم، و اعتقادی که در چند سال اخیر بدست آورده ام؛
ازدواج در سن پایین تر بهتر است چون:

1-هیجان جوانی هم عاطفی و هم جنسی زیاد است، و لذت در کنار جنس مخالف بودن با تجربه گسترده تری تجربه می شود تا در سن بالاتر.

2-انسان از گناه حفظ می شود.

3-شخصیت پخته تر می شود.

4-انسان حوصله بیشتری جهت فرزندپروری دارد.

5-اگر همه چیز خوب پیش رود انسان در کنار همسرش طراوت جوانی را تجربه می کند تا تنهایی!

اما بنا به دلایل ذیل فقط در شرایط خاص می توانم ازدواج در سن پایینتر را تجویز کنم:

1-قدرت تحمل خانواده ذوج در حد قابل قبول باشد.

2-از نظر اقتصادی یا ذوجین از پسش برایند یا خانواده هایشان تقبل کمک به انها را بکنند یا کاملا مشخص شود انها قانع هستند.
3-مهارت ارتباطی و کنترل خشم ذوجین در حد قابل قبول باشد.

*متاسفانه در حال حاضر علی رغم تلاش های صورت گرفته، منبع اموزشی و اگاه رسانی چندان مناسبی وجود ندارد و البته کوتاهی خود اشخاص که از نا اگاهی و سهل انگاری نشات می گیرد، بزرگترین منبع موانع ازدواج صحیح شده.

حال با توجه به شرایط ذکر شده، بنظر کارشناس محترم و کاربران عزیز و اگاه سایت با شرایط تحریک امیز فوق العاده شدید جنسی، چگونه می توان کمبود ها را جبران کرد؟ ایا اصلا می توان جبران کرد؟
ایا می توان فرهنگ صیغه شدن جوانان و نوجوانان را جا انداخت یا بنظرتان باعث اشاعه فحشا می شود؟
البته صیغه ای که با قید الزامات برای طرفین شود و زیر نظر خانواده؟

بی بند و باری جنسی مردان در اسلام (ازدواج دائم ، ازدواج موقت و کنیز)

با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان و کاربران خوب سایت اسک دین
در اسلام داریم که داشتن چهار همسر جائز هست.
علاوه بر چهار همسر، بدون محدودیت داشتن همسر موقت هم مجاز هست.
و باز هم علاوه بر دو نکته ی بالا همزمان داشتن کنیز و همبستر شدن با کنیز هم بلامانع هست.
(البته میدونم که در شرایط امروز جهان برده داری و کنیز داشتن بلاموضع هست و این حکم برای زمان صدر اسلام هست)
با توجه به پیش فرضهای بالا چند سئوال به ذهن خطور میکنه.

اول اینکه چرا اینطور هست؟
یعنی کسی اگه بخواد میتونه چهار همسر اختیار کنه و بعد میتونه با زنان دیگر هم با استفاده از حکم ازدواج موقت،رابطه ی جنسی داشته باشه و علاوه بر این باز هم میتونه چند کنیز هم در اختیار داشته باشه.یعنی تا جایی که قدرت بدنیش جواب بده (!)میتونه با زنان مختلف رابطه داشته باشه!!!بدون اینکه از نظر شرعی کار حرامی انجام داده باشه.این در صورتیه که یکی از فلسفه های جواز اختیار کردن چهار همسر ،محدود کردن مردهای هوس ران هست.این مسئله بارها از طرف کارشناسان دینی و مخصوصا کارشناسان سایت شما تایید و تاکید شده،که در قبل از اسلام هیچ محدودیتی وجود نداشت و اسلام دقیقا با این حکم (داشتن چهار همسر)به نحوی جلوی هوس رانی افراد رو گرفته.
در صورتی که اگر به عمق مسئله نگاه کنیم میبینیم که اگر چه اسلام با این حکم از ازدواجهای بی حد و اندازه ی دوران جاهلیت جلوگیری کرده اما در اصل راه هایی رو باز کرده که حتی کار رو برای افراد شهوتران راحتر کرده!!

در ازدواج دائم یکسری مسئولیتهای سختی بر گردن مرد هست اما در ازدواج موقت خیلی از مسئولیتها برداشته میشه و حکم خیلی راحتره و در داشتن کنیز این حکمها به مراتب راحتر گرفته شده به صورتی که حتی در برخی موارد شبهه تشویق به ازدواج موقت و گرفتن کنیز به وجود میاد!!!(شاهد مثال این مسئله میتونه پست یکی از کاربرهای همین سایت باشه که دنبال کنیر در زمان حاضر میگشت!!!تو سایت سرچ کنید این تایپیک رو پیدا میکنید)
البته میدونم که ما از معصوم (ع) در مورد ازدواج موقت روایاتی داریم که این امر برای مردهای متاهل کراهت شدید داره و....که معروفترینش هم نامه ی امام رضا هست.
اما در هر صورت حکم به جواز داده شده و از نظر شرعی بلامانع هست(البته این فقط در مورد متعه هست و مسئله کنیز همچنان باقیست)


این احکام ازدواج و محرم شدن کنیز خیلی راحت میتونست و میتونه بدون زیر پا گذاشتن احکام واجب دین و اخلاقیات دینی باعث سوء استفاده ی افراد هوس ران بشه.
چرا باید اینطور باشه؟
شاید شما بگید اشخاص نباید احکام را مورد سوء استفاده قرار بدن.اما همینطور که در مورد مسائل دیگه اسلام به شدت روزنه های سوء استفاده رو بسته،چطور برای سوء استفاده نکردن از این سه حکم هیچ تدبیری نیاندیشیده!!!!
حتی در زمان حال هم اگر شما از مرجع محترمی سئوال کنید که داشتن کنیز(با توجه به شرایط) و رابطه جنسی داشتن با او جائز هست جواب بله هست.
حتی اگه سئوال کنید که من همسر دارم و متعه هم کردم،کنیز هم دارم و با هر سه مورد هم رابطه جنسی دارم،به هیچ وجه شما رو منع نمیکنن!!!!


لطفا کامل پاسخ بدید.
امیدوارم از صحبتهای من سوء برداشت نشه.
به هیچ وجه قصد مچ گیری ندارم.
مسائلی هست بین جوانها که باید پاسخ داده بشه.
ممنون از حوصلتون.
یا حق@};-


توضیح درباره نسخ آیات عقد موقت

با سلام
این موضوع در سایت قبلا مطرح شده ولی بنده در خصوص آیات نسخ سوال دارم .
سه ایه نسخ مطرح شده ولی پاسخ دو تا از انها برای من مفهوم نیست لطفا کمی بیشتر توضیح دهید

این دو ایه همراه با پاسخ:

بعضی می گویند که آیهء «و أحلّ لکم ما وراء ذلکم أنتبتغوا بأموالکم محصنین غیر مسافحین» حلال بودن زنان را با دو قید مهریه و احصان آورده، در حالی که در نکاح منقطع احصان وجود ندارد (و لذا مردی که زن منقطعه داشته باشد و زنا کند سنگ باران که حدّ زنای محصنین است نمی شود) پس متعهء نکاح مقصود درآیه نیست.

جواب مرحوم علامه: (ترجمه المیزان، ج4، ص427)
مراد از احصان در (محصنین غیر مسافحین) عفت است نه احصان به معنی همسرداری،چون این کلام بعینه شامل کنیز زرخرید هم می شود. و به فرض که مقصود هم همان همسرداری باشد، تازه می گوییم حکم عدم رجم تخصیصی است که بوسیله روایات (سنت) واردشده (چون خود حکم رجم هم در قرآن نیست و از روایات استفاده می شود.).

بعضی گفته اند که آیهء متعه به آیهء تحریم «حرّمت علیکم أمّهاتکم و بناتکم» (نساء/23)منسوخ است؛ زیرا مورد این آیه نکاح است.

جواب مرحوم علامه: (ترجمه المیزان،ج4، ص426)
امّا ادعای نسخ به آیهء تحریم از همه عجیب تر است؛ زیرا اوّلا: هر دو
در یک سیاق هستند و ممکن نیست صدر و ذیل یک کلام ناسخ و منسوخ هم باشند. وثانیا: اینکه این آیه به هیچ وجه صریح (حتی ظاهر) در نهی از زوجیّت غیر دائمی نیست بلکه فقط اقسام زنان حرام برای مردان را نام می برد و بعد راه رسیدن به زنان دیگر را با نکاح یا خرید نشان می دهد، و نکاح متعه هم یک نوع نکاح است، پس مباینتی وجودندارد تا نسخ باشد.

ازدواج سفید، علت های گرایش به آن و پیامدهای این نوع ازدواج

انجمن: 

سلام
چندی است که در سطح جامعه اسلامی ما پدیده های نامیمونی رواج یافته که هیچ مناسبتی با آموزه های دین و فرهنگ ملت ما ندارند.
ازدواج سفید که در حقیقت ازدواج سیاه بلکه فحشای روشن است، یا دوستی های موقتی و در کنار هم بودنهای یک شبه و امثال آن می خواهند جایگزین کارکردهای چندجانبه خانواده سالم شوند.
البته پیش از اینکه به این معضل شرم آور بپردازیم جای طرح این سوال است که چرا مراکز فرهنگی و علمی از قبیل حوزه و دانشگاه بدنبال نقد و بررسی این پدیده ها که جزء واقعیت های جامعه ماست نمی پردازند؟ آیا بهتر نیست بجای همایش بزرگداشت افراد به برگزاری همایشهایی در زمینه بررسی و نقد مشکلات جامعه اقدام کنیم؟

آیا خداوند در قرآن تعدد زوجات و ازدواج موقت را برای مردان روا داشته است؟

انجمن: 

با سلام

در قرآن آیه ای پیدا نمی کنید که درباره ازدواج موقت چیزی گفته باشد، اگرچه آیه 24 سوره نساء را به این موضوع ربط داده اند اما حقیقتاً چنین مفهومی از آن برداشت نمی شود و اغلب متجرمین ، حتی مترجمین شیعه، به درستی و بدون اشاره به قضیه ازدواج موقت، آیه را ترجمه کرده اند. ازدواج موقت درواقع از ناحیه احادیث و روایات به آیه 24 تحمیل شده و متأسفانه از این مفاهیم تحمیلی در قرآن به وفور یافت می شود.
اگرچه آیه 4 سوره نساء تعدد زوجات را برای مردان روا داشته ولی آن را مشروط به رعایت عدالت کرده و چون در آیه 129 رعایت عدالت در میان همسران را غیر ممکن و منتفی دانسته، در نتیجه تعدد زوجات مورد رضای خداوند نبوده و بهتر است مومنین به یک همسر اکتفا نمایند.

ازدواج موقت

سلام علیکم
بنده جوان حدود۲۲ ساله و دانشجو هستم.
بنده به دلیل فشار زیاد جنسی چندین بار مرتکب گناه خودارضایی شدم
وبه دلیل شرایط بد اقتصادی توان ازدواج دایم رو ندارم
از این رو به فکر ازدواج موقت هستم
چندی پیش با خانمی آشنا شدم که می گوید صیغه می شود وحالا من چند سوال پیرامون این موضوع دارم که خواهش مندم پاسخ شفاف بدهید
این خانم می گوید اگر کسی بخواهد صیغه می خواند و گرنه همین طوری ارتباط برقرار میکند .آیا ازدواج موقت با این خانم امکان داره ؟
اگر خانم این کار رافقط بامحرمیت انجام دهد یعنی صیغه را بخواند و اجازه دخول هم بدهد ولی عده نگه نمیدارد و با کس دیگه این کار را انجام میدهد .آیا ازدواج موقت با این خانم امکان داره؟
اگر خانمی ۱۸ ساله باشد و تمایل به ازدواج موقت داشته باشد .وباکره باشد و پدرهم داشته باشد .می توانم با این خانم ازدواج موقت کنم به خاطر به گناه نیفتادن جفتمون؟
خواهش مندم جواب بدین
من واقعا نیاز دارم به یه شخص ولی با این موارد برخورد کردم

ازدواج موقت و شیوع بیماری های خطرناک جنسی در جامعه

با توجه به پیشرفت علم در شناسایی بیماری های منتقله از راه جنسی، در افراد مولتی پارتنر( داشتن شرکای جنسی متعدد) چرا فقهای ما فتوای جدیدی وابسته به شرایط زمانی برای مسئله ازداج موقت نمی دهند؟ مسئله ای که عموم مردم ناآگاهانه به علت شرعی انگاشتن موضوع به آن توجه مخصوص نشان می دهند و از عواقب آن بی خبرند؟