نسخ

تاخر نسخ خطی کتب روایی از زمان مولف

سلام علیکم 1. با توجه به اینکه قریمی ترین نسخه کتاب کافی مربوط به قرن هفتم هجری است چگونه می توان این کتاب را به مولف استناد داد با توجه به فاصله ای که قرن هفتم تا قرن سوم بوده است.   2. عین همین سوال در مورد کتابهایی که اهل سنت نیز تالیف نموده اند مطرح است. مثلا در مورد صحیح بخاری که قدیمی ترین نسخه آن جه بوده و چگونه این کتاب در قرون بعدی به دست اهل سنت رسیده که آنان مطمئن بوده که کتاب بخاری موجود همان کتاب تالیف شده توسط مولف است. متشکر از پاسخگویی شما.  

آیا ازدواج موقت نسخ شده؟

سلام علیکم لطفا راجع به این شبهه پاسخ فرمایید.   متعه حرام است چون پیامبر(ص) در روز خیبر آن را تحریم کردند روایاتی در کتب شیعه است که از متعه نهی کرده است. مثل «المتعه لاتفعلها الا الفواجر» یا روایت «لاتدنس نفسک بها». پس چرا شما شیعیان آن را انجام می دهید؟ آیا شما خواهر خود را به عنوان متعه به ازدواج کسی در می آورید؟ متشکرم.

علت حرمت روزه سکوت

سلام
در روایات برای سکوت ومخصوصا سکوت با تفکر فضائل بسیاری نقل شده است
ولی با این حال روزه سکوت که نوعی تمرین برای داشتن سکوت با تفکر است از طرف شرع حرمت دارد
چرا با این همه مزیت برای سکوت شرع مخالف روزه سکوت گرفتن است؟
آیا روزه سکوت از نظر زندگی اجتماعی اثرات مخربی دارد؟
اگر یه عده ای بدعتی بسازند وماه رمضان را علاوه بر روزه از خوردن وآشامیدن روزه سکوت هم بگیرن به مشکلی پیش میاد؟
از جهتی حتی برای روزه سکوت در قرآن هم مویداتی وجود داره (روزه سکوت حضرت زکریا وحضرت مریم به دستور خداوند)
وهم چنین دلیل دیگری که برای فضیلت روزه سکوت میتوان بیان کرد مضرات وگناهان زیادی است که عامل اصلی آن زبان وحرف زدن است

فلسفه آیات ناسخ و منسوخ

انجمن: 

سلام
من تاپیکهایی که درباره ناسخ و منسوخ بود رو مطالعه کردم اما هنوز جوابمو نگرفتم !!!
میخوام بدونم فلسفه آیات ناسخ و منسوخ چیه؟! در اون تاپیکهایی که درباره نسخ در قرآن ایجاد شده بود پاسخ داده شده که برای تکامل دین خداوند یکسری آیات رو نسخ میکنه و آیات دیگه ای جایگزینش میکنه .خوب این یعنی چی؟!
این پاسخ اصلا قابل توجیه برای یه فرد عادی مثل من نیست !!! اگه میشه برام فلسفه ناسخ و منسوخ در قرآن رو توضیح دهید.
باسپاس فراوان
:Gol:

توضیح درباره نسخ آیات عقد موقت

با سلام
این موضوع در سایت قبلا مطرح شده ولی بنده در خصوص آیات نسخ سوال دارم .
سه ایه نسخ مطرح شده ولی پاسخ دو تا از انها برای من مفهوم نیست لطفا کمی بیشتر توضیح دهید

این دو ایه همراه با پاسخ:

بعضی می گویند که آیهء «و أحلّ لکم ما وراء ذلکم أنتبتغوا بأموالکم محصنین غیر مسافحین» حلال بودن زنان را با دو قید مهریه و احصان آورده، در حالی که در نکاح منقطع احصان وجود ندارد (و لذا مردی که زن منقطعه داشته باشد و زنا کند سنگ باران که حدّ زنای محصنین است نمی شود) پس متعهء نکاح مقصود درآیه نیست.

جواب مرحوم علامه: (ترجمه المیزان، ج4، ص427)
مراد از احصان در (محصنین غیر مسافحین) عفت است نه احصان به معنی همسرداری،چون این کلام بعینه شامل کنیز زرخرید هم می شود. و به فرض که مقصود هم همان همسرداری باشد، تازه می گوییم حکم عدم رجم تخصیصی است که بوسیله روایات (سنت) واردشده (چون خود حکم رجم هم در قرآن نیست و از روایات استفاده می شود.).

بعضی گفته اند که آیهء متعه به آیهء تحریم «حرّمت علیکم أمّهاتکم و بناتکم» (نساء/23)منسوخ است؛ زیرا مورد این آیه نکاح است.

جواب مرحوم علامه: (ترجمه المیزان،ج4، ص426)
امّا ادعای نسخ به آیهء تحریم از همه عجیب تر است؛ زیرا اوّلا: هر دو
در یک سیاق هستند و ممکن نیست صدر و ذیل یک کلام ناسخ و منسوخ هم باشند. وثانیا: اینکه این آیه به هیچ وجه صریح (حتی ظاهر) در نهی از زوجیّت غیر دائمی نیست بلکه فقط اقسام زنان حرام برای مردان را نام می برد و بعد راه رسیدن به زنان دیگر را با نکاح یا خرید نشان می دهد، و نکاح متعه هم یک نوع نکاح است، پس مباینتی وجودندارد تا نسخ باشد.

آیا برده گیری در اسلام نسخ شده است؟

انجمن: 

سلام

با توجه به اینکه در فضای مجازی عده ای مدعی هستند برده داری و برده گیری در اسلام منسوخ شده است و تحت هیچ شرایطی برده گیری مجاز و شرعی نیست.
این سوال برایم پیش امده است؟
ایا برده گیری یعنی برده کردن انسانها در جهاد با حفظ شرایط ان کلا حرام است و نسخ شده است؟

پی نوشت : ایت الله خامنه ای و سیستانی و مکارم و فاضل و بهجت و ....

منظور از نسخ در ١٠٦ سورة البقرة چیست ؟

با سلام ، با توجه به ۲۷ سوره الكهف :

وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا

آنچه بتو از كتاب پروردگارت وحي شده تلاوت كن، هيچ چيز سخنان او را دگرگون نمي‏سازد، و ملجا و پناهگاهي جز او نمي‏يابي!
چگونه نسخ آیات ممکن است ؟ پس منظور از نسخ در ١٠٦ سورة البقرة چیست ؟

مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

هر حکمی را نسخ کنیم، و یا نسخ آن را به تأخیر اندازیم، بهتر از آن، یا همانند آن را می‌آوریم. آیا نمی‌دانستی که خداوند بر هر چیز توانا است؟!

مگر نسخ آیات ایجاد دگرگونی نیست ؟

نسخ چیست ؟

انجمن: 

نسخ ، عبارت از «صرف نظر كردن از يك حكم شرعى پيشين ، به خاطر يك حكم شرعى پسين است ; به شرطى كه از لحاظ معنايى ميان اين دو حكم ; تنافر ، ناسازگارى بيّن و آشكار وجود داشته باشد يا بر نسخ آن اجماع يا نص معتبرى ، داشته باشيم .»
لزوم نسخ : نيازهاى انسان ، گاه با تغيير زمان و شرايط محيط دگرگون مى شود و گاه ثابت و برقرار است . با توجه به قانون تكامل انسان و جامعه ـ بخصوص در هنگام شروع انقلابهاى اجتماعى و عقيدتى ـ گاه برنامه اى مفيد و سازنده و گاه ناكارامد است ; بنابراين ، لزوم دگرگونى برنامه ها در مقطعهاى مختلف زمانى ، روشن به نظر مى رسد . نسخ ، هيچگونه منافاتى با حكمت خداوند ندارد ; زيرا:
1 . احكام ، تابع مصلحتها و مفسده هايند . همانطور كه ممكن است ساعت معين ، روز معين و هفته معين ، در مصلحت فعل تأثير داشته باشد ، سال و سالها هم امكان دارد در مصلحت فعل مؤثر باشد ; مثل اينكه مصلحت براى مسلمانان در يك زمان (به خاطر ضعف نيرو) عفو و گذشت از منافقان و كفار است ، و در زمان ديگر ، مصلحت (به خاطر داشتن تجهيزات و نيرو) جهاد با آنان مى باشد .
2 . درست است كه ظاهر حكم وضع شده به وسيله شارع ، دوام و استمرار است ، ولى در واقع خود شارع محدوديت زمانى آن حكم را مى داند و به خاطر مصالحى مثل آماده كردن مردم براى اطاعت و انقياد ، و تسهيل و تخفيف در عبادات ، زمان پايان يافتن حكم را براى مردم ابلاغ نكرده است ; بنابراين ، نسخ منافاتى با علم و حكمت خداى متعال ندارد ; علاوه بر اينكه دقت در آيات منسوخ ، وجود قراينى را ثابت مى كند كه حاكى از موقتى بودن حكم است .
3 . در وضع احكام به وسيله آيات قرآن ، هدفهاى مختلفى دنبال مى شود كه يكى از آنها تشريع حكم است كه با نسخ ، حكم از بين مى رود ; ولى هدفهاى ديگر ، مثل اعجاز آيات ، تلاوت آيات و در برخى موارد به عنوان سند تاريخى ـ در موردى كه شأن نزول خاصى داشته باشد ـ به حال خود باقى مى مانند .
بيشتر مفسران قائل به نسخ در قرآن مى باشند ; امّا در نوع نسخ (نسخ حكم و تلاوت ; نسخ تلاوت نه حكم ، نسخ حكم نه تلاوت ) اختلاف نظر دارند . علماى شيعه ، فقط نوع اخير (نسخ حكم نه تلاوت ) را پذيرفته اند ; ولى در تعداد آيات منسوخ هم اتفاق نظرى ديده نمى شود ; و بيشتر آنها فقط هشت مورد را كه بر نسخشان دليل قطعى و اجماع وجود دارد پذيرفته اند . آياتى كه نسخ شدند عبارتند از: 1 . آيه نجوا ; (مجادله ، 12) 2 . عدد مقاتلين ; (انفال ، 65) 3 . آيه امتاع ; (بقره ، 240) 4 . آيه جزاى فحشا ; (نساء ، 15) 5 . آيه توارث به ايمان ; (انفال ، 72) 6 . آيات صفح و عفو ; (جاثيه ، 14) 7 . آيات معاهده ; (نساء ، 89) 8 . آيات تدريجى بودن تشريع قتال . براى آگاهى بيشتر به تفسير البيان مراجعه شود .