تعدد زوجات
چرا مردان حق ازدواج مجدد دارند؟
ارسال شده توسط Mahdi314 در شنبه, ۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۱۳:۴۴تعدد زوجات میان اعراب پیش از اسلام با وجود زنده به گور کردن دختران
ارسال شده توسط بی ادعا در پنجشنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۱۲:۵۳سلام
معروف هست که قبل از اسلام زنده بگور کردن دختران در عربستان وجود داشت.
اگر این طور بوده در این صورت باید جمعیت دختران خیلی کم می شد.
در صورتی که اعراب در آن زمان رسم بوده همسران متعددی داشتند.و این در صورتی ممکنه که تعداد زنان و دختران چند برابر بیشتر از مردان یا دست کم برابر باشه اما اگر این رسم قبل از اسلام اجرا میشده که جمعیت زیادی از دختران باید کم می شد و خیلی از مردان یک همسر هم پیدا نمیکردند چه برسه به اینکه همسران متعددی اختیار کنند.
چگونه ممکنه؟
رضایت همسر اول در ازدواج مجدد مرد (بررسی از جنبه اخلاقی)
ارسال شده توسط مدیر ارجاع سوالات در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۲۳:۳۳
با نام و یاد دوست
سلام
یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که طرح آن با آیدی خودشون ممکن نبود
لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:
سلام
خانمی هستم که چند سالی است از همسرم جدا شده ام.
یکی دوسالی است که با مردی ازدواج موقت کرده ام.
میخواستم بدونم آیا همسر اول ایشون می تونه از من ناراضی باشه؟ یعنی حقی بر گردن من داره یا نه؟؟؟
با سپاس
با تشکر
در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
بی بند و باری جنسی مردان در اسلام (ازدواج دائم ، ازدواج موقت و کنیز)
ارسال شده توسط yahyai در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۱۶:۲۴در اسلام داریم که داشتن چهار همسر جائز هست.
علاوه بر چهار همسر، بدون محدودیت داشتن همسر موقت هم مجاز هست.
و باز هم علاوه بر دو نکته ی بالا همزمان داشتن کنیز و همبستر شدن با کنیز هم بلامانع هست.
(البته میدونم که در شرایط امروز جهان برده داری و کنیز داشتن بلاموضع هست و این حکم برای زمان صدر اسلام هست)
با توجه به پیش فرضهای بالا چند سئوال به ذهن خطور میکنه.
اول اینکه چرا اینطور هست؟
یعنی کسی اگه بخواد میتونه چهار همسر اختیار کنه و بعد میتونه با زنان دیگر هم با استفاده از حکم ازدواج موقت،رابطه ی جنسی داشته باشه و علاوه بر این باز هم میتونه چند کنیز هم در اختیار داشته باشه.یعنی تا جایی که قدرت بدنیش جواب بده (!)میتونه با زنان مختلف رابطه داشته باشه!!!بدون اینکه از نظر شرعی کار حرامی انجام داده باشه.این در صورتیه که یکی از فلسفه های جواز اختیار کردن چهار همسر ،محدود کردن مردهای هوس ران هست.این مسئله بارها از طرف کارشناسان دینی و مخصوصا کارشناسان سایت شما تایید و تاکید شده،که در قبل از اسلام هیچ محدودیتی وجود نداشت و اسلام دقیقا با این حکم (داشتن چهار همسر)به نحوی جلوی هوس رانی افراد رو گرفته.
در صورتی که اگر به عمق مسئله نگاه کنیم میبینیم که اگر چه اسلام با این حکم از ازدواجهای بی حد و اندازه ی دوران جاهلیت جلوگیری کرده اما در اصل راه هایی رو باز کرده که حتی کار رو برای افراد شهوتران راحتر کرده!!
در ازدواج دائم یکسری مسئولیتهای سختی بر گردن مرد هست اما در ازدواج موقت خیلی از مسئولیتها برداشته میشه و حکم خیلی راحتره و در داشتن کنیز این حکمها به مراتب راحتر گرفته شده به صورتی که حتی در برخی موارد شبهه تشویق به ازدواج موقت و گرفتن کنیز به وجود میاد!!!(شاهد مثال این مسئله میتونه پست یکی از کاربرهای همین سایت باشه که دنبال کنیر در زمان حاضر میگشت!!!تو سایت سرچ کنید این تایپیک رو پیدا میکنید)
البته میدونم که ما از معصوم (ع) در مورد ازدواج موقت روایاتی داریم که این امر برای مردهای متاهل کراهت شدید داره و....که معروفترینش هم نامه ی امام رضا هست.
اما در هر صورت حکم به جواز داده شده و از نظر شرعی بلامانع هست(البته این فقط در مورد متعه هست و مسئله کنیز همچنان باقیست)
این احکام ازدواج و محرم شدن کنیز خیلی راحت میتونست و میتونه بدون زیر پا گذاشتن احکام واجب دین و اخلاقیات دینی باعث سوء استفاده ی افراد هوس ران بشه.
چرا باید اینطور باشه؟
شاید شما بگید اشخاص نباید احکام را مورد سوء استفاده قرار بدن.اما همینطور که در مورد مسائل دیگه اسلام به شدت روزنه های سوء استفاده رو بسته،چطور برای سوء استفاده نکردن از این سه حکم هیچ تدبیری نیاندیشیده!!!!
حتی در زمان حال هم اگر شما از مرجع محترمی سئوال کنید که داشتن کنیز(با توجه به شرایط) و رابطه جنسی داشتن با او جائز هست جواب بله هست.
حتی اگه سئوال کنید که من همسر دارم و متعه هم کردم،کنیز هم دارم و با هر سه مورد هم رابطه جنسی دارم،به هیچ وجه شما رو منع نمیکنن!!!!
لطفا کامل پاسخ بدید.
امیدوارم از صحبتهای من سوء برداشت نشه.
به هیچ وجه قصد مچ گیری ندارم.
مسائلی هست بین جوانها که باید پاسخ داده بشه.
ممنون از حوصلتون.
یا حق@};-
عدم آرامش از رعایت عدالت در مورد همسر دوم
ارسال شده توسط مدیر ارجاع سوالات در یکشنبه, ۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۱۷:۴۱با نام و یاد دوست
سلام
یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود
لذا سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:
سلام بعد از اینکه منو راضی کرد برای اون خانم خونه اجاره کرده و لوازم خونه که لازم داره براش تهیه کرده
خسته نباشید.
خانمی هستم متاهل که حدود دوسال قبل، همسرم گفت همسر دوم گرفته اونم بدون اطلاع و رضایت من.
و هدفش از این ازدواج سرپرستی یک خانم بیوه بوده، خانمی فقط میخواد یه سایه بالاسر داشته باشه.
اما من مخالف بودم و مخالفت کردم ولی همسرم با اصرار فراوان راضی ام کرد
از لحاظ خرج هم مثل من برای اونم هزینه میکنه و پوشاکش رو هم تأمین میکنه.
اول قرار شد فقط دو شب در هفته منزل اون خانم باشه ولی الان میگه باید در مورد اون خانم عدالت رو رعایت کنه
به خدا دیگه نمیتونم تحمل کنم با اینکه برام این کار زجراور بود، اما باهاش کنار اومدم و صبرکردم
اما حالا که اینطورشده افکار آزاردهنده منو رها نمیکنه که تو این دوسال نکنه حق الناس گردنم اومده باشه!؟
البته با حجم زیاد کاری همسرم ، زمان زیادی پیش مون نیس و بچه هام بهانه پدرشون میگیرن
دوشب درهفته هم همسرم تا شب سرکاره وقتی میاد خسته وبی حوصله س.
به خدانمیدونم چکارکنم؟
نه تحمل ادامه این روند دارم و نه میتونم کمتر شدن حضور همسرم تو خونه رو تحمل کنم.
آیا مرد حتما باید شبهای مساوی پیش همسرانش باشه؟
درجایی خوندم که هر زن هر۴شب حق هم خوابی داره و دوشب دیگه به اختیارمردهست که کجا بره، آیا این موضوع درسته؟
دوساله افسردگی شدیدگرفتم وقرص میخورم,بچه شیرخوار دارم.
به خدابلاتکلیفم وسرگردون
من حاضرشدم با همین منوال کنار بیام ولی فکرحق الناس رهام نمیکنه، آیا حق الناسی به گردنمه؟
این برنامه همسرم طوریه که ساعاتی که پیش هرکدوممون تقریبا برابره.
شماروبه خدا شبهه های منو برطرف کنید؟
میشه ارامش فکری بهم بدین؟
با تشکر
در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
آیا خداوند در قرآن تعدد زوجات و ازدواج موقت را برای مردان روا داشته است؟
ارسال شده توسط shahed1 در دوشنبه, ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۹:۳۱با سلام
در قرآن آیه ای پیدا نمی کنید که درباره ازدواج موقت چیزی گفته باشد، اگرچه آیه 24 سوره نساء را به این موضوع ربط داده اند اما حقیقتاً چنین مفهومی از آن برداشت نمی شود و اغلب متجرمین ، حتی مترجمین شیعه، به درستی و بدون اشاره به قضیه ازدواج موقت، آیه را ترجمه کرده اند. ازدواج موقت درواقع از ناحیه احادیث و روایات به آیه 24 تحمیل شده و متأسفانه از این مفاهیم تحمیلی در قرآن به وفور یافت می شود.
اگرچه آیه 4 سوره نساء تعدد زوجات را برای مردان روا داشته ولی آن را مشروط به رعایت عدالت کرده و چون در آیه 129 رعایت عدالت در میان همسران را غیر ممکن و منتفی دانسته، در نتیجه تعدد زوجات مورد رضای خداوند نبوده و بهتر است مومنین به یک همسر اکتفا نمایند.
ازدواج موقت و شیوع بیماری های خطرناک جنسی در جامعه
ارسال شده توسط میراندا در شنبه, ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۶:۳۲با توجه به پیشرفت علم در شناسایی بیماری های منتقله از راه جنسی، در افراد مولتی پارتنر( داشتن شرکای جنسی متعدد) چرا فقهای ما فتوای جدیدی وابسته به شرایط زمانی برای مسئله ازداج موقت نمی دهند؟ مسئله ای که عموم مردم ناآگاهانه به علت شرعی انگاشتن موضوع به آن توجه مخصوص نشان می دهند و از عواقب آن بی خبرند؟
تلازم ایمان و تعدد زوجات
ارسال شده توسط شروحیل در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۱۰:۰۸سلام و عرض ادب
در قرآن تعدد زوجین برای عموم مرد ها ، با شرط رعایت عدالت (توان مدیریت) ، حلال اعلام شده است .
قرآن و روایات هیچ قیدی با عنوان ناتوانی زن یا عدم تمکین یا ... برای حلیت تعدد زوجین عنوان نکرده اند .
از نظر اسلام تنوع طلبی مذموم تمایل داشتن به بیشتر از 4 زن هست نه تعدد زوجین تا 4 زن.
وقتی یک مرد مومن یک خانم مجرد با ایمان و با حیا و با عفت می بینه با وجود داشتن همسر چنین تمایلی درونش نیست ؟
توضیح:
پست های ابتدایی این تاپیک از موضوع:
جدا شده و در این تاپیک قرار گرفته است
چند همسری
ارسال شده توسط ُSajjad.M در یکشنبه, ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۲۰:۰۲با سلام .
در قرآن گفته شده تا چهار زن میتوانید اختیار کنید اما اگر ترس از عدم رعایت عدالت بین ایشان دارید به یک عدد اکتفا کنید .
این عدالت به چه معناست ؟برخی افراد گفته اند این عدالت همه ابعاد زندگی زناشویی را برمیگیرد و هیچ مردی نمیتواند(یا تعدادی محدودی میتوانند) این کار را انجام دهد در نتیجه در واقع دین اسلام بر پایه همان تک همسری میباشد .
در این مورد اگر لطف کنید توضیحی بدهید ممنون میشم .
همچنین زن و مرد بر گردن دیگری حقی دارند اگر مردی بخواهد زن دیگری بگیرد(در صورتی که زن اولش وظایف همسری خود را بخوبی انجام میدهد) اگر زن اول مخالفت کند و چه بسا ازدواج مجدد این فرد موجب کدورت و اختلاف هم شود آیا باز هم مرد جایز است زن دیگری بگیرد ؟
ممنون