در قرآن حرف از اقوامی رفته که برایشان پیامبر آمده ولی مردم آن اقوام حرف های پیامبر را قبول نکرده و بر عقیده خویش باقی مانده اند و خدا عذاب بر آنها نازل کرده. عذاب الهی بر این اقوام به دلایل مختلفی ظالمانه است:
1-اینکه اکثریت مردم یک جامعه بر عقیده خویش باقی بمانند چیز عجیبی نیست. مردم یک جامعه دین خود را از پدر و مادر و محیط اطراف خود میگیرند و چون اصولا دین مثل علم تدریجی و با سند و مدرک اثبات نمیشود معمولا تعصبی بوجود میاید و اکثریت افراد به سادگی دین خود را رها نمیکنند و بعضا حتی با دانستن ایراداتی در دین خود آن را توجیه میکنند و بر عقیده خود میمانند. این یک چیز غیر طبیعی نیست و بخاطر همین است که اکثر مردم خاورمیانه و شمال آفریقا مسلمانند اکثر مردم اروپا و آمریکا مسیحیند و اکثر مردم هند هندو هستند. شاید بگویید مردم باید تحقیق کنند خب این امری محال است. امکان تحقیق حتی در الان هم که در اینترنت منابعی از اکثر ادیان وجود دارد هم بطور عمده فراهم نیست و حتی آنهایی که تغییر دین داده اند تحقیقشان بر روی چند دین خاص بوده و اگر قرار باشد بر روی همه ادیان تحقیق کنند باید کار و زندگی را رها کنند و مشغول بررسی هزاران دین و فرقه مختلف شوند پس این مسئله منطقی نیست.
2-در گذشته زنان فرمانبردار مردان بوده اند و امکان خروج از منزل و سفر کردن برایشان فراهم نبوده که بروند و در مورد ادیان مختلف تحقیق کنند. پس کشتار زنان ظلمی بزرگتر از کشتار مردان است.
3-در عذاب های الهی کودکان هم کشته میشوند حال آنکه آنان به سن بلوغ نرسیده اند و نمیتوانند در مورد انتخاب دین و فرقه تصمیم بگیرند.
4-عده ای از افراد جامعه بیمار یا معلوم ذهنی هستند و امکان تحقیق ندارند.
5-عده ای شک میکنند و دلایل مختلف آنها را قانع نمیکند.
6-عده ای از افراد جامعه بردگان بوده اند و در خدمت اربابانشان بوده اند و امکان اینکه آزاد باشند و تحقیق کنند برایشان فراهم نبوده.
7-تخریب آثار تمدن ظالمانه است و در عذاب های الهی آثار تمدن نیز نابود میشده اند.
8-کشته شدن حیوانات و نابودی گیاهان هم امری ظالمانه است.
9-به فرض اینکه پیامبران معجزاتی هم داشته اند ولی در گذشته مثل الان اصول شعبده بازی برای مردم آشکار نبوده که فرق بین معجزه و شعبده بازی را بفهمند و اکثر مردم به سحر و جادو اعتقاد داشته اند و ساحران را پیامبر خدا نمیدانستند و فرقی بین ساحر و پیامبر خدا قائل نبودند پس سحر دانستن معجزات هم امری نیست که دلیلی شود بر عذاب الهی.