فرعون

اشکالات قرآن (سجع در قرآن)

سلام
در ادامه شبهاتی که درباره قرآن بود در اینجا به این شبهه می پردازیم:

قرآن یکبار واژه‌ی «طورسیناء» به کاربرده است:
وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلِينَ (مؤمنون/20)
و از طور سينا درختى بر مى ‏آيد كه روغن و نان خورشى براى خورندگان است.

ولی برای اینکه با تین و امین سجع داشته باشد، به جای طور سیناء، طور سینین به کار برده است که کاملا اشتباه است:
وَ طُورِ سِينِينَ (تین/2) و طور سينا.

وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ
زیرا چیزی به نام طورسینین وجود ندارد.
البته مفسرین دچار تناقض گوئی شدند، مثلاطبری می‌گوید که این لهجه حبشی و به معنی نیکوست:
عن عكرمه فیقول هو طور سينين قال: هو الحسن و هي لغه الحبشه.
قرطبی می‌گوید که واژه‌ ای است سریانی و به معنی مبارک است.
عن مجاهد " و طور" قال: جبل سينين قال: مبارک بالسريانیه

فخر رازی در تفسیر الکبیرش علاوه بر آوردن هر دو روایت بالا، روایت سومی هم آورده که می‎گوید به معنی کوهی است که درختان زیادی دارد.
ابن عباس فی روایه عكرمه الطور الجبل و سينين الحسن بلغه الحبشة، و قال مجاهد: سينين المبارک و قال الكلبي: هو الجبل المشجر ذوالشجر
و در مورد الیاس هم دقیقا همین اشتباه را مرتکب شده اند:
سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ (صافات/130 )
درود بر ال ياسین.
که منظور الیاس است، ولی اگر الیاس گفته می‌شد سجع جملاتش به هم می‌ریخت (قافیه چو تنگ آید شاعر به جفنگ آید)

وَ إِنَّ إِلْيَاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (صافات/123).... إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (صافات/128) وَ تَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ (صافات/129) سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ (صافات/130 ) إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (صافات/131) إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (صافات/132)

درآیات پیش و پس از این، همگی ضمیر مفردی به کار برده شده که به الیاس برمی‌گردد.
و یا عکس حالت پیش، در آنجا به خاطر سجع، کلمه را خراب کرد و اینجا برای درست کردن سجع، جمله مفهوم را خراب می‌کند؛هنر نویسنده خوب این است که یکی را فدای دیگری نکند و هر دو را داشته باشد:
هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ (بروج/17) فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ (بروج/18)
آيا حديث سپاهيان بر تو آمد؟ (سپاهیان) فرعون و ثمود.

قرآن در اینجا برای درست کردن سجع جمله، مفهوم را خراب کرده است؛ گفته آیا به شما خبر سپاهیان ثمود آمد؟در صورتی که اولا ثمود نام قومی است و فرعون نامی است انسانی و ثانیا فرعون جنود داشت:
فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ (طه/78)
ولی جنود ثمود در کجای قران گفته شده است؟
پس پاسخ ما منفی است، یعنی برای ما نیامد؛ شما هم که خبری از جنود ثمود در کتابت نگفتی!

چرا نام امام زمان عج در قرآن نیامد ولی نام میوه ای به نام خیار ذکر شده؟


با سلام و عرض ادب

می دانیم که ملاک ارزش گذاری افراد، توجه به مقامات معنوی افراد است؛ هر فردی دارای تقوی بود کریم عند الله است و دارای کرامت است. با توجه به روایات بی شماری که در ارتباط با حضرت مهدی عج وارد شده وجود ایشان و کریم بودن ایشان و اینکه حضرتشان دارای مقام امامت هستند هر گونه شک و تردید را از بین می برد و با توجه به روایات متواتر یقین پیدا می کنیم که مهدی موعود روزی(نامعلوم) خواهد آمد و ذکر یا عدم ذکر نام مبارک ایشان در قرآن کریم هیچ تردیدی در ما به وجود نمی آورد چرا که نام علی علیه السلام و نام مبارک سائر ائمه نیز در قران نیامده است.
متأسفانه اسلام ستیزان از این فرصت سوء استفاده کرده و شبهه ای خام و نابخردانه مطرح می کنند و می گویند قرآن کریم در آیه 61 سوره بقره نام «خیار» را در قرآن ذکر کرده ولی نام مهدی را ذکر نکرده است!

در پاسخ به این شبهه عرض می شود:
قرار نیست نام هر میوه ای (به هر دلیلی) در قرآن کریم آمده است به خاطر شرفیّت آن باشد، بنده یقین دارم شبهه افکن نه تنها معانی آیات بلکه حتی روی قرآن را هم باز نکرده، چون اگر آیات قبل و بعد آیه 61 سوره مبارک بقره را می خواند متوجّه ماجرا می شد؛ ماجرا از این قرار بود که قوم بنی اسرائیل که دوازده تیره بودند، همگی بسیار عنود، لجوج، بهانه‌گیر، متعصب، دیر فهم، مدعی و طلبکار و دم‌دمی مزاج بودند. با هر معجزه‌ای اظهار ایمان می‌کردند، اما به سرعت گوساله‌پرست می‌شدند.
ادامه در پست بعد ...

آیا حضرت موسي (ع) هر روز به در خانه فرعون می رفتند؟

سلام عليكم
آيا درست است كه حضرت موسي (ع) براي هدايت فرعون 1 سال هر روز مي رفت در خانه او وفرعون راهش نميداد اگر درست است سندش
را بفرماييد

گوشت گراز حرام است؟

به نام خدا

ابتدا باید عرض کنم که گراز با خوک فرق می کنه

در مناطقی از کشور ما وقتی به شکار گراز می روم و می پرسم که آیا اینجا گراز هست یا نه می گویند نه
اما تا می گویم خوک می گویند تا دلت بخواهد

و خوک را با گراز اشتباه می گیرند

عکس های زیر عکس گراز است

حیوانی که سم هم دارد

حالا عکسشم گذاشتم و خودتون می بینید

آیا گوشت این حیوان حلال است یا نه؟

در ضمن این حیوان از ادرار خودش تغذیه نمی کنه مثل خوک

ممنون

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْض/فراعنه اینگونه اند…+عکس


[="Blue"]منبع:مبارزکلیپ[/]

پروردگار من و تو و پدرت الله است.

کی از بزرگترین الگوهای صبر و استقامت بر اطاعت و فرمانبرداری از خدا و در راه خدا، آرایشگر دختر فرعون است. روزی موهای دختر فرعون را شانه می زد و مشغول آرایشش بود که شانه از دستش افتاد. و گفت: بسم الله (فراموش کرد، چون ایمانش را مخفی نگه داشته بود، ولی مؤمن اینگونه است؛ اخلاقمان ما را لو می دهد) در این هنگام دختر فرعون گفت: پدرم خدا است؟ آرایشگر گفت: پروردگار من و تو و پدرت الله است. دختر گفت: آیا توخدای دیگر ی غیر از پدرم داری؟ او گفت: پروردگار من و تو و پدرت الله است. دختر گفت: به پدرم می گویم و این کار را هم کرد. فرعون به او گفت: آیا توخدای دیگری غیر از من داری؟ زن آرایشگر گفت: پروردگار من و تو خداست. فرعون گفت: آیا این زن فرزندی دارد؟ گفتند: چهار فرزند که یکی از آنها شیر خوار است. فرعون گفت: آنها را بیاورید و گوي مسی نیز بیاورید و آتش را در آن روشن کنید تا ذوب شود. سعی کن تصور کنی که چه اتفاقی خواهد افتاد، خودت را به جای آرایشگر قرار بده.
فرعون پسر بزرگش را گرفت و از زن پرسید: آیا خدایی جز من داری؟ او گفت: پروردگار من و تو الله است. آنها پسر را جلو چشمان مادرش در آتش انداختند. پسر شروع به جیغ و داد کرد تا اینکه زغال شد و از بین رفت. پسر دوم و سومش را نیز گرفتند و زن پاسخی جز اینکه پروردگار من و توالله است، نداشت. آن دو را نیز به کام آتش انداختند. این صحنه جلوچشمان مادر اتفاق می افتد. نوبت فرزند شیر خوار رسید، اینجا قلب مادر برای فرزند شیر خوارش سوخت. او را محکم گرفت. در این هنگام کودک شیر خوار به صدا در آمد وگفت: صبور و بردبار باش مادر، چون تو بر حق هستی. پس بچه و مادرش را در آتش انداختند.
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ می فرماید: «بینما أنا أعرج فی السماء شممت رائحة طیبة ما سمعت مثلها من قبل، فقلت: یا جبرئیل! ما هذه الرائحة؟ قال: هذه رائحة ماشطة بنت فرعون وأولادها الأربعة »
«وقتی به آسمان بالا می رفتنم بوی خوشی به مشامم رسید که تا به حال چنین بویی به مشامم نخورده بود. گفتم: ای جبرئیل! این بو چیست؟ گفت: این بوی آرایشگر دختر فرعون و چهار فرزندش است.»
خدایا! در غم و شادی اشک از چشمان سرازیر می شود!
(إنما یوفی الصابرون أجرهم بغیر حساب)، [الزمر: 10].
«قطعاً به صابران اجر و پاداششان به تمام و کمال و بدون حساب داده می شود».
منبع:با تلخيص http://nahadsbmu.ir/article.aspx?gidview=5352