مدينه

يهوديان ساكن مدينه

با سلام

پيش از ورود به بحث، معناي لغوي و اصطلاحي واژة «يهود» نيازمند بررسي است:
«يهود» از ريشة «هود»؛ «الهود»، به معناي توبه است.
اين واژه در قرآن کريم نيز به اين معني آمده است: (إنّا هُدْنا إلَيْكَ)( 1 )؛ «أي تبنا إليك»،(2) يعني به سوي تو بازگشتيم.

ابن منظور مي­گويد: «و سمّيت اليهود اشتقاقاً من هادوا، أي: تابوا، و يقال: نسبوا إلي يهوذا و هو أكبر ولد يعقوب، و حولت الذال إلي الدال حين عربت».(3)
«يهود»، جمع است و مفرد آن «يهودي» است.
همانگونه كه گفته مي شود؛ مجوس، مجوسي و عجم، عجمي و عرب، عربي.

امام صادق (عليه السلام) مي­فرمايد: «سُمِّي قومُ موسي اليهود، لقوله تعالي (إِنَّا هُدنَا إِِلَيكَ) ».(4)
به ­يهود، بني اسرائيل گفتند؛ زيرا منسوب به اسرائيل است و اسرائيل لقب حضرت يعقوب ابن اسحاق بن ابراهيم (عليه السلام) مي­باشد.
در برخي از روايات آمده است: «و كان يعقوب إسرائيل الله و معني اسرائيل الله، خالص الله».(5)

و اما در اصطلاح، به پيروان آيين حضرت موسي (عليه السلام) كه از پيامبران اولوا العزم است، «يهودي» گفته شده و ايشان را «كليمي» هم خوانده­ اند.



آيا خانه هاي مدينه دَرِ چوبي داشتند؟

IMAGE(http://www.askdin.com/attachment.php?attachmentid=1744&stc=1&d=1272346648)
آيا خانه هاي مدينه دَرِ چوبي داشتند؟

طرح شبهه:

منازل مسكونى مردم مدينه و مکه در صدر اسلام به شكل ساختمان‌ها و منازل مسكونى دوران ما نبوده است كه افزون بر ديوارهاى نسبتا بلند داراى بخش ورودى با درهاى محكم وقفل‌هاى متنوع باشد؛ بلكه براى پوشاندن و محفوظ نگه داشتن درون منزل از ديد اغيار، تنها از پرده، حصير و... استفاده مى‌کردند. در روايتى علي رضى الله عنه تصريح مى‌كند كه خانه‌هاى ما اهل بيت در نداشته است. وَنَحْنُ أَهْلُ بَيْتِ مُحَمَّدٍ (ص) لا سُقُوفَ لِبُيُوتِنَا وَ لا أَبْوَابَ وَ لا سُتُورَ؛ خانه‌هاى ما اهل بيت، نه سقف دارد و نه در. اين روايت را بسيارى از كتاب‌هاى شيعه نقل كرده‌اند از جمله:
الخصال، شيخ الصدوق، ص 364 _ 382 و شرح الأخبار، قاضي النعمان المغربي، ج 1 ص 345 – 362 و الاختصاص، شيخ المفيد، ص 163 180 و بحار الأنوار، علامة المجلسي، ج 38 ص 167 و 186 و....
بنابراين، چگونه ممكن است كه فاطمه زهرا سلام الله عليها بين در و ديوار قرار گرفته باشد؟ و يا چگونه ممكن است كه اين در آتش گرفته باشد؟

نقد و بررسي:

يكى از شبهاتى كه اخيراً برخى از وهابي‌ها آن را با مانور فراوان و سر وصداى زياد مطرح كرده‌اند همين شبهه است.
اما با بررسى روايات موجود در كتاب‌هاى شيعه و سنى اين نتيجه به دست مى‌آيد، كه در زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله خانه‌هاى مدينه داراى درهاى چوبى بوده است. موارد بسيارى مى‌توان به عنوان شاهد نقل كرد كه ما به چند نمونه اشاره مى‌كنيم. شما خواننده محترم براى اطلاع بيشتر به كتاب مأساة الزهراء عليها السلام، و خلفيات مأساة الزهراء، نوشته سيد جعفر مرتضى مراجعه فرماييد.
ما ابتدا پاسخ علامه سيد جعفر مرتضى را در پاسخ اين شبهه نقل و سپس به پاسخ تفصيلى آن خواهيم پرداخت:Gol: