از ابي جحيفه نقل شد، گفت از امير مؤمنان علي عليه السلام شنيدم كه فرمود : اوّلين مرحله از جهاد كه در آن باز ميمانيد، جهاد با دستانتان، سپس جهاد با زبان، و آنگاه جهاد با قلبهايتان ميباشد. پس كسي كه با قلب، معروفي را ستايش نكند، و منكري را انكار نكند، قلبش واژگون گشته، بالاي آن پايين، و پايين قلب او بالا قرار خواهد گرفت.[FONT=Times New Roman]
مبادا هرگز در كاري كه وقت آن فرا نرسيده؛ شتاب كني... يا كاري كه وقت آن رسيده سستي ورزي، و يا در چيزي كه - حقيقت آن - روشن نيست ستيزه جويي نمايي و يا در كارهاي واضح و آشكار كوتاهي كني... تلاش كن تا هر كاري را در جاي خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهي.
گويندهاي در حضور حضرت استغفار كرد، امام - درود خدا بر او - فرمود: مادرت در مرگت بگريد ميداني استغفار چيست استغفار درجه بلند رتبگان است، و آن نامي است كه بر شش معني قرار گيرد: نخست پشيماني بر گناهان گذشته دوم تصميم جدّي بر اينكه هرگز بدان بدي باز نگردي؛ سه ديگر آنكه حقّ مردم را چنان ادا كني كه در پيشگاه الهي ذرّهاي مديون نباشي چهارم آنكه هر واجبي را كه از دست دادهاي جبران كني؛ پنجم آنكه گوشتهايي را كه از حرام بر بدنت روييده است با اندوه آب كني تا پوست بر استخوان چسبد و گوشتِ نو رويد و ششم آنكه جسمت را به طاعت بيازاري همچنان كه شيريني گناه را بدان چشاندي. آنگاه بگو «استغفر اللّه».
گويندهاي در حضور حضرت استغفار كرد، امام - درود خدا بر او - فرمود: مادرت در مرگت بگريد ميداني استغفار چيست استغفار درجه بلند رتبگان است، و آن نامي است كه بر شش معني قرار گيرد:
(حكمت409) :gol::gol:
سلام به دوستان عزیز جمله ای که قرمز شده خطاب به منافق صفتی بوده که ریا کارانه بر ظلمش سرپوش میگذاشته که حضرت با این جمله رسوایش نمودند.
مبادا هرگز دچار خود پسندي گردي و به خوبيهاي خود اطمينان كني، و ستايش را دوست داشته باشي، كه اينهاهمه از بهترين فرصتهاي شيطان براي هجوم آوردن به توست،و كردار نيك، نيكوكاران را نابود سازد.
مبادا هرگز با خدمتهايي كه انجام دادي بر مردم منّت گذاري، يا آنچه را انجام دادهاي بزرگ بشماري، يا مردم را وعدهاي داده، سپس خلف وعده نمايي . منّت نهادن، پاداش نيكوكاري را از بين ميبرد، و كاري را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل كردن، خشم خدا و مردم را بر ميانگيزاند كه خداي بزرگ فرمود:»دشمني بزرگ نزد خدا آن كه بگوييد و عملنكنيد«
به بعضي از يارانش فرمود: بيشترين دلمشغولي خود را به زن و فرزند قرار مده، كه اگر از دوستان خدا باشند خداونددوستدارانش را تباه نكند، و اگر از دشمنان خدا باشند پس چرا فكر و وقت خود را صرف آنان كني . (حكمت 344) :Gol::Gol:
يَا أَسْرَى الرَّغْبَةِأَقْصِرُوا فَإِنَّ الْمُعَرِّجَ عَلَى الدُّنْيَا لَا يَرُوعُهُ مِنْهَا إِلَّا صَرِيفُ أَنْيَابِ الْحِدْثَانِ أَيُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا . اي اسيران هوس، آهستهتر؛ آن كه دل به دنيا داده و بدان روي كرده است؛ تنها صداي پايمرگ او را ترسانَد كه ديگر خيلي دير شده است. اي مردم، به تربيتنفس خود پردازيد و آن را از سقوط در دام چالههاي عادات زشت باز داريد.
آنگاه كهحاجتي به درگاه الهي داشتي نخست بر پيامبرش - سلام خدا بر او و خاندانش - درود فرست و سپس نيازت را بخواه، كه خداوند كريمتر از آن است كه از دو حاجت يكي را بر آورَد و ديگري را وانهد.
نقل كردند كه امامعليه السّلام كمتر بر منبري مينشست كه پيش از سخن اين عبارت را نگويد:
- اي مردم از خدا بترسيد، هيچ كس بيهوده آفريده نشد تا به بازي پردازد، و او را به حال خود وانگذاشتهاند تا خود را سرگرم كارهاي بيارزش نمايد، و دنيايي كه در ديدهها زيباست، جايگزين آخرتي نشود كه آن را زشت ميانگارند، و مغروري كه در دنيا به بالاترين مقام رسيده، چون كسي نيست كه در آخرت به كمترين نصيبي رسيده است.
به یقین بدان که تو؛ به همه ی آرزوهای خود نخواهی رسید. و تا زمان مرگ بیشتر زندگی نخواهی کرد. و به راه کسی می روی؛ که پیش از تو می رفت. پس در به دست آوردن دنیا؛ آرام باش؛ و در مصرف آن چه به دست آوردی؛ نیکو عمل کن. (نامه 31) :Gol::Gol:
و درود خدا بر او ، فرمود : سينه خردمند صندوق راز اوست و خوشرويى وسيله دوست يابى ، و شكيبايى ، گورستان پوشاننده عيب هاست . و يا فرمود : پرسش كردن وسيله پوشاندن عيب هاست ، و انسان از خود راضى ، دشمنان او فراوانند.
(عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونه فی اعینهم ):Hedye:
متقین در قلبشان خدا را بزرگ میشمرند و جایی برای غیر او باقی نمی گذارند اما غیر خدا در چشمشان کوچکند . :Kaf: یعنی در انتخاب بین خدا و غیر او بی تردید خدارا برمی گزینند .:Sham:
[/COLOR][/SIZE]زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ دوري تو از آن كس كه خواهان تو است، نشانه كمبود بهره تو در دوستي است.
و گرايش تو به آن كس كه تو را نخواهد، سبب خواري تو است. (حکمت 443) :Gol::Gol:
عَلَامَةُ الْإِيمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ وَ أَنْ لَا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عِلْمِكَ وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ . نشانه ايمان آن است كه راست بگويي، آنگاه كه تو را زيان رساند. و دروغ نگويي كه تو را سود رساند و آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويي، و چون از ديگران سخن گويي از خدا بترسي.
وَ عَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يَقُولُ إِنَّ أَوَّل مَا تُغْلَبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ الْجِهَادُ بِأَيْدِيكُمْ ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلَاهُ
از ابي جحيفه نقل شد،
گفت از امير مؤمنان علي عليه السلام شنيدم كه فرمود : اوّلين مرحله از جهاد كه در آن باز ميمانيد، جهاد با دستانتان،
سپس جهاد با زبان، و آنگاه جهاد با قلبهايتان ميباشد.
پس كسي كه با قلب، معروفي را ستايش نكند، و منكري را انكار نكند،
قلبش واژگون گشته، بالاي آن پايين، و پايين قلب او بالا قرار خواهد گرفت.[FONT=Times New Roman]
(حكمت 367) :Gol::Gol:
حکمت 21 :
وَ قالَ عَلي عَلَيْهِ السَّلامُ: [ قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ، وَ الْحَياءُ بِالْحِرْمانِ
و آن حضرت فرمود: ترس قرين يأس، و كم رويى همراه با محروميت است
وَالْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ.]
فرصت به مانند ابر گذرا مى گذرد، پس فرصت هاى نيك را غنيمت دانيد.
وَ إِيَّاكَ وَ الْعَجَلَةَ بِالْأُمُورِ قَبْلَ أَوَانِهَا أَوِ التَّسَاقُطَ فِيهَا عِنْدَ إِمْكَانِهَا أَوِ اللَّجَاجَةَ فِيهَا إِذَا تَنَكَّرَتْ أَوِ الْوَهْنَ عَنْهَا إِذَا اسْتَوْضَحَتْ فَضَعْ كُلَّ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ وَ أَوْقِعْ كُلَّ عَمَلٍ مَوْقِعَهُ.
مبادا هرگز در كاري كه وقت آن فرا نرسيده؛ شتاب كني... يا كاري كه وقت آن رسيده سستي ورزي،
و يا در چيزي كه - حقيقت آن - روشن نيست ستيزه جويي نمايي و يا در كارهاي واضح و آشكار كوتاهي كني...
تلاش كن تا هر كاري را در جاي خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهي.
(نامه 53) :Gol::Gol:
التُّقَى رَئِيسُ الْأَخْلَاقِ .
تقوي، پيشوا و سررشتهدار همه خويهاي خوب است.
(حكمت402) :Gol::Gol:
مَنْ صَبَرَ صَبْرَ الْأَحْرَارِ وَ إِلَّا سَلَا سُلُوَّ الْأَغْمَارِ .
آزادگان صبر پيشه سازند، و نادانان به صبر مجبور شوند.
(حكمت405) :Gol::Gol:
لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارَ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ .
گويندهاي در حضور حضرت استغفار كرد،
امام - درود خدا بر او - فرمود:
مادرت در مرگت بگريد ميداني استغفار چيست استغفار درجه بلند رتبگان است، و آن نامي است كه بر شش معني قرار گيرد:
نخست پشيماني بر گناهان گذشته
دوم تصميم جدّي بر اينكه هرگز بدان بدي باز نگردي؛
سه ديگر آنكه حقّ مردم را چنان ادا كني كه در پيشگاه الهي ذرّهاي مديون نباشي
چهارم آنكه هر واجبي را كه از دست دادهاي جبران كني؛
پنجم آنكه گوشتهايي را كه از حرام بر بدنت روييده است با اندوه آب كني تا پوست بر استخوان چسبد و گوشتِ نو رويد و
ششم آنكه جسمت را به طاعت بيازاري همچنان كه شيريني گناه را بدان چشاندي.
آنگاه بگو «استغفر اللّه».
(حكمت409) :Gol::Gol:
سلام به دوستان عزیز
جمله ای که قرمز شده خطاب به منافق صفتی بوده که ریا کارانه بر ظلمش سرپوش میگذاشته که حضرت با این جمله رسوایش نمودند.
و از آنچه حلال نيست خويشتن داري كن، زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش، آن است كه در آنچه دوست دارد، يا براي او ناخوشايند است،
راه انصاف پيمايي.
(نامه ي 53) :Gol::Gol:
مبادا هرگز دچار خود پسندي گردي و به خوبيهاي خود اطمينان كني،
و ستايش را دوست داشته باشي، كه اينها همه از بهترين فرصتهاي
شيطان براي هجوم آوردن به توست،و كردار نيك، نيكوكاران را نابود سازد.
(نامه ي 53) :Gol::Gol:
مبادا هرگز با خدمتهايي كه انجام دادي بر مردم منّت گذاري،
يا آنچه را انجام دادهاي بزرگ بشماري، يا مردم را وعدهاي داده، سپس
خلف وعده نمايي .
منّت نهادن، پاداش نيكوكاري را از بين ميبرد، و كاري را بزرگ شمردن، نور
حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل كردن، خشم خدا و مردم را بر
ميانگيزاند كه خداي بزرگ فرمود:»دشمني بزرگ نزد خدا آن كه بگوييد و
عمل نكنيد«
(نامه ي 53) :Gol::Gol:
لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ .
ستمگران سه نشانه دارند: ما فوق خود را نافرماني كنند، و زيردستان را آزار رسانند، و با ستمگران همياري كنند.
(حكمت 342) :Gol::Gol:
[/COLOR]وَ قَالَ عليه السلام لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ: لَا تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغْلِكَ بِأَهْلِكَ وَ وَلَدِكَ فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُكَ وَ وَلَدُكَ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ وَ إِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اللَّهِ فَمَا هَمُّكَ وَ شُغْلُكَ بِأَعْدَاءِ اللَّهِ .
به بعضي از يارانش فرمود: بيشترين دلمشغولي خود را به زن و فرزند
قرار مده، كه اگر از دوستان خدا باشند خداوند دوستدارانش را تباه نكند، و
اگر از دشمنان خدا باشند پس چرا فكر و وقت خود را صرف آنان كني .
(حكمت 344) :Gol::Gol:
يَا أَسْرَى الرَّغْبَةِ أَقْصِرُوا فَإِنَّ الْمُعَرِّجَ عَلَى الدُّنْيَا لَا يَرُوعُهُ مِنْهَا إِلَّا صَرِيفُ أَنْيَابِ الْحِدْثَانِ أَيُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا .
اي اسيران هوس، آهستهتر؛ آن كه دل به دنيا داده و بدان روي كرده
است؛ تنها صداي پاي مرگ او را ترسانَد كه ديگر خيلي دير شده است.
اي مردم، به تربيت نفس خود پردازيد و آن را از سقوط در دام چالههاي
عادات زشت باز داريد.
(حكمت 351) :Gol::Gol:
إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِهِ صلى الله عليه واله ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَاجَتَيْنِ فَيَقْضِيَ إِحْدَاهُمَا وَ يَمْنَعَ الْأُخْرَى.
آنگاه كه حاجتي به درگاه الهي داشتي نخست بر پيامبرش - سلام خدا بر
او و خاندانش - درود فرست و سپس نيازت را بخواه، كه خداوند كريمتر از
آن است كه از دو حاجت يكي را بر آورَد و ديگري را وانهد.
(حكمت 353) :Gol::Gol:[/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]
مَنْ ضَنَّ بِعِرْضِهِ فَلْيَدَعِ الْمِرَاءَ .
آن كه آبروي خود خواهد؛ ستيزه و جدال نكند.
(حكمت 354) :Gol::Gol:[/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]
لَا تَسْأَلْ عَمَّا لَا يَكُونُ فَفِي الَّذِي قَدْ كَانَ لَكَ شُغْلٌ.
آنچه را نشدني است درخواست مكن، زيرا در آنچه داري به قدر كافي وظيفه داري.
(حكمت 356) :Gol::Gol:
با سلام
میشه لطفا در مورد این حکمت کمی توضیح بدید؟:Gol:
دست نیافتن به گناه نوعی عصمت است .
حکمت 245
رُبَّ مُسْتَقْبِلٍ يَوْماً لَيْسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ وَ مَغْبُوطٍ فِي أَوَّلِ لَيْلِهِ قَامَتْ بَوَاكِيهِ فِي آخِرِهِ .
چه بسيار كساني كه در آغاز روز بودند و به شامگاه نرسيدند،
و چه بسيار كساني كه در آغاز شب بر او حسد ميبردند و در پايان شب
عزاداران به سوگشان نشستند.
(حكمت 372) :Gol::Gol:
[FONT=Times New Roman]درود خداوند بر علی (ع) فرمودند::Gol:
ضرورت اطمينان به وعده هاى الهي
وَ قَالَ [عليه السلام] لَا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِى يَدِ اللَّهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِى يَدِهِ .
و درود خدا بر او، فرمود: ايمان بنده اى درست نباشد جز آن كه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست.
( نهج البلاغه حكمت 310 )
اخلاق كارگزاران
وَ اكْظِمِ الْغَيْظَ وَ تَجَاوَزْ عِنْدَ الْقُدْرَةِ وَ احْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ .
خشم را فرو نشان و به هنگام قدرت ببخش، و به هنگام خشم فروتن باش.
(نامه 69) :Gol::Gol:
وَ لَا تُسَافِرْ فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ حَتَّى تَشْهَدَ الصَّلَاةَ إِلَّا فَاصِلًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ فِي أَمْرٍ تُعْذَرُ بِهِ وَ أَطِعِ اللَّهَ فِي جُمَلِ أُمُورِكَ فَإِنَّ طَاعَةَ اللَّهِ فَاضِلَةٌ عَلَى مَا سِوَاهَا .
در روز جمعه پيش از نماز مسافرت مكن، جز براي جهاد در راه خدا،
و يا كاري كه از انجام آن ناچاري.
در همه كارهايت خدا را اطاعت كن، كه اطاعت خدا از همه چيز برتر است.
(نامه 69) :Gol::Gol:
وَ رُوِيَ أَنَّهُ عليه السلام قَلَّمَا اعْتَدَلَ بِهِ الْمِنْبَرُ إِلَّا قَالَ أَمَامَ الْخُطْبَةِ
أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ فَمَا خُلِقَ امْرُؤٌ عَبَثاً فَيَلْهُوَ وَ لَا تُرِكَ سُدًى فَيَلْغُوَ وَ مَا
دُنْيَاهُ الَّتِي تَحَسَّنَتْ لَهُ بِخَلَفٍ مِنَ الْآخِرَةِ الَّتِي قَبَّحَهَا سُوءُ النَّظَرِ عِنْدَهُ وَ مَا
الْمَغْرُورُ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الدُّنْيَا بِأَعْلَى هِمَّتِهِ كَالْآخَرِ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الْآخِرَةِ بِأَدْنَى سُهْمَتِهِ .
نقل كردند كه امام عليه السّلام كمتر بر منبري مينشست كه پيش از سخن اين عبارت را نگويد:
- اي مردم از خدا بترسيد، هيچ كس بيهوده آفريده نشد تا به بازي پردازد،
و او را به حال خود وانگذاشتهاند تا خود را سرگرم كارهاي بيارزش نمايد،
و دنيايي كه در ديدهها زيباست، جايگزين آخرتي نشود كه آن را زشت ميانگارند،
و مغروري كه در دنيا به بالاترين مقام رسيده، چون كسي نيست كه در
آخرت به كمترين نصيبي رسيده است.
(حكمت 362) :Gol::Gol:
همام وقتی صفات متقین را شنید روحش پرواز کرد. صفات متقین چیست؟
1- اهل صداقتند . ما سه نوع دروغ داریم 1.دروغ به دیگران 2.دروغ به خدا 3.دروغ به خود
شما فکر میکنید کدامش بدتر است؟
لاخَیرَ فی الصَّمتِ عَنِ الحُکمِ؛ کَما اَنّهُ لا خَیرَ فِی القَولِ بِالجَهلِ.
در آن جا که باید سخن گفت؛ خاموشی سودی ندارد.
و آن جا که باید خاموش ماند؛ سخن گفتن ناآگاهانه سودی نخواهد داشت.
(حكمت 471) :Gol::Gol:
بی توجهی به بدی بدکاران
مِن اَشرَفِ اعمَالِ (احوال) الکَرِیمِ غَفلتُهُ عَمّا َیعلَمُ.
خود را بی خبر نمایاندن و چشم پوشی؛ از بهترین کارهای بزرگواران است.
(حكمت 222) :Gol::Gol:
مَن یُعطِ بِالیَدِ القَصِیَرةِ یُعطَ بِالیدِ الطَویلَةِ.
آن کس که با دست کوتاه ببخشد؛ از دستی بلند پاداش گیرد.
(حكمت 232) :Gol::Gol:
مَن ظَنَّ بِکَ خَیراً فَصَدّق ظَنّهُ.
چون کسی به تو گمان نیک برد؛ خوشبینی او را تصدیق کن.
(حكمت 248) :Gol::Gol:
واعلَم یَقِیناً اَنّکَ لَن تَبلُغَ اَمَلکَ؛ َو لَن تَعدُوَ اَجَلکَ؛ وَ انّکَ فِی سَبیلِ مَن کانَ قَبلَکَ. فَخَفّض فِی الطَّلَبِ؛ وَ اَجمِل فِی المُکتَسَبِ.
به یقین بدان که تو؛ به همه ی آرزوهای خود نخواهی رسید. و تا زمان مرگ بیشتر زندگی نخواهی کرد.
و به راه کسی می روی؛ که پیش از تو می رفت. پس در به دست آوردن دنیا؛ آرام باش؛ و در مصرف آن چه به دست آوردی؛ نیکو عمل کن.
(نامه 31) :Gol::Gol:
[FONT=Times New Roman]درود خداوند بر علی (ع) فرمودند: :Gol:
ارزش هاى رازدارى و خوشرويي
وَ قَالَ [عليه السلام] صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِى الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : سينه خردمند صندوق راز اوست و خوشرويى وسيله دوست يابى ، و شكيبايى ، گورستان پوشاننده عيب هاست . و يا فرمود : پرسش كردن وسيله پوشاندن عيب هاست ، و انسان از خود راضى ، دشمنان او فراوانند.
(نهج البلاغه حکمت 6)
این حکمت اخلاقى،سياسي و اجتماعى می باشد.
أولَی النّاسِ بِالعَفوِ اَقدَرُهُم عَلَی العُقُوبَةِ.
سزاوارترین مردم به عفو کردن؛ تواناترینشان به هنگام کبفر دادن است.
(حکمت 52) :Gol::Gol:
ارزش و والایی انجام دهنده ی کارهای خیر
فَاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ؛ وَ فَاعِلُ الشّر شَرّ مِنهُ.
نیکوکار از کار نیک؛ بهتر و بدکار از کار بد؛ بدتر است.
(حکمت 32) :Gol::Gol:
اعتدال در بخشش و حسابرسی
کُن سَمَحاً وَ لا تَکُن مُبَذّراً؛ وَ کُن مُقَدّراً وَ لا تَکُن مُقَتّراً.
بخشنده باش؛ اما زیاده روی نکن. در زندگی حسابگر باش اما سخت گیر مباش.
(حکمت 33) :Gol::Gol:
راه بی نیازی
أَشرَفُ الغِنَی؛ تَرکُ المُنَی.
بهترین بی نیازی؛ ترک آرزوهاست.
(حکمت 34) :Gol::Gol:
ضرورت موقعیت شناسی
مَن أَسرَعَ إِلَی الّنَاسِ بِمَا یَکرَهُونَ، قَالُوا فِیهِ بِمَا لا یَعلَمُون.
کسی در انجام کاری که مردم خوش ندارند، شتاب کند. درباره ی او چیزی خواهند گفت، که از آن اطلاعی ندارد.
(حکمت 35) :Gol::Gol:
ضرورت عمل گرايى
وَ قَالَ [عليه السلام] الدَّاعِى بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِى بِلَا وَتَرٍ .
و درود خدا بر او ، فرمود: دعوت كنندة بى عمل، چون تير انداز بدون كمان است.
( نهج البلاغه حکمت 337 )
این حکمت اخلاقى، تربيتى است .
قلب خدا بین وچشم مردم بین :Gol:
(عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونه فی اعینهم ):Hedye:
متقین در قلبشان خدا را بزرگ میشمرند و جایی برای غیر او باقی نمی گذارند اما غیر خدا در چشمشان کوچکند . :Kaf:
یعنی در انتخاب بین خدا و غیر او بی تردید خدا را برمی گزینند .:Sham:
سلام
واقعا چقدر با نهج البلاغه بیگانه ایم.
از شما خیلی ممنونم.خیلی خیلی خیلی
:Sham:
[/COLOR][/SIZE]زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ
دوري تو از آن كس كه خواهان تو است، نشانه كمبود بهره تو در دوستي است.
و گرايش تو به آن كس كه تو را نخواهد، سبب خواري تو است.
(حکمت 443) :Gol::Gol:
نشانه هاي ايمان
عَلَامَةُ الْإِيمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ وَ أَنْ لَا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عِلْمِكَ وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ .
نشانه ايمان آن است كه راست بگويي، آنگاه كه تو را زيان رساند.
و دروغ نگويي كه تو را سود رساند و آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويي،
و چون از ديگران سخن گويي از خدا بترسي.
[FONT=Times New Roman](حکمت 450) :Gol::Gol: