حضرت على عليه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود:
:Gol::Gol:مواظبباش در غير موضع غيرت، غيرت بخرج ندهى.زيرا اين عمل افراد صحيحرا به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمايل خواهد ساخت.:Gol::Gol:
حضرت امير المؤمنين (عليه السلام): به هنگام وضو گرفتن اجازه نمى داد كسى برايش آب بريزد و مى فرمودند: دوست ندارم در نمازم به درگاه خدا كسى را شريك قرار دهم.
علل الشرايع 1: 323
امام علي ـ عليه السلام ـ در تفسير اين آيه شريفه كه خداوند مي فرمايد: «وابْتَغوا اليهِ الوَسيلةَ» «و براي تقّرب به پروردگارتان وسيله بجوئيد» فرمودند: من وسيله تقرب به خدا هستم. «تفسير الميزان، ج 5، ص 362»
اميرالمؤمنين - عليه السّلام - فرمودند: من از كساني هستم كه در راه خدا از سرزنش كنندگان نميترسم، از آنانم كه سيمايشان سيماي صديقان، و گفتارشان گفتار نيكان است، شب زندهدار و روشني بخش روزاند، دلهايشان در بهشت و پيكرهايشان در كار طاعت خداوند است. «نهج البلاغه، خطبه 192»
5)و این را بدانید که این قرآن ، آن نصیحت دهنده ی خیر خواه است که فریب نمی دهد و آن را راهنما است که گمراه نمی کند و آن گوینده ی حدیث است که دروغ نمی گوید.
6)و هیچ کس با این قرآن همنشین نشد مگر این که زیادت یا نقصانی نصیب او
ساخت : افزایش در هدایت یا کاهش از نابینایی ، و بدانید برای هیچ کس پس
از فراگیری قرآن و عمل به آن نیازی نباشد و برای هیچ احدی بدون قرآن ، بی
نیازی امکان ندارد.
7)برای درد های خود از قرآن شفاعت بطلبید و در مشقت ها از آن یاری
بخواهید ، زیرا درمان بزرگترین دردها که کفر و نفاق و انحراف و گمراهی
است ، درآن است ، پس از خدا مسالت نمایید و با محبت او به او توجه نمایید
و چیزی با وجود او از مخلوقات مخواهید . قطعی است که بندگان خدا به وسیله
ی چیزی مانند قرآن به خدا روی نیاورده اند .
8)و بدانید قرآن است شفاعت کننده ی پذیرفته شده و گوینده ی تصدیق شده . و
هر کس که روز قیامت قرآن شفاعت او را کند ، شفاعت قرآن برای او پذیرفته
شود . و کسی که در روز رستاخیز قرآن بدی او را گوید ، گواهی قرآن بر علیه
او مورد تصدیق قرار گیرد.
9)در روز معاد ندا دهنده بانگ برآورد: ( هر کس در گرو کشته ی خویش و
محصول آن است جز آنان که از محتوای قرآن عمل خود را اندوختند .) پس شما (
حیات خویشتن را ) با قرآن و پیروی از آن کشتکاری کنید . و از پروردگار
خود از طریق قرآن راهنمایی بخواهید و از این کتاب الهی برای خود خیر
خواهی بطلبید . و آراء خود را ( که هماهنگی با قرآن ندارد ) متهم بسازید
و تمایلات بی اساس خود را در مقابل این کتاب الهی آلوده تلقی نمایید .
كجايند خوبان و صالحان شما؟كجايند آزاد مردان و سخاوتمندان شما؟ كجايند پرهيزگاران در كسب و كار؟كجايند پاكيزگان در راه و رسم مسلماني؟آيا جز اين است كه همگي رخت بستند و رفتند؟و از اين جهان پست و گذران و تيره كننده ي عيش و شادماني گذشتند؟مگر نه اين است كه شما وارث آنها بر جاي آنها تكيه زديد، و در ميان چيزهاي بي ارزش قرارا داريد، كه لب هاي انسان به نكوهش ان مي جنبد؟ تا قدر آنها را كوچك شمرده و براي هميشه يادشان فراموش گردد.پس در اين نگراني ها بايد گفت:"ما از خداييم و به سوي او باز مي گرديم." فساد آشكار شد؛ نه كسي باقي مانده كه كار زشت رادگرگون كند،و نه كسي كه از نا فرماني و معصيت باز دارد.شما با چنين وضعي مي خواهيد در خانه ي قدس الهي و جوار رحمت پروردگاري قرار گيريد وعزيزترين دوستانش باشيد؟هرگز خدا را نسبت به بهشت جاويدانش نمي توان فريفت، و جز با عبادت، رضايت او را نمي توان به دست اورد.نفرين بر آنان كه امر به معروف مي كنند و خود ترك مي نمايند،و نهي از منكر دارند و خود مرتكب آن مي شوند.
يَبلُغُ الصّادِقَ بِصِدقِهِ ما يَبلُغُهُ الكاذِبَ بِاحتيالِهِ؛
[=tahoma, sans-serif]
[/]
[=tahoma, sans-serif]امام علی علیه السلام فرمودند : راستگو، با راستگويى خود به همان مى رسد كه دروغگو با حيله گرى خود.[/]
[=tahoma, sans-serif] [/]
امام علي (ع) : سينه شخص عاقل صندوق اسرار اوست و خوشروئی دام محبت است و تحمل ناراحتي ها قبر عيوب است . و نقل شده که در اين باره نيز چنين فرموده است : سؤال و پرسش وسيله پوشاندن عيبها است . و آن کس که از خود راضی باشد خشمگين بر او زياد خواهد بود . نهج البلاغه
امام على علیه السلام: شگفتترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حكمت و ضد حكمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر بركشد، حرص نابودش مىكند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را مىكُشد... هر كوتاهى برایش زیانبار است و هر زیادهروى برایش تباهى آفرین.
براستى كه دنیا آدمى را به كلّى سرگرم خود مى سازد و دنیاپرست به چیزى از آن نرسد، مگر آن كه باب حرص و شیفتگى به آن بر رویش گشوده شود و به آنچه از این دنیا دست یافته اكتفا نمى كند تا در پى چیزى كه بدست نیاورده نرود.
«الْمُؤْمِنُ وَقُورٌ عِنْدَ الْهَزاهِزِ، ثَبُوتٌ عِنْدَ الْمَكارِه، صَبُورٌ عِنْدَ الْبَلاء، شَكُورٌ عِنْدَ الرَّخاء، قانِعٌ بِما رَزَقَهُ اللَّهُ، لا يَظْلِمُ الْاعْداءَ، وَ لا يَتَحامَلُ لِلْاصْدِقاءِ، النَّاسُ مِنْهُ فى رَاحَةٍ، وَ نَفْسُهُ مِنْهُ فى تَعَبٍ ...»؛
«مؤمن در مقابل حوادث سخت و تكان دهنده ،ثابت و استوار، و به هنگام ناخوشآيندها محكم و پا برجاست، در برابر بلاها صبور و پرتحمّل، در مقابل نعمتها شاكر و سپاسگزار، و به آنچه خداوند روزى اش ساخته قانع است. مؤمن به دشمنانش نيز تعدّى نمى كند، و بار خود را بر دوش دوستانش نمى گذارد، مردم از او در آرامش اند، (هر چند) جان و تنش در زحمت باشد»
امام علی(ع) میفرمایند: از روزى كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمودند: ((نماز شب نور است ))، نماز شب را ترك نكردم. ابن كواء از حضرت پرسيد حتى در ليلة الهرير (شب عمليات جنگ صفين ) امام فرمودند: حتى در آن شب . (بحارالانوار، ج 41، ص 17).
امام علي - عليه السلام - فرمودند: چنانچه دين داري و تقواي الهي نمي بود، هر آينه سياستمدارترين افراد بودم ـ ولي دين و تقوا مانع سياست بازي مي شود . اعيان الشّيعة، ج 1، ص 350
قال الامام علي - عليه السّلام - : الصّدقَةُ افضلُ القربِ. «غررالحكم، ص 395، ح 9127» امام علي - عليه السّلام - فرمود: صدقه برترين چيزي است كه موجب تقرب و نزديكي انسان به خدا مي شود.
حسین ابن علی(ع)فرمود:علی بن ابی طالب (ع) در مسجد جامع کوفه بود که مردی از اهل شام در برابرش بپاخواست وپرسشهایی از آن حضرت نمود و از آنجملات این بود که عرض کرد یا امیر المومنین مرا از رنگهای آسمانها و نامهایش خبرده حضرت به او فرمود:آسمان دنیا نامش رفیع است و از آب و دود آفریده شده است و آسمان دوم نامش قیدوم است که به رنگ مس است و آسمان سوم نامش ماروم است که برنج رنگ است وآسمان چهرم نامش ارقلون است و برنگ نقره است و آسمان پنجم نامش هیضمون(هیفون) و برنگ طلاست و آسمان ششم نامش عروس است و آن یاقوت سبزی است و آسمان هفتم عجما است ودری است سفید رنگ است. الخصال-باب السبعه-ص 385
یزداد ابن ابراهیم یکی از شیعیان نقل میکند: که شنیدم امام صادق میفرمود:امیرالمومنین فرمود: به خدا قسم که خدای تبارک وتعالی نه چیز به من عطا فرمود ه است که پیش از من جز به پیغمبر به هیچ کس عطا نفرموده است راهها بروی من باز است و نژاد ها را میدانم حرکت ابرها بدست من است آمار مرگ ها گرفتاریها و حکمهای قطعی در نزد من است و با اجازه پروردگارم به باطن جهان دست یافتم و هر چه پیش از من بوده است و از آن چه پس از من خواهد آمد از دیده من پنهان نیست و با دوستی و ولایت من خداوند دین این امت را کامل کرد و نعمت ها را بر آنان تمتم و اسلام شان را پسندید زیرا که به روز غدیر به محمد فرمود :ای محمد به اینان خبر ده که من امروز دین شان را برای آنان کامل نمودم و اسلام را برای دین آنان پسندیدم و نعمتم را بر آنان تمتم کدم همه این ها را منتی است که خداوند بر من نهاده است و ستایش اورا سزا است و بس الخصال باب السته ص 482
:Gol::Gol::Gol:امیرالمومنین(ع) میفرمایند:هرکس میخواهد خیر خانه اش فراوان شود قبل از خوردن غذا دست هایش را بشوید.:Gol::Gol::Gol:
منبع:الخصال.جلد 1.ص30
حضرت على عليه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود:
:Gol::Gol:مواظبباش در غير موضع غيرت، غيرت بخرج ندهى.زيرا اين عمل افراد
صحيحرا به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمايل خواهد ساخت.:Gol::Gol:
امير المؤمنين علی عليه السلام فرمود:
آنها ( زنان ) نزد شما امانتهاى خدا هستند.آزارشان نرسانيدو بر آنها سخت نگيريد
حضرت امير المؤمنين (عليه السلام): به هنگام وضو گرفتن اجازه نمى داد كسى برايش آب بريزد و مى فرمودند: دوست ندارم در نمازم به درگاه خدا كسى را شريك قرار دهم.
علل الشرايع 1: 323
امام علي ـ عليه السلام ـ در تفسير اين آيه شريفه كه خداوند مي فرمايد:
«وابْتَغوا اليهِ الوَسيلةَ» «و براي تقّرب به پروردگارتان وسيله بجوئيد» فرمودند:
من وسيله تقرب به خدا هستم.
«تفسير الميزان، ج 5، ص 362»
اميرالمؤمنين - عليه السّلام - فرمودند: من از كساني هستم كه در راه خدا از
سرزنش كنندگان نميترسم، از آنانم كه سيمايشان سيماي صديقان، و
گفتارشان گفتار نيكان است، شب زندهدار و روشني بخش روزاند، دلهايشان
در بهشت و پيكرهايشان در كار طاعت خداوند است.
«نهج البلاغه، خطبه 192»
امام على(سلام الله علیه):
هيچ گنهكارى را [از رحمت خدا] نا اميد مكن. چه بسا گناه آلوده اى كه عاقبت به
خير شد.
تحف العقول - ص 100 میزان الحکمة –ج 6-ص178-ح10333
[=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
[/]
ترجمه علامه جعفری ..................................................
فریب نمی دهد و آن را راهنما است که گمراه نمی کند و آن گوینده ی حدیث
است که دروغ نمی گوید.
6) و هیچ کس با این قرآن همنشین نشد مگر این که زیادت یا نقصانی نصیب او
ساخت : افزایش در هدایت یا کاهش از نابینایی ، و بدانید برای هیچ کس پس
از فراگیری قرآن و عمل به آن نیازی نباشد و برای هیچ احدی بدون قرآن ، بی
نیازی امکان ندارد.
7) برای درد های خود از قرآن شفاعت بطلبید و در مشقت ها از آن یاری
بخواهید ، زیرا درمان بزرگترین دردها که کفر و نفاق و انحراف و گمراهی
است ، درآن است ، پس از خدا مسالت نمایید و با محبت او به او توجه نمایید
و چیزی با وجود او از مخلوقات مخواهید . قطعی است که بندگان خدا به وسیله
ی چیزی مانند قرآن به خدا روی نیاورده اند .
8) و بدانید قرآن است شفاعت کننده ی پذیرفته شده و گوینده ی تصدیق شده . و
هر کس که روز قیامت قرآن شفاعت او را کند ، شفاعت قرآن برای او پذیرفته
شود . و کسی که در روز رستاخیز قرآن بدی او را گوید ، گواهی قرآن بر علیه
او مورد تصدیق قرار گیرد.
9) در روز معاد ندا دهنده بانگ برآورد: ( هر کس در گرو کشته ی خویش و
محصول آن است جز آنان که از محتوای قرآن عمل خود را اندوختند .) پس شما (
حیات خویشتن را ) با قرآن و پیروی از آن کشتکاری کنید . و از پروردگار
خود از طریق قرآن راهنمایی بخواهید و از این کتاب الهی برای خود خیر
خواهی بطلبید . و آراء خود را ( که هماهنگی با قرآن ندارد ) متهم بسازید
و تمایلات بی اساس خود را در مقابل این کتاب الهی آلوده تلقی نمایید .
يَبلُغُ الصّادِقَ بِصِدقِهِ ما يَبلُغُهُ الكاذِبَ بِاحتيالِهِ؛
[=tahoma, sans-serif]
[/]
[=tahoma, sans-serif]امام علی علیه السلام فرمودند : راستگو، با راستگويى خود به همان مى رسد كه دروغگو با حيله گرى خود.[/]
[=tahoma, sans-serif]
[/]
[=tahoma, sans-serif]غررالحكم، ج6، ص471، ح11006 [/]
اَلدُّنْيا تُطْلَبُ لِثَلاثَةِ اءشْياء: اَلْغِنى ، وَ الْعِزِّ، وَ الرّاحَةِ، فَمَنْ زَهِدَ فيها عَزَّ، وَ مَنْ قَنَعَ إ سْتَغْنى ، وَ مَنْ قَلَّ سَعْيُهُ إ سْتَراحَ.
دنيا و اموال آن ، براى سه هدف دنبال مى شود: بى نيازى ، عزّت و شوكت ، آسايش و آسوده بودن .
هر كه زاهد باشد؛ عزيز و با شخصيّت است ، هر كه قانع باشد؛ بى نياز و غنى گردد، هر كه كمتر خود را در تلاش و زحمت قرار دهد؛ هميشه آسوده و در آسايش است .
منبع :
وافى : ج 4، ص 402، س 3.
امام علی ع:
خوشبخت ترین مردم در دنیا، کسی است که از آنچه می داند برایش زیان آور است دوری کند و بدبخت ترین آنان کسی است که از هوای نفس خود پیروی کند.
میزان الحکمة
امام علي (ع) :
سينه شخص عاقل صندوق اسرار اوست و خوشروئی دام محبت است و تحمل ناراحتي ها قبر عيوب است . و نقل شده که در اين باره نيز چنين فرموده است : سؤال و پرسش وسيله پوشاندن عيبها است . و آن کس که از خود راضی باشد خشمگين بر او زياد خواهد بود .
نهج البلاغه
«فى صِفَةِ الدُّنْیا: تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ.»
در صفت دنیا فرموده اند :مى فریبد و زیان مى رساند و مى گذرد.
امام على عليهالسلام :
فرزندان خود را به آموختن دانش واداريد .
كنزالعمّال : 45953 منتخب ميزان الحكمة : 616
قال على عليه السلام:
«ما اطالَ احَدٌ الْامَلَ الّا نَسِىَ الْاجَلَ و اساءَ الْعَمَلَ»؛
«هيچ انسانى آرزوهاى خود را طولانى نمى كند، مگر اين كه مرگ را فراموش مى كند و اعمال او بد مى شود!»
امام على علیه السلام:
اَلدُّنیا أَصغَرُ وَ أَحقَرُ وَ أَنزَرُ مِن أَن تُطاعَ فیهَا الحقادُ؛
دنیا كوچك تر و حقیر تر و ناچیز تر از آن است كه در آن ازكینه ها پیروى شود.
امام على علیه السلام:
شگفتترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حكمت و ضد حكمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر بركشد، حرص نابودش مىكند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را مىكُشد... هر كوتاهى برایش زیانبار است و هر زیادهروى برایش تباهى آفرین.
امام علی(ع) میفرمایند:
براستى كه دنیا آدمى را به كلّى سرگرم خود مى سازد و دنیاپرست به چیزى از آن نرسد، مگر آن كه باب حرص و شیفتگى به آن بر رویش گشوده شود و به آنچه از این دنیا دست یافته اكتفا نمى كند تا در پى چیزى كه بدست نیاورده نرود.
قال علی عليه السلام:
«الْمُؤْمِنُ وَقُورٌ عِنْدَ الْهَزاهِزِ، ثَبُوتٌ عِنْدَ الْمَكارِه، صَبُورٌ عِنْدَ الْبَلاء، شَكُورٌ عِنْدَ الرَّخاء، قانِعٌ بِما رَزَقَهُ اللَّهُ، لا يَظْلِمُ الْاعْداءَ، وَ لا يَتَحامَلُ لِلْاصْدِقاءِ، النَّاسُ مِنْهُ فى رَاحَةٍ، وَ نَفْسُهُ مِنْهُ فى تَعَبٍ ...»؛
«مؤمن در مقابل حوادث سخت و تكان دهنده ،ثابت و استوار، و به هنگام ناخوشآيندها محكم و پا برجاست، در برابر بلاها صبور و پرتحمّل، در مقابل نعمتها شاكر و سپاسگزار، و به آنچه خداوند روزى اش ساخته قانع است. مؤمن به دشمنانش نيز تعدّى نمى كند، و بار خود را بر دوش دوستانش نمى گذارد، مردم از او در آرامش اند، (هر چند) جان و تنش در زحمت باشد»
میزان الحکمه باب 291 ح1408
امام علی(ع) میفرمایند:
علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود .
امام علی(ع) میفرمایند:
هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.
اميرالمومنان على عليه السلام فرمود:
روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزههاست.
غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
استقامت در عمل
10) اهتمام بورزید به کار ، برخیزید برای کار ، سپس کار را نا تمام
نگذارید و به پایان برسانید .
و در تصمیمی که گرفتید استقامت بورزید استقامت . شکیبا باشید، شکیبا . پرهیزکاری
پیشه کنید ، پرهیزکاری . قطعا برای شما هدفی است نهایی . تا وصول به آن
تکاپو کنید .
حتمی است که برای شما نشانه ای است . با آن نشانه هدایت شوید .
11) و بی تردید برای اسلام مقصدی اعلاست. تا وصول به آن مقصد
بکوشید و از پای
ننشینید . با ادای حقوقی که خداوند برای شما مقرر داشته و با عمل به
وظایفی که برای
شما تبیین فرموده است ، به درگاه خدا بروید . من شاهد شما هستم و در روز قیامت حجت
به سود شما خواهم آورد .
12) آگاه باشید ف قدر پیشین واقع شده و قضای گذشته در جریان تحقق است و تحقیقا من
از وعده ی خداوندی و حجت او سخن می گویم .
شاید کمی خنده دار باشه ولی اینم یک مصداق استقامته
13)خداوند متعال فرموده است : کسانی که گفتند : پروردگار ما ( الله )
است و سپس در
تحقق بخشیدن به این اعتقاد برین ( توحید ناب ) استقامت ورزیدند ، فرشتگان
بر آنان نازل
می شوند ( و به انان می گویند ) که مترسید و اندوهگین مباشید و بشارت باد
شما را به
بهشتی که وعده ی آن به شما داده شد.
14)شما که گفتید بزرگترین اعتقاد الهی را پذیرفته اید ، حال بر عمل و
کتابش و به راه روشن
و طریقه شایسته ی عبادت او استقامت بورزید ، سپس از این طریق منحرف نشوید و بدعت
در آن مگذارید و با آن مخالفت نکنید
امام على عليه السلام :
در قرآن ، درمان بزرگترين دردهاست : درد كفر و نفاق و تباهى و گمراهى .
نهج البلاغة : الخطبة 176 منتخب ميزان الحكمة : 458
در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مى خوانيم:
«الصَّمْتُ يَكْسِيكَ الْوِقارَ، وَ يَكْفِيكَ مَئُونَةَ الْاعْتِذارِ؛
سكوت لباس وقار برتو مى پوشاند و مشكل عذر خواهى را از تو بر مى دارد!»
امام علی(ع) میفرمایند:
انس و آرامش در سه چیز است: همسری كه با شوهرش توافق داشته باشد، فرزندی كه صالح باشد و برادری كه موافق و هم رأی انسان باشد.
شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی/ ج2، ص141 به نقل از سایت شهید آوینی
امام علی(ع) میفرمایند:
از روزى كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمودند: ((نماز شب نور است ))، نماز شب را ترك نكردم. ابن كواء از حضرت پرسيد حتى در ليلة الهرير (شب عمليات جنگ صفين ) امام فرمودند: حتى در آن شب .
(بحارالانوار، ج 41، ص 17).
یا رازِقَ کُلِّ مَرْزُوقٍ
حضرت على عليه السلام می فرمایند:
«إِيَّاكَ وَ ما يُسْتَهْجَنُ مِنَ الْكَلامِ، فَإِنَّهُ يَجْلِسُ عَلَيْكَ اللِّئامَ وَ يُنَفِّرُ عَنْكَ الْكِرامَ»
از سخن زشت و ركيك بپرهيز، زيرا زشتگويى، فرومايگان را در اطرافت نگاه مى دارد و عناصر شريف و بزرگوار را از گردت پراكنده مى كند.
امام علی(ع):
مَن لانَت عَرِيكَتُهُ وَجَبَت مَحَبَّتُهُ.
امام علی(ع):
«خُذ مِن الدُّنیا ما أَتاکَ، و تَوَلَّ عمَّا تَولّى عنک، فإن أنت لم تَفعل
فأجمِل فى الطَّلَب.»(نهج البلاغه، حکمت ۳۹۳)
از دنیا همان قدر بگیر که به تو ميرسد و آنچه از تو رو گرداند، نادیده
بگیر و اگر نميتوانى چنین باشى لااقل خواستهات را کمتر کن.
امام علی(ع):
«مَن طَلَبَ الدُّنیا طَلَبهُ المَوت حتّى یُخرِجَه عَنها، وَ مَن طلب الآخره طلبته
الدّنیا حتّى یستوفى رزقه منها.». (العقد الفرید، ج ۳، ص ۱۵۷)
آن که دنبال دنیا رود، مرگ دنبالش ميرود تا او را از دنیا ببرد و آن كس
که طالب آخرت است، دنیا در طلبش ميرود تا رزقش را به او برساند.
[=Traditional Arabic]مَن تَأَلَّفَ النّاسَ أحَبّوهُ
هر كه با مردم الفت بگيرد، مردم او را دوست میدارند
امام علي - عليه السلام - فرمودند:
چنانچه دين داري و تقواي الهي نمي بود، هر آينه سياستمدارترين افراد بودم ـ ولي دين و تقوا مانع سياست بازي مي شود .
اعيان الشّيعة، ج 1، ص 350
امام علي (عليه السلام):
لَولا... ما اَخَذَ اللّهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَلاّ يُقارّوا عَلى كِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلومٍ لاََلْقَيْتُ حَبْلَها عَلى غارِبـِها؛
اگر خداوند از علما پيمان نگرفته بود كه با پرخورى ظالم و گرسنگى مظلوم آرام نگيرند، زمام خلافت را به حال خود رها مىكردم.
نهج البلاغه، از خطبه 3.
«غررالحكم، ص 395، ح 9127»
امام علي - عليه السّلام - فرمود: صدقه برترين چيزي است كه موجب تقرب و نزديكي انسان به خدا مي شود.
حضرت علی علیه السلام به فرزندشان فرمودند:
وامر بالمعروف تکن اهله
امر به معروف کن تا اهل معروف باشی.
امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده اند:
« ما نحل والد ولدا نحلا افضل من ادب حسن »
بخشش و هدیه ی هیچ پدری به فرزندش بهتر از ادب و تربیت پسندیده نیست.
15)زیرا منحرفان ، از الطاف و عنایات خداوندی در روز قیامت بریده اند .
سپس بپرهیزید ازاضطراب اخلاق و دگرگون ساختن آن .
زبان را یکی کنید و هر انسانی زبان خود
را حفظ کند ،زیرا این زبان برای صاحبش سرکش و متمرد است .
امام على سلام الله علیه •
[=Arial Black]خودپسندىِ آدمى، نشانه كم عقلى او است
حسین ابن علی(ع)فرمود:علی بن ابی طالب (ع) در مسجد جامع کوفه بود که مردی از اهل شام در برابرش بپاخواست وپرسشهایی از آن حضرت نمود و از آنجملات این بود که عرض کرد یا امیر المومنین مرا از رنگهای آسمانها و نامهایش خبرده حضرت به او فرمود:آسمان دنیا نامش رفیع است و از آب و دود آفریده شده است و آسمان دوم نامش قیدوم است که به رنگ مس است و آسمان سوم نامش ماروم است که برنج رنگ است وآسمان چهرم نامش ارقلون است و برنگ نقره است و آسمان پنجم نامش هیضمون(هیفون) و برنگ طلاست و آسمان ششم نامش عروس است و آن یاقوت سبزی است و آسمان هفتم عجما است ودری است سفید رنگ است.
الخصال-باب السبعه-ص 385
یزداد ابن ابراهیم یکی از شیعیان نقل میکند: که شنیدم امام صادق میفرمود:امیرالمومنین فرمود: به خدا قسم که خدای تبارک وتعالی نه چیز به من عطا فرمود ه است که پیش از من جز به پیغمبر به هیچ کس عطا نفرموده است راهها بروی من باز است و نژاد ها را میدانم حرکت ابرها بدست من است آمار مرگ ها گرفتاریها و حکمهای قطعی در نزد من است و با اجازه پروردگارم به باطن جهان دست یافتم و هر چه پیش از من بوده است و از آن چه پس از من خواهد آمد از دیده من پنهان نیست و با دوستی و ولایت من خداوند دین این امت را کامل کرد و نعمت ها را بر آنان تمتم و اسلام شان را پسندید زیرا که به روز غدیر به محمد فرمود :ای محمد به اینان خبر ده که من امروز دین شان را برای آنان کامل نمودم و اسلام را برای دین آنان پسندیدم و نعمتم را بر آنان تمتم کدم همه این ها را منتی است که خداوند بر من نهاده است و ستایش اورا سزا است و بس
الخصال باب السته ص 482
16) سوگند به خدا،من بنده ای را نمیبینم
که تقوا ورزیدن سودی به حال او
داشته باشد مگر این که زبان خود را حفظ کند.قطعی است که زبان شخص با ایمان در پشت قلب او
و قلب منافق پشت زبان اوست .
امام علي(عليه السلام) فرمود ند:
ثمره فروتني، محبت و دوستي است
و ثمره تكبر، ناسزا و فحش شنيدن است.
غررالحكم، ح 4613