جمع بندی چرا یک ضربه ی امام علی (ع) ثوابش از عبادت جن و انس بیشتر است؟
تبهای اولیه
سلام علیکم.
در روایت داریم پیامبر اکرم (ص) فرمودند یک ضربه ی شمشیر حضرت علی (ع) در جنگ خندق ، از کل عبادت جن و انس تا روز قیامت بیشتر است.
دلیل این ثواب عظیم برای حضرت چیست؟ چه شرایط بوجود اومده بود که اینقدر شمشیر زدن حضرت ثواب داشت؟
آیا دلیل خاصی دارد این ثواب عظیم؟
سؤال:
پیامبر(ص) فرمود یک ضربه شمشیر علی(ع) در جنگ خندق، از کل عبادت جن و انس تا روز قیامت بیشتر است. دلیل این ثواب عظیم برای حضرت چیست؟
پاسخ:
مطالعه وقایع جنگ احزاب (خندق) و در نظر گرفتن شرایط مسلمانان در آن جنگ به ما کمک میکند که به جواب سؤال نزدیکتر شویم.
کفار بعد از جنگ احد که ضربه سنگینی به مسلمانان وارد کرده بودند به امید این که کار مسلمانان را یکسره کرده و قیام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را به یک باره تمام کنند از سراسر جزیرة العرب فراخوانی برای مقابله با مسلمانان کرده و به همکاری یهود در حدود ده هزار نفر سپاه جنگی ترتیب داده و به مدینه لشکرکشی کردند و مسلمانان مدینه که تعدادشان به سه هزار هم نمیرسید و از نظر تجهیزات در حد پایینی بودند مجبور به حفر خندق شدند.
پنج نفر از دلاوران عرب که در راس آنها عمر ابن عبدود بود و به شهادت تاریخ خود به تنهایی حریف هزار مرد جنگی بود مبارز طلبید که کسی جز علی (علیه السلام) حاضر به مبارزه با او نشد که اگر او نمیرفت هیچ کس از اصحاب جرات روبرویی با عمرو را نداشت. و علی (علیه السلام) در واقع با این حرکت خود اسلام را از نابودی حقیقی نجات داد.
علی (علیه السلام) كـه بـه مـیـدان جـنـگ رهـسـپـار شـد، در آن حال پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) فرمود: «بَرَزَ الاْیمَانَ كُلُّهُ اِلى الشِرْكِ كُلِّهِ»؛ تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفته است. (1)
زیرا در سایه شكست بزرگترین قهرمان كفر، عموم مسلمانان عزیز مىشدند و ملّت شرک، خوار و ذلیل گردید.
امام علی (علیه السلام) با نبردی که کرد و عمرو را شکست داد باعث ترس و وحشت سپاه کفر شد و موجبات هزیمت و فرار آنها را فراهم آورد تا جایی که بعد از قتل عمرو آن چهار دلاور عرب به سرعت به سمت خندق فرار کردند تا جایی که یکی از آنها در خندق سقوط کرد.
ذلت قريش بعد مقتل فارس
فالذل مهلكها و خزى شامل (11)
قريش پس از كشته شدن چنين سوارى خوار شد و اين خوارى قريش را نابود خواهد كرد.
منابع:
1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 20، ص 215.
2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج20، ص 216؛ حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، مستدرك حاكم، ج 3، ص 32.
3. ينابيع الموده ج1 ص412
4. مجمع البيان،ج4، ص 533
5. احقاق الحق ج2 ص 463.
6. شوشتری، نورالله، احقاق الحق، ج 6، ص 341.
7-سیره حلبیه،ج 2،ص .341
8- الارشاد شيخ مفيد ص55.
9. احزاب.آیه25
10.مجمع البيان،ج4، ص 533
11.مستدرك الصحيحين 3 / 33
این فرمایش شما برای آن زمان درست وبه جا بود
ولی اینکه از عبادت جن وانس تا روزی قیامت ...........توجیه نمی شود
آنچه باعث بقای اسلام میشود ...........ضامن اجرای آن است
دین برپانمی ماند جز با شمشیر برنده که با اخلاص بر سر مخالفین دین باید همواره فرودآید
برای نمونه تمام ائمه اطهار نور واحد وهمه مثل هم هستند ولی تاکنون همگی شمشیرشان در غلافبود.............
یعنی حکومت که (ضامن اجرای احکام دین است) در اختیار دیگران بود
پس دین خدا درزمین غریب وضعیف وبی یاور بود وهست
وفقط در حد گفتار وتوصیه.......... وپیروان اندک ...............
وما چرا منتظرظهور مهدی هستیم
او اول اتمام حجت میکند وبعد ذو الفقار جدش علی از غلاف بیرون خواهد اورد
ودعای ندبه را بخواهید که
وضرب المهدی ........قبولی عبادت جن وانس درآن نهفته خواهد بود
در روایت داریم پیامبر اکرم (ص) فرمودند یک ضربه ی شمشیر حضرت علی (ع) در جنگ خندق ، از کل عبادت جن و انس تا روز قیامت بیشتر است. دلیل این ثواب عظیم برای حضرت چیست؟ چه شرایط بوجود اومده بود که اینقدر شمشیر زدن حضرت ثواب داشت؟ آیا دلیل خاصی دارد این ثواب عظیم؟
سلام
بطور خلاصه دو دلیل :
1- اگر ضربت علی ع و هلاکت عمرو و شکست لشکر کفر نبود امروز نشانی از جن و انس مومن نبود پس ایشان مدیون ضربت علی ع هستند و ضربت علی ع علت امکان تحقق ایمان و عبادت آنهاست پس از همه برتر است
2- این ضربت در نهایت درجه خلوص بود تا جایی که وقتی عمرو بر علی ع خدو( تف . آب دهن) انداخت حضرت او را نکشت تا کشتنش آلوده به عصبانیت نباشد . معمولا در چنین مواقعی رعایت اخلاص بسیار سخت است و از عهده هر کسی بر نمی آید
والله الموفق