پيامد تماشاي تصاوير مستهجن در اينترنت
تبهای اولیه
درباره عكسهاي مبتذل بايد گفت چون ديدن چنين عكسهايي نوعاً مفسدهانگيز است، جايز نيست. حكم حرمت، حكم فقهي مسأله است، ولي درباره جنبه اخلاقي مسأله نيز بايد توجه داشت كه ديدن اين گونه عكسها كمكم انسان را معتاد ميكند، به گونهاي كه اگر فرد روزي به سراغ اينترنت و عكسهاي مبتذل آن نرود، در زندگي خود احساس كمبود ميكند و حالت كسالت به او دست ميدهد.
تماشاي صحنههاي مبتذل، ذهن و انديشه انسان را تسخير ميكند و آدمي به طور ناخودآگاه اين گونه صحنهها را هميشه و همه جا پيش روي خود مجسم خواهد كرد. فردي كه خود را به ديدن اين گونه تصويرها، عادت داده است، به كار و فعاليت سازنده اقتصادي بيرغبت ميشود. به همين دليل هرگاه بخواهد فكر خود را روي مسألهاي مهم و حساس متمركز كند، به ياد آوردن آن صحنه مبتذل، توان تمركز را از او ميگيرد. چنين فردي در برخورد با انسانها به جاي آن كه به انسانيت آنان توجه كند به جنسيت آنان - آن هم به گونهاي كه در تصوير ديده است - توجه ميكند. اين رفتار افزون بر سلب كردن آرامش فرد، او را از پيشرفت باز ميدارد.
بلوغ زودرس از ديگر پيامدهاي ديدن چنين تصويرهايي به شمار ميرود. به طور طبيعي، اگر نوجوان يا جواني كه چنين صحنههايي را ميبيند، شرايط ازدواج و تشكيل زندگي زناشويي را نداشته باشد، خواهد كوشيد عطش كاذب را از راههاي ديگر فرو نشاند. اين جاست كه مشكلات اخلاقي ديگري مانند روابط نادرست با جنس مخالف و موافق، خودارضايي و... پديد ميآيد. استفاده بيرويه از اين گونه تصويرها در رسانههاي تصويري كشورهاي غربي يكي از عوامل سستي فزاينده نظام خانواده به شمار ميآيد و سبب شده است جوانان از تشكيل خانواده و پذيرش تعهدهاي مربوط به آن، سر باز زنند و نيازهاي جنسي خود را از راه تماشاي تصوير و فيلمهاي مبتذل يا روابط جنسي نامشروع برآورده سازند.
بنابراين، براي پيشگيري از پيآمدهاي نامطلوب ديدن صحنههاي مبتذل بهتر است هيچگاه به سراغ آنها نرويم و ذهن و جان خود را اسير هواهاي نفساني سازندگان اين گونه برنامهها نسازيم؛ زيرا اگر از آغاز چنين صحنههايي را نبينيم، به آنها عادت نميكنيم. آوردن هر گونه دليل توجيهي براي ديدن چنين صحنههايي سرانجام آدمي را به جايي خواهد كشاند كه ديگر راه برگشتي براي آن نيست. پس بهتر است با سپري از تقوا، چشم خويش را از گزند آلودگيها در امان داريم و دل را از اسارت هواها آزاد كنيم.
سلام
به این پست هم نظری بیفکنید
http://www.askdin.com/showthread.php?t=3745&highlight=%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%AC%D9%86
با سلام وتشکر
خداوند متعال امر به جلوگيرى و سد باب چشم نموده ، مى فرمايد: قل للمومنين يغضوا من الصرهم ويحفظوا فروجهم ذالك ازكى لهم ...؛((بگو براى مومنين كه چشمهاى خود را از نامحرم بپوشند و فروج خود را از نظر كسان يا از ارتكاب فجور نگهدارى نمايند كه اين نگهدارى براى آنها پاكتر است )).
پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند: من ملا عينه من حرام ملا الله عينه يوم القيامه من النار الا ان يتوب و يرجع ؛ هر كس چشم خود را از حرام پر سازد، خداى تعالى در قيامت چشم او را از آتش پركند، مگر آنكه تائب گردد.
نيز از آن حضرت منقول است : من ملا عينيه حراما يحشوها الله يوم القيامه مسامير من نار؛ هر كس چشم خود را از حرام پر كند، خداى تعالى در روز قيامت از ميخهاى آتشين چشم او را پر كند.
نيز آن حضرت روايت شده است كه فرمود: لكل عضو من ابن آدم حظ من الزنا فالعين زناه النظر؛براى هر عضوى از اعضاى بنى آدم نصيبى از زنا هست ، پس زناى چشم ، نظر كردن (حرام ) است .
از ابى عبدالله الصادق (عليه السلام ) منقول است : النظره سهم من سهام ابليس مسموم من تركها لله عزوجل لا لغيره اعقبه الله ايمانا يجد طعمه ؛ نظر كردن ، تيرى است ازتيرهاى شيطان كه زهر آلوده شده است ، هر كه فقط براى خدا آن را ترك كند نه براى غير، خداى تعالى به او ايمانى مى دهد كه طعم او را مى يابد و لذت آن به مذاق جانش مى رسد.
مويد اين روايت ، روايتى است از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه فرمود: غضوا الصاركم ترون العجائب ؛ چشمهاى خود را بپوشانيد تا آثار عجيبه و امور غريبه مشاهده كنيد.
از ابى عبدالله (عليه السلام ) ماثور است كه فرمود: كل عين باكيه يوم القيمه الا ثلثه اعين عين بكت من خشيه الله عين غضت عن محارم الله و عين باتت ساهره فى سبيل الله ؛ تمام چشمها در روز قيامت گريانند مگر سه چشم ، چشمى كه گريان باشد از ترس خداوند، چشمى كه پوشيده باشد از محرمات خداوند و چشمى كه بيدار شود در اطاعت خدا.
از پروردگار خواستاريم هر سه را روزى ما گرداند به محمد و آله الطاهرين (عليه السلام ).
حضرت على (عليه السلام ) فرمود: من اطلق ناظره اتعب حاضره ؛ كسى كه چشم خود را در هر مرتع شهوت رها نمايد، خاطر خود را به رنج و تعب انداخته است .
زيرا وقتى آدمى چيزهاى متلذذى را ببيند و نتواند از آن لذت برد، رنجور مى شود و روحش در عذاب اس 0ت و مفاسد زيادى بر آن مترتب مى گردد، همچنانكه از مولاى متقيان على (عليه السلام ) ماثور است كه فرمود: ((بر تو باد كه چشم از حرام بازدارى ، زيرا از نگريستن ، دل ميل كند و از آن فتنه برخيزد)).
مروى است كه ابوبصير از حضرت امام صادق (عليه السلام ) سوال كرد چه مى فرماييد در اينكه زنى بر مردى بگذرد، آن مرد دنبال آن زن نظر كند؟
آن حضرت فرمودند: ((هيچ يك از شما را خوش مى آيد كه ديگرى در عيال و عورات اقرباى شما نظر كند؟)).
ابو بصيرگفت : نه .
حضرت فرمودند: ((آنچه براى خود مى پسندى ، جهت مردمان نيز همان را بپسند)).
بر نقش پاى مور به آهستگى خرام زنجير پند مكافات پاره است
از حضرت صادق (عليه السلام ) است اين روايت كه : ما يامن الذين ينظرون فى ادبار النساء ان يبتلوا بذلك فى نسائهم ؛جمعى كه از دنبال زنان مردم نظر مى كنند، ايمن نيستند اينكه مردان ديگر هم بر زنانشان نظر كنند.(171)
بَابُ مَا جَاءَ فِي النَّظَرِ إِلَى النِّسَاءِ
[4969] رُوِيَ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ عُقْبَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ مَسْمُومٌ مَنْ تَرَكَهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَيْرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِيمَاناً يَجِدُ طَعْمَهُ
[4970] وَ رَوَى ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْكَاهِلِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع النَّظْرَةُ بَعْدَ النَّظْرَةِ تَزْرَعُ فِي الْقَلْبِ الشَّهْوَةَ وَ كَفَى بِهَا لِصَاحِبِهَا فِتْنَةً
[4971] وَ رَوَى الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ لَكَ أَوَّلُ نَظْرَةٍ وَ الثَّانِيَةُ عَلَيْكَ وَ لَا لَكَ
[4972] وَ قَالَ أَبُو بَصِيرٍ لِلصَّادِقِ ع الرَّجُلُ تَمُرُّ بِهِ الْمَرْأَةُ فَيَنْظُرُ إِلَى خَلْفِهَا قَالَ أَ يَسُرُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يُنْظَرَ إِلَى أَهْلِهِ وَ ذَاتِ قَرَابَتِهِ قُلْتُ لَا قَالَ فَارْضَ لِلنَّاسِ مَا تَرْضَاهُ لِنَفْسِكَ
[4973] وَ رَوَى هِشَامٌ وَ حَفْصٌ وَ حَمَّادُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ مَا يَأْمَنُ الَّذِينَ يَنْظُرُونَ فِي أَدْبَارِ النِّسَاءِ أَنْ يُبْتَلَوْا بِذَلِكَ فِي نِسَائِهِمْ
[4974] وَ رَوَى صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ (القصص -: 26 -) قَالَ قَالَ لَهَا شُعَيْبٌ ع يَا بُنَيَّةِ هَذَا قَوِيٌّ قَدْ عَرَفْتِهِ بِرَفْعِ الصَّخْرَةِ الْأَمِينُ مِنْ أَيْنَ عَرَفْتِهِ قَالَتْ يَا أَبَةِ إِنِّي مَشَيْتُ قُدَّامَهُ فَقَالَ امْشِي مِنْ خَلْفِي فَإِنْ ضَلَلْتُ فَأَرْشِدِينِي إِلَى الطَّرِيقِ فَإِنَّا قَوْمٌ لَا نَنْظُرُ فِي أَدْبَارِ النِّسَاءِ
[4975] وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا النَّظْرَةُ مِنَ الشَّيْطَانِ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ
[4976] وَ رَوَى الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْجَوْهَرِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يَعْتَرِضُ الْأَمَةَ لِيَشْتَرِيَهَا قَالَ لَا بَأْسَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى مَحَاسِنِهَا وَ يَمَسَّهَا مَا لَمْ يَنْظُرْ إِلَى مَا لَا يَنْبَغِي لَهُ النَّظَرُ إِلَيْهِ
منلايحضرهالفقيه ج : 4 ص : 20
سلام
ممنون از جناب خیرالبریه
ما در پست چرا نباید فیلم و عکس مستهجن ببینیم؟ بیشتر این رفتار رو از جنبه اجتماعی بررسی کرده بودیم وشما لطف کردید در اینجا بحث روایی و آیاتی رو آوردید
متشکر
برای تکمیل بحث بسیار لازم بود
نگاه مسموم یعنی تعویض عینک
وقتی کسی به خود اجازه میدهد نگاهی که نباید،در واقع اجازه پیش روی به دشمن خود را داده است و نسبت به قسمتی از دیوارهای قلعه محکم خود غفلت نموده است.
اگر شیطان دیوار قلعه را خراب کرد باز سازی آن سخت و طاقت فرساست و آن قسمت شکننده تر از قبل.
اگه نگاه کرد راه وسوسه برای شیطون درست کرده و نقطه ضعفی ایجاد نموده.تداعی و یاد آوری از طرف شیطون و زجر کشیدن گناه کار یا شکست خوردنش.
تازه عینک پاک چشماشو با تصاویری آلوده که در رفتار اجتماعی و افکار فردی و درونی اثری منفی داره و در ازدواج و رابطه با همسر اختلال ایجاد کرده،چون حرام شیرینتر جلوه میکنه کمتر از روابط سالم با همسر لذت میبره و خلاصه کم کم دنیا و آخرتشو خراب تحویل ملائکه میده.
با عرض سلام
خوشبختانه این مسئله فیلترینگ سبب خیر شده.
حداقل دست کودکان از این قائله کوتاهاست.
اگر کودکی این تصاویر را ببیند فاجعه ای رخ داده حتی در اسلام به پدر و مارد توصیه هائی شده که در مورد حفظ حریم ارتباطشان و مراقبت کردن از اصوات و ... در حضور کودکان (همانطورکه مطلعید) نماد این است که این تصاویر برای این موجودات پاک در عین حال نادان مضر است.
در مورد بزرگترهائی که از دواج نکرده اند به یک شکل و برای آنهائیکه ازدواج کرده اند به یک شکل.
لذا مسئله حریم قائل شدن کاملا عقلی منطقی و دینی است.
با سپاس و امید موفقیت برای شما
یاحق
پيامد تماشاي تصاوير مستهجن در اينترنت[/size]
قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ [="#ff0000"]يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ و[/]َ [="red"]يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ [/]ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُون سوره نور آیه 30
به مردان با ايمان بگو: «ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند، كه اين براى آنان پاكيزهتر است، زيرا خدا به آنچه مىكنند آگاه است.»
روایت قابل توجهی را حضرت امام صادق ع از پیامبر اکرم ص نقل میفرمایند :
عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ وَ [="#ff0000"]الشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةِ[/] وَ الرِّبَا
الكافي ج : 5 ص : 125
ترجمه : چيزى كه از هر چيز ديگر براى بعد از خودم نسبت به اين امت بيشتر از چيزهاى ديگر آن خوف دارم مكاسب حرام و [="#ff0000"]شهوت پنهان[/] و رباخوارى است .
با عرض سلام
عزیزان این مبحث که در ارتباط با پیامدهای معنوی در نتیجه عوارضش در کوچکترین واحد جامعه یا همان خانواده و بعد در جامعه رخ می نماید راه علاجی نیز باید برایش متصور شد.
در اینترنت با انواع فیلتر شکنها می توان به مسئله فیلترینگ خاتمه داد ولی مانع قویتر از فیلترینگ باید وجود داشته باشد که آن مانعبانی جلوگیری از انجام چنین اشتباهی گردد.
موانع معنوی را لطفا ذکر کنید .
باسپاس
یاحق:Gol:
بررسی موارد
البته همونطوری که دوستان فرمودند، میتونیم این سوال رو با جوابش از جنبه های مختلف بررسی نمود:
1- از لحاظ آثار روانی
2- از جنبه معنوی
3- بعد اجتماعی(و خانوادگی)
4- تحصیلی
5- ازدواج و تربیت فرزند
یاری کنید تا بحث مفید و سازنده و کاربردی باشه و به ترتیب جلو بریم تا رعایت نظم در بحث شده باشه.
موانع معنوی را لطفا ذکر کنید
با سلام
بزرگوار
اين مساله فقط يك مانع معنوي مي تواند داشته باشد و ان تقوا است و بس
البته تقوا يك جنبه بازدارنگي دارد و به صورت ترمز عمل مي كند و يك جنبه تحريك به عمل
جنبه بازدارندگي همان فرار از گناه است و دوري از كارهاي غير اخلاقي و غير شرعي و اين نمونه اي از اخلاق فردي است كه انسان با تسلط به نفس خود از ارتكاب اعمالي كه به روح و جسم خود ضرر مي رساند پرهيز كند