[=B Mitra]یاد مرگ و افسردگی [=B Mitra]سؤال:[=B Mitra]چه مقدار لازم است كه انسان در طول زندگى به ياد مرگ باشد؟ و آيا ياد مرگ موجب افسردگى و ركود در كارهاى زندگى نمىشود؟ [=B Mitra]آیت الله بهجت:[=B Mitra]آن چه لازم است، اجتناب از محرمات است هر چند با كمك ياد مرگ باشد و سرّ افسردگى ناصحيح، دنيازدگى است.[=B Mitra][=Noor_Titr][1] [=B Mitra][=Calibri].[=Calibri][1][=B Mitra] آيت الله بهجت، استفتاءات ؛ ج1، 330.
[=B Mitra]فسخ ازدواج به دلیل افسردگی [=B Mitra]سؤال: [=B Mitra]علويهاى به دليل ناراحتى عصبى و افسردگى، داروى آرامبخش اعصاب مصرف مىكرده است و در هنگام ازدواج اين مسأله را به همسرش نگفته است و پس از مدّتى داروهاى خود را ترك كرده و بيمارى عود مىكند و همسر از ناراحتى وى مطّلع مىشود. زوج مزبور او را به منزل والدين برده و ادّعا مىكند كه همسرش دچار نوعى جنون بوده كه در زمان نكاح به او نگفتهاند. به همين جهت وى نكاح را فسخ كرده، در حالى كه پزشكان آن را افسردگى و ناراحتى عصبى تشخيص دادهاند. حكم مسأله را بيان فرماييد؟
[=B Mitra]آیت الله بهجت: [=B Mitra]در فرض مذكور يعنى ناراحتى عصبى و افسردگى، با عدم صدق جنون عرفى، شوهر حقّ فسخ ندارد.[=B Mitra][=Noor_Titr][1]
[=B Mitra][=Calibri].[=Calibri][1][=B Mitra] آيت الله بهجت، استفتائات،ج4، 91.
روغن مالی به سر و صورت هر روز برای مرد مکروه است به خلاف زن ترک خضاب و زیرور بر مرد مکروه نیست به خلاف زن مستحب است مرد ناخن های دستش را از ته بگیرید بر خلاف زن که مستحب است از ته نگیرد. روز عید در منی مرد مخیر بین تراشیدن سر و تقصیر است ولی زن تقصیر باید بکند. -پوشیدن طلا و لباس حریر خالص بر مرد حرام است و نمازش با آن باطل است برخلاف زن مرد اگر لباس و یقیه خود را در مرگ اولاد یا زن خود پاره کند کفاره دارد برخلاف زن مرد جایز است عطر بزند و از خانه بیرون رود برخلاف زن در بریدن سر حیوانات مباشرت مرد مکروه نیست برخلاف زن برای مرد با شرایطی جهاد واجب می شود برخلاف زن مرد هر موقع نیاز به آمیزش داشته باشد تمکین برای زن واجب است برخلاف مرد. اگر زن بعد از عقد و دخول دیوانه شود شوهرش حق فسخ ندارد بخلاف زن اگر شوهرش دیوانه شود و جنونش طوری باشد که اوقات نمازش را تشخیص ندهد، می تواند عقد را فسخ کند. حرف زدن مرد با نرمی و خضوع مکروه نیست بخلاف زن تشییع جنازه بر مرد مستحب مؤکد است به خلاف زن مگر سالخورده باشد. مرد را وصی قرار داد مکروه نیست به خلاف زن نفقه زن در عقد دائم به عهده مرد است به خلاف زن در قضاوت و فصل خصومت، مرد صلاحیت دارد به خلاف زن مشورت با مرد مستحب است و با زن مکروه تاب و تحمل مرد یک قسمت از ده قسمت است برخلاف زن که صبرش به قدر ده مرد است. کشکول منتظری یزدی، ص 146
بیست چیز حافظه را تقویت می کند. 1- خوردن عسل 2. خوردن کندر 3. خوردن عدس 4. خوردن شیرنی 5. خوردن گوشت 6. خوردن نان سرد 7. خوردن کرفس
8. مسواک زدن 9. قرآن خواندن 10. حجامت کردن 11. روزه گرفتن 12 .رو به قبله نشستن 13. قیلوله کردن( خواب کوتاه قبل از ظهر) 14. آیت الکرسی خواندن 15. امر پدر و مادر را امتثال کردن
16. همیشه با وضو بودن 17. زعفران و سعد و عسل را به هم مخلوط کردن و هر روز دو مثقال خوردن 18 ناخن ها را روز دوشنب گرفتن 19. به صورت علما نظر کردن 20. در شب بیداری کشیدن و مشغول طاعت خدا بودن
کشکول منتظری، ص 231
کشکول منتظری، محمد منتظری یزدی، موسسه مطبوعاتی خزر بی تا،
[=times new roman]-[=times new roman] شستن لباس های نجس با ماشین لباسشویی [=times new roman]سؤال: [=times new roman]اینجانب دچار وسواس می باشم درباره شستن لباس هایی که لکه خون یا ادرار بچه در آن باشد آیا با شستن در ماشین لباسشوئی اتوماتیک پاک میشود یانه متشکرم [=times new roman]مکارم شیرازی:[=times new roman]شستن لباس در ماشین لباسشوئی که متصل به آب لوله کشی شهر است لباس نجس را پاک می کند و اگر جرم خون برود رنگ آن ضرر ندارد.
[=Noor_Lotus]سؤال:[=Noor_Lotus] افرادى كه در بجاى آوردن [=Noor_Lotus]احكام[=Noor_Lotus] طهارت و [=Noor_Lotus]يادگيرى[=Noor_Lotus] آن مشكل دارند تكليف واجبات آنان از جمله نماز و روزه چگونه مىباشد؟ [=Noor_Lotus]آیتالله تبریزی: [=Noor_Lotus]اگر نجاست بدن و يا لباس را و لو به جهت كم توانى ذهنى متوجه نمىشوند نماز خواندن در آن لباس و يا آن بدن مانعى ندارد، و نسبت به وضو و يا غسل اگر تعليم و لو به وسيلۀ مربى ممكن باشد بايد تعليم دهند، و در غير اين صورت هر طور مىتوانند اعمال خودشان را انجام دهند، و اللّه العالم.[=Noor_Lotus][1]
برداشت نادرست برخی از مردم تصور می کنند احکام و دستورات دینی سخت و انعطاف ناپذیر است، در حالی که دستورات آسان و در شرایط سخت انعطافپذیر است. مثلاً اگر شخص بیمار باشد و نتواند نماز را ایستاده بخواند میتواند نشسته بخواند. اگر وضو برایش ضرر دارد میتواند تیمم کند. اگر روزه برای فردی ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد. تا علم و یقین به نجس شدن چیزی پیدا نکند همه چیز برایش پاک است. اگر ناچار شود در زمین گل آلود نماز بخواند و بدن و لباس او آلوده میشود باید در حال ایستاده نماز بخواند و برای سجده باسر اشاره کند و تشهد را ایستاده بخواند.[1]کسی که خمس بدهکار بوده ولی الان ندارد خمس را بدهد. نتواند خمس را یکجا بدهد میتواند با با هماهنگی با مرجع تقلید یا نماینده او دستگردان کند و به شکل قسطی بدهد. می توانیم با افراد بی قید به دستورات اسلام معاشرت کنیم و از فرصت برای ارشادشان استفاده کنیم، چون یقین نداریم که غذایی که میخوریم از حرام است. بنابراین برای دستورات شرعی مشورت کنید تا اگر راه آسانی است از آن آگاه شوید و بی جهت به خود یا خانواده سخت نگیرید.
[/HR][1] . محمود اکبری، مردم و برداشت های احکام، ص19.
سؤال: اگر مردى با دخترى به عنوان اينكه او سالم است ازدواج نمود، بعد معلوم شد بر طبق گواهى پزشكى قانونى آن زن از نظر عقلى و فكرى عقب مانده بوده حتّى قادر به إدارۀ امور شخصى خود نيست. آيا چنين عيبى باعث فسخ عقد نكاح مىباشد يا خير؟ و أولياء دختر ملزم به پرداخت خسارات ناشى از مخارج عقد و عروسى مىباشند يا خير؟
امام خمينى: اگر عقبماندگى عقلى و فكرى در حدّ ديوانگى نباشد و در ضمن عقد ازدواج سلامت از جهت ذكر شده شرط نشده حقّ فسخ ثابت نيست. مگر آنكه صحّت بنحو اشتراط يا توصيف در عقد ذكر شده يا عقد مبنىّ بر آن واقع [شده] باشد به طورى كه تدليس صدق كند، و تدليس سبب شده باشد كه شوهر گول بخورد.
تقلّب كودكان در امتحانات بعضى از بچه ها كه سنشان كم است و در امتحانات تقلب مى كنند و يا كسانى كه عمداً تقلب مى كنند، حكمشان چيست؟
آیت الله بهجت:زمينه سازى شود تا اطفال ـ هر چند تكليف ندارند ـ به اين كار عادت نكنند و افراد بالغ هم ـ در صورتى كه تضييع حق ديگرى در آن باشد ـ گناه كار هستند.[1]
تقلّب در سر جلسه امتحان، چه طرف دوّم راضى نباشد و چه طرفين راضى باشند. آن هم در مدرسه يا مكانى كه توسط بيت المال مسلمين هزينه مىشود، چه حكمى دارد؟
مكارم: تقلّب در امتحانات جايز نيست، خواه در اماكن مربوط به بيت المال باشد يا اماكن ديگر و خواه طرفى كه از او مىگيرد راضى باشد يا نه، ولى تقلّب در انجام تكاليف، زيانش متوجّه خود اوست و در صورتى كه در نمرههاى امتحانى تأثيرى نداشته باشد، حرام نيست، مگر اين كه بگويد خودم نوشتهام كه از باب دروغ حرام مىشود. مكارم، استفتاءات جديد، ج1، س1608
سوال: تقلّب درآزمون وموادامتحانى مدارس،ورودى دانشگاهها،براى تعيين شغل واعطاى مدرك و ... چه حكمى دارد؟ آیت الله تبریزی:دروغ حرام است هرچندبه فعل باشد،واين كه شخص چيزى راكه ازاونيست اظهاركندكه ازاواست دروغ و حرام است،ونيزمخالفت بامقررات اشكال دارد،واللّه العالم. تبريزى، استفتاءاتجديد،ج2،ص 228.
سوال:از نظر حضرتعالى آيا شما جايز مىدانيد شخص در امتحانى تقلّب بكند يا نه؟ آیت الله تبریزی:كذب حرام است، چه با گفتن باشد يا نوشتن، و اللّه العالم.
تبريزى، استفتاءات جديد، ج2، ص 473.
سوال: تصرفات جزئى در اموال بيت المال و ادارى چه حكمى دارد؟ آیت الله تبریزی:حرام و ضمانآور است.
تبريزى، استفتاءاتجديد،ج2،س5831.
سوال:اگر دانشآموزى در امتحانات با تقلب، نمرۀ قبولى كسب كند و به مرحلۀ بالاتر برود و از مزاياى آن استفاده كند، حكم استفاده از اين مزايا چيست؟
آیت الله فاضل لنکرانی:شرعاً نمىتواند از اين مزايا استفاده كند.
فاضل، جامع المسائل، ج1، ص587.
همه مراجع: تقلب در امتحان جايز نيست.( یعنی حرام)
بسیاری از مراجع تقلب را نوعی خیانت می دانند و آیت الله بهجت و تبریزی نوعی درغ عملی و حرام می دانند)
...... فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2197 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1608 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 1303 ؛ سيستانى، Sistani.org، تقلب ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 2468 و دفتر: امام، بهجت، صافى، نورى و وحيد.
رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني) و با استفاده از پاسخ کوتاه به 300 پرسش از احکام، سید محمدتقی علوی، ص117.
[="]سؤال: اگر طرف مقابل راضى به تقلّب از روى نوشتهاش باشد، حكم تقلّب چگونه است؟
[="]همه مراجع: رضايت شخص مقابل، هيچ تأثيرى در حكم ندارد.
....................................
فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 2197 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1608 و دفتر: همه مراجع. به نقل از رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني،
سؤال 62 :آيا بخار بول يا آب متجنس نجس است؟
فاضل لنکرانی: بخار مطلقاً پاك است.2
.................................
جامع المسائل، فاضل لنکرانی، ج1 س 61
جامع المسائل، فاضل لنکرانی، ج1 س62
البته اگر همین بخار ، در اثر میعان تبدیل به مایع شدطبق فتوای مرحوم ایت الله بهجت و احتیاط مرحوم ایت الله گلپایگانی نجس است و مرحوم امام نیز فرموده اند اگر صدق بول کند نجس است .
[=B Mitra]یاد مرگ و افسردگی
[=B Mitra]سؤال:[=B Mitra]چه مقدار لازم است كه انسان در طول زندگى به ياد مرگ باشد؟ و آيا ياد مرگ موجب افسردگى و ركود در كارهاى زندگى نمىشود؟
[=B Mitra]آیت الله بهجت:[=B Mitra]آن چه لازم است، اجتناب از محرمات است هر چند با كمك ياد مرگ باشد و سرّ افسردگى ناصحيح، دنيازدگى است.[=B Mitra][=Noor_Titr][1]
[=B Mitra][=Calibri].[=Calibri][1][=B Mitra] آيت الله بهجت، استفتاءات ؛ ج1، 330.
جهان بینی توحیدی به زندگی شیرینی و خوشی، درد و لذت و فراز و نشیبش معنا می دهد.
[=B Mitra]فسخ ازدواج به دلیل افسردگی
[=B Mitra]سؤال: [=B Mitra]علويهاى به دليل ناراحتى عصبى و افسردگى، داروى آرامبخش اعصاب مصرف مىكرده است و در هنگام ازدواج اين مسأله را به همسرش نگفته است و پس از مدّتى داروهاى خود را ترك كرده و بيمارى عود مىكند و همسر از ناراحتى وى مطّلع مىشود. زوج مزبور او را به منزل والدين برده و ادّعا مىكند كه همسرش دچار نوعى جنون بوده كه در زمان نكاح به او نگفتهاند. به همين جهت وى نكاح را فسخ كرده، در حالى كه پزشكان آن را افسردگى و ناراحتى عصبى تشخيص دادهاند. حكم مسأله را بيان فرماييد؟
[=B Mitra]آیت الله بهجت: [=B Mitra]در فرض مذكور يعنى ناراحتى عصبى و افسردگى، با عدم صدق جنون عرفى، شوهر حقّ فسخ ندارد.[=B Mitra][=Noor_Titr][1]
[=B Mitra][=Calibri].[=Calibri][1][=B Mitra] آيت الله بهجت، استفتائات،ج4، 91.
مستحب است پدر هنگام هدیه دادن دختر را بر پسر مقدم بدارد.
روغن مالی به سر و صورت هر روز برای مرد مکروه است به خلاف زن
ترک خضاب و زیرور بر مرد مکروه نیست به خلاف زن
مستحب است مرد ناخن های دستش را از ته بگیرید بر خلاف زن که مستحب است از ته نگیرد.
روز عید در منی مرد مخیر بین تراشیدن سر و تقصیر است ولی زن تقصیر باید بکند.
-پوشیدن طلا و لباس حریر خالص بر مرد حرام است و نمازش با آن باطل است برخلاف زن
مرد اگر لباس و یقیه خود را در مرگ اولاد یا زن خود پاره کند کفاره دارد برخلاف زن
مرد جایز است عطر بزند و از خانه بیرون رود برخلاف زن
در بریدن سر حیوانات مباشرت مرد مکروه نیست برخلاف زن
برای مرد با شرایطی جهاد واجب می شود برخلاف زن
مرد هر موقع نیاز به آمیزش داشته باشد تمکین برای زن واجب است برخلاف مرد.
اگر زن بعد از عقد و دخول دیوانه شود شوهرش حق فسخ ندارد بخلاف زن اگر شوهرش دیوانه شود و جنونش طوری باشد که اوقات نمازش را تشخیص ندهد، می تواند عقد را فسخ کند.
حرف زدن مرد با نرمی و خضوع مکروه نیست بخلاف زن
تشییع جنازه بر مرد مستحب مؤکد است به خلاف زن مگر سالخورده باشد.
مرد را وصی قرار داد مکروه نیست به خلاف زن
نفقه زن در عقد دائم به عهده مرد است به خلاف زن
در قضاوت و فصل خصومت، مرد صلاحیت دارد به خلاف زن
مشورت با مرد مستحب است و با زن مکروه
تاب و تحمل مرد یک قسمت از ده قسمت است برخلاف زن که صبرش به قدر ده مرد است.
کشکول منتظری یزدی، ص 146
بیست چیز حافظه را تقویت می کند.
1- خوردن عسل
2. خوردن کندر
3. خوردن عدس
4. خوردن شیرنی
5. خوردن گوشت
6. خوردن نان سرد
7. خوردن کرفس
8. مسواک زدن
9. قرآن خواندن
10. حجامت کردن
11. روزه گرفتن
12 .رو به قبله نشستن
13. قیلوله کردن( خواب کوتاه قبل از ظهر)
14. آیت الکرسی خواندن
15. امر پدر و مادر را امتثال کردن
16. همیشه با وضو بودن
17. زعفران و سعد و عسل را به هم مخلوط کردن و هر روز دو مثقال خوردن
18 ناخن ها را روز دوشنب گرفتن
19. به صورت علما نظر کردن
20. در شب بیداری کشیدن و مشغول طاعت خدا بودن
کشکول منتظری، ص 231
کشکول منتظری، محمد منتظری یزدی، موسسه مطبوعاتی خزر بی تا،
[=times new roman]-[=times new roman] شستن لباس های نجس با ماشین لباسشویی
[=times new roman]سؤال: [=times new roman]اینجانب دچار وسواس می باشم درباره شستن لباس هایی که لکه خون یا ادرار بچه در آن باشد آیا با شستن در ماشین لباسشوئی اتوماتیک پاک میشود یانه متشکرم [=times new roman]مکارم شیرازی:[=times new roman]شستن لباس در ماشین لباسشوئی که متصل به آب لوله کشی شهر است لباس نجس را پاک می کند و اگر جرم خون برود رنگ آن ضرر ندارد.
سؤال 61 :ديوار دستشويى و توالت حدود يك متر نم كشيده، آيا نجس است يا خير؟
فاضل لنکرانی: خير در فرض سؤال ديوار نجس نشده است.1
سؤال 62 :آيا بخار بول يا آب متجنس نجس است؟
فاضل لنکرانی: بخار مطلقاً پاك است.2
.................................
جامع المسائل، فاضل لنکرانی، ج1 س 61
جامع المسائل، فاضل لنکرانی، ج1 س62
سلام علیکم
اگر این بخار دوباره میعان بشود چطور؟
وقتی بخار پاک باشد آب حاصل از آن هم پاک است
[=Noor_Lotus]آیتالله تبریزی: [=Noor_Lotus]اگر نجاست بدن و يا لباس را و لو به جهت كم توانى ذهنى متوجه نمىشوند نماز خواندن در آن لباس و يا آن بدن مانعى ندارد، و نسبت به وضو و يا غسل اگر تعليم و لو به وسيلۀ مربى ممكن باشد بايد تعليم دهند، و در غير اين صورت هر طور مىتوانند اعمال خودشان را انجام دهند، و اللّه العالم.[=Noor_Lotus][1]
[/HR]
برداشت نادرست
برخی از مردم تصور می کنند احکام و دستورات دینی سخت و انعطاف ناپذیر است، در حالی که دستورات آسان و در شرایط سخت انعطافپذیر است. مثلاً اگر شخص بیمار باشد و نتواند نماز را ایستاده بخواند میتواند نشسته بخواند. اگر وضو برایش ضرر دارد میتواند تیمم کند. اگر روزه برای فردی ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد. تا علم و یقین به نجس شدن چیزی پیدا نکند همه چیز برایش پاک است. اگر ناچار شود در زمین گل آلود نماز بخواند و بدن و لباس او آلوده میشود باید در حال ایستاده نماز بخواند و برای سجده باسر اشاره کند و تشهد را ایستاده بخواند.[1]کسی که خمس بدهکار بوده ولی الان ندارد خمس را بدهد. نتواند خمس را یکجا بدهد میتواند با با هماهنگی با مرجع تقلید یا نماینده او دستگردان کند و به شکل قسطی بدهد. می توانیم با افراد بی قید به دستورات اسلام معاشرت کنیم و از فرصت برای ارشادشان استفاده کنیم، چون یقین نداریم که غذایی که میخوریم از حرام است. بنابراین برای دستورات شرعی مشورت کنید تا اگر راه آسانی است از آن آگاه شوید و بی جهت به خود یا خانواده سخت نگیرید.
[/HR][1] . محمود اکبری، مردم و برداشت های احکام، ص19.
عقبماندگى عقلى و فكرى
سؤال: اگر مردى با دخترى به عنوان اينكه او سالم است ازدواج نمود، بعد معلوم شد بر طبق گواهى پزشكى قانونى آن زن از نظر عقلى و فكرى عقب مانده بوده حتّى قادر به إدارۀ امور شخصى خود نيست. آيا چنين عيبى باعث فسخ عقد نكاح مىباشد يا خير؟ و أولياء دختر ملزم به پرداخت خسارات ناشى از مخارج عقد و عروسى مىباشند يا خير؟
امام خمينى: اگر عقبماندگى عقلى و فكرى در حدّ ديوانگى نباشد و در ضمن عقد ازدواج سلامت از جهت ذكر شده شرط نشده حقّ فسخ ثابت نيست. مگر آنكه صحّت بنحو اشتراط يا توصيف در عقد ذكر شده يا عقد مبنىّ بر آن واقع [شده] باشد به طورى كه تدليس صدق كند، و تدليس سبب شده باشد كه شوهر گول بخورد.
تقلّب كودكان در امتحانات
بعضى از بچه ها كه سنشان كم است و در امتحانات تقلب مى كنند و يا كسانى كه عمداً تقلب مى كنند، حكمشان چيست؟
آیت الله بهجت:زمينه سازى شود تا اطفال ـ هر چند تكليف ندارند ـ به اين كار عادت نكنند و افراد بالغ هم ـ در صورتى كه تضييع حق ديگرى در آن باشد ـ گناه كار هستند.[1]
[/HR] [1] . بهجت، استفتائات، ج2، س1219.
تقلّب در سر جلسه امتحان، چه طرف دوّم راضى نباشد و چه طرفين راضى باشند. آن هم در مدرسه يا مكانى كه توسط بيت المال مسلمين هزينه مىشود، چه حكمى دارد؟
مكارم: تقلّب در امتحانات جايز نيست، خواه در اماكن مربوط به بيت المال باشد يا اماكن ديگر و خواه طرفى كه از او مىگيرد راضى باشد يا نه، ولى تقلّب در انجام تكاليف، زيانش متوجّه خود اوست و در صورتى كه در نمرههاى امتحانى تأثيرى نداشته باشد، حرام نيست، مگر اين كه بگويد خودم نوشتهام كه از باب دروغ حرام مىشود.
مكارم، استفتاءات جديد، ج1، س1608
سوال: تقلّب درآزمون وموادامتحانى مدارس،ورودى دانشگاهها،براى تعيين شغل واعطاى مدرك و ... چه حكمى دارد؟ آیت الله تبریزی:دروغ حرام است هرچندبه فعل باشد،واين كه شخص چيزى راكه ازاونيست اظهاركندكه ازاواست دروغ و حرام است،ونيزمخالفت بامقررات اشكال دارد،واللّه العالم.
تبريزى، استفتاءاتجديد،ج2،ص 228.
سوال:از نظر حضرتعالى آيا شما جايز مىدانيد شخص در امتحانى تقلّب بكند يا نه؟
آیت الله تبریزی:كذب حرام است، چه با گفتن باشد يا نوشتن، و اللّه العالم.
تبريزى، استفتاءات جديد، ج2، ص 473.
سوال: تصرفات جزئى در اموال بيت المال و ادارى چه حكمى دارد؟
آیت الله تبریزی:حرام و ضمانآور است.
تبريزى، استفتاءاتجديد،ج2،س5831.
سوال:اگر دانشآموزى در امتحانات با تقلب، نمرۀ قبولى كسب كند و به مرحلۀ بالاتر برود و از مزاياى آن استفاده كند، حكم استفاده از اين مزايا چيست؟
آیت الله فاضل لنکرانی:شرعاً نمىتواند از اين مزايا استفاده كند.
فاضل، جامع المسائل، ج1، ص587.
حكم تقلّب در امتحان چيست؟
همه مراجع: تقلب در امتحان جايز نيست.( یعنی حرام)
بسیاری از مراجع تقلب را نوعی خیانت می دانند و آیت الله بهجت و تبریزی نوعی درغ عملی و حرام می دانند)
......
فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2197 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1608 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 1303 ؛ سيستانى، Sistani.org، تقلب ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 2468 و دفتر: امام، بهجت، صافى، نورى و وحيد.
رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني) و با استفاده از پاسخ کوتاه به 300 پرسش از احکام، سید محمدتقی علوی، ص117.
[="]سؤال: اگر طرف مقابل راضى به تقلّب از روى نوشتهاش باشد، حكم تقلّب چگونه است؟
[="]همه مراجع: رضايت شخص مقابل، هيچ تأثيرى در حكم ندارد.
....................................
فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 2197 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1608 و دفتر: همه مراجع. به نقل از رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني،
البته اگر همین بخار ، در اثر میعان تبدیل به مایع شدطبق فتوای مرحوم ایت الله بهجت و احتیاط مرحوم ایت الله گلپایگانی نجس است و مرحوم امام نیز فرموده اند اگر صدق بول کند نجس است .